HD4670 eller ha kvar mitt 8600GT ?

Permalänk

HD4670 eller ha kvar mitt 8600GT ?

Hejsan!

Det är så att jag funderar på att utöka mitt grafikminne lite grann, jag har nu ett 8600GT 256mb som fungerar bra på mindre upplösningar, men skulle vilja ha ett nytt. Med ungefär lika prestanda men dock mer minne, så jag undrar om det är värt att uppgradera till ett hd4670 med 512 mb (alt.1gb).

Vad tycker ni?

Tack på förhand.

Permalänk
Inaktiv

Kommer bli en rejäl förbättring med ett 4670 oavsett om du tar 512 eller 1024 mb i minne...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av compaqoffer
Kommer bli en rejäl förbättring med ett 4670 oavsett om du tar 512 eller 1024 mb i minne...

Okej. Tack för svaret. Är det så att hd4670 kortet ej drar så mycket ström, så jag bör kunna köra på samma nätagg som jag har nu, har hört att det inte behöver separat strömförsörjning ?

Permalänk
Medlem

Finns ett 4830 på Inet för 867kr, inkl. frakt om man är en riktig Sweclocker...=)

Lite mer kick i det. Om du kan vänta så komme rdet ju en del nya 47x0 kort som verkar bli riktigt prisvärda, dock vet inte jag (Gör någon det?) när dom kommer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fredrik07
Okej. Tack för svaret. Är det så att hd4670 kortet ej drar så mycket ström, så jag bör kunna köra på samma nätagg som jag har nu, har hört att det inte behöver separat strömförsörjning ?

Jepp, samma nätagg bör absolut funka! (normala 4670 kort kräver ej extern strömförsörjning)
4830 drar mer kräm, men borde kunna funka det med, lite beroende på vad du har för agg...

Värt att tänka på dock: 4670 har lite begränsad bandbredd pga 128 bitars buss mm, vilket gör att det inte heller trivs speciellt bra i högre upplösningar, och det är sannolikt att 4830 är bättre på den fronten med sin 256 bits buss..

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Jepp, samma nätagg bör absolut funka! (normala 4670 kort kräver ej extern strömförsörjning)
4830 drar mer kräm, men borde kunna funka det med, lite beroende på vad du har för agg...

Värt att tänka på dock: 4670 har lite begränsad bandbredd pga 128 bitars buss mm, vilket gör att det inte heller trivs speciellt bra i högre upplösningar, och det är sannolikt att 4830 är bättre på den fronten med sin 256 bits buss..

Okej!

Med det jag är ute efter är inte något "bättre" kort än 8600GT kortet, jag vill endast ha ett med mer minne. Eftersom jag tycker att 8600GT duger grafikmässigt, men skulle som sagt vara gött med lite mer minne så spelen flyter lite bättre.

Är det värt att köpa det då? Kostar ju dock endast ca 7-800kr.

Permalänk
Avstängd

Visst blir ett HD 4670 mycket bättre.
Men jag skulle säga HD4830 om du vill köpa idag. I maj släpps 4770 som har bättre prestanda för ungefär samma peng, dessutom svalare och strömsnålare. Så det om du orkar vänta.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Visst blir ett HD 4670 mycket bättre.
Men jag skulle säga HD4830 om du vill köpa idag. I maj släpps 4770 som har bättre prestanda för ungefär samma peng, dessutom svalare och strömsnålare. Så det om du orkar vänta.

Okej.

Uppskattar era svar.
Dock är jag fortfarande tveksam vilket jag ska köpa. Känns inte som att det är värt att köpa nå "dyrare" grafikkort med tanke på mitt nätagg. Spelar heller inte spel som crysis etc. Längtar mest efter diablo 3.

Permalänk

4830

Hej igen.

Jag vill helst nu ha ett 4830 kort. Men jag vill veta att mitt klena nätagg orkar av det. Det har 2 st 12v linor med 18A vadera. Och det orkar med 150W var. Och enligt mig så drar ett 4830 som mest 110w. Så bör mitt agg räcka?

Tack igen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fredrik07
Okej!

Med det jag är ute efter är inte något "bättre" kort än 8600GT kortet, jag vill endast ha ett med mer minne. Eftersom jag tycker att 8600GT duger grafikmässigt, men skulle som sagt vara gött med lite mer minne så spelen flyter lite bättre.

Är det värt att köpa det då? Kostar ju dock endast ca 7-800kr.

Det är med stor sannolikhet inte minnet som är begränsningen, om du inte kör i höga upplösningar och med hög grafikkvalitet aktiverat (och redan då är det förmodligen GPU som begränsar prestandan), utan det faktum att 8600GT har en ganska klen GPU. Ett HD4670 512MB är ett bättre kort genom att det både har mer minne, men mer väsentligt, en GPU som klarar av att köra tillräckligt höga upplösningar och/eller bildkvalitet för att utnyttja minnet.

Man får alltså inte automagiskt mer prestanda om man kastar på mycket minne på ett kort med klen GPU. Med ett HD4670, så kan du alltså välja mellan att köra högre upplösningar och bildkvalitet än du klarar nu, med bibehållen FPS. Eller så kör du samma bildkvalitet och upplösning som nu, fast med högre FPS. (förmodligen klarar du både och, dvs bättre bildkvalitet och högre FPS)

Här ser du en recension, så att du kan jämföra prestandan med vad du har nu. 8600GT finns inte med i jämförelsen, men väl 9500GT som presterar lite bättre än 8600GT.

http://www.xbitlabs.com/articles/video/display/powercolor-pcs...

Som du ser, så är ett HD4670 ett bra mycket bättre kort än 9500GT och därmed också 8600GT

Här är en jämförelse mellan 8600GT och 9500GT, så att du vet hur mycket bättre ett 9500GT är jämfört med ett 8600GT.
http://www.firingsquad.com/hardware/nvidia_geforce_9500_gt_pe...

Utvecklingen inom mainstreamsegmentet har gått framåt rätt bra sedan du köpte ditt 8600GT....

Edit: Angående nätaggregat, vad har du för aggregat. Märke, modell, märkeffekt och helst vad det kan ge för ström totalt på 12V. Vad de båda 12V-linorna är strömbegränsade till (vilket är vad du angav) är totalt oväsentligt. (Det är ungefär som om jag frågar hur mycket ström din TV drar och du kollar i proppskåpet och säger att den är avsäkrad på 10A)

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Det är med stor sannolikhet inte minnet som är begränsningen, om du inte kör i höga upplösningar och med hög grafikkvalitet aktiverat (och redan då är det förmodligen GPU som begränsar prestandan), utan det faktum att 8600GT har en ganska klen GPU. Ett HD4670 512MB är ett bättre kort genom att det både har mer minne, men mer väsentligt, en GPU som klarar av att köra tillräckligt höga upplösningar och/eller bildkvalitet för att utnyttja minnet.

Man får alltså inte automagiskt mer prestanda om man kastar på mycket minne på ett kort med klen GPU. Med ett HD4670, så kan du alltså välja mellan att köra högre upplösningar och bildkvalitet än du klarar nu, med bibehållen FPS. Eller så kör du samma bildkvalitet och upplösning som nu, fast med högre FPS. (förmodligen klarar du både och, dvs bättre bildkvalitet och högre FPS)

Här ser du en recension, så att du kan jämföra prestandan med vad du har nu. 8600GT finns inte med i jämförelsen, men väl 9500GT som presterar lite bättre än 8600GT.

http://www.xbitlabs.com/articles/video/display/powercolor-pcs...

Som du ser, så är ett HD4670 ett bra mycket bättre kort än 9500GT och därmed också 8600GT

Här är en jämförelse mellan 8600GT och 9500GT, så att du vet hur mycket bättre ett 9500GT är jämfört med ett 8600GT.
http://www.firingsquad.com/hardware/nvidia_geforce_9500_gt_pe...

Utvecklingen inom mainstreamsegmentet har gått framåt rätt bra sedan du köpte ditt 8600GT....

Edit: Angående nätaggregat, vad har du för aggregat. Märke, modell, märkeffekt och helst vad det kan ge för ström totalt på 12V. Vad de båda 12V-linorna är strömbegränsade till (vilket är vad du angav) är totalt oväsentligt. (Det är ungefär som om jag frågar hur mycket ström din TV drar och du kollar i proppskåpet och säger att den är avsäkrad på 10A)

Okej!

Jag kan redan nu säga att mitt 8600GT låter väldigt mycket.

Det verkar ju räcka med att uppgradera till ett 4670 för min del.

Angående nätaggregatet så förstår jag dig inte riktigt. Det står ju på nätaggregatet vad de leverear på 12v linorna, och det är 18A. 12vA och 12vB står att de levererar 18a på vadera, och 150w. Men jag har ju redan fått svar på att de ska räcka, och det tror jag nog också, eftersom 4670 är strömsnålt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Det är med stor sannolikhet inte minnet som är begränsningen, om du inte kör i höga upplösningar och med hög grafikkvalitet aktiverat (och redan då är det förmodligen GPU som begränsar prestandan), utan det faktum att 8600GT har en ganska klen GPU. Ett HD4670 512MB är ett bättre kort genom att det både har mer minne, men mer väsentligt, en GPU som klarar av att köra tillräckligt höga upplösningar och/eller bildkvalitet för att utnyttja minnet.

Man får alltså inte automagiskt mer prestanda om man kastar på mycket minne på ett kort med klen GPU. Med ett HD4670, så kan du alltså välja mellan att köra högre upplösningar och bildkvalitet än du klarar nu, med bibehållen FPS. Eller så kör du samma bildkvalitet och upplösning som nu, fast med högre FPS. (förmodligen klarar du både och, dvs bättre bildkvalitet och högre FPS)

Här ser du en recension, så att du kan jämföra prestandan med vad du har nu. 8600GT finns inte med i jämförelsen, men väl 9500GT som presterar lite bättre än 8600GT.

http://www.xbitlabs.com/articles/video/display/powercolor-pcs...

Som du ser, så är ett HD4670 ett bra mycket bättre kort än 9500GT och därmed också 8600GT

Här är en jämförelse mellan 8600GT och 9500GT, så att du vet hur mycket bättre ett 9500GT är jämfört med ett 8600GT.
http://www.firingsquad.com/hardware/nvidia_geforce_9500_gt_pe...

Utvecklingen inom mainstreamsegmentet har gått framåt rätt bra sedan du köpte ditt 8600GT....

Edit: Angående nätaggregat, vad har du för aggregat. Märke, modell, märkeffekt och helst vad det kan ge för ström totalt på 12V. Vad de båda 12V-linorna är strömbegränsade till (vilket är vad du angav) är totalt oväsentligt. (Det är ungefär som om jag frågar hur mycket ström din TV drar och du kollar i proppskåpet och säger att den är avsäkrad på 10A)

Kunde inte sagt det bättre själv !
Minnet har bara en liten del av hur snabbt grafikkortet är... och då mestadels vid höga upplösningar, eller AA. GPUn gör jobbet minnet underlättar bara, precis som vid cpu och ram !

Visa signatur

HTPC Antec Fusion remote Corsair 450W Msi z370 Mortar Intel i3 8100 2x4Gb Corsair DDR 3200
Work Corsair Carbide 500R Nätagg 750W Corsair i40 Asus x570 TUF Amd Ryzen 5 3600X 2x8Gb DDR4 3600Mhz cl16 Asus RX 6700XT 12Gb dual