Varför betalar vi för påsen?

Permalänk

Varför betalar vi för påsen?

Hejsan!

När du handlar i din närmaste matvarubutik så måste du i regel betala för påsen, mer känd som "PLASTKASSE" vilket också står utskrivet på kvittot du får. Beroende på var du handlar så kan priset variera lite, men i regel kostar en påse 1 krona och 50 öre, så mycket kostar den hos ICA butikerna och Willy's i varje fall.

Jag ställer er frågan: varför betalar vi för påsen?

Jag har fått veta att man i t.ex. Kroatien som handlare inte får ta betalt för påsen, och den som bryter mot regeln och ändå tar betalt för påsen riskerar böter om jag förstått det hela rätt, om inte andra sanktioner också. Anledningen till att man inte får ta betalt för plastpåsen uppges vara det att påsen är ett marknadsföringsmaterial eftersom de i stort sett alltid är dekorerade med företagets logotyp på. På det sättet gör vi alltså handlaren en tjänst och påsen ska på det sättet betala av sig själv. För att göra det hela ännu bättre och mer rättvist så kan man rapportera saken om man har blivit debiterad redan för påsen och få pengarna tillbaka. Vidare så säger reglerna där att de butiker som tar betalt för påsen ska ha en tydlig skyltning där det står att påsen kostar och hur mycket, men det är inte alla som håller sig till det.

Så med det sagt så upprepar jag frågan igen: varför i helvete är vi så dumma i Sverige och betalar för påsen?

Det är inte pengarna jag bryr mig om, så kom inte och säg att det är en struntsumma egentligen som man betalar för påsen. Det är en principsak, det handlar om att ta ut sin rätt som medborgare.

Men sedan om man börjar räkna på det så inser man snabbt att det inte är några struntsummor i längden egentligen. Hur ofta handlar du? Säg att du handlar en gång per dag, sju dagar i veckan, och att du vid varje tillfälle köper en ny påse, då blir det alltså 1,5 * 7 = 10,5 kronor per vecka. På fyra veckor (ca en månad) blir det alltså 42 kronor, och på ett år blir det 504 kronor. Det är knappast troligt att man kommer att sluta äta mat efter ett år, så det här pågår så här år ut och år in, så på 10 år blir det 5040 kronor. Man ska också tänka på att man kanske inte handlar av bara en butik på en dag, någon gång i veckan kanske man storhandlar från tre eller fyra butiker på samma gång. Varför ska jag skänka dessa pengar till dessa matvaruhandlare när jag kan sätta in de på ett sparkonto på banken? Jag är själv absolut ingen kapitalist och jag långt ifrån rik, men det är så här de själva resonerar. Jag vill inte vara som dem, men det är alltså mina och dina pengar som de stoppar i sin egen ficka.

Har de rätt att göra så här i Sverige?

De små och tunna plastpåsarna i våra svenska butiker är gratis, men det är alltså inte dessa vi pratar om här.

Först tar de betalt för att man betalar med kort om summan man handlar för understiger en viss gräns (även för kort där villkoren tydligt säger att man inte får göra detta), sedan tar de också betalt för påsen. Vad är nästa steg, ska de börja ta betalt för att man har gått ut ur butiken utan att ha handlat något? Seriöst?...

Det är de butiker som inte tar betalt för påsen uppfattar jag som riktigt seriösa och jag handlar mer än gärna i dessa butiker. Det är vanligtvis grossister och elektronikbutiker.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

... dagens I-lands problem!

(Jag har egen "påse", en sån i tyg som man kan tvätta om den skulle bli kladdig eller skitig..)

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem

En sån här viktig tråd får man inte missa...
Jag tycker det är bra att de kostar, det gör att man inte använder fler påsar än nödvändigt. Är det för dyrt med 1.50 så kan man ta med egen påse också...

Permalänk
Medlem

Jag använder mina påsar som soppåsar hemma så jag ser det inte som någon onödig utgift. Fast priset är lite väl högt för en ynkla plastpåse, det måste man ju hålla med om.

Permalänk
Medlem

Jag instämmer med lacrits, om vi istället slutar köpa påsar (men fortsätt köpa mat för guds skull!) och inhandlar oss en tygkasse att använda istället så sparar vi pengarna, miljön och samvetet

Permalänk

I sverige är vi ju sånna miljöfanatiker, så det har säkert med det att göra.
Kan säga att i USA så har jag aldrig varit med om att de har tagit betalt för en påse.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem

butikerna tjänar ju multum på påsarna..

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk

En intressant fråga, som jag dock tycker ligger i fel avdelning.

När jag läste trådrubriken trodde jag att du syftade på att man fick betala samma kilopris för påsen som innehållet vid t.ex. räkor. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4312620.ab (intressant artikeln om just detta, 199kr/kg för papperet)
– När jag kom hem så kollade jag och då visade det sig att jag fick betala sju kronor bara för påsen som räkorna låg i, säger hon.

Nå jag tycker inte det är fel att ta betalt för platspåsen fast det nu står varumärket på denna, som det gör på så mycket annat. Dock tycker jag att de ibland är lite dyra, 50öre borde räcka. Om de skulle vara gratis, så skulle folk ta flera för att slippa köpa soppåsar.

Är man dock sparsam så finns det en lösning, för runt 20år sedan så hade i princip alla äldre personer med egna tygkassar. De köpte alltså inte nya varenda gång, och det finns fortfarande dessa tygkassar att köpa i många butiker.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Jag äger en ica och att beställa in påsar till butiken är inte gratis.

Visa signatur

Hänger på Sweclockers när jag blir köpsugen.

Permalänk

Förresten, så vet jag att påsarna är nog den varan som handlarna har procentuellt störst marginal på.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem

Påsen är ju också en produkt/tjänst som man får betala (över)pris för. Många sätter reklam på billiga saker och säljer dem billigt eller ger bort dem gratis. I det här fallet gör de ju även ett slag för miljön då det kanske irriterar fler personer att ta med sin egen påse. Du kan ju låta bli att köpa påsen?

Permalänk
Medlem

Skulle vara skoj med lite statistik på var de stora butikskedjorna drar in per år endast för kassarna. 500-700kr lägger jag om året iaf på påsar, pengar jag hellre lägger på oxfilé och bea

/R

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av davitto
Jag äger en ica och att beställa in påsar till butiken är inte gratis.

Sant, men ni får ju fortfarande gratis reklam när konsumenten går ur butiken med en påse med ICA-märket på. Man kan nästan säga att kunden betalar för att göra reklam för er...

Permalänk
Medlem

i Willy's på Limhamn i Malmö är påsarna grattis ..

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Re: Varför betalar vi för påsen?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElectroGeeza
Hejsan!
Jag ställer er frågan: varför betalar vi för påsen?
Så med det sagt så upprepar jag frågan igen: varför i helvete är vi så dumma i Sverige och betalar för påsen?

Har de rätt att göra så här i Sverige?

Först tar de betalt för att man betalar med kort om summan man handlar för understiger en viss gräns (även för kort där villkoren tydligt säger att man inte får göra detta), sedan tar de också betalt för påsen. Vad är nästa steg, ska de börja ta betalt för att man har gått ut ur butiken utan att ha handlat något? Seriöst?...

Det är de butiker som inte tar betalt för påsen uppfattar jag som riktigt seriösa och jag handlar mer än gärna i dessa butiker. Det är vanligtvis grossister och elektronikbutiker.

För du köper en vara.
Varför skulle dom inte få det? Stiftar dom en till jäkla "förbud" lag blir jag förbannad.
Dessutom har det en viss miljöpåverkan. Om du nu är så förbannad: varför använder du inte ett par tygpåsar. Eller återanvänder plastkassarna nästa gång du handlar?

Dom butiker som tar betalt kan du anmäla till bankerna. Sen tycker butiken det blir jobbigt och tills slut kan du bara betala med kontanter :D.
I det hela är det ju bankerna/kortföretagen som är giriga som tar ut en lönsam kortavgift. Men om butikerna hade räknat på kontanthanteringen så skulle nog många se det lönsamma i det hela. Dock så kan det vara en ren förlustaffär för dom minsta butikerna med låg omsättning.

Du har inte tänkt på att dom butiker där du får en gratis påse redan har räknat in detta på övrigt. Exempelvis högre priser på produkterna. Butikerna är inga välgörenhetsorganisationer, på ett eller annat vis tjänar dom in förlorade pengar.

Så nu kan du bli förbannad över nästa grej: hur mycket extra du betalar för att företagen gör reklam och inte är det ofta du får lägre pris trots att dom tjänar mer.

Permalänk
Medlem

hmm tror vi betalar 1.50 per plastpåse.
vi får me mellan 4-5 påsar i veckan när vi handlar.

så 6-7,5kr / veckan , så säg 52 veckor (vilket blir fler ggr men snabbräknat)

312 - 390kr/år bara för att få med sig maten hem.
Givetvis blir det både fler eller färre påsar en del veckor.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Hedersmedlem

Denna diskussion gör sej bättre i ÖÄ men då vi inte flyttar trådar dit så ber jag TS starta en ny diskussion där istället.
* Tråd låst *

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.