TBH Konkursansökan

Permalänk
Medlem

TBH Konkursansökan

TBH har idag stängt handeln och lämnat in konkursansökan.

Hoppas nu inte en massa folk ligger ute med förskottsbetalningar.

http://www.tbh.se

Permalänk
Medlem

Trist att det går dåligt för internethandlarna nuförtiden.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Quizmaster Karlstad 2022

vad tråkigt:( har dock aldrig handlat där...

Permalänk
Medlem

Riktigt illa börjar det bli nu, priserna blir ju inte bättre av detta heller. Komplett eller Dustin kommer få monopol om det vill sig illa.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

jag har handlat där och har alltid upplevt det som en bra butik.

Visa signatur

Kamera: Canon EOS 1000D, 20/1.8, 50/1.8, 70-200/4L
Flickr!

Permalänk
Medlem

Synd

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk
Medlem

Jahapp, det var dom 600kronorna..
reklamerade min mus till dom vid jul, dom har segat å sagt att det inte finns nån ersättningsmus. Efter 3 månader och 10 klagomail får jag till slut svaret att jag ska få pengarna tillbaka. Ytterliggare en månad å inga pengar. Å nu går dom i konkurs.

Lika bra, skitbutik rent ut sagt. Gick knappt att få tag dom via telefon, sjuka telefontider och dålig service.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nioreh83
Trist att det går dåligt för internethandlarna nuförtiden.

??? Enda sättet att köpa delar billigt är ju internet. Däremot är det ju några butiker som har ungefär 90% marknades.. DB, komplett, inet, alina.. öppna en butik o konkurera mot dom skulle inte jag vilja.

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS VIII HERO || i7 7700K @ 4.9 Ghz - Delid || Corsair Vengeance DDR4 3200MHz 32GB || ASUS STRIX GeForce GTX 1080 Ti 11GB || Vattenkyld || 4.25 TB Hdd

Permalänk
Medlem

oväntat

Permalänk

Handlat där en gång, handlade om ett HD3850 512mb, efter ett par dagar fick jag reda på att det var slut och fick krångla runt lite, men fick i slutändan ett med 1gb ist ^^

Visa signatur

ASUS P8Z68-V | Intel i7 2600K @4,5GHz | Corsair VENGEANCE 1600MHz 2x4GB | GTX570 DC2 | Systemdisk: WD Black 500GB 6.0Gbit + OCZ Agility 3 60GB med SRT | Dell U2711 H-IPS 2560x1440 | Corsair 550w| Antec P280 | ASUS Essence STX -> H/K 970 + Dynavoice M-65 & Denon AH-D1100 | Övrig hårddiskplats: 2xWD 1TB + WD 640Gb & 1TB Hitachi | Driving Force GT & Xbox 360 controller

Permalänk
Medlem

Jag har köpt mobiltelefoner av dem. Aldrig upplevt några problem men vet att de har strulat lite senaste tiden. Trist att de försvinner tycker jag.

Permalänk
Medlem

Så går det tyvärr när man inte är jättestor och endast har priset att slåss med.

Permalänk
Medlem

Kul, jag beställde några minneskort förra veckan som nu i tisdags statusen ändrades till leverad men har fortfarande inte fått paketet. Jag bor i samma stad som företaget men eftersom jag inte har någon bil så var det en bit att ta sig. Inte jättemycket pengar men är man arbetslös räknas allt.

Har beställt några gånger tidigare och då har allt gått bra.

Permalänk
Avstängd

Ja det var väl väntat, Beställde ett OCZ Elitextrme 1000W för 1199:-

Det var som regeln säger, för bra för att vara sant.

Men eftersom rutinerna sitter så beställdes det på faktura. Inga pengar förlorade.

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk
Medlem

Har också köpt flera mobiler och även en gps av tbh utan bekymmer. Synd.

Permalänk

Dom hade ju oftast bra priser om man kolalde runt på prisjakt om jag inte minns fel.

Permalänk
Medlem

Dum som man är så köpte man ett grafik kort för 2600 riksdaler på förskottsbetalning mitt dumma arsle. Dom pengarna lär jag väll aldrig se igen eller? Inte fått något svar på mitt mail och det går ju inte att nå idioterna på telefon.

Visa signatur

Koooooooock

Permalänk
Medlem

kolla med din bank om du kan få tillbaka pengarna.
Kanske är det lagligt; men jag tycker det är bedrägeri och stöld att behålla pengarna man fått in i förskott dagarna innan man går i konkurs. Dom har ju inte fullföljt det avtal som ni ingått.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av winmine
kolla med din bank om du kan få tillbaka pengarna.
Kanske är det lagligt; men jag tycker det är bedrägeri och stöld att behålla pengarna man fått in i förskott dagarna innan man går i konkurs. Dom har ju inte fullföljt det avtal som ni ingått.

Företag går i första hand, så pengarna kommer att gå till skulder..
Det är sverige, vad lilla människan gör mot företag är olagligt men företag mot människor... en annan godnatt saga.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk

Åh nej! =/ Jag har ett garantiärende med dem som jag inte har klarat upp ännu. Det är ett GA-X38-DQ6 moderkort från Gigabyte som jag köpte av dem förra året. Felet på det uppstod exakt 2009-01-01 på nyårsdagen, men jag har till dagens datum inte skickat det till TBH för reparation eftersom det här problemet förbryllade mig så mycket och jag ville begripa det och eventuellt åtgärda det själv. Samtidigt ville jag försäkra mig om att det inte var bara fråga om glappkontakt någonstans eller att felet inte var förorsakat av programvara snarare än hårdvara så att jag inte skulle betala för något som inte behöver åtgärdas egentligen. Problemet med kortet är att ljudet har lagt av, men i övrigt fungerar det problemfritt. Jag har gjort lite alla möjliga tester, mätningar, ändringar av operativsystem och drivrutiner m.m. men det är stendött.

Jag har alltså inte kunnat åtgärda problemet, men desto närmare har jag kommit förståelsen av problemet. Men jag har inte ens de resurserna som behövs för att kunna åtgärda det nu i och med att allt tyder på att ljudchipet eller någon annan viktig SMD komponent är död eller fungerar halvdant. För att kunna byta ut en sån rackare måste man först ha en reservhipp av samma typ, och för att utföra avlödningsarbetet och sätta dit den nya så är det helt nödvändigt att ha tillgång till en professionell rework station för ytmonterade komponenter (SMD).

Nu flyter det här ärendet på tunn is alltså. Det var verkligen inte väntat att TBH skulle gå under så tidigt. Men vi ser ju vad som händer ute i världen, finanskrisen sväljer mycket större och starkare företag än TBH. Så med detta i baktanken så var det kanske inte så oväntat ändå, det är nog bara vårt önsketänkande som talar till oss när vi säger att det var oväntat.

Min erfarenhet av TBH och Gigabyte
Gigabyte använder sig av de tre största distributörerna av dataprodukter i Sverige för att nå ut till återförsäljare och slutligen oss slutanvändare. Dessa är alltså Captech, Hattelco, och Marinex. Jag har tidigare varit i kontakt med Marinex angående och frågat var jag ska vända mig i det här ärendet för att reklamera det här kortet. De var själva lite osäkra, så efter några om och men så hänvisade de mig till återförsäljaren, dvs. TBH. Jag frågade TBH om jag inte kunde få skicka in kortet till deras Gigabyte distributör (som jag tror är, eller "var" rättare sagt Marinex) eller vem det nu än är som genomför reparationer för dessa kort eller byten. De sa också att jag skulle skicka det till dem själva (TBH) så skulle de skicka det vidare sedan till rätt adress. Liksom Marinex, så var man på TBH också osäker på om man som slutanvändare kunde skicka in kortet på RMA direkt till tillverkaren, vilket vanligtvis motsvaras av distributören eller annan representant i det land man köpt produkten. Gigabyte är ju stora tänkte jag så de borde ju ha en filial eller liknande i Sverige, inte ska man behöva skicka skiten till Taiwan för helvete. Av TBH fick jag företagsnamnet B-Open / Gigabyte Sverige och kontaktuppgifterna. Här nedan kan ni se deras uppgifter, i fall det är någon av oss här som behöver komma i kontakt med dem någon gång.

Citat:

B-Open / Gigabyte Sverige
Fräsarvägen 7
142 50 Skogås
Giga-Byte Support SE
Tel. +46 8 771 59 69
E-mail: support@giga-byte.se

Ni ska veta att dessa uppgifter är väldigt svåra att få fram via någon av Gigabytes många webbplatser. Jag fattar inte varför de har så många webbplatser, de har typ http://www.gigabyte.com.tw/ och sedan har de http://www.giga-byte.com.tw/ med ett streck i, sedan har de en som slutar på COM och säkert många fler varianter av dessa. Det är bara förvirrande.

Jag har utbytt några e-postmeddelanden med urban[at]giga-byte.se och de idioterna vägrar ta emot kortet direkt från mig, utan det måste gå via TBH alltså. Han snackade något om att de inte har resurser eller vad det var för att kunna ta emot kundfrågor och returer direkt från slutkunderna. Skitsnack säger jag bara, hur kan de då ha resurser att ta emot detsamma men från återförsäljaren?

Sedan säger han också något som förvånar mig lite och det är att vi som köper deras skräp egentligen inte är deras kunder, utan det är återförsäljarna som är deras kunder. Det som förvånar mig i det hela är sättet de vänder sig mot oss slutanvändarna och sättet de behandlar oss. De verkar vara helt brända i roten, för om vi som köper Gigabyte produkter från återförsäljare inte skulle köpa så skulle inte återförsäljarna heller köpa från distributörerna, och i så fall skulle inte Gigabyte ha något att sälja, och då skulle inte smartarslen där inte få någon lön för att behandla oss på det här sättet och Gigabyte skulle gå under, precis som TBH. De borde ta lärdom av det som nyligen hände TBH. I tider som dessa är det extra viktigt att ta vara på sina kunder, även om det är slutkunder vi pratar om, det är ju de som får verksamheten att gå runt.

Vem ska jag nu vända mig till om jag fortfarande vill reparera det här kortet eller få det utbytt? TBH kanske? Jävla idioter alltså. De som bor i USA är lyckligt lottade. De kan begära RMA direkt från Gigabyte USAs webbplats och skicka in sina prylar för reklamation. Det är nog likadant i Taiwan. De som bor i USA går alltså in på följande adress: http://rma.gigabyte.us/DirectRMA/EndUser_Main.asp

Men det är inte mycket svårare för oss som bor i Sverige heller. Distributören Marinex har ett elektroniskt formulär i form av en PDF fil på sin webbplats som man fyller in och skickar till B-Open på deras e-post. När de har godkänt den så skickar de i retur ett RMA nummer och man kan skicka prylen till dem. Det som sätter stop för detta är att man som slutanvändare inte betraktas som kund av Gigabyte Sverige. Jävla byråkrater. Men Gigabyte USA har t.ex. inga problem med att erkänna slutanvändaren som kund, om man använder B-Opens ord för det alltså. Det står till och med i URL adressen ovan DirectRMA/EndUser_Main.asp.

Jag har alltså bara dålig erfarenhet av Gigabyte Sverige som företag. TBH har jag bättre erfarenhet av. Jag kan ju knappast klandra TBH för den byråkratiska policyn som B-Open/Gigabyte Sverige tillämpar, de är slavar under B-Open precis som du och jag. De "var" det rättare sagt. Det kommer ta ett tag för mig att vänja mig vid att prata om TBH i tempus preteritum. Vidare så var det här mitt första Gigabyte moderkort, och jag är rädd för att det redan är det sista. Efter den här dåliga erfarenheten, dels med kortet i sig, och dels med Gigabytes sätt att hantera reklamationsfrågor så har de förlorat sitt goda anseende hos mig, och jag har förlorat respekt för dem. Därför tror jag inte att jag kommer att våga mig på en till sån här käftsmäll.

Jag brukade alltid rekommendera moderkort och grafikkort från Gigabyte till andra, men efter den här erfarenheten så får jag lite av en skuldkänsla bara för det. Det är Asus nu som jag kommer att sätta högst upp på tronen, följt av MSI, och sist av dem Gigabyte när det gäller moderkort. Förut brukade jag sätta Gigabyte först även om jag själv inte har haft ett Gigabyte moderkort, så jag har flyttat ner de två placeringar. Asus å andra sidan har jag haft dålig erfarenhet med i frågor om grafikkort, så de är inte mina favoriter där längre måste jag tillägga.

TBHs undergång
Det som hände med TBH är väldigt sorgligt, och jag förstår att många här har större problem nu än mitt reklamationsärende. Många av oss har handlat hos dem, några ganska nyligen dessutom. De som har betalat i förskott får nog problem med att få tillbaka pengarna. Jag tror att ni ska kunna få tillbaka pengarna, men det kommer nog ta ett bra tag innan ni ser några pengar av dem. Jag har även köpt olika mobiltillbehör från TBH. Enligt min uppfattning så var det en allt-i-allo butik och inte enbart en datorbutik, och det bästa med dem var nog låga priser. Så de var lite dåliga på andra punkter, men de hade oftast rekordlåga priser. Det har funnits butiker som har haft ännu lägre priser, men dessa butiker sågades oftast totalt av användarna på Prisjakt och andra liknande tjänster där kunderna får säga sitt. Så TBH hade många gånger superlåga priser, men ändå en relativt hög service, snabba leveranser och så vidare.

Enda gången jag hade problem med TBH var när jag fick vänta i flera veckor för att få mina Corasair XMS2 DHX minnen och det var till samma bygge som det här moderkortet jag nämnde ovan. Moderkortet och alla andra delar jag beställde från dem fick jag direkt, men kunde inte börja bygga förrän jag fick minnena. Det positiva är att jag inte behövde betala frakt två gånger, så de delade upp leveransen i två delar och de stod för den andra delen. Men det här dröjsmålet berodde nog mycket på Corsair. Om ni minns det så hade Corsair problem med att leverera dessa minnen pga. stor efterfrågan. Så distributörernas lager stod ofta tomma, så det fanns inget TBH kunde göra i det läget. Jag har själv kontaktat Corsair, och de har bekräftat det till mig att de hade problem med att leverera dessa minnen. Några butiker hade dessa minnen när TBH inte hade dem, men det var nog för att de hade en annan distributör, men även där var det oftast bara ett tiotal på lager. Som sagt, det är väldigt tråkigt att TBH går bort.

Vad är det ni snackar om att de stora butikerna håller i 90% av marknaden? Jämför man med andra länder, så är det i Sverige en stor konkurrenskraft mellan butiker som specialiserar sig på försäljning av datordelar och hemelektronik via Webben. Att butiker så som Komplett, Datorbutiken och Dustin är så stora och har stora andelar av marknaden beror mycket på er själva. Sluta handla av dem! Handla hos någon annan mindre känd butik. Då får ni ju den konkurrenskraft ni efterfrågar! Antingen slutar ni handla hos de stora butikerna så som Komplett, Datorbutiken, Dustin med flera, eller så håller ni käften tycker jag. Kom inte och klaga på att dessa butiker håller i trådarna när ni själva går och handlar hos dem. Det är dubbelmoral. Ni vill att andra köpare ska gå och handla hos de små, mindre kända butikerna och på så sätt pressa ner priserna hos de stor butikerna åt er.

Det är inte lätt att vara liten, speciellt i dessa tider, och det är inte alltid lätt för små butiker att växa. Då måste vi som köpare hjälpa de på traven genom att välja att handla hos dem. Men här är det snarare fråga om att 90% av våra medlemmar bara här på Sweclockers klagar direkt när en butik levererar en vara en eller två dagar senare än ursprungligen uppgivet. Hur många av er här känner till TBH sedan tidigare? Ni som svarar att ni känner till TBH, hur många gånger har ni handlat där? Hur många gånger har ni handlat i någon av de stora butikerna så som Komplett, Dustin och Datorbutiken?

Ni räknar ju in Datorbutiken som en av de "stora" butikerna. Men antingen känner ni inte till det så att det har undgått er, eller så låtsas ni inte veta att även Datorbutiken har gått i konkurs för bara några månader sedan. Men den har återuppbyggts igen, men med en ny ledning.

Trivia (kuriosa)
Visste du att TBH är en ofta förekommande förkortning för "tillbehör"?! Det var så de startade egentligen en gång i tiden, de var specialisten för tillbehör bl.a. till mobiltelefoner, det är alltså lite som Kjell & Co. Sedan har de breddat sortimentet allt sedan dess, till att nu gå under alltså.

Edit: Otec88 påpekade här att det även kan stå för To Be Honest! TX Otec88, men det är bara TMI.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElectroGeeza
blabla

Trivia (kuriosa)
Visste du att TBH är en ofta förekommande förkortning för "tillbehör"?!

Står även för to be honest

Visa signatur

[Q6600 @ 3 ghz] [HD4870 X2 2GB] [Asus P45 P5Q SE] [4096MB DDR2 Corsair XMS2-6400] [Corsair HX 620W] [Antec P182] [Thermalright Ultra-120 eXtreme] [Windows Vista 64bit] [LG L245WP-BN] [WD 150GB VelociRaptor 10,000 rpm]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Otec88
Står även för to be honest

Haha, TG! LOL! Men det är TMI, men tack FYI!

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

Electrogeeza

Jag tycker du ska ta kontakt med alla tre distributörerna Captech, Hattelco, och Marinex och ge dom serienumret på kortet och fråga om det är köpt hos dem. Dom kan säkert inte ge dig några pengar tillbaka alls, men utbyte till nytt eller likvärdigt borde gå.

Visa signatur
Permalänk

Du har en lagstadgad rätt att vända dig till distributören när handlaren gått i konkurs, 46 § konsumentköplagen.

Permalänk
Medlem

ja detta var ju oväntat.. NOT!

har handlat av dom en enda gång och då strulade det nåt så kopiöst, fick vänta flera veckor på 2 grafikkort som jag beställde som enligt hemsidan skulle finnas i lager men.. det gjorde dom ju då inte. Slutade med att jag fick 2 helt andra kort och ingen kompensation eller nåt alls. Fick inte heller avbryta köpet och ta pengarna tillbaka fast dom inte hade varorna i lager, riktigt dålig stil. Hade 2 sprillernya datorer som stod obrukbara pga dom och kunde inte köpa från nåt annat ställe heller eftersom att dom vägrade betala tillbaka pengarna dom drog fast ingen leverans skett.

urusel telefontid och fast killarna på supporten försökte så gott dom kunde så strulade det ändå in absurdum, aldrig upplevt ett trassligare köp än via just TBH. Mailsupporten var också ett rent skämt, dom varken läste vad man skrev eller brydde sig om vad problemet var utan man var tvungen att ta en timma åt ärendet och försöka nå dom på dom löjligt dåliga telefontider dom hade. Inte helt enkelt om man som jag har ett arbete att sköta också..

Helt värdelöst företag som förtjänar att gå omkull till fördel för seriösa firmor som tar hand om sina kunder på ett bättre vis.

Trist för er som förhandsbetalat och torskar på det, som en del sagt redan, kolla med er bank om ni betalat med kort, det är stor chans att få igen pengar eftersom att ni betalat för en vara som uteblir. Kan ju dock ta lite tid men loppet är i alla fall troligen inte kört och det är ju det viktigaste.

Och garantin ska distributör/tillverkare sköta om.

Visa signatur

|i5-3570k osv.. |
|Linn Renew Klimax DS/D|Linn Kisto|2st Linn Majik 6100/D|Aktiva Linn Majik 140|Aktiv Linn Majik 112|Linn UNIK|
|Sony HW-50|Grandview Cyber Tab-Tension 92"|Dune HD Base 3D|

Permalänk
Medlem

Detta innebär alltså att det blir konkursutförsäljning? Som med Datorbutiken där nere. Nu när man inte bor lika långt från butiken, kanske man kan komma över lite roliga grejor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Extreat
Detta innebär alltså att det blir konkursutförsäljning? Som med Datorbutiken där nere. Nu när man inte bor lika långt från butiken, kanske man kan komma över lite roliga grejor.

Inte helt garanterat.
Anledningen till att det blev en db-utförsäljning var att en av de före detta anställda köpte upp konkurslagret och sålde ut detta.
Så det är inget som händer automatiskt efter en konkurs.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camper
Ja det var väl väntat, Beställde ett OCZ Elitextrme 1000W för 1199:-

Det var som regeln säger, för bra för att vara sant.

Men eftersom rutinerna sitter så beställdes det på faktura. Inga pengar förlorade.

jag köpte det för det priset...sjukt bra va dom snabb leverans... och man tjänade in 1000kr jämfört med alla andra ställen... fan synd de lägger ner...
och vilket monster nätagg..sjukt..

Visa signatur

Asus P6T SE, Core i7 920@ stock alt. 3.2Ghz +zalman CNPS8000A, Ocz 1333mhz 3*2gb@ stock, xfx 6870 crossfire, ssd intel x25 g2 80gb, samsung blu-ray/dvd brännare 123bl, Cooler master M1000w, Cooler master sniper storm black, eyefinity 3*dell u2311h

Permalänk
Avstängd

Fan vilket jävla kap du gjorde på det agget!

Har istället lagt en beställning på EliteExtreme 800W för 1450kr, på ett annat företag. (Också faktura)
Men ja satan, de är helt brutala dessa agg.

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk
Medlem

Skit också, har handlat alla mina kameraprylar där, aldrig blivit missnöjd.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730