Permalänk
Medlem

Trådlös kommunikation ca 100m

Tjena!

Jag har ett litet problem som jag skulle vilja ha lite hjälp med. Farsan har ett kraftverk knappt hundra meter från vårat hus och han får springa dit flera gånger om dagen för att kolla läget. Han börjar bli lite trött på det och har bett mig om en lösning.

Min egna idé är att sätta en gammal dator i kraftverket och koppla in två kameror i den. En för att övervaka mätarna och en för att ge en överblick över generatorerna. Eftersom kamerornas hastighet är ganska oviktig borde två vanliga, billiga webkameror duga. Från den gamla datorn skulle jag sen vilja köra vnc upp till hemnätverket i huset, alternativt rakt in i en av datorerna. Mellan kraftverket och huset är det fri sikt bortsett från fönsterrutorna i båda byggnaderna.

Finns det någon bra kommunikationslösning? Helst ska den inte kosta allt för mycket och den behöver ju egentligen inte vara speciellt snabb heller. Huvudsaken är att det fungerar. Kabeldragning är inget alternativ.

Tips på någon bättre lösning?

Tack på förhand!

Visa signatur

Elektriker och musiker =)

Permalänk
Medlem

Trådlöst med utomhusantenner lär funka fint om det är fri sikt men det kostar en del det med :).

Tp kabeln är troligast den billigaste lösningen i matrial men det är klart. Det tar några dagar med spaden att gräva ned kabeln.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Köra 2st Nanostation bryggor, kan det vara ett alternativ för er? Dom har ju inbyggda antenner och man behöver bara installera en låda på varje plats för att brygga mellan 2 nätverk.

http://www.davido.se/shop/product_info.php?products_id=133

Permalänk
Medlem

Den såg inte dum ut den inte Riktigt hyffsat pris också

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Den såg inte dum ut. Räcker det med en sån eftersom räckvidden är 5km eller måste man ha en i varje ände så att säga? En i varje ände blir lite väl dyrt, 2600kr, men om man bara behöver en så är det nog det ultimata:)

Visa signatur

Elektriker och musiker =)

Permalänk
Medlem

gäller det 100meter borde du ju mer elelr mindre kunna köra ett ad-hoc nät med 2 begagnade wlankort från blocket och möjligtvis ett par pringles-antenner

Annars vet jag att axis har trådlösa kameror med inbyggt wlan.
Tror även det finns nån kameratillverkare som har 3g inbyggt...

Värt att tänka på är även att en burk drar en del el om den ska stå och gå 24/7 så kan ju vara en idé att lägga lite mer pengar på inköp för att spara el.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Exsmex
Den såg inte dum ut. Räcker det med en sån eftersom räckvidden är 5km eller måste man ha en i varje ände så att säga? En i varje ände blir lite väl dyrt, 2600kr, men om man bara behöver en så är det nog det ultimata:)

Det räcker säkerligen med en. Beroende på hur långt du har emellan, det går ju att konfa en som vanlig accesspunkt och sätta på ditt hus. Så kommer säkert signalen att bli riktigt stark ett par hundra meter bort.

Permalänk
Medlem

@BasseBaba
Är möjligt att det skulle gå att klura ihop ett "vanligt" nätverk, men hur kul är det?;) Liksom du har jag också tänkt tanken på trådlösa kameror osv men jag har hört att de är ganska dyra och sådär. En burk som står och drar lite el är ingen större suck, ska som sagt sitta i ett kraftverk så datorns elförbrukning kommer kosta ungefär jättelite;) 1kWh förlorad för kraftverket är betydligt billigare än den 1kWh som en kund får betala för.

@X00L
Det var tanken:) Skadar ju dessutom inte om man även kan få trådlös kontakt med polarna;)

Jag har även några frågor om övriga systemet;
1. Kan jag via t.ex VNC kolla på vad webkamerorna visar på datorn i kraftverket utan att det blir för dålig kvalité osv? Vet att VNC, i alla fall i äldre versioner, har försämrat bildkvalitén på t.ex skrivbordsbakgrund osv ganska rejält och även helt låtit bli att visa om man t.ex spelat upp en film. Vill ju liksom gärna kunna se vad kamerorna visar utan att kvalitén blir mycket sämre än kamerornas "inbyggda" taskiga kvalité. Och hela grejen blir ju meningslös om VNC bara visar svart. Förslag på bättre program? Har VNC blivit bättre sen för kanske tre-fyra år sen?

2. Istället för något av mina 1ghz-vrak kanske valet faller på polarens tre-fyra år gamla laptop med uttjänt cd-läsare och med hälften av usb-portarna kassa. Dels för plats, dels för elförbrukningen även fast den inte är någon stor grej att hänga upp sig på. Skulle hastigheten på EN usb räcka för båda kamerorna via en hubb då?

3. För att kunna se något på kamerorna behövs någon typ av belysningsstyrning som man kan styra via mjukvara. Några tips på det? Jag har själv tittat på 39-617 på Kjell & Co. Tanken är väl sen att bygga ett litet elskåp med en kontaktor i som man sedan kopplar in i belysningskretsen. Är färdigutbildad elektriker om ett par månader så just den biten är inga problem alls, inte när det gäller att få tag på skåp/kontaktor heller.

Vad tror ni? Är ju som sagt inte 100% till privat bruk så det känns ju som att man vill få ihop det på ett bra sätt..

Visa signatur

Elektriker och musiker =)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Exsmex
Jag har även några frågor om övriga systemet;
1. Kan jag via t.ex VNC kolla på vad webkamerorna visar på datorn i kraftverket utan att det blir för dålig kvalité osv? Vet att VNC, i alla fall i äldre versioner, har försämrat bildkvalitén på t.ex skrivbordsbakgrund osv ganska rejält och även helt låtit bli att visa om man t.ex spelat upp en film. Vill ju liksom gärna kunna se vad kamerorna visar utan att kvalitén blir mycket sämre än kamerornas "inbyggda" taskiga kvalité. Och hela grejen blir ju meningslös om VNC bara visar svart. Förslag på bättre program? Har VNC blivit bättre sen för kanske tre-fyra år sen?

VNC kan konfigureras till att vara hur snyggt eller fult du vill, beroende på hur mycket bandbredd du har att slösa eller hur hög interaktivitet du vill ha. annars vore det väl vettigare att använda webkamerorna som just webkameror och titta på bilderna de spottar ur sig i en webläsare. finns tex webkameraprog med inbyggd webserver och sånt mys.[QUOTE]
2. Istället för något av mina 1ghz-vrak kanske valet faller på polarens tre-fyra år gamla laptop med uttjänt cd-läsare och med hälften av usb-portarna kassa. Dels för plats, dels för elförbrukningen även fast den inte är någon stor grej att hänga upp sig på. Skulle hastigheten på EN usb räcka för båda kamerorna via en hubb då?
[/QUOTE]i datorer med flera portar delas ändå hastigheten mellan portarna, så du har normalt 480Mbps totalt, inte per port. ett större problem brukar vara att usb-överföringar käkar en hel del cpu, men du borde klara dig så länge du inte drar för många fps ur kamerorna. [QUOTE]
3. För att kunna se något på kamerorna behövs någon typ av belysningsstyrning som man kan styra via mjukvara. Några tips på det? Jag har själv tittat på 39-617 på Kjell & Co. Tanken är väl sen att bygga ett litet elskåp med en kontaktor i som man sedan kopplar in i belysningskretsen. Är färdigutbildad elektriker om ett par månader så just den biten är inga problem alls, inte när det gäller att få tag på skåp/kontaktor heller.
[/QUOTE]Finns kameror med inbyggt ir-lys annars.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

@Aphex
Tack för ett mycket informativt inlägg Skulle du kunna lista något/några bra såna webkameraprogram? Gärna med stöd för två kameror. Jag har precis som du funderat på det här med IR-ljus men det skulle bara fungera till kameran vid mätarna i så fall och då kan man lika gärna tända allt en snabbis och kolla statusen på generatorer mm.

Visa signatur

Elektriker och musiker =)

Permalänk

Det är ju bara att koppla trådlöst med ett par antenner med många db, som räcker ca; 3km, så lär det ju lösa sig???

Permalänk

Istället för att krångla med datorer och wlan bryggor så tycker jag att ni sätter upp en nätverkskamera med eget webbgränssnitt. Cisco har två modeller som skulle passa, en vanlig kabelansluten och en som går över wlan. Har du fri sikt och en bra basstation bör wlan kameran klara sig. Dock så är kabel alltid att föredra, skulle inte rekommendera wlan i närheten av ett kraftverk.

Till kamerorna medföljer programvara för att titta och spela in upp till 16 kameror.

http://www.cisco.com/en/US/products/ps9947/index.html
http://www.cisco.com/en/US/products/ps9945/index.html

Visa signatur

|Mac Pro|Quad Xeon 2,66 ghz|2048 mb FB-Dimm|1 TB Hd|GF 7300GT|Dell 24" dual|
|Macbook 1,83ghz|1GB|80GB Hd|

Permalänk
Medlem

@danielinterius
Jag tror det blir lika bra med en sån där nanostation, den kostade ju bara 1300:- och ska man köpa 2st riktigt bra wlan-antenner så är ju det ganska dyrt också. Skulle det gå att sätta i stort sett vilken wlan-antenn som helst (högt db-värde) till ett vanligt, billigt, trådlöst nätverkskort?

@Evil Master Mind
Jag behöver som sagt två kameror och de där kamerorna kostar minst 3000:- styck så det känns inte som ett alternativ.

Visa signatur

Elektriker och musiker =)

Permalänk
Medlem

Det är inte så att kraftverket levererar ström (230 volt växel) till där din far sitter? I så fall kan du ju alltid testa att köra en lösning över strömnätet.

Permalänk
Medlem

Nej tyvärr gör det inte det Det levereras 400V upp hit ibland (ingen nolla/jord), men det är inte ens kontinuerligt så det skulle nog inte fungera något vidare. Synd för det är nog en bra lösning annars..

Visa signatur

Elektriker och musiker =)