Permalänk
Medlem

Grafikkortet kört?

Igår kväll så frös datorn, var lite seg att starta och nu så är den lite seg som det är när man nyss installerat windows och inte har drivrutiner installerade flyttar man runt fönster så hackar det(fast inte lika farligt), och så kraschar datorn då man startar ett spel.

Så jag gissar på att något hänt med grafikkortet. Finns det något man kan testa att göra eller är det bara köpa nytt?

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Medlem

Låter lite som problemet jag hade. Men innan jag fastställer nått så har jag några frågor:

* Får du små miss färgande rutor på bios bilden osv?

* Hur varmt går ditt kort vid start och vid själva problemet?

Visa signatur

Aframo

Permalänk
Avstängd

Vad för dator?

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

* Får du små miss färgande rutor på bios bilden osv?
Fick det innan en gång då datorn startades om, i början då det började knasa

* Hur varmt går ditt kort vid start och vid själva problemet?
Vet inte hur varmt det är, och "själva problemet" var ju igår då allt frös, och nu är det segt och kraschar då man startar spel/3d test. Haft datorn på i flera timmar nu och går ju surfa, kolla på film, lite hackigt då man flyttar runt fönster och scrollar, men annars funkar det tills man startar spel då datorn startar om.

"Vad för dator?"

E6600
P5B
X1950 Pro

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Avstängd

Kazen, kolla hur varmt grafikkortet och processorn är i idle.

Testa att ta ur minnena ett och ett, starta upp och se om det är de som krånglar.

Annars brukar det här bero på nätaggregat eller hårddisk.

Grafikkort får ofta skiten innan felet är lokaliserat.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Kazen, kolla hur varmt grafikkortet och processorn är i idle.

Testa att ta ur minnena ett och ett, starta upp och se om det är de som krånglar.

Annars brukar det här bero på nätaggregat eller hårddisk.

Grafikkort får ofta skiten innan felet är lokaliserat.

Kan inte se temp på grafikkortet, processorn ligger på runt 45C i idle.

Har 2x1gb minnen, får väl testa dem ensamma.

Tänkt på att det kan vara hårddisken, något som låter "skumt" när man startar datorn. Får ta ut den och installera windows på en av de andra istället då, och kolla.

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Medlem

Oki låter rätt mkt som det felet jag hade. Första gången det hände var när man satt och spela ett grafik krävande spel då det helt plötsligt frös, bilden blev svart och datorn var fortfarande igång men fanns inget att göra. Trycker reset och får rektangulära blåa färger på bios bilden. Sällan jag lyckades komma in i windows då allt stannade. Men funkade att köra på fel säkert läge och som du säger, när man startade ett spel eller ett 3d test så frös allt igen.

Det jag testade var att ta bort grafik drivers till kortet och fick det då att funka, men kunde inte spela något spel. Så problemet uppstår när man installerar drivers och anpassar kortet lite mer (spel osv.).

Va kör du på för nätagg?

Så då är det grafikkortet som är fel, troligtvis grafikminnet i kortet. Det som gjorde att problemet uppstod var nog mitt nätagg då den inte hade strömmen att förse kortet med verkar det som.

EDIT: Men testa i första hand att testa ett annat kort och se ifall problemet är åtgärdat. Men jag kan till 90% garantera att felet är i grafik kortet.

Visa signatur

Aframo

Permalänk
Medlem

Det är ett FSP 350W (Väldigt påkostad nätagg då jag köpte det)

Visst står att grafikkortet kräver minst 450W nätagg i handboken, men har funkat i 2,5 år. Så att det just nu plötsligt inte ger tillräckligt med ström är skumt.

Har ifs ett Corsair 650W liggandes här. Kan testa med det också.

Hoppas min brorsas dator har PCIe kort, är färdig bygd fujitsu siemens, men har för mig att den ska ha ett gt8800, vilket borde passa då...

Edit: Ang avinstallation av drivers, gjorde det men då blev allt mycket värre, värre än det brukar vara utan drivers. Knappt så att man fick nya installerade...

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Medlem

Vad är det för grafikkort som du har?

Öppna din datorlåda och se till så att fläkten på kortet snurrar, det kan ha dammat igen om du inte har dammat ur din dator på ett tag.
Låt datorn vara igång ett tag och sen känner du lite försiktigt på kortet när det är igång, är det stekhett så kan överhettning vara ett problem.

Visa signatur

i5 3570k @ 4.4GHz | MSI Z77A-G45 | Noctua NH-C12P | MSI GTX560Ti Twin Frozr | 8GB 1600MHz Corsair Vengeance LP| Corsair TX650W PSU | Benq V2410 LED

Permalänk
Medlem

x1950pro

Blåser i datorn lite då och då med tryckluft, fläkten snurrar på bra och varm blir den inte i idle, och att den skulle överhettas på 1-2s då ett spel startas är tveksamt.

Satte nu in min brorsas gt 8800 och installerade drivers, allt funkar fint nu.
Blir väl att skaffa ett nytt grafikkort, vilket suger då jag i sommar skulle skaffa helt nya delar, bygga ihop en ny i7 dator, inte råd att byta ut allt nu, ville ju vänta på sommarens prissänkningar

Får väl bli något mindre kort för ~500spänn som klarar av wow och wc3...

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk

Man får ju inte mycket grafik för 500 kr=P
Geforce 9300GS 512MB kan man få, klarar väl wow och sådant på helt ok FPS. Den kan man skaffa på Kjell och C:o för 599kr. Men GeForce 9300GS är ju egentligen inget spelgrafikkort, det är ju bara för de som vill använda Vista Aero =P. Men en slutsats: Ifall du vill spela spel, flytta GPU-budgeten till 1000kr=)

Visa signatur

Acer Aspire 8930 med Intel core 2 quad Q9000 2.0, Nvidia GeForce 9700m 1GB GDDR3, 4GB DDR3 RAM, 1TB HD(2x500GB), 18.4'' 1080P Disp
Macbook Pro 17" 2,4 GHz Intel Core 2 Duo, Nvidia GeForce 8600m GT, 4GB DDRII

Permalänk
Avstängd

Satsa på ett ATI HD4650, billigt och bra.

https://www.inet.se/datorkomponenter/grafikkort/powercolor-at...

+ Frifrakt SweC

Skivadost verkar inte ha någon koll alls, det kortet jag visade är mycket bättre. Slår klockade 9500GT och 8600GT.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

håller med invztr. Du får också ett 4670 för runt 700 kronor. Bra kort för billig peng.

Permalänk
Medlem

Var HD4650 jag kollade på, får bli ett sånt fram tills sommaren.
Då man köper HD4890 eller något bättre till den nya datorn. Så kan HD4650 sitta kvar i den gamla som man får hitta på något kul med.

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kazen
x1950pro

Blåser i datorn lite då och då med tryckluft, fläkten snurrar på bra och varm blir den inte i idle, och att den skulle överhettas på 1-2s då ett spel startas är tveksamt.

Satte nu in min brorsas gt 8800 och installerade drivers, allt funkar fint nu.
Blir väl att skaffa ett nytt grafikkort, vilket suger då jag i sommar skulle skaffa helt nya delar, bygga ihop en ny i7 dator, inte råd att byta ut allt nu, ville ju vänta på sommarens prissänkningar

Får väl bli något mindre kort för ~500spänn som klarar av wow och wc3...

Ett 1950 Pro kan man lätt hitta för ca 350 kr begagnat. T ex här på Sweclockers. Titta på marknadsavdelningen.

Visa signatur

"plattan som moderkortet är uppbyggt på (minns ej vad det heter)" - muhihihaha