ATI HD4850, ljud via DVI --> HDMI

Permalänk
Medlem

ATI HD4850, ljud via DVI --> HDMI

Har försökt fifflat och mixtrat med inställningar i aldelles för många timmar och skulle gärna be om råd från er erfarna. Jag har ett ATI HD 4850 grafikkort med de senaste drivrutinerna 9.4. Vad jag (äntligen!!!) lyckats få är ljud ur grafikkortet via DVI --> HDMI till min förstärkare: Marantz SR5003. Tidigare körde jag analogt via mitt moderkort (Gigabyte GA-P35-DS3): 3,5mm --> 2xRCA.

Har länge väntat på att få det digitala ljudet från HDMI eftersom jag vill utnyttja mitt 5.1 system till fullo. Ett steg närmare nu när jag, med hjälp av de nya drivrutinerna (tidigare körde jag 8.3), fått ljudet från grafikkortet. Problemet är bara att när jag provtittat på film från datorn (AC3 och DTS) verkar det som det är analogt igen. Jag får inte ut något ljud från centern och bakhögtalarna, bara frontarna som tidigare. Jag har ändrat ljudinställningarna i Vista till 5.1 och till och med tryckt på provlyssnarknappen och fått pip ur samtliga högtalare. Hur kommer det då sig att jag inte får 5.1 ljud när jag kollar på film? Har både provat med Media Player Classic och XBMC. Förstärkaren får heller inte den där vackra DTS-loggan när jag kollar på motsvarande DTS-rulle. Däremot står det "PCM", vad är det?

Hur löser jag mitt problem jag ältat med sååå länge? All hjälp uppskattas!

Permalänk
Hedersmedlem

Har du ställt in MPC DTS:en så att den ger den mängd högtalare du önskar eller står det bara på stereo?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Har du ställt in MPC DTS:en så att den ger den mängd högtalare du önskar eller står det bara på stereo?

Hä? Vad är "MPC"? Hur gör jag detta?

På min förstärkare står det även 5.1 när jag lyssnar på vanlig musik i Winamp, men det kanske är normalt.

Permalänk
Medlem

MPC är förkortining för Media Player Classic...
PCM är avkodat okomprimerat digitalt ljud. PCM står för Pulse Code Modulation, helt enkelt samma typ av kodning som på en CD-skiva.
I ditt fall så är det tvåkanals PCM ljud eftersom du inte hör nåt i surroundhögrtalarna. Det innebär att din dator helt enkelt avkodar Dolby/DTS dataströmmen och konverterar den till tvåkanalsljud och skickar den okomprimerat som två PCM-kanaler till din förstärkare.
Om du går in i MPC och tittat på under play(?)->filters och sedan det ljudfilter som MPC använder på din dator så borde du hitta någon inställning om att skicka Dolby Digital & DTS direkt vidare till förstärkaren utan avkodning i datorn (pass through t ex). Eller så kanske det är något i MPC's vanliga ljudinställningar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av teejee
MPC är förkortining för Media Player Classic...
PCM är avkodat okomprimerat digitalt ljud. PCM står för Pulse Code Modulation, helt enkelt samma typ av kodning som på en CD-skiva.
I ditt fall så är det tvåkanals PCM ljud eftersom du inte hör nåt i surroundhögrtalarna. Det innebär att din dator helt enkelt avkodar Dolby/DTS dataströmmen och konverterar den till tvåkanalsljud och skickar den okomprimerat som två PCM-kanaler till din förstärkare.
Om du går in i MPC och tittat på under play(?)->filters och sedan det ljudfilter som MPC använder på din dator så borde du hitta någon inställning om att skicka Dolby Digital & DTS direkt vidare till förstärkaren utan avkodning i datorn (pass through t ex). Eller så kanske det är något i MPC's vanliga ljudinställningar.

Hittade inte inställningarna du pratade om i MPC. Men om det vore kruxet, hur kommer det då sig att jag har samma problem i XBMC?

Om signalen skickas som PCM, kommer jag då se DTS- och Dolby Surround-loggorna?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KonradA
Hittade inte inställningarna du pratade om i MPC. Men om det vore kruxet, hur kommer det då sig att jag har samma problem i XBMC?

Om signalen skickas som PCM, kommer jag då se DTS- och Dolby Surround-loggorna?

Du sade ju själv att det står PCM i displayen? Skickar det som PCM står det PCM (möjligen MPCM eller liknande för flerkanlig PCM om du får programmet att avkoda och skicka signalen som 6ch PCM).

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB