Permalänk
Medlem

är satanism en religion?

som topicen säger, så undrar jag vad ni tycker om det hela:)

i lumpen var det en kille som var med i missionskyrkan(lr nått annat bjäffs) som ansåg att satanism inte var religion, bara fånerier.

vad krävs för att något ska klassas som en religion tycker ni? jag menar scientologi kyrkan har väl nått "religions status" och den är väl fånerier om något?

håll kommentarer som "avskaffa religioner" utanför tråden, jag har själv såna åsikter:p

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem

klart det är en religion för de som faktiskt tror på det... men det är ju inte klassat som en religion av någon anledning.

Permalänk
Medlem

Problemet med satanism som religion är väl att det inte direkt finns någon överhängande organisation eller allmänna seder och ligger närmare begreppen sekt (i vissa fall) eller enbart trosuppfattning?

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Definiera satanism.

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk

Jadå, det är en religion. Men lite på samma sätt som buddhism är en religion. Det är ungefär lika delar livsstil som religion.

Den populäraste versionen av satanismen (tror jag?) kan du läsa om här: http://en.wikipedia.org/wiki/LaVeyan_Satanism

En podcastintervju/textintervju med Peter H Gilmore, högt uppsatt figur inom satanismen (ledare för Church of Satan) finns här:
podcast
textintervju

Ett exempel på definition av religion är tron på något övernaturligt. Många (men inte alla) satanister tror på "magi" (på riktigt alltså, även om det finns de som bara ser magi som en symbolfråga), som används vid olika ceremonier.

Nog för att satanism brister på många punkter, men den är definitivt mindre konstig än kristendomen. Att kalla satanism för fåneri men inte kristendom är ganska så löjligt.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Avstängd

Det finns ju ett definitionsproblem. Man kan antyda flera sorters satanism. En rörelse ser ondska i världen och drar slutsatsen att Djävulen finns och är verklig samt har större inflytande än Gud. Denna typ av satanism är i princip en form av kristendom. Vidare finns satanism som i ställer attributerar ondskan till Gud själv, och Satan är alltså den enda guden. Då får man väl någon form av renodlad, monoteistisk satanism. Sedan finns satanism också som en subkultur, en rekyl på samhället. Man brukar skilja på satanism och djävulsdyrkan. Såvitt jag förstår är inte "satanister" a prio "onda" personer utan bara defaitistiska eller uppgivna. Så finns det ju också som sagt folk som dyrkar Satan och kanske ser ondska som något självklart eller önskvärt. Satanism är analog till monoteistiska religioner, förslagsvis kristendom, men det torde finnas analoger till helt andra religioner som kan vara polyteistiska.

Kanske satanism är "reciprok religion"?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Det finns ju ett definitionsproblem. Man kan antyda flera sorters satanism. En rörelse ser ondska i världen och drar slutsatsen att Djävulen finns och är verklig samt har större inflytande än Gud. Denna typ av satanism är i princip en form av kristendom.

Uhm, den typen av "satanism" (i själva verket brukar man väl kalla det för djävulsdyrkan/likn.) finns väl bara i skräckfilmer och i galna kristna människors tankar?

Satanism har i princip ingenting med kristendom att göra, speciellt inte laveyansk satanism. Den har betydligt mer att göra med new age än kristendom.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Uhm, den typen av "satanism" (i själva verket brukar man väl kalla det för djävulsdyrkan/likn.) finns väl bara i skräckfilmer och i galna kristna människors tankar?

Satanism har i princip ingenting med kristendom att göra, speciellt inte laveyansk satanism. Den har betydligt mer att göra med new age än kristendom.

Ja, det är riktigt. Men utan vidare definition måste vi ju också ta hänsyn till den bild som "företräds" av just dessa galna kristna? Såväl satanism som påstådd djävulsdyrkan har ju fler år på nacken än New Age.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Så kallad modern satanism kan väl inte klassas som religion?

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

Vad jag vet efter mina efterforskningar för 100 år sedan så vet jag inte om jag vågar kallar Satanism för en religion. För enligt Church of Satan så finns det ingen "gud" utan det är du själv som är din egen gud och det handlar om att typ ta kontroll över sitt eget liv och följa sin egen vilja.
Något egoistiskt, men sen är ju alla människor egoister innerst inne...
Jag tycker snarare man kan kalla satanism en tro istället för religion isåfall.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ingen som tycker att "satanism" är ett lite underligt ord att använda när det inte har någonting med satan att göra?

Men det förstås, det hade inte retat upp föräldrarna hälften så mycket om det hade kallats "Egoism", vilket det egentligen är.

Oj vad originellt, säga sig tillhöra "satanismen" för att göra uppror!

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Medlem

Detta är ju ett filosofiskt problem med all religion överhuvudtaget. Hur kan någon kräva respekt för sin tro på t.ex. kristendom och samtidigt avfärda någon annans tro på vad det än må vara som rent nonsens?

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Detta är ju ett filosofiskt problem med all religion överhuvudtaget. Hur kan någon kräva respekt för sin tro på t.ex. kristendom och samtidigt avfärda någon annans tro på vad det än må vara som rent nonsens?

jag kan säga att det var ett utav mina många argument emot kristendomen i övrigt(jag är själv anti-religion) att man kan avfärda så mycket som man själv inte tror på som osanning, sen när jag frågade vad han tycker om asatron så var den bara bluff och båg, i kristendomen finns ju "faktan" nerskriven i bibeln, tydligen ansåg han inte runskrift som lika äkta m.m.

sen kom den givna frågan om vad som skiljer sagorna i bibeln ifrån Tolkiens sagor:p

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
jag kan säga att det var ett utav mina många argument emot kristendomen i övrigt(jag är själv anti-religion) att man kan avfärda så mycket som man själv inte tror på som osanning, sen när jag frågade vad han tycker om asatron så var den bara bluff och båg, i kristendomen finns ju "faktan" nerskriven i bibeln, tydligen ansåg han inte runskrift som lika äkta m.m.

sen kom den givna frågan om vad som skiljer sagorna i bibeln ifrån Tolkiens sagor:p

Tolkiens sagor är mer konsistenta och mer moraliska.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sando
Tolkiens sagor är mer konsistenta och mer moraliska.

haha jovars:)

sen har vi det med de satanistska levnads reglerna, jag menar, de är väl hyfsat vettiga med en viss humor väl?:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Glömsk

"Filosofiskt" är väl något en religion om någon tror på den.

I verkligheten är ju dock religion mer en ekonomisk verksamhet som har en massa bidrag och skattelättnader från staten. Det är ju därför som etablerade religioner är så snabba med att avfärda konkurrerande religioner.

Här finns en liten lista med trosamfund registrerade av skatteverket: http://www.skatteverket.se/skatter/trossamfund.4.18e1b10334eb...

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
"Filosofiskt" är väl något en religion om någon tror på den.

I verkligheten är ju dock religion mer en ekonomisk verksamhet som har en massa bidrag och skattelättnader från staten. Det är ju därför som etablerade religioner är så snabba med att avfärda konkurrerande religioner.

Här finns en liten lista med trosamfund registrerade av skatteverket: http://www.skatteverket.se/skatter/trossamfund.4.18e1b10334eb...

Tja, jag skulle tro att etablerade religioner är snabba med att avfärda konkurrerande religioner eftersom de flesta religioner utesluter varandra och är ofelbara om man tror på dem.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
"Filosofiskt" är väl något en religion om någon tror på den.

I verkligheten är ju dock religion mer en ekonomisk verksamhet som har en massa bidrag och skattelättnader från staten. Det är ju därför som etablerade religioner är så snabba med att avfärda konkurrerande religioner.

Här finns en liten lista med trosamfund registrerade av skatteverket: http://www.skatteverket.se/skatter/trossamfund.4.18e1b10334eb...

så andra trosamfund har rätt att säga nej till andra så att de andra inte får skattelättnader?

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem

nej det är ingen religion

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

The flesh of fallen angels! Come to me, all!... Astaroth, Beelzebub, Asmodeus, Baphomet, Lucifer, Loki, Satan, Cthulhu, Lilith, Hela! Blood to you all!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mo0rbid
nej det är ingen religion

vad grundar du det på?:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Myllerman
The flesh of fallen angels! Come to me, all!... Astaroth, Beelzebub, Asmodeus, Baphomet, Lucifer, Loki, Satan, Cthulhu, Lilith, Hela! Blood to you all!

Max Payne.

OnT:
Ska man tro min gamla religionlärare så känner man igen en religion på;

  • 1. Tron på ett eller flera övernaturliga väsen av något slag.
    2. Någon form av rit eller dylikt.
    3. Skapelseberättelse, inte nödvändigtvis någon som går ända tillbaka.

Då religion skapades som en social gemenskapsgrej, för kontroll och samhörighet. Tron på övernaturligt väsen höll stammens överhuvuds fötter på jorden och tvingade även äldre till lydnad och regler.
Riterna behövdes för att hålla sagan vid liv, vi lär oss bäst genom att göra.
Skapelseberättelsen talade om ursprunget, och gjorde alla i stammen till släktingar, blod är tjockt.
Bara några av aspekterna.

Well, har pungstkyrkan detta? Har missionärsställningens kyrka detta?
Har världsreligionerna detta?

Satanism, vet jag inget om.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alakai
Max Payne.

Japp.

Associerar ofta saker till spel av nån anledning
Är man en gamer så är man haha.

Permalänk
Medlem

Jag blev dumförklarad i högstadiet när jag sa att

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Man brukar skilja på satanism och djävulsdyrkan.

Det där blev jag dumförklarad av när jag nämde det i högstadiet.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Man brukar skilja på satanism och djävulsdyrkan.

Det där blev jag dumförklarad av i högstadiet när jag nämndet det.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leeloo
Det där blev jag dumförklarad av i högstadiet när jag nämndet det.

dumförklarad av religionslärarn lr?

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP