Asus GeForce 8800GT 512MB GDDR3 PCI-Express 2.0, 2xDVI-I/HDCP, 600MHz

Permalänk
Medlem

Asus GeForce 8800GT 512MB GDDR3 PCI-Express 2.0, 2xDVI-I/HDCP, 600MHz

Hejsan

Så här ser mitt problem ut (för det första är jag abnormt skit kass på sånt här)
Jag spelar Warhammer online och när jag spelar det så kan det ibland bara frysa till, det blir lite typ korning bild och allt hänger sig, jag måste starta om datorn, jag har då frågat pm detta i Warhammer forum och där fått ett svar som verkar interisant men jag fattar inte riktigt vad jag ska göra (har alltså ett Asus GeForce 8800GT 512MB GDDR3 PCI-Express 2.0, 2xDVI-I/HDCP, 600MHz):

I have the same 8800gt card, and have (maybe "had") the same problems unitl yesterday.
I was checking my fan settings to see if my continuos freezes might have been caused by overheating. I noticed that in the driver settings section the Clock of the card was different from the Startup settings. Moreover, the startup settings were downclocked compared to the standard performances of the card. So I decided to make those 2 valures match at:
539 core clock
1347 shader clock
900 memory clock (this is the only value that was left untouched).

From that moment I haven't had ANY problem with War. No freezes, no crash to desktop, no mad rainbow textures. I've had a smooth Lv run while on the previous days I freezed 20 times in 4 hours. I joined a fortress siege with 100+ people and the game was perfect.

I have no idea why the standard values for my Gc were different from the startup settings. Now that they match I'm running War without any problem.
Try Rivatuner and see if the same thing might work for you.

Jag har laddat ner programet men nu står det lite still, jag fattar helt enkelt inte vad jag ska göra.

Vore jätte tacksam om man kunnde få lite hjälp här.
Mvh
Robert

Permalänk
Medlem

Det han säger är ju att kortet startar med lägre klocka än det kör på när systemet har startat och att han vill att du provar att ställa ner ditt kort på samma sätt med RivaTuner (tolkar jag det som iaf).

Det är väl ett ganska bra tips, men jag håller med om att RivaTuner kan vara något förvirrande i början.
Själv skulle jag rekomendera överklockningsprogrammet som kom med kortet (det är väldigt vanligt att tillverkaren har ett eget verktyg för sina kort).

Kort sagt, leta upp överklockningsprogrammet från tillverkaren, starta programmet och dra i reglagen så att frekvenserna matchar det han har skrivit (539 core, 1347 shader, 900 memory).

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

är något i din dator överklockat? har du ett tillräckligt starkt agg? jag hade liknande problem som dig, att spel frös efter ca 15 minuter spelande. jag köpte nytt agg och klockade processorn och minnena hit och dit utan resultat.

men på stock fungerade allt bra men vid minsta klock så låste sig allt. eftersom jag hade en e8400 cpu på 3ghz så ville jag givetvis inte köra den på stock. sen efter mycket meckande hittade jag en magisk inställning som fungerade och det var på 3.8ghz och kortet på stock och så har jag kört i ett år nu ungefär utan problem.
så sent som igår ville jag klocka mitt kort och hade glömt bort alla problem jag haft så jag drog snabbt upp coren i 720mhz och minnet till 1050mhz. vad händer? jo låsningarna kommer som på beställning igen så det var bara lägga ned det projektet.

gigabyte ds3 moderkort
e8400 cpu
corsair xms 800mhz minnen
corsair 750watt
xfx 8800gt xXx

är det som jag har.

mitt tips är att klocka allt till stock.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

tack för era ideer som sagt så är jag enormt skit kass på sånt här så jag förstrå inte så mycket igentligen.

Men jag ska alltså skita i RivaTuner leta i lådan till grafikkortet efter nått program och se om jag kan ändra nått där?

Permalänk

Använd rivatuner och se vilken temperatur ditt grafikkort når under spel. Det kan du göra genom att öppna ett fönster med det där diagrammet med temperaturer och frekvenser (tryck på lite knappar så hittar du det snart). Sen när du spelat i typ 30 minuter eller längre kollar du vilken temperaturer du har varit upp i som max (helt enkelt läsa av diagrammet).

Mitt 8800gt led av samma sak också, det enda sättet att spela var att sätta fläkten till 100% hastighet när jag skulle spela. Det fick den att låta som en mindre damnsugare, men vill du göra det kan du göra det också i RivaTuner.

Förövrigt så ska du inte behöva varken klocka ner den eller ställa upp fläkthastigheten. Har du inte en massa damn i kortet och inte har ett väldigt varmt i chassit, är det såvida fel på grafikkortet och du kan reklamara den och få ett nytt.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem

Grejen är att det aldrig krånglat på något annat spel, så det borde inte vara fel på själva kortet och jag ska inte ha nått speciellt varmt chassi
ett Antec 900

Permalänk

Ett Antec 900 är ett riktigt bra chassi, så det är absolut inte problemet. Damn i grafikkortet bör du dock kolla.

Om det hjälper att klocka ner och/eller höja fläkthasigheten för att det ska sluta krascha ÄR det FEL på kortet. Att andra spel inte kraschar kan vara av den enkla anledningen att de inte belastar kortet lika hårt, men ett grafikkort ska kunna klara av att belastas till 100%. Klarar den inte det är det fel på den.

Testa ladda ner Furmark och se om den lyckas krascha kortet. Prova också lite andra spel/benchmarks för att se om det är någonting annat som får den att krascha.

Om du genom att höja fläkthastigheten till 100% kan förhindra krascherna är det alltså överhettningen som är problemet och det är fritt fram att reklamera den (så länge överhettningen inte beror på t.ex. damn).

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem

Vart hittar jag så jag kan öka fläkten?

Permalänk

I RivaTuner. Prova dig fram o tryck på dom där knapparna med de små bilderna. Det är på samma ställe som man ändrar frekvenserna, men under en annan flik. Har inte RivaTuner installerat nu och kommer inte ihåg exakt vilken knapp, men prova dig fram så kommer du garanterat att hitta.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem

När du startar RivaTuner så ser du två grupper av inställningar; "Target adapter" & "Driver settings".
I Driver settings så borde det stå "ForceWare detected", om du klickar på pilen brevid "Customize..." på samma rad så får du fram fyra ikoner.
Om du klickar på den första av dem så får du fram inställningarna för klockfrekvenserna.
Här kan du kan också ställa om fläkthastigheten.

VARNING; om du ändrar på frekvenserna bryter du antagligen garantin på kortet.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

så då ska jag ställa dem på

539 core clock
1347 shader clock
900 memory clock (this is the only value that was left untouched).

som hon skrev,hur vet man att det ska var just dessa värden?

Permalänk
Medlem

Men jag hittar inget med fläktar

Permalänk
Medlem

Märkligt, pröva med att uppdatera nTune:
http://www.nvidia.com/object/ntune_5.05.54.00.html

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk

När du fått upp fönstret med frekvenserna ska det vara fliken till höger högst upp i fönstret där man ändrar fläkthastigheten. Kolla där.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem

När jag är på fönstret med frekvenserna finns overclocking, compability och overlay

Permalänk
Medlem

Testade att ställa om det nu, men mitt ljud försvann, det var inte bra

Permalänk
Medlem

När jag startade om datorns och öppnar RivaTuner så strår det på det gammla igen,