Frankrike röstar nej till hadopi (motsvarande ipred)

Permalänk
Medlem

Frankrike röstar nej till hadopi (motsvarande ipred)

Den franska nationalförsamlingen har idag röstat ned ett oerhört repressivt lagförslag kallat hadopi. Lagen skulle ha medfört att pirater skulle ha kunnat stängas av från internet och att ägaren av en internetanslutning skulle ha blivit ansvarig för trafiken. Nu blev det, tack och lov, ett nej, tack vare att en del franska politiker gjorde det som svenska fegpolitiker inte vågade och röstade emot sina egna partier.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Hurra för fransmännen

Visa signatur

pff

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av murkaz
Hurra för fransmännen

Jag slår vad om att det där inte var något du trodde att du någonsin skulle yttra.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

HADOPI och IPRED är inte samma sak... mycket viktigt att poängtera.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Jag slår vad om att det där inte var något du trodde att du någonsin skulle yttra.

Jo, jag har planerat att använda den frasen i hela mitt liv, den va på min "To Do List"

^^

Visa signatur

pff

Permalänk
Medlem

Viva la revolution!

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Imponerande, jag trodde nästan att de skulle rösta igenom den. Jag ser gärna källa på detta dock. Verkar nästan för bra för att vara sant.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jaite
Imponerande, jag trodde nästan att de skulle rösta igenom den. Jag ser gärna källa på detta dock. Verkar nästan för bra för att vara sant.

http://dn.se/

Permalänk

De är alltså vettigare än Svenskar(!)

Visa signatur

Någon dator med tillhörande skärm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yngwie_Malmsteen
De är alltså vettigare än Svenskar(!)

We live in a mad world.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Flyttar nog till Frankrike snart.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yngwie_Malmsteen
De är alltså vettigare än Svenskar(!)

Viktigt att poängtera är att denna HADOPI lag var/är ännu värre än IPRED lagen som är implementerad i Sverige. Jag hoppas att om ett liknande förslag kom upp i den svenska riksdagen så skulle ledamöterna inte tveka på att rösta ner det, vad deras moderparti än säger.

Edit:
Skillnader mellan HADOPI och svenska IPRED är bland annat att HADOPI skulle stänga av fildelare och göra ägaren av internetabonnemanget skyldig till alla brott som begås genom det.

Permalänk
Medlem

Redflip bor i rätt land! Ne det jag inte fattar är varför svenskar bryr sig så lite. Fan nu blir det jobbigt med de nya reglerna så kan vi ju inte ha det. jaja jag skriver mitt namn på en lista. Thats it. Har vi blivit hjärntvättade?

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte hur i hela friden ni kan kalla hadopi värre än ipred?

Avstängd i två år och ägaren blir ansvarig. För det första så är ägaren ansvarig i sverige med, eftersom det är ägarens namn som ipred-jägarna får ut och det är ägaren som får kraven på sig. Kanske inte ansvarig enligt lagens mening, men det är också oviktigt eftersom det är civilrätt.

Så då kvarstår två års avstängning. Detta är någonting jag anser betydligt mildare än de eventuellt hundratusentals kronor i skulder man kan bli sittandes med om domstolen är på dåligt humör här i sverige. Rent personligen kan jag säga att bara rättegångskostnaderna om jag skulle förlora skulle jaga mig i minst en 10 år framöver... och sen tillkommer ersättningen utöver detta också. Så hur man får två års avstängning till värre förstår jag inte.

Edit**
I vilket fall är det bra att de röstade ner det.
Här är någonting jag aldrig trodde att jag skulle säga, men jag är lite imponerad av fransmännen idag.

Edit 2**
Fast Fransmännen har ju alltid vart bättre än Sverige på att få fram vad folket vill, om det så är med brinnande bilar och vägspärrar eller via omröstningar, så det är ju egentligen inte förvånande.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Hade dom röstat igenom lagen hade fransmännen tagit sina traktorer och kört in i paris och blockerat varenda gata, I sverige hade vi knutit näven lite till i fickan. Sorgligt men så är det, jävla feg sverige.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Jag förstår inte hur i hela friden ni kan kalla hadopi värre än ipred?

Avstängd i två år och ägaren blir ansvarig. För det första så är ägaren ansvarig i sverige med, eftersom det är ägarens namn som ipred-jägarna får ut och det är ägaren som får kraven på sig. Kanske inte ansvarig enligt lagens mening, men det är också oviktigt eftersom det är civilrätt.

Så då kvarstår två års avstängning. Detta är någonting jag anser betydligt mildare än de eventuellt hundratusentals kronor i skulder man kan bli sittandes med om domstolen är på dåligt humör här i sverige. Rent personligen kan jag säga att bara rättegångskostnaderna om jag skulle förlora skulle jaga mig i minst en 10 år framöver... och sen tillkommer ersättningen utöver detta också. Så hur man får två års avstängning till värre förstår jag inte.

Edit**
I vilket fall är det bra att de röstade ner det.
Här är någonting jag aldrig trodde att jag skulle säga, men jag är lite imponerad av fransmännen idag.

Edit 2**
Fast Fransmännen har ju alltid vart bättre än Sverige på att få fram vad folket vill, om det så är med brinnande bilar och vägspärrar eller via omröstningar, så det är ju egentligen inte förvånande.

Jag tror nog 2 års avstängning är värre, inte för att jag vet hur stora skadestånden skulle bli om man blev dömd i Sverige, men för att det räcker med att bli anklagad enligt Hadopi.

Permalänk
Medlem

Jag tror inte att den franska upphovsrättsmaffian kommer att säga nej till en jävla massa skadestånd vid sidan av avstängningen.

Funkar det verkligen så den svenska upphovsrättsmaffian kan godtyckligt kräva pengar av ägaren av abonnemanget? Kräver inte lagen att det är den som har begått brottet som också blir den som straffas?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Jag förstår inte hur i hela friden ni kan kalla hadopi värre än ipred?

Avstängd i två år och ägaren blir ansvarig. För det första så är ägaren ansvarig i sverige med, eftersom det är ägarens namn som ipred-jägarna får ut och det är ägaren som får kraven på sig. Kanske inte ansvarig enligt lagens mening, men det är också oviktigt eftersom det är civilrätt.

Så då kvarstår två års avstängning. Detta är någonting jag anser betydligt mildare än de eventuellt hundratusentals kronor i skulder man kan bli sittandes med om domstolen är på dåligt humör här i sverige. Rent personligen kan jag säga att bara rättegångskostnaderna om jag skulle förlora skulle jaga mig i minst en 10 år framöver... och sen tillkommer ersättningen utöver detta också. Så hur man får två års avstängning till värre förstår jag inte.

Edit**
I vilket fall är det bra att de röstade ner det.
Här är någonting jag aldrig trodde att jag skulle säga, men jag är lite imponerad av fransmännen idag.

Edit 2**
Fast Fransmännen har ju alltid vart bättre än Sverige på att få fram vad folket vill, om det så är med brinnande bilar och vägspärrar eller via omröstningar, så det är ju egentligen inte förvånande.

Svårt att säga vad som är "värst" eftersom det är subjektivt, men att från statligt håll kunna neka dig att använda en privat tjänst som går att jämställa med el- och vatten - en självklar del av den moderna människans liv - förefaller rätt så vidrigt. I synnerhet om det stämmer att blotta misstanken är tillräcklig. Vill du tysta en röst i två år? Sprid en misstanke!

Man bygger alltså in en sårbarhet med flit i infrastrukturen. IPRED är naturligtvis inte bättre men helt annorlunda.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

trodde aldrig jag skulle säga detta men: franmännenn är inte alltid så dumma som man kan tro:)

sen är väl denna och IPRED lagen någonting som både liberaler och kommunister(kanske även nassar?) är emot?

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem

är de i frankrike man få köpa hoookers utan probs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lyml
Jag tror nog 2 års avstängning är värre, inte för att jag vet hur stora skadestånden skulle bli om man blev dömd i Sverige, men för att det räcker med att bli anklagad enligt Hadopi.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Svårt att säga vad som är "värst" eftersom det är subjektivt, men att från statligt håll kunna neka dig att använda en privat tjänst som går att jämställa med el- och vatten - en självklar del av den moderna människans liv - förefaller rätt så vidrigt. I synnerhet om det stämmer att blotta misstanken är tillräcklig. Vill du tysta en röst i två år? Sprid en misstanke!

Man bygger alltså in en sårbarhet med flit i infrastrukturen. IPRED är naturligtvis inte bättre men helt annorlunda.

Ja självklart, om det ska räcka med misstanke så blir det ju helt klart en mycket allvarligare fråga. Men jag ställer mig tveksam till det ändå. Att man som tonåring helt plötsligt har skulder på sexsiffriga belopp är någonting som kan förstöra bra mycket mer än att man får ha tråkigt i 2 års tid. Alternativt be nån man känner teckna nytt och sen sköta sig.

Även om internet idag är väldigt viktigt på många sätt, jag skulle kalla det bra mycket viktigare än tv och telefoni, så är det inte som att 2 år med att faktiskt få köpa film/musik/spel och låna internet av polarna riktigt känns lika illa som det vore att få leva på existensminimum på grund av skulder i de X antal år det tar att betala av.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

Idag röstades HADOPI igenom med 296 för, 233 mot.

http://live.piratpartiet.se/

http://www.20minutes.fr/article/325519/High-Tech-La-loi-Hadop...

Nån som kan franska?

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaN00bie
Nån som kan franska?

Engelsk knackig google-översättning: http://translate.google.com/translate?hl=en&sl=fr&tl=en&u=htt...

Eller svensk om man föredrar det : http://translate.google.com/translate?hl=en&sl=fr&tl=sv&u=htt...

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Haha. Här va folk så säkra på att Frankrike inte skulle anta lagen och man hurrade fransmännen. Det är humor.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Haha. Här va folk så säkra på att Frankrike inte skulle anta lagen och man hurrade fransmännen. Det är humor.

and again the French were quick to surrender, despite not being overwhelmed...

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem

Hä hä, fransmännen har lite större bollar än oss svenskar. Politikerna vet hur det går när folket inte får som de vill.

Visa signatur

Corsair 450 W, Gigabyte GA-P35-DS3, Intel E2160 @ 3 GHz, HD3870, 250GB S-ATA, Corsair DDR2 2046Mb Twin2X 6400
"Redan de gamla grekerna trodde sig leva i nutiden."

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
and again the French were quick to surrender, despite not being overwhelmed...

Så sant.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dahren
Hä hä, fransmännen har lite större bollar än oss svenskar. Politikerna vet hur det går när folket inte får som de vill.

Nu hänger jag inte med. Vill fransmännen ha hadopi menar du?

EDIT: Inte för att det skulle förvåna mig. Äter man grodor och inte kan prata engelska så är fan inget omöjligt.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Ja självklart, om det ska räcka med misstanke så blir det ju helt klart en mycket allvarligare fråga. Men jag ställer mig tveksam till det ändå. Att man som tonåring helt plötsligt har skulder på sexsiffriga belopp är någonting som kan förstöra bra mycket mer än att man får ha tråkigt i 2 års tid. Alternativt be nån man känner teckna nytt och sen sköta sig.

Även om internet idag är väldigt viktigt på många sätt, jag skulle kalla det bra mycket viktigare än tv och telefoni, så är det inte som att 2 år med att faktiskt få köpa film/musik/spel och låna internet av polarna riktigt känns lika illa som det vore att få leva på existensminimum på grund av skulder i de X antal år det tar att betala av.

Men du utgår ju från icke befintlig information. Du vet inte alls vad skadeståndsläget hamnar på eller hur den räknas ut i det svenska rättsväsendet. Det vet ingen än. Ingen har ens blivit dömd trots att de haft en månad på sig och de verkligen vill sätta dit någon för att avskräcka.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Men du utgår ju från icke befintlig information. Du vet inte alls vad skadeståndsläget hamnar på eller hur den räknas ut i det svenska rättsväsendet. Det vet ingen än. Ingen har ens blivit dömd trots att de haft en månad på sig och de verkligen vill sätta dit någon för att avskräcka.

Vilket du också tydligen gör. Det är inte gratis att bli dragen genom en rättsprocess. Allt som allt så är det ju inte ovanligt att kostnaderna för ett civilmål uppgår till en runt 50.000kr per part. Med andra ord så om du förlorar har du ett närmare sexsiffrigt belopp enbart där, plus skadestånd på det.

Så ja, belopp på skadestånd är obefintlig information, men det gör inte rättegångskostnader till obefintliga.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Vilket du också tydligen gör. Det är inte gratis att bli dragen genom en rättsprocess. Allt som allt så är det ju inte ovanligt att kostnaderna för ett civilmål uppgår till en runt 50.000kr per part. Med andra ord så om du förlorar har du ett närmare sexsiffrigt belopp enbart där, plus skadestånd på det.

Så ja, belopp på skadestånd är obefintlig information, men det gör inte rättegångskostnader till obefintliga.

Nu brukar väl de flesta vuxna individer ha en hemförsäkring oftast.

*** EDIT ***

Rättegångskostnader brukar vanligen betalas mot en självrisk på ca 20% i en standard hemförsäkring. I alla fall i min som kostar 175kr i månaden

Den franska lagen skulle väl fungera som så att om en upphovsrättshavare säger att Pierre fildelar så måste ISPN stänga av honom i 2 år utan någon rättegång. Däremot har Pierre möjligthet att dra upphovsrättshavaren för tinget men då skulle Pierre ha det klart att han är ansvarig för allt som har med hans anslutning att göra. Vilket givetvis inte är fallet i Sverige där det ska gå att bevisa vem det var som fildelade för att kunna bli fälld. (varefter Pierre kunde bli skyldig ett skadestånd om det visar sig att han verkligen varit en stygging.)

Så ja, den franska lagen var något värre än IPRED.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"