Nytt grafikkort till gamla datorn - används till HD-redigering

Permalänk
Medlem

Nytt grafikkort till gamla datorn - används till HD-redigering

Hejsan!

Jag har ett par datorer som funkar sådär. En dator tänkte jag köpa ett nytt grafikkort till, som har ett gammalt Radeon X800 just nu. Det går knappt att gå in på webbläsaren. T.ex nu när jag är på sweclockers så tar det ett tag innan jag ser vad jag har skrivit eftersom det hackar så mycket. Så illa är det.

Det är en gammal Fujitsu Siemens Scaleo 800 med som sagt ett X800-kort, en Pentium 4-processor och 1GB i RAM-minne. Jag kör Ubuntu. För ett par månader sedan gick det inte ens att starta den då jag fick pip-meddelanden som betydde "video error", och jag antog att det var fel på grafikkortet. Jag dammsög datorn och nu funkar den bra, bara det att den är så jädra seg. Jag tror orsaken är att jag behöver ett nytt grafikkort och jag tänkte höra med er här om vilket jag ska köpa!

Det jag använder datorn till är att surfa och redigera lite olika högupplösta videoklipp, vilket inte går nu. Grafikkortet jag har nu sitter i en AGP-plats, alltså en brun skåra. Jag tänkte inte pröjsa något värstingkort eftersom jag aldrig spelar spel, utan tänkte mig ett kort i 1000-kronorsprisklassen, något i stil med Radeon HD 3650. Är det ett bra kort för redigering?

En anna fråga jag tänkte fråga är om det går bra att byta grafikkort rakt upp och ner och tuta och köra. Det jag hade tänkt var att öppna datorn, ta ut det gamla, sätta i det nya, starta datorn och att allt är bra sedan. Går det? Som sagt kör jag med Ubuntu. Intrepid-versionen. Går det även att köpa ett PCI-express-kort, en vit-beige skåra, och sedan bara köra igång. Kortet innan var ju ett AGP-kort. Går det bra? Jag har även lite ont om RAM tycker jag. Går det lika bra att göra samma sak där?

Uppskattar svar!

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

graffet räcker till redigering eftersom det inte är så prestanda krävande.
kan inget om ubuntu men du måste ju installera drivrutiner för graffet iaf.

Visa signatur

Q8200@ 3ghz - gtx 260@ 676/1178/1386 - corsair 4gb 800mhz - GA DS3L - corsair 550w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fabbe604
graffet räcker till redigering eftersom det inte är så prestanda krävande.
kan inget om ubuntu men du måste ju installera drivrutiner för graffet iaf.

Räcker det även till 1080p-video?

Det går nog bra att installera drivrutiner. Det finns en meny för det i Ubuntu :).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KelAksye
Räcker det även till 1080p-video?

Det går nog bra att installera drivrutiner. Det finns en meny för det i Ubuntu :).

Det ska nog räcka gott och väl. Jag har ett Nvidia 8600GS och klarar av att se på 1080p

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Om jag har 4gb ram, hd 4830, intel E5200m kommer jag kunna se på HD på youtube och 1080?