Första datorn med Nvidia Ion

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leksak
Kan nog bli en trevlig surf/mamma-dator.

Vore trevligt med 2x Ethernet portar, så man kan använda den som brandvägg.
Större hårddisk vore inte heller illa, om man tänkt använda den som HTPC eller nåt.

Jag skulle vilja se en svagare variant för under 1000 kr.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av winmine
skulle vara nice om man kunde få tag i ett sånt moderkort bara, för att bygga lite tuffa grejor

Word! Vill själv bygga en löjligt strömsnål NAS/router/brandvägg/webbserver/etc med en liten atom, men då vill man ju inte ha Intel's skitkrets aka 945GC
MSI har ett mini-itx med N270 och 945GSE (~10w på cpu och nb som max) samt dubbla gbit-nic, men skiten kostar fan multum! (2050kr på mini-pc.se)

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem

Dom skriver att grafikprestandan ska vara 10 gånger bättre äm med intels gma 950 som sitter i bla min EEE 1000H. Dom skriver också att med ett så kraftigt grafikkort kan man spela enklare spel som Spore.... Det spelar jag på min 1000H men ett Intel 950 så jag vet inte hur mycket dom överdriver när det är 10 gånger kraftigare..

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

Söt liten sak

Visa signatur

WS: [i5 2500k@4.5ghz, 16gb ram, HD6870]@Win 7 / Debian
Laptop: [Samsung 700Z5C-S02]
@Win 8

Om du har smak för elektronisk musik: soundcloud.com/skepth

Permalänk
Medlem

Synd bara att Atom är för svag för att dekryptera Blu-rays. Eller Nvidia kanske tänkte att den kommer användas till piratkopierade filmer

Perfekt dator till t.ex mamma som sagt. Det enda en sådan dator faktiskt måste klara i realtid är film, och det gör Nvidias krets (det är bara Nvidia som stödjer h264 upp till L5.1).

Permalänk
Medlem

Hade snarare vart nice med fler E-Sataportar enligt mig, en HTPC måste man ju kunna smocka full med film och grejer.

Permalänk

Perfekt CS/WC3/osv LAN-dator!

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

Skulle var schysst om det fanns fästen så man kan montera den bak på en plattskärm. Skulle vara perfekt för skolor osv.

Visa signatur

Gamestation |AMD Athlon 64 X2 4400+ 2.2Ghz| |Corsair TWINX 2048Mb PC3200 400Mhz| |2 x GeForce 7800GTX 256Mb SLI| |Western Digital 320Gb 7200rpm 8Mb S-ATA2| |MSI K8N SLI Platinum nForce4| |Antec TX1050B Black Miditower 500W|
Dell Vostro 1500 |T7250 2.0Ghz| |160Gb 7200rpm| |3Gb RAM| |8600M GT| |9Cell batteri|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZiM89
Hade snarare vart nice med fler E-Sataportar enligt mig, en HTPC måste man ju kunna smocka full med film och grejer.

En HTPC vill man ju ha så lite i som möjligt och sen streama allt från servern

Så en server i huset och sen en sån här vid varje bildvisare... så hade jag varit nöjd

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
Synd bara att Atom är för svag för att dekryptera Blu-rays. Eller Nvidia kanske tänkte att den kommer användas till piratkopierade filmer

Perfekt dator till t.ex mamma som sagt. Det enda en sådan dator faktiskt måste klara i realtid är film, och det gör Nvidias krets (det är bara Nvidia som stödjer h264 upp till L5.1).

Hela poängen är väl att den kraftigare Nvidia-kretsen klarar av HD-avkodningen, så att processorn inte behöver belastas särskilt hårt av den.

Men det skulle varit trevligt med en lite kraftfullare processor ändå.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Jag får sjukt ha-begär iaf

Nånting har dom lyckats med, om än bara att lura i mig att jag måste köpa den när den kommer ut

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
Synd bara att Atom är för svag för att dekryptera Blu-rays. Eller Nvidia kanske tänkte att den kommer användas till piratkopierade filmer

Perfekt dator till t.ex mamma som sagt. Det enda en sådan dator faktiskt måste klara i realtid är film, och det gör Nvidias krets (det är bara Nvidia som stödjer h264 upp till L5.1).

Citat:

But let's just jump into the impressive part: It played back an Blu-ray movie with an average video bitrate of 28 megabits per second—peaking around 36—smoothly and basically flawlessly. If you're not up on bit rates, check out this explainer, but the important part is that it's a ton of data, something a regular Atom-powered machine couldn't handle without choking hard. It ran Spore, albeit at the lowest graphics settings at 1024x768, with a buttery smoothness. Google Earth ran very usably, even though you wouldn't think it was running off a MacBook Pro or anything by any means. What these apps all have in common, and why the Revo can perform with them better than standard Atom computers is that these apps all leverage graphics cards—in this case, Nvidia's—for power, instead of just using the CPU.

http://i.gizmodo.com/5204432/acer-revo-and-nvidia-ion-hands-o...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Och så fort du försöker mata den med ett videoklipp som den inte har hårdvarustöd för så går det inte alls. Vilket medför att den är totalt värdelös som HTPC.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Hela poängen är väl att den kraftigare Nvidia-kretsen klarar av HD-avkodningen, så att processorn inte behöver belastas särskilt hårt av den.

Men det skulle varit trevligt med en lite kraftfullare processor ändå.

Grejen var att Nvidia tar hand om videon, men sen får CPUn fixa krypteringen, för vilket Atom är för långsam enligt de tester jag sett.

Citat:

De talar inte om ifall de dekrypterat Blu-rayn innan eller om Atomen fick göra det i realtid, vilket den inte bör kunna göra.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Och så fort du försöker mata den med ett videoklipp som den inte har hårdvarustöd för så går det inte alls. Vilket medför att den är totalt värdelös som HTPC.

Som jag sa tidigare, Nvidia är den enda som stödjer h264 upp till L5.1, dvs det finns inga videoklipp som den inte har hårdvarustöd för.

Permalänk
Medlem

Är det någon som känner till om detta Nvidia chipset kommer att kunna skicka ljud över HDMI ?
Har en maskin idag med Nvidia 7050 chip, men där måste man använda SPDIF för att få ut ljudet och då stödjs ju inte dom nya högupplösta formaten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ddelin
Är det någon som känner till om detta Nvidia chipset kommer att kunna skicka ljud över HDMI ?
Har en maskin idag med Nvidia 7050 chip, men där måste man använda SPDIF för att få ut ljudet och då stödjs ju inte dom nya högupplösta formaten.

Från pressreleasen:

"• Outstanding 1080p HD video with true-fidelity 7.1 audio"

Ingen mer info kring detta vad jag kan se, "måste" vara över HDMI dom skickar detta i så fall...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
Som jag sa tidigare, Nvidia är den enda som stödjer h264 upp till L5.1, dvs det finns inga videoklipp som den inte har hårdvarustöd för.

Jaha va bra, smidigt att alla videos som existerar kör samma codec - det tänkte jag inte på
Tvivlar på att nvidias ens fixar alla containers till h264.

Permalänk
Medlem

Om det kommer ut en dual core Atom då, skulle den klara det? För övrigt så är inte denna burk intressant förens den släpps med dualcore..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
Synd bara att Atom är för svag för att dekryptera Blu-rays. Eller Nvidia kanske tänkte att den kommer användas till piratkopierade filmer

Perfekt dator till t.ex mamma som sagt. Det enda en sådan dator faktiskt måste klara i realtid är film, och det gör Nvidias krets (det är bara Nvidia som stödjer h264 upp till L5.1).

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid

Permalänk

billigt med andra ord!

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Jaha va bra, smidigt att alla videos som existerar kör samma codec - det tänkte jag inte på
Tvivlar på att nvidias ens fixar alla containers till h264.

h264 L5.1 var det enda som saknades. Allt annat som är av intresse fungerar redan.

Och sen när är det videodecoderns jobb att ta hand om containern?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
h264 L5.1 var det enda som saknades. Allt annat som är av intresse fungerar redan.

Och sen när är det videodecoderns jobb att ta hand om containern?

Bra, då är du nöjd alltså. Jag har lite mer krav. Utöver det är en atom alldeles för klen för en HTPC. Perfekt HD-hårdvaruacceleration eller ej.

Permalänk
Hedersmedlem

[i]*Tråd rensad*[i]

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

ingen optisk eller coax ut?

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scirocco
Perfekt Htpc med Linux och XBMC som nu stödjer video accelerering med Nvidia kort

Man kan ju testa Media Player Classic Home Cinema också om man inte är så bra på Linux

EDIT:
Läs gärna om ni är intreserade av vad GPGPU kan prestera på lågpresterande CPUer

http://www.guru3d.com/article/accelerate-x264-1080p-movies-ov...

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.