Permalänk
Medlem

grafikkort till 27"

hejsan var ett tag sen jag va aktiv i dator världen ( typ 2 månader eller mer ) men allt förändras ju fort. är inte ute efter det värsta grafik kortet men vill att den skall kunna stödja min tv som jag använder som skärm i högre upplösning, just nu kör jag 1024x 768 på tvn och det är inte acceptabelt så vilket grafikkort helst från Ati skall jag välja ?

Tvn är en AOC L27W551T

http://www.aoc-europe.com/wEn/televisions/phased_out/L27W551T...

MVH storken

EDIT: ser helst att det är HDMI utgång på grafikkortet och att det inte skall kosta mer än 1k

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Något nice high-end från någon generation tillbaka. 8800GTS eller 9800GT går ju att köpa till hyffsade priser idag. TV:n klarar ju inte mer än 1360x768, så mer än så behövs nog inte.

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Medlem

Borde inte Radeon HD 4670 räcka?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Viceroy
Borde inte Radeon HD 4670 räcka?

Helt klart.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk

eller 4750 om ts orkar vänta.

annars blir 4670 utmärkt

Permalänk

Du behöver inte nytt grafikkort, du måste köpa en ny 26tums skärm från tex dell för att köra med högupplöst i stor storlek tyvärr. Din TV hanterar inte mer en 1024x 768. Ett grafikkort löser inte ditt problem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gustavwth
Du behöver inte nytt grafikkort, du måste köpa en ny 26tums skärm från tex dell för att köra med högupplöst i stor storlek tyvärr. Din TV hanterar inte mer en 1024x 768. Ett grafikkort löser inte ditt problem.

Om du läser specen för tv:n, så klarar den 1366 x 768.....

Dock så är det inte säkert att HDMI:n vill mer än 1024 x 768. Jag har haft problem med att få min plasma att gå med mer än just den upplösningen via HDMI, men den har inga som helst problem att köras i 1360 x 768 via VGA.

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denstore
Om du läser specen för tv:n, så klarar den 1366 x 768.....

Det är via HDMI eller Komponent, han har förmodligen kopplat via VGA (PC Input) och i det fallet klarar det bara 1024x768. Byter han inte till HDMI kommer han inte få ut högre upplösning oavsett grafikkort.

Permalänk
Medlem

Eller kanske tvärt om, då. Jag har aldrig fått vettig upplösning från HTPC:n via HDMI, men har aldrig haft problem via de andra ingångarna.
På PC-input i specen står det 1024 x 768 rekommenderat vid en viss hertz. Det behöver inte betyda att det är tvunget. Jag har precis samma beskrivning på min Samsung-plasma, och den fungerar som sagt utmärkt i 1366 x 768 via VGA.

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Medlem

Jag har Powercolor HD4670 PCS med HIS 3K DVI>HDMI adapter som ansluts med HDMI kabel till Sony KDL-37S4000 som har 1366x768 panel.

Det var bara att skruva fast DVI>HDMI adaptern och sedan koppla HDMI kabel mellan dator och HDMI 1 på TVn, därefter starta TVn och välja AV ingång HDMI 1 sedan var det bara att starta datorn och att titta på TVn när grafikkortet automatiskt ställde in rätt upplösning 1360x768 60Hz och utan överscan med pixelmappning utan att jag behövde några egna inställningar.

Det är helt underbart att allt fungerade automatisk och utan problem.

Jag ser att dom rekommenderar 1024x768 på PC ingången (VGA) förhoppningsvis klarar skärmen 1360x768 60Hz på HDMI eller VGA ingången.

Så jag rekommenderar Powercolor HD4670 PCS som är ett tyst och svalt grafikkort, det enda dåliga är att jag inte fick DVI>HDMI adaptern med grafikkortet och det gäller att se upp så man inte köper fel, gamla adapter till ATI HD2000 serien passar inte, den nya adaptern till HD3000 och HD4000 fungerar mycket bra även med ljudet via HDMI kabel till TVn.

Om du vill ha ett helt tyst och med HDMI kontakt så är Sapphire HD4670 Ultimate ett mycket bra kort http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=383157

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

okej tack för alla svaren kör just nu med vga från den inbyggda grafikkretsen från ett GA-MA69VM-S2 ska testa upplösningen 1366 x 768 om min grafikkrets pallar det. annars får jag ta att köpa ett 4670 eller liknande

EDIT: gick inte med 1360 x 768 fanns inte 1366 x 768 som någon sade. men har ett gammalt 2600pro som kanske ska testas och se om det fungerar bättre med det.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Läs ur din Edid ur TV´n och kolla vilka upplösningar den stödjer på respektive ingång innan du köper kort så slipper du få jobbiga överraskningar.

http://www.geocities.com/jgeneedid/

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

testade aldrig det gamla 2600 pro kortet jag hade, hittade ingen dvi till vga adapter
men nu när jag körde backtrack 3 ( linux dist ) genom vmware så gick det att ha 1366x768 finns det något program så man kan tvinga fram den upplösningen i xp? testade med ati traytools men gick inge vidare.

EDIT: power strip gick inge vidare heller .

ingen som har någon lösning?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

sapphire 4670 har inbyggd hdmi utgång, och tror även det kommer ljud via den ?

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!