gtx260 ökad idle temp 20c

Permalänk

gtx260 ökad idle temp 20c

Tja,
jag vetifan om det är damm elr ngn driver som skojat till tempsen. Fläkten är fri från damm, men det ligger ett litet lager ovanpå kortet. Är det compressed air som gäller för att rengöra där elr?

Det är ett gainward gtx 260 192 sp, ca 6 månader gammalt. Idle tempen brukade ligga på 45. Nu snackar vi 60-65c...

Permalänk
Medlem

Vad har du för drivisar? 182.50. Sedan kan du kolla i Gainwards Expertool om fläkten ligger på min 40%? Om du inte har Expertool installerad, så hämta hem V7.

Permalänk

Nej har 182.08. Ska testa den nyaste, visste inte att den kommit.
Japp jag kör på auto så fläkten ligger på 40%.

Permalänk
Medlem

Ja då får du nog prova med lite tryckluft. Blir mer damm än man tror mellan flänsarna. Omöjligt att se då kortet är mer eller mindre kapslat. Mitt 280 ligger på idle 48 och load ca:77.

Permalänk

Kan man spruta överallt på kortet? Vill inte spruta sönder ngt

Permalänk
Medlem

Ja ska inte vara några problem.

Permalänk

KK danke för dina svar. Läste i ngn guide att man ska vara försiktig om man öppnar kortet. Transistorer och vad det nu hette är tydligen ömtåliga. Kanske inte behöver blåsa där dock...

Men tempen idlar på 55c nu med 182.50 drivern. Mysko

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mackbrich
KK danke för dina svar. Läste i ngn guide att man ska vara försiktig om man öppnar kortet. Transistorer och vad det nu hette är tydligen ömtåliga. Kanske inte behöver blåsa där dock...

Men tempen idlar på 55c nu med 182.50 drivern. Mysko

---------------------------
Blås rent med tryckluft bara, se till att hålla i fläkten bara så den inte snurrar runt som tokig för i det läget sabbar du lagren i dem då det vida överstiger varvtalet som dessa fläktar ofta tål

Annars inga risker med att blåsa rent.

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk

Ok thx för tipset. Men tar ni av själva "plasthöljet" när ni blåser rent?