Söka flera kurser samtidigt, högskola.

Permalänk
Medlem

Söka flera kurser samtidigt, högskola.

Tja!

Studievägledaren är på semester så swec får bli det näst bästa så här på morgonkvisten

Behöver söka lite kurser till i höst (läser på ett program men har redan läst matte-kurserna som ges). Då jag aldrig gjort ett aktivt val innan så är jag lite osäker på vad man får göra.
Jag har hittat en kurs jag vill läsa men urvalet går efter betyg/högskoleprovet. Kan jag söka en till kurs som går samtidigt som backup ifall jag inte skulle komma in på den första? Blir det krångel om jag kommer in på båda?

/Ph

Permalänk
Medlem

du kan alltid tacka nej till en kurs.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phalle
Tja!

Studievägledaren är på semester så swec får bli det näst bästa så här på morgonkvisten

Behöver söka lite kurser till i höst (läser på ett program men har redan läst matte-kurserna som ges). Då jag aldrig gjort ett aktivt val innan så är jag lite osäker på vad man får göra.
Jag har hittat en kurs jag vill läsa men urvalet går efter betyg/högskoleprovet. Kan jag söka en till kurs som går samtidigt som backup ifall jag inte skulle komma in på den första? Blir det krångel om jag kommer in på båda?

/Ph

När du söker så söker du i en prioriteringsordning, och _om_ nu sammanlagda poängen skulle överstiga det du max får läsa uder en termin och du samtidigt kommer in på det du valt som högst prioriterat, så kommer kurserna som inte får plats pga maxpoängen att strykas per automatik. Så _om_ det skulle hända att båda kurserna var på.. jag vet inte exakt då det var länge sen man gjorde detta.. men 30 hp idag kanske, då stryks ditt alternativ per automatik. Synd om du inte vill gå det du prioriterar högst.
Mer utförlig info finns såklart på www.studera.nu, tänker då speciellt på;

  • 4. Du kan anmäla dig till högst 20 utbildningsalternativ. Anmälan till program, kurser eller kurser inom program gör du i en och samma anmälan.

    5. Rangordna dina utbildningsalternativ. Det du helst vill komma in på rangordnar du först. Om du inte kommer in på ditt förstahandsalternativ prövas ditt andrahandsalternativ och så vidare.

    6. Du kan högst bli antagen till 22,5 högskolepoäng (hp) inför sommarterminen och 45 hp till höstterminen. Heltid räknas som 30 hp och en halvtid som 15 hp.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Hedersmedlem

Sök både, det ska inte va några problem. Dyker du inte upp på den andra stryker dom dig, därav övertag av personer till många kurser/program.

Vad jag fattar det som så läser du nu ett högskoleprogram. Men dom befintliga mattekurserna som du skall läsa enligt programmet, är redan tillgodoräknade. Varvid du läser färre kurser(poäng) än det är tänk och du vill nu fylla ut detta med andra kurser. Tror inte du får några problem med maxpoängen.

Är din studievägledare på semester, kan du säkert ta det med någon annan sektions studievägledare.