Fyndvara på Komplett.se?

Permalänk
Medlem

Fyndvara på Komplett.se?

Hej!

Har hittat en mycket intressant pryl på Komplett.se under fliken Fyndvaror.

Jag är lite brydd över det som står... Det står: Denna produkt är en demovara till reducerat pris. Produkten kan inte säljas som ny och kan bero på att den varit använd, har sliten förpackning, reparerad av leverantör och liknande. Efter bästa förmåga lägger vi in information om vad som är orsaken till varans demo-status.

OBS Alla produkter skall vara i fullt funktionabelt skick och har vanlig garanti. Demoexemplar finns endast i enstaka exemplar. Vid hög belastning kan det förekomma att hemsidan ej hinner uppdatera lagerstatus i realtid. Vi reserverar oss för slutförsäljning.

NB! Endast kort !!! (drivrutiner, kablar, manual, brackets, IO shield ++ saknas!!)
Varan är en demoprodukt/ersättning från leverantör.
Varan kan ha skruvmärken i fästen osv. (förslitningsdelar).
Märkningen på kartongen motsvarar inte alltid produkten.

Jag undrar om det är EXAKT som att köpa ett nytt. Och hur det är med garanti och sådant. Har mailat med komplett med dom verkar kluriga...
Alltså, kan jag lämna tillbaka prylen efter till exempel en vecka och få alla pengar tillbaka eller hur funkar det? Eller om det är defekt så att jag inte t.ex. kan använda det full ut eller så.

Det enda svar jag har fått från komplett är att statusen på prylen är det som jag har nämnt ovan samt att det är 120 månaders garanti.

Priset på denna pryl är ungefär 33% lägre än priset på ett nytt så det gör mig verkligen intresserad. Jag nämner inte exakt vilken pryl det är eftersom jag inte vill tipsa någon annan. Ni kan ju alltid gissa vad men jag kommer inte att säga.

Sen om ni har köpt någon fyndvara på komplett så berätta gärna.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

Hejsan!

Du har alla garantier osv som när du köper en helt ny produkt hos dom.

Köpte mig ett moderkort som var fyndvara hos komplett, men det gick dock sönder efter några dagar. Skickade in det till komplett och fick ett helt nytt moderkort.

Som det står så kan moderkortet ha varit använt i någon demodator, nån person kan ha stoppat in det i sin dator men skickat in det då personen kanske inte var helt nöjd.. ja du förstår, det är antagligen använt på ett eller annat sätt.. Men skall fungera då de har standardtester på alla prylar..

Så köp produkten! Går den sönder så har du garanti och får en ny motsvarande produkt om felet går inom garantins gränser

/ Robin

Visa signatur

| i7 2600K @ 4.8Ghz | Thermalright HR-02 Macho | ASRock Z68 Extreme4 GEN 3 | Corsair F3 120GB SSD | Gigabyte HD6970 2GB | 8GB G.Skill 1600Mhz Ripjaws Gaming | OCZ Stealth X Stream 600w | Win 7 Ultimate | Fractal Design Define R3 | BenQ 22" LED HD
Att göra: Gejma hårdare!

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Fyndvara på Komplett.se?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ala_95

Jag undrar om det är EXAKT som att köpa ett nytt. Och hur det är med garanti och sådant. Har mailat med komplett med dom verkar kluriga...

Alltså, kan jag lämna tillbaka prylen efter till exempel en vecka och få alla pengar tillbaka eller hur funkar det? Eller om det är defekt så att jag inte t.ex. kan använda det full ut eller så.

Sen om ni har köpt någon fyndvara på komplett så berätta gärna.

Nej det är inte "exakt samma" det står ju i produktbeskrivningen som du listat:
*NB! Endast kort (drivrutiner, kablar, manual, brackets, IO shield, saknas!)
*Varan är en demoprodukt/ersättning från leverantör, varan kan ha skruvmärken i fästen osv. (förslitningsdelar).
*Märkningen på kartongen motsvarar inte alltid produkten.
OBS Alla produkter skall vara i fullt funktionabelt skick och har vanlig garanti.

Ja det ska väl gå. Om dom inte skrivit nått annat, vilket dom inte har gjort, minus fraktkostnaden då.

Handlat demoprodukt på komplett.se inga problem. Det är ju precis som dom skriver.
Ett demoex/ersättningsvara som ev har lite märken och saknar lite extra tillbehör och fel förpackning. Vet inte riktigt hur man skall förtydliga det.

Tänk dig en bil som används som demoex. Den körs av intresserade kunder och sälj senare av butiken. Den har gått några få hundra mil, lite fingeravtryck, smuts här o där, fortfarande fullt fungerande.

Permalänk
Medlem

Okay, tack för två bra svar!!!

Funderar lite över detta: kablar, manual, brackets, IO shield, saknas
Kablar, vilka kablar saknas? Måste man köpa till något?
Brackets, vad är det och måste man köpa till något?
IO Shield, vad är det och måste man köpa till något?

Ska snacka lite med farsan ikväll och övertyga honom. Är i fjällen nu och kommer vara här ungefär en vecka till... Har bland annat ett XFX 8800 Ultra som ligger orört i rummet sen 4 veckor tillbaka. Vill bara hitta grejorna till min dator och börja spela!

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

IO Shield behövs, tkr jag iaf. annars blir det lite fult där bak på chassit.

Kablar behövs nog inte om du har kablar så som Sata o IDE hemma. Krävs inget speciellt då nätagget har ström o chassit har dem andra.

Manual kan man oftast hitta på webben.

Permalänk
Medlem

Det är väldigt olika vilka tillbehör som medföljer demoprodukter, speciellt moderkort. Jag har köpt flera moderkort där precis alla tillbehör har medföljt men även några stycken där ingenting ingått, inte ens en drivrutinskiva.
Det är ingen big deal dock då du inte måste ha bakplåten(In/Out shield), denna går oftast att skaffa från tillverkaren med.
Övriga tillbehör brukar vara cdskiva med drivisar som går att hitta på nätet, manual som går att ladda ner på nätet, kablar som går att köpa varsomhelst samt ibland lite mer speciella tillbehör typ USB,firewirebrackets, SLI/Crossfire bryggor eller trådlösa antenner.

Kolla upp nån rescension på kortet vad som brukar ingå och bedöm om du kan vara utan något.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Tack för alla bra svar!

Så IO shield är alltså plattan som täcker hålen mellan in och utgångarna på baksidan. Hur ofta kollar på man baksidan egentligen? Visst, damm kommer ju in där men. Vad kan en IO shield kosta då?

Kablar, hänger det inte med typ S-ATA kabel till Western Digital Caviar Black 640gb? Vad är firewirebrackets?

Vill även tillägga att detta blir mitt första datorbygge så jag har inte så mycket kunskaper och inga kablar och annat hemma.

Edit:
Har kollat in en review och det som ska följa med är IO Shield, Någon display som verkar dyr, SATA och IDE kablar och några andra saker som jag inte ser vad det är. Vad ska man ha displayen till?

Kablarna kostar tydligen runt 30-80kr att köpa till så det är inga större summor.

Edit 2: ProbeIt Cable
3-Way SLI Cable
SLI Cable
ASUS Optional Fan
SupremeFX X-Fi Audio Card
External LCD Poster
3 in 1 ASUS Q-Connector Kit
UltraDMA 133/100/66 cable
SATA cables
SATA power cables
2-port USB2.0 + IEEE 1394a module
EL I/O Shield
Thermal sensor cables
Cable Ties
User's manual

Så står det på ett ställe. Verkar vara många saker som kan saknas. Och dessa verkar har ett ganska högt värde totalt...

Edit 3: Kan inte hitta vart man kan köpa IO Shielden...

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ala_95

Funderar lite över detta: kablar, manual, brackets, IO shield, saknas
Kablar, vilka kablar saknas? Måste man köpa till något?
Brackets, vad är det och måste man köpa till något?
IO Shield, vad är det och måste man köpa till något?

Så IO shield är alltså plattan som täcker hålen mellan in och utgångarna på baksidan. Hur ofta kollar på man baksidan egentligen? Visst, damm kommer ju in där men. Vad kan en IO shield kosta då?

Kablar, hänger det inte med typ S-ATA kabel till Western Digital Caviar Black 640gb? Vad är firewirebrackets?

Vill även tillägga att detta blir mitt första datorbygge så jag har inte så mycket kunskaper och inga kablar och annat hemma.

Brukar "oftast" följa med SATA och IDE kablar till moderkorten.
Beror ju på vad du saknar.
Bracket
http://www.scientificsolutions.com/products/labmaster_dma/htm...
IO shield
http://www.sweclockers.com/upload/gallery/16660-full.jpg
IO shield kostar la runt 30-80kr om du hittar den till din modell på typ tradera/ebay.

Ibland kan det följa med saker som i beskrivningen sägs sakna. Är ju sån typiskt standardtext som dom sätter ut, utifall det saknas.

Ingen anning om det följer med SATA kabel till WD 640, brukar sällan följa med kablar till hårddiskar. Samsung brukar dock vara rätt generösa.

Med tanke på att du ställer rätt basic frågor, så undrar jag om du verkligen vill bygga datorn själv? kan bli lite jobbigt om nått blir fel eller går sönder.
Här finns iaf en guide:
http://www.nordichardware.se/Recensioner/?page=1&skrivelse=22...

Permalänk
Medlem

"SupremeFX X-Fi Audio Card"

Är ju rätt bra att ha om man inte har ett likvärdigt ljudkort sedan innan, tycker jag iaf.

Prissänkningen dom gjort verkar ju inte alls motsvara det egentliga värdefallet om man ser till allt det som saknas.

Om det är det kortet jag tror.

Det finns att få tag på 400:- billigare på ett annat ställe (originalpris).

Permalänk
Medlem

Airwolf, jag kan förstå varför du är hedersmedlem.

Brackets vart har man dom?

IO Shield, det är väl bara att leta antar jag.. Om det inte hänger med.

S-ATA kabel, finns kanske på lokala datorbutiken annars blir det väl till att beställa från Inet.

Det är inte jag som ska bygga datorn, utan en jobbarkompis till farsan. Kommer vara närvarande för att se hur man gör så man får veta liksom. Sen letar jag efter en dator att lära mig på. Typ plocka isär den och sen sätta ihop den och så.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

bracket är ju inte alls nödvändigt!
Det är ju bara för att du ska få extra firewire, usb, eller e-sata! Finns nästan alltid 2 usb+firewire på framsidan.
Sen brukar det vara upp imot 8 usb uttag där bak.

brackets är oftast inte så nödvändigt om man inte har grymt mkt usb prylar så som usb dammsugare o kylskåp

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Åsa-Nisse
"SupremeFX X-Fi Audio Card"

Är ju rätt bra att ha om man inte har ett likvärdigt ljudkort sedan innan, tycker jag iaf.

Prissänkningen dom gjort verkar ju inte alls motsvara det egentliga värdefallet om man ser till allt det som saknas.

Om det är det kortet jag tror.

Det finns att få tag på 400:- billigare på ett annat ställe (originalpris).

Haha, behöver inte ett ljudkort. Kör optiskt via S/PDIF till en Pioneer förstärkare. Sen så kopierade jag det där bara och bara skumläste igenom.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DAoG
bracket är ju inte alls nödvändigt!
Det är ju bara för att du ska få extra firewire, usb, eller e-sata! Finns nästan alltid 2 usb+firewire på framsidan.
Sen brukar det vara upp imot 8 usb uttag där bak.

brackets är oftast inte så nödvändigt om man inte har grymt mkt usb prylar så som usb dammsugare o kylskåp

Använder endast min Razer Copperhead samt webcam på USB. Ibland USB minne också men det räcker gott och väl med 2+8 USB portar.

FireWire vet jag inte vad det är och inte E-Sata heller.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

jag köpte mitt mobo (ma790x-ds4) som demovara på komplett och jag fick med allt även om det ståd att det vara bara mobot. dock var den skadad vid cpu_fan kretsen men de tog tillbaka den utan att säga ett ord. sen köpte jag en likadan lite senare (också demo) inga problem hittills.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem

en sak att tänka på om det inte följer med någon drivrutins skiva är att det inte alltid operativ systemet har drivrutiner till ev inbyggt nätverks kort, du kan ju gardera dej med att ladda hem drivisar till ett usb minne eller liknande fall i fall.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tjabo
en sak att tänka på om det inte följer med någon drivrutins skiva är att det inte alltid operativ systemet har drivrutiner till ev inbyggt nätverks kort, du kan ju gardera dej med att ladda hem drivisar till ett usb minne eller liknande fall i fall.

Uhhm. Hur menar du? Alltså att jag bör ladda ner drivisar till moderkortet på ett USB-minne innan och sen installera från det?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett M7A48-T eller vad det nu heter därifrån. Allting fanns med och fungerade till 100. Enda saken var att kablarnas påsar var öppnade, " ingen big deal "

Visa signatur

7700K @ 4,8Ghz | EVGA 1080 SC @ 2021Mhz | Z270F | 16GB @ 3000Mhz | Acer XB270HU

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ala_95
Uhhm. Hur menar du? Alltså att jag bör ladda ner drivisar till moderkortet på ett USB-minne innan och sen installera från det?

Ibland så brukar inte nätverkskortet fungera pga att du inte har drivrutinerna.
Dem finns ju alltid på nätet, men eftersom du inte kommer åt nätet då. Så bör du lägga in på ett usb-minne eller en cd-skiva.

Det kan ju även vara så att du får med alla sakerna.
Det står ju samma sak på nästan alla demo moderkort på komplett.

Permalänk
Hedersmedlem

Har man inte egna överblivna kablar mm sedan tidigare är det ytterst tveksamt om sk demo-varor är värda pengarna, speciellt när det gäller moderkort med alla sina tillbehör.

Utan io-shielden tar luften fel väg och temperaturerna + damm kan hamna lite varstans.

Bättre att prisjaga isf och få med allt. Alla former av tillbehör som kablar mm är det egentligen kraftiga överpriser på och risken är att du får en demo-vara till högre pris än en ny, orörd, med alla tillbehör.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Jag har lirat utan en I/O-shield i snart två år. Jag ser inga problem.
Moderkortet var för övrigt just en demopryl från komplett. Det var ungefär 50% nedsatt så jag tänkte, vafan och tryckte på köp. Har inte haft några problem förutom att jag inte kunde uppdatera bios samt att några minnen var inkompitabla med mitt kort..

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kan köra utan bilbälte och på fyllan ständigt om jag skulle välja det. Det blir inte mer rätt eller smart för det, eller hur?

Att inte kunna uppdatera BIOS är en rätt stor sak.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

I/O brukar finnas ibland på ebay, brukar dyka upp, jag köpte min för 100kr inkl frakt förra året...

Visa signatur

-Sir, we are surrounded -Excellent, we can attack in any direction
Amd 2500+, 1gb, 500gb http://www.sweclockers.com/album/?id=4244

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Att inte kunna uppdatera BIOS är en rätt stor sak.

Dont fix it if it is not broken.
Eftersom jag såvitt jag kan minnas aldrig fått någon krasch (förutom när jag kört med windows 7 och windows 2008 (varav det sistnämde var urbugigt på samtliga mina maskiner))
Nä jag har verkligen inte haft något behov av att updatera. Förövrigt var moderkortet välkänt som buggarnas konung, varför jag är glad över 2 problemfria år.

Permalänk
Medlem

Så, borde jag köpa eller inte? Blir ikväll om det blir något.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Har ju inte direkt någon aning om hur mkt billigare du får den.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DAoG
Har ju inte direkt någon aning om hur mkt billigare du får den.

Priset på denna vara är runt 2900:- på Alina där jag tänker köpa annars. Här på komplett blir det 2015:-.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Ska du köpa något mer ifrån komplett?

Permalänk
Hedersmedlem

*borttaget*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Ska du köpa något mer ifrån komplett?

Nej, tror inte det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Kortet finns för 2564.- hos Misco, i min mening, en av de bästa butikerna.

Då får du ett nytt kort med alla tillbehör. Ska du handla ett så exklusivt kort tycker jag merkostnaden är värt det, speciellt om du skulle ångra dig och vill sälja kortet senare.

Personligen hade jag aldrig köpt MSI eftersom jag inte tycker de håller samma kvalitet som exempelvis ASUS.

Om du inte vet vilket kort jag pratar om så bör du inte säga något. Det är ett Asus P6T Deluxe som jag ska köpa.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Köp det. Du har ju ångerrätt på 14 dagar om det skulle saknas en massa prylar. Det jag kan se i listan som är viktigt att det följer med är:

ProbeIt Cable
3-Way SLI Cable
SLI Cable
SupremeFX X-Fi Audio Card
External LCD Poster
3 in 1 ASUS Q-Connector Kit
Thermal sensor cables

Dessa saker kan vara svåra, för att inte säga nästan omöjliga att få tag i.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.