Ska ha nytt grafikkort, söker rådgivning!

Permalänk

Ska ha nytt grafikkort, söker rådgivning!

Jag är relativ nybörjare på Grafikkort, men så har förstått så mycket som att jag behöver ett nytt!

Sitter för tillfället på den här burken:
http://www.dustinhome.se/pd_5010124727.aspx

alltså en scaleo pi 2662

Jag har samma grejer i den som vid köp bortsett från att jag uttökat minnet med 1 gb så sammanfattnings vis har den:

3gb ddr2 ram

Nvidia GeForce 8600GS 512 MB

Intel Core 2 Quad Q6600

Vill helt enkelt ha ett nytt grafikkort då det känns som att de mesta andra i burken håller måttet för tillfället.
Sitter förövrigt på ett Vista home premium 32-bit.

Kortets användnings område: Vill ha ngt mid-high range som förbereder mig för året som kommer samt sopar banan med alla mid-high grafiskt krävande spel bakom mig.

Jag undrar hur mitt ramminne (3gb) påverkas av mängen video ram, har de något samband? Kan min dators prestanda t.ex. dras ner om jag väljer ett grafikkort med 1gb och uppåt i videoram?

Mer än tacksam för tips och rekommendationer då jag är väldigt "lost" på ämnet

Permalänk
Hedersmedlem

Hur starkt är det nätagg som sitter i?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Du jag har faktiskt ingen som helst aning, därför jag linkade en sida med modellen kan man kolla det någonstans på datorn?

Permalänk

Nej din dators prestanda dras inte ner om du väljer ett grafikkort med mycket videominne. Och det vore bra att veta styrkan på nätagget samt hur mycket pengar du hade tänkt lägga på kortet

Ett GTX275 är väl ett bra kort, eller HD4890. Annars kan du köra 4850x2 eller 4870x2 eller något sånt. 4850 om du inte vill lägga alla pengar på kortet men säg hur mycket du har råd med så får du hjälp utifrån det

Permalänk
Hedersmedlem

Ja, det brukar stå på själva agget på en vit klisterlapp Men du måste öppna burken för att se det

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Öppna datorn om du pallar och kolla på den fyrkantiga lådan som man stoppar in strömsladden i, det brukar sitta ett klistermärke på som säger hur många Watt som nätagget är på

Permalänk

Ska görat! Är väl bäst att stänga av burken först antar jag hehe :).

Prisklass: tänk 2300-2500 som maxtak

Permalänk

Ok det finns just nu ett gtx260 för typ 1800kr på komplett det är riktigt prisvärt!! Annars finns GTX275 och HD4890 strax över 2500kr. 4870 är också ett bra köp men som sagt jag rekommenderar verkligen:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=430543

Permalänk

Okej så mitt nätagg klarar tydligen 200-240 v. 400 max. Hur påverkar det vilket grafikkort jag kan välja? begränsar det mig från nyare kort?

9800 gtx+ har jag annars kollat på men gtx 260 ser lovligt ut! Frågan kvarstår vad mitt nätagg klarar

Permalänk
Permalänk
Medlem

Förhållandevis klent nätaggregat. Det är väl Radeon HD 4670 som gäller för att helt vara på den säkra sidan. Kanske kan även Radeon HD 4830 fungera, samt kommande Radeon HD 4750 och 4770.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Viceroy
Förhållandevis klent nätaggregat. Det är väl Radeon HD 4670 som gäller för att helt vara på den säkra sidan. Kanske kan även Radeon HD 4830 fungera, samt kommande Radeon HD 4750 och 4770.

Min dator med 7750BE, 4830, två diskar och ett gäng fläktar drar ca 220w full load. Då är även en 23" skärm inräknad

Har använt http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=60632342 för att mäta.

Kan även kolla

http://www.legitreviews.com/article/811/10/

http://www.silentpcreview.com/forums/viewtopic.php?t=52938

http://www.pcper.com/article.php?aid=629&type=expert&pid=9

http://www.techpowerup.com/reviews/Powercolor/HD_4830/24.html

osv osv

Viceroy: Varför skulle det vara på gränsen med 400w och ett 4830?

Till trådskapaparen: Köp ett 4830, det är löjligt mycket prestanda för pengarna.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
Nej din dators prestanda dras inte ner om du väljer ett grafikkort med mycket videominne. Och det vore bra att veta styrkan på nätagget samt hur mycket pengar du hade tänkt lägga på kortet

Ett GTX275 är väl ett bra kort, eller HD4890. Annars kan du köra 4850x2 eller 4870x2 eller något sånt. 4850 om du inte vill lägga alla pengar på kortet men säg hur mycket du har råd med så får du hjälp utifrån det

Delvis sant. 4gb vallen gäller allt minne inkl. videominne. Detta gör att om han får för sig att använda 4gb ram vilket är ganska normalt och har köpt ett grafikkort med "onödigt" mycket minne så kommer han de facto att få sämre prestanda.

Notera ordet onödigt därför högpresterande kort inte är onödiga utan jag syftar på partnertillverkares "super"-modeller där man lagt på extra minne.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilstallione
Viceroy: Varför skulle det vara på gränsen med 400w och ett 4830?

Till trådskapaparen: Köp ett 4830, det är löjligt mycket prestanda för pengarna.

Beror såklart på vilket nätaggregat man har, men rekommendationen är ändå 450W för Radeon HD 4830.

Permalänk
Medlem

Men annars är det väl bara att köpa ett nytt nätagg också.

4850 1GB + nätagg på typ 600W lär väl hamna på ca: 2 500:-

Visa signatur

GTX1070 - i7 4790 - 32GB RAM

Permalänk

Först och främst, tack för all hjälp! börjar fatta det här lite mer nu.

Det som dock får mig att börja undra lite är den här länken:

http://www.legitreviews.com/article/811/10/

Om man kollar på den så verkar det som att samtliga grafik kort (radeon hd48** + gtx 260 osv) tillsammans med resten av systemet aldrig drar den totala strömtillförseln över 340 sträcket när spel som CoD4 Och Crysis är igång.

Vet såklart inte hur resten av deras system ser ut men det lär väl röra sig om en modern rigg som i de flesta tester.

Okej ni som kan, kommentarer på den sidan? I Teorin skulle väl jag alltså kunna smälla in en hel del grafik kort så länge jag håller vantarna borta från SLI och Crossfire och fortfarande ligga någonstans under 400W i powerconsumption?

Har dock ingen aning om vad som är de värden man vill åt när de gäller nätaggregat, men vågar väl anta att 350 i W inte är ett lovligt värde om aggets maxgräns är 400, jajja

Jo börjar fundera på nytt nätaggregat nu men som student med begränsad tid/pengar så vill jag verkligen pusha det så långt det går med nuvarande, speciellt med tanke på att jag faktiskt inte har ngn som helst aning om ifall jag kan sätta in ett nytt nätagg själv, vilket jag antagligen inte kan ^^.
= lämna in datorn = Fail på studiemedel.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackmagic91
Först och främst, tack för all hjälp! börjar fatta det här lite mer nu.

Det som dock får mig att börja undra lite är den här länken:

http://www.legitreviews.com/article/811/10/

Om man kollar på den så verkar det som att samtliga grafik kort (radeon hd48** + gtx 260 osv) tillsammans med resten av systemet aldrig drar den totala strömtillförseln över 340 sträcket när spel som CoD4 Och Crysis är igång.

Vet såklart inte hur resten av deras system ser ut men det lär väl röra sig om en modern rigg som i de flesta tester.

Okej ni som kan, kommentarer på den sidan? I Teorin skulle väl jag alltså kunna smälla in en hel del grafik kort så länge jag håller vantarna borta från SLI och Crossfire och fortfarande ligga någonstans under 400W i powerconsumption?

Har dock ingen aning om vad som är de värden man vill åt när de gäller nätaggregat, men vågar väl anta att 350 i W inte är ett lovligt värde om aggets maxgräns är 400, jajja

Jo börjar fundera på nytt nätaggregat nu men som student med begränsad tid/pengar så vill jag verkligen pusha det så långt det går med nuvarande, speciellt med tanke på att jag faktiskt inte har ngn som helst aning om ifall jag kan sätta in ett nytt nätagg själv, vilket jag antagligen inte kan ^^.
= lämna in datorn = Fail på studiemedel.

Om du kollar på det testet och struntar lite i själva förbrukningen och kollar på prestanda istället så ser du att 4830 i princip krossar allt som finns om man räknar FPS per krona. Att du sen slipper byta nätagg är ju en ren bonus

Angående nätagg är inte den totala uteffekten (i ditt fall 400w) alltid hela sanningen. Olika komponenter tar sin kräm från olika "linor" i aggregatet. Förr var det vanligast att det var mer styrka på de linorna med lägre spänning (3,3 och 5v) men idag är det 12v-linan som belastas mest. Hurvida ditt agg tillhör generationen med styrka på de lägre eller högre vet jag tyvärr inte men det ska klara ett 4830 iaf då jag själv sett folk köra den kombon

Reserverar mig för ev småfel angående linorna på aggen men principiellt har jag rätt

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk

Kollat runt lite och för 1000-lappen ser ju hd4830 ut att vara ett jävla kort!

Men så alltså de flesta här håller med om att mitt 400w nog skulle klara av om jag tog det steget? Nvidia 8600gs > Hd4830.

Keep in mind att jag sitter på 3gb ram och intel q6600 processor, vet inte hur mycket ström de drar men de är säkert en del.

finns det ngt program man kan ladda ner för att kolla sin totala powerconsumption ?

och furthermore! Finns det värden man vanligtvis kan hitta i GFX kort speccs som berättar hur mycket det kortet drar i watt?

Permalänk
Medlem

Du kan ju prova MSI Power Supply Calculator: http://global.msi.eu/index.php?func=power

Permalänk
Medlem

Du bör absolut vänta på att 4770 kommer (maj?)
http://www.sweclockers.com/nyhet/9164-nytt_om_radeon_hd_4770

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackmagic91
Kollat runt lite och för 1000-lappen ser ju hd4830 ut att vara ett jävla kort!

Men så alltså de flesta här håller med om att mitt 400w nog skulle klara av om jag tog det steget? Nvidia 8600gs > Hd4830.

Keep in mind att jag sitter på 3gb ram och intel q6600 processor, vet inte hur mycket ström de drar men de är säkert en del.

finns det ngt program man kan ladda ner för att kolla sin totala powerconsumption ?

och furthermore! Finns det värden man vanligtvis kan hitta i GFX kort speccs som berättar hur mycket det kortet drar i watt?

Som sagt, jag har själv 4830 i kombination med en 7750BE och mitt system inkl skärm drar ca 220w när jag belastar det fullt. Mao kommer det inte att bli några som helst problem med ditt system och jag har sett folk som kör liknande och betydligt vassare system på FSP 400w. Även om det är ett äldre aggregat tillhör FSP Group en av de mer rekommenderade tillverkarna av nätagg och har alltid setts som superkvalitet.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk

Ah jo som jag förstått det (Kollat lite i nätagg forumet) så är FSP ett bra märke och jag ser en hel del speccs i signaturer som sitter på kanske 450W agg och kör (jämfört med mig) sjuka speccs på sin comp så,

Det som rör till det lite är den här länkten
http://www.sweclockers.com/nyhet/9164-nytt_om_radeon_hd_4770

Kollar man där ser det ut som att 4770 kortet som kommer i maj kommer att vara bättre än 4830 på alla områden utom vad det gäller minnesbussen.
Hur hänger det ihopp då både 4770 och 4750 korten kommer kosta relativt väldigt lite (99 USD samt 79 USD) OCH tydligen drar mindre ström?

Hela den här affären börjar dock luta lite åt ett nytt nätaggregat då den grafiks kort uppgradering jag söker är en sådan som gör att jag kan lira det mesta på marknaden maxxat, helt enkelt att det är ett grafikkort som drar sitt strå till stacken, hd4830 verkar väldigt bra, speciellt pris-prestanda om man kollar priset och sen youtubar lite filmer med folk som lirar diverse games med det.
Det är väl bara det att jag gärna gör en så extrem upgrade som möjligt som banar väg för framtiden

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackmagic91
Ah jo som jag förstått det (Kollat lite i nätagg forumet) så är FSP ett bra märke och jag ser en hel del speccs i signaturer som sitter på kanske 450W agg och kör (jämfört med mig) sjuka speccs på sin comp så,

Det som rör till det lite är den här länkten
http://www.sweclockers.com/nyhet/9164-nytt_om_radeon_hd_4770

Kollar man där ser det ut som att 4770 kortet som kommer i maj kommer att vara bättre än 4830 på alla områden utom vad det gäller minnesbussen.
Hur hänger det ihopp då både 4770 och 4750 korten kommer kosta relativt väldigt lite (99 USD samt 79 USD) OCH tydligen drar mindre ström?

Hela den här affären börjar dock luta lite åt ett nytt nätaggregat då den grafiks kort uppgradering jag söker är en sådan som gör att jag kan lira det mesta på marknaden maxxat, helt enkelt att det är ett grafikkort som drar sitt strå till stacken, hd4830 verkar väldigt bra, speciellt pris-prestanda om man kollar priset och sen youtubar lite filmer med folk som lirar diverse games med det.
Det är väl bara det att jag gärna gör en så extrem upgrade som möjligt som banar väg för framtiden

Om du köper ett GTX260 nu för ~1800kr nu och jämför med att köpa ett 4830 för 800kr så har du i princip 1000kr över över att köpa ett nytt budgetkort för inom livstiden för ditt GTX260.
Aldrig i livet att ett GTX260 lever längre än ett 4830 och ytterligare en uppgradering för 1000kr.

Hur du än vänder och vrider på det kommer det att peka på ett 4830

Edit: Angående 4770, det är ju marginella skillnader på ett 4830 och ett 4770. Självklart ska du vänta om du inte vill handla direkt men att vänta med motivationen att du får mer för pengarna om du köper 4770 haltar en del...

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk

Haha du marknadsför 4830 kortet bra du

Näe men jag ser helt klart din poäng och livsstiden blir ju längre på 4830 + random uppgradering helt klart, problemet är bara att med ett 4830 kommer jag nog inte kunna leka runt i maxxade spel så som jag vill, vilket gtx260 kommer kunna erbjuda Du kan ju inte komma ifrån att prestandan på ett gtx260 måste ligga skapligt högre än hos ett Hd4830

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackmagic91
Haha du marknadsför 4830 kortet bra du

Näe men jag ser helt klart din poäng och livsstiden blir ju längre på 4830 + random uppgradering helt klart, problemet är bara att med ett 4830 kommer jag nog inte kunna leka runt i maxxade spel så som jag vill, vilket gtx260 kommer kunna erbjuda Du kan ju inte komma ifrån att prestandan på ett gtx260 måste ligga skapligt högre än hos ett Hd4830

Tja, jag sålde mitt GTX260 och köpte ett 4830 så det kanske förklarar mitt nästan frenetiska lobbande för 4830

Visst ligger prestandan skapligt högre på ett GTX260 om man kikar på det, helt klart.
Om vi då aplicerar samma procent på FPS i något spel blir siffrorna inte lika imponerande...

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk

Nu är jag lite oresonerbar men ta t.ex. den här situationen

http://www.youtube.com/watch?v=Qp-RaMkMeVE

Killen lirar F3 bokstavligt talat på bättre kvalite än vad retail spelet erbjuder (laddat ner high def texture pack).

Han glider runt på 30-60 fps och har sig.
I en sån situation, vad tror du ett 4830 skulle kunna krama ur sig för fps?
Om du kan andra exempel (samma spel/inställningar med gtx260/4830)
så ta gärna ngt för mig, vill veta lite mer om vad det rör sig om för skillnad

Permalänk

ett 4850 drar inte mer än typ 115W oklockat. 4830 kanske drar upp till 100 då (gissning) så lugna dig