OFP,Arma2,OFP2. Vilket system ska man ha?

Permalänk
Medlem

OFP,Arma2,OFP2. Vilket system ska man ha?

OFP krävde att man hade en bra processor för att köra på högsta inställningarna, inte ens det räckte för att köra full view 5000 meter och max på ground, kurvig mark. Långt före sin tid, laggade även på dom fetaste systemen på medium. PhysX borde göra mycket i kommande spel eftersom det handlar mer om fysik än grafik = Nvidia kort då + I7 processor kanske? Verkar vara uppe i 15000-20000 meter i view distance på dom nya spelen + en massa mer polygoner på modellerna och större o finare texturer... Byggnaderna ska visst gå att ha sönder på ett riktigt sätt i OFP2 vilket kommer att kräva en hel del fysik o processor kraft, en massa detaljer o saker som händer samtidigt på en stor yta, borde funka bäst med quad core då? Sedan multiplayer uppe på det = 10/100/1000 nätverkskort och snabbt bredband? Kommer nog att kräva ett något annorlunda system än dom flesta andra spelen.

Visa signatur

Processor: Athlon 3200+ socket 939 winchester Grafikkort: GTX 260 Moderkort: Asrock 939N68PV-GLAN Agg: Deltako 450W

Permalänk
Avstängd

Nää, OPF krävde inte så värst mycket.
Körde med AMD 1200MHz, 1GB SDR och Radeon 9800PRO på medium och flöt på riktigt bra, bytte till 2500+ 1GB DDR och då gick det på max.

Kan vara mer optimerat för ATI kort.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av asloke
OFP krävde att man hade en bra processor för att köra på högsta inställningarna, inte ens det räckte för att köra full view 5000 meter och max på ground, kurvig mark. Långt före sin tid, laggade även på dom fetaste systemen på medium. PhysX borde göra mycket i kommande spel eftersom det handlar mer om fysik än grafik = Nvidia kort då + I7 processor kanske? Verkar vara uppe i 15000-20000 meter i view distance på dom nya spelen + en massa mer polygoner på modellerna och större o finare texturer... Byggnaderna ska visst gå att ha sönder på ett riktigt sätt i OFP2 vilket kommer att kräva en hel del fysik o processor kraft, en massa detaljer o saker som händer samtidigt på en stor yta, borde funka bäst med quad core då? Sedan multiplayer uppe på det = 10/100/1000 nätverkskort och snabbt bredband? Kommer nog att kräva ett något annorlunda system än dom flesta andra spelen.

Physx kommer inte finnas i något av spelen så där får du ingen hjälp. Vad jag vet kommer byggnaderna gå att ta sönder på samma sätt i båda spelen, alltså det går att spränga bort bestämda delar av byggnaderna samt att rasera hela byggnaderna byggnaden, finns ingen speciellt fysik inräknat här.

DR använder en uppgraderad Grid motor och i Grid brukar ATI kort vara överlägsna Nvidiakorten. Jag vet i inte om DR kommer att ha stöd för QuadCore.

ArmA2 vet jag inte vilket grafikkort som kommer att fungera bäst men att rekommendera är nog ett av de nyaste med 1GB+. ArmA2 har stöd för QuadCore eller mer och använder en av kärnorna endast för AIn. Jag skulle också gissa på att ArmA2 kommer kräva mer än DR därför att det vi har sett av grafiken i båda spelen är ArmA2 mycket snyggare och avancerat.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Nää, OPF krävde inte så värst mycket.
Körde med AMD 1200MHz, 1GB SDR och Radeon 9800PRO på medium och flöt på riktigt bra, bytte till 2500+ 1GB DDR och då gick det på max.

Kan vara mer optimerat för ATI kort.

Tror knappast du körde OFP med allt på hösta med den datorn. Min gamla med x2-3800+@2,5GHz och 8800GTS kunde inte ens göra det.

Permalänk

Skulle inte OFP2 använda Unreal Engine? Eller är jag ute och cyklar? Tror du överreagerar med inställningarna, kanske om du ska köra AA x8

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gunvald Larsson
Skulle inte OFP2 använda Unreal Engine? Eller är jag ute och cyklar? Tror du överreagerar med inställningarna, kanske om du ska köra AA x8

Nej, en utvecklig av Dirt/Grid-motorn.

Visa signatur

GTX1070 - i7 4790 - 32GB RAM

Permalänk
Medlem

Jo, man fick välja antingen 500 meter view distance och rundade hörn på marken eller kantig mark och 5000 meter view, rätt stor skilnnad blev som olika spel bara med hjälp av inställningarna. Synd att det inte ska stödja PhysX, hade verkligen passat i det spelet, är det så att grunden på ett hus blir bortskjutet och det antingen står kvar eller rasar helt, skulle det vara en liten besvikelse, eller att förutbestämda mönster rasar av eftersom de har tagit en viss mängd skada. Är just fysiken som betyder något i dom spelen. Ett tag var det en bugg som gjorde att projektilen upphörde att existera efter 2000-2500 meter, det blev fixat och det var länge sen, borde ha kommit en bit längre nu tycker man, eller?

EGO game engine ska användas i OFP2
http://en.wikipedia.org/wiki/EGO_(game_engine)
En "blandning" mellan Neon game engine och PhyreEngine Cross-Platform graphics engine.verkar det som.. Blir en överaskning med andra ord.

Arma2 kör på Real Virtuality 3 motorn som är en utveckling på Real Virtuality 1, samma som OFP och vbs1 hade. Arma, vbs2 och OFP Elite hade Real Virtuality 2 motorn.

Visa signatur

Processor: Athlon 3200+ socket 939 winchester Grafikkort: GTX 260 Moderkort: Asrock 939N68PV-GLAN Agg: Deltako 450W

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pelle!123

Tror knappast du körde OFP med allt på hösta med den datorn. Min gamla med x2-3800+@2,5GHz och 8800GTS kunde inte ens göra det.

Jodå, men som sagt, jag har bojkottat nVIDIA av en anledning.

Fast max view distance var det nog inte, det hade man väldiga problem med, men över medium var det medan resten på max... just ja, har aldrig kört någon spel över 1280x800, kanske det som avgör det?

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

I tex Armed assault går inte marken att ställa in ens i närheten så mycket som i operation flashpoint, d.v.s den är frortfarande kantig på max inställningar. Den "vinsten" är lagd på bättre texturer finare grafik och längre viewdistance m.m. Man får helt enkelt leva med en kantig mark i Armed assault, eftersom det inte finns någon PC som skulle kunna driva spelet med realistisk mark inställning. OFP verkar vara gjort för en data med processor på 6000-7000 Mhz.

Visa signatur

Processor: Athlon 3200+ socket 939 winchester Grafikkort: GTX 260 Moderkort: Asrock 939N68PV-GLAN Agg: Deltako 450W

Permalänk

Eller så är GRID motorn bara så sjukt optimerad?

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av asloke
I tex Armed assault går inte marken att ställa in ens i närheten så mycket som i operation flashpoint, d.v.s den är frortfarande kantig på max inställningar. Den "vinsten" är lagd på bättre texturer finare grafik och längre viewdistance m.m. Man får helt enkelt leva med en kantig mark i Armed assault, eftersom det inte finns någon PC som skulle kunna driva spelet med realistisk mark inställning. OFP verkar vara gjort för en data med processor på 6000-7000 Mhz.

Armed Assault? Kör du den gamla metoden du? Första spelet heter Armed Assault i USA medans den heter ArmA här i Europa. Bohemia bestämde sig för att spelet ska heta ArmA överallt hedanefter, så det blev ArmA 2.

ArmA 2 kommer kräva betydligt mer än vad Operation Flashpoint: Dragon Rising någonsin kommer göra. ArmA 2 kräver en fri processor för just spelet och yttligare en till för själva AI'n. Dvs 2 lediga processorer för att kunna spela spelet över huvudtaget. Operation Flashpoint: Dragon Rising ser ut o kräva "lite" mer än GRID, med tanke på att de vet hur de optimerar motorn (GRID flyter på mer än vad DiRT gör).

Blev helt till mig när jag läste "Dina soldater försöker följa dina order, men om dina idéer är dumma är de smarta nog att ge upp och säga åt dig - med ordentliga svordomar." samt "Om du ger dig ut kan du träffa på konvojer, helikoptrar och patrullerande stridsvagnar. 'För att göra det mer visuellt trovärdigt - massor av effekter - var vi tvugna att hitta på riktigt smarta managementsystem', säger Clive Lindop. 'En av dem är ett smart spawnsystem. Vi vet vad som händer på resten av ön, vi vet vilka strider som utkämpas på andra ställen, att det finns andra enheter med andra uppdrag och att de här utspelar sig i bakgrunden. Så om du ger dig in i ett område där något av det här händer, kommer vi att spawna den här grejen. Det är inte en slimpmässig spawn där vi bara rullar en tärning och så dyker en stridsvagn upp. Rätt objekt dyker upp i rätt område beroende på kontexten. Ett bra exempel är om kineserna i en del av kampanjen flyr tvärs över ön. Amerikanerna har slagit sig igenom derasförsvarslinjer och nu omgrupperar de sig. Om du går till den norra kusten kommer du att få se kinesiska trupper. Så det är tanken, man fyller världen med händelser som du kan se.'".

Codemasters förklarade även varför de gav ut förrenderade bilder och filmer istället för riktiga skärmdumpar, som vad Bohemia gjorde. "Det är som när en konstnär ritar en skiss. Du tar inte en pensel och dina oljor och börjar måla på direkten... Du gör en rendering först." Håller med Clive helt o hållet där. Codemasters gör endast rätta saker, medans Bohemia, som också iofs tänker rätt, gör något o slänger upp den för allmänheten så fort det bara går typ.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

H8000 poäng i 3DMark Vantage (High)
Armed assault demo
http://www.armedassault.com/dwnl_demo.html
View på max = 10,000 m och allt annat på max. Fungerar fint och ser rätt snyggt ut på dom två första banorna i Demo Single Player, sen låses den tredje banan upp "Commander" Då börjar lagget, behåller view 10,000 Meter och ställer allt annat på low. Vilket inte gör någon större skillnad, lika som med operation flashpoint 1:an.
Många units = mycket lagg = processor på 9000 MHz 3KW.
Svårt att tro det blir några större ändringar på dom gamla begränsningarna, i Arma2.
Med OFP2 är däremot allt möjligt.

Visa signatur

Processor: Athlon 3200+ socket 939 winchester Grafikkort: GTX 260 Moderkort: Asrock 939N68PV-GLAN Agg: Deltako 450W

Permalänk
Medlem

ArmA är relativt o-optimerat, om jag får säga min mening om det. Jag kan inte ens köra spelet laggfritt med allt på very high med knappt 3km på "avstånds-synlighet" (orka komma på rätt ord xD). Jag hoppas verkligen att Bohemia optimerar ArmA 2 såpass bra så att man kan köra med very high och 5km "avstånds-synlighet".

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk

Edgren: Ja det får vi hoppas, Tyvärr så har de ju inte lyckats med det hittils.

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gunvald Larsson
Edgren: Ja det får vi hoppas, Tyvärr så har de ju inte lyckats med det hittils.

Mm, det får vi göra.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av edgren
Armed Assault? Kör du den gamla metoden du? Första spelet heter Armed Assault i USA medans den heter ArmA här i Europa. Bohemia bestämde sig för att spelet ska heta ArmA överallt hedanefter, så det blev ArmA 2.

Du har fel. I Europa heter det ArmA: Armed Assault och i USA heter det ArmA: Combat Operations.

[QUOTE]ArmA 2 kommer kräva betydligt mer än vad Operation Flashpoint: Dragon Rising någonsin kommer göra. ArmA 2 kräver en fri processor för just spelet och yttligare en till för själva AI'n. Dvs 2 lediga processorer för att kunna spela spelet över huvudtaget. Operation Flashpoint: Dragon Rising ser ut o kräva "lite" mer än GRID, med tanke på att de vet hur de optimerar motorn (GRID flyter på mer än vad DiRT gör).[/QUOTE]OFP2 kommer också kräva en DualCore CPU då det inte finns tillräckligt snabba SingleCore CPUer.

[QUOTE]Codemasters förklarade även varför de gav ut förrenderade bilder och filmer istället för riktiga skärmdumpar, som vad Bohemia gjorde. "Det är som när en konstnär ritar en skiss. Du tar inte en pensel och dina oljor och börjar måla på direkten... Du gör en rendering först." Håller med Clive helt o hållet där. Codemasters gör endast rätta saker, medans Bohemia, som också iofs tänker rätt, gör något o slänger upp den för allmänheten så fort det bara går typ. [/QUOTE]Jag ser inget bra med att släppa förrenderade och photoshopade bilder eller filmer när spelet aldrig kommer leva upp till det. Det är ju inte för att visa upp för andra personer som en konstnär gör en liten skiss och en skiss borde ju aldrig se bättre ut än den färdiga produkten.
Anledningen till att CM inte har släppt riktigt material är att de inte har haft något att visa upp och jag tycker inte det var så smart att släppa de filmer och videoklipp som de nu gjort då de håller ganska dålig kvalité.

Permalänk

Pelle: Det sas ju exakt samma sak när bilder på GRID släpptes. Men sen när det väl släpptes så var det ännu snyggare än bilderna. CM gör helt rätt. "Du vill inte spoila en hel film i trailern"

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem

Angående system för ArmA2..

Citat:

What will be the recommended configuration for ArmA 2?

You can find the recommended configuration on the official web at arma2.com. Very important factor for smooth play will this time be a multi-core CPU. A good reference could be Alza Ruby configuration which we let journalists play on this (2008) October at ArmA2 Boot Camp action.

källa

Alza Ruby
- GIGABYTE MA790GP-DS4H
- AMD Phenom 9650 X4 Quad-Core, 2.3GHz
- 4GB (KIT 2x2GB) DDR2 1066MHz PC8500 CL5-5-5-18 OCZ Platinum Edition XTC
- SAPPHIRE HD 4850 Toxic, 512MB DDR3
- SEAGATE Barracuda 7200.11 500GB

Detta var ju ett tag sen, oktober 2008. Men systemkraven lär väl inte ha ändrats så mycket...

Visa signatur

Rawr

Permalänk
Medlem

Om man nu inte har råd med allt det bästa, alla kategorier, verkar det som man i första hand ska satsa på en processor, i andra hand ett grafik kort... Dom som har spelat fattar nog vad ja menar.. Går nog säkert tvärt om, men då får man nöja sej med full gtrafik och low "fysik" eller vad man ska kalla det..
Recommederat är nog vad som krävs för dom "lätta" banorna, brukar vara så. Om man ska bygga egna med många olika saker o ting räcker troligtvis rekommendationen inte långt..

Visa signatur

Processor: Athlon 3200+ socket 939 winchester Grafikkort: GTX 260 Moderkort: Asrock 939N68PV-GLAN Agg: Deltako 450W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gunvald Larsson
Pelle: Det sas ju exakt samma sak när bilder på GRID släpptes. Men sen när det väl släpptes så var det ännu snyggare än bilderna. CM gör helt rätt. "Du vill inte spoila en hel film i trailern"

Gav CM ut ingame filmer och screenshots från GRID några månader innan det släpptes som såg ut som skit, precis som med DR?

Permalänk
Medlem

Grafik kortet ska väll då vara ett med så hög klockfrekvens som möjligt, eftersom det är prestanda som gäller i första hand..?? ATI någonting kanske?

Visa signatur

Processor: Athlon 3200+ socket 939 winchester Grafikkort: GTX 260 Moderkort: Asrock 939N68PV-GLAN Agg: Deltako 450W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av asloke
Grafik kortet ska väll då vara ett med så hög klockfrekvens som möjligt, eftersom det är prestanda som gäller i första hand..?? ATI någonting kanske?

Jadu. Tror t.o.m. att ett ATI Radeon 1950 Pro 256MB klarar både ArmA 2 och Operation Flashpoint: Dragon Rising relativt bra Men det är ju rekommenderat att ha ett med så mycket grafikminne som möjligt. Är inte så värst bra på det där med vilket som är bäst till vad för spel, men det var en vild gissning.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Jodå, ett välklockat kanske, sen i andra hand är det väll detaljrikedommen i texturerna o storleken på dom som avgör hur mycket minne man bör välja på grafikkortet..
T.O.M i Operationflashpoint 1:an, fanns det en bana som rekomenderade minst en 3GHz (ca: 10 år sen) för att flyta på någorlunda laggfritt. Texturerna och ram minnet hade då inget med saken att göra, det var närmast obefintligt.

Ju mer modeller på kartan samtidigt desto mer krävs av processorn. Kraven är mer från bana till bana, för att köra spelet på något glesbefolkat mission räcker det med en enkel gammal data på 600-700 Mhz. Skulle utan problem kunna göra en bana i OFP1 som får vilken i7 som helst att lagga.. Även om man lägger till GTX290 SLI x4..

Visa signatur

Processor: Athlon 3200+ socket 939 winchester Grafikkort: GTX 260 Moderkort: Asrock 939N68PV-GLAN Agg: Deltako 450W

Permalänk
Medlem

Om det inte redan finns, funderar på att göra en benchmark bana till den grafikmotorn som går att använda med fraps, så att det går att få reda på vilka grafikkort och processorer som ger spelbara FPS i det spelet.

Visa signatur

Processor: Athlon 3200+ socket 939 winchester Grafikkort: GTX 260 Moderkort: Asrock 939N68PV-GLAN Agg: Deltako 450W

Permalänk
Medlem

Mycket sant, men tekniken är bättre nu än förr också. Grafiken är egentligen inte allt. Det är bara ett plus på kanten.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Helt klart är det bara ett plus i kanten.
Behövs nog inte göra en ny bana, C02 Battlefields räcker gott o väl fortfarande. Med dessa inställningar fick jag på 10 minuter 14.5 fps i medel, som max var det 26 fps, minst 0 fps. = lagg.
Långt i från allt på max.
Går även att ställa texturerna på 8192x8192, har för lite ram minne för det.
Grafik kortet är klockat till 739/1483/1329, det ger inte mycket i spelet för FPSen.

System

GTX260-216
Amd 2461 Mhz
Ram 2047
CPU benchmark i spelet gav 7389 poäng.
Upplösning 1680x1050x32

Performance

Total memory: 2048 MB
Texture heap: 16 MB
File heap: 16 MB
Geometry performance: 7341

Texturer

Cockpits: 4096x4096
Objects: 4096x4096
Landscape: 4096x4096
Special effects: 64x64
Auto drop-down: None

Effects

Max lights: 32
Explotions: on
Missiles: on
Static: on

Details

Max objects: 256
Objects LOD: 0.019
Shadows LOD: 0.050

Vidio options

1680x1050x32-60Hz
Hardware T/L: on
Multitexturing: on
W-Buffer: off
Object shadows: on
Vehicle shadows: on
Cloudlets: on
Blood: on

Terrain detail: Normal
Brightness: 1.2
Gamma: 1.6
Framerate: 20..40
Visual quality: 11..23
Visibility: 5000 meter

Visa signatur

Processor: Athlon 3200+ socket 939 winchester Grafikkort: GTX 260 Moderkort: Asrock 939N68PV-GLAN Agg: Deltako 450W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av asloke
Jodå, ett välklockat kanske, sen i andra hand är det väll detaljrikedommen i texturerna o storleken på dom som avgör hur mycket minne man bör välja på grafikkortet..
T.O.M i Operationflashpoint 1:an, fanns det en bana som rekomenderade minst en 3GHz (ca: 10 år sen) för att flyta på någorlunda laggfritt. Texturerna och ram minnet hade då inget med saken att göra, det var närmast obefintligt.

Ju mer modeller på kartan samtidigt desto mer krävs av processorn. Kraven är mer från bana till bana, för att köra spelet på något glesbefolkat mission räcker det med en enkel gammal data på 600-700 Mhz. Skulle utan problem kunna göra en bana i OFP1 som får vilken i7 som helst att lagga.. Även om man lägger till GTX290 SLI x4..

1999 köpte jag min första dator för egna pengar som var litegrann av ett värsting. 256mb RAM och 600mhz AMD med hela 32mb TNT2 kort. 3GHZ som "rekommenderat" tycker jag låter väldigt extremt (och osannolikt)

Edit: Enligt lite googling så kom AMD 3000+ som var någorlunda motsvarande en 3GHZ intel processor i början av 2003. Vet ju att Intel hade en 3GHZ innan det men inte 4år innan, kanske 4månader max?

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem

Jo det var osannlikt, nu när jag såg att det var 1GHz som var rekomenderat..
Den rekomenderade GHz´en var för "default" inställningar. När man går in på preferences.exe och startar spelet därifrån får man en massa extra inställningsmöjligheter där man utan problem kan få en 4GHz processor att lagga genom att dra "Geometry performance" åt höger, sen som sagt texturer upp till 8192x8192. (finns moderkort som kan ha 4 processorer som skulle passa till det spelet kanske.)

Visa signatur

Processor: Athlon 3200+ socket 939 winchester Grafikkort: GTX 260 Moderkort: Asrock 939N68PV-GLAN Agg: Deltako 450W

Permalänk
Medlem

Menar inte att det är något negativt med så breda inställningsmöjligheter, tvärt om. Nya spel kan man ha allt på fullt utan att det laggar, det beror på att inställnings möjligheterna är väldigt begränsade och i stort sett till för dagens datorer, inte gårdagens eller morgondagens..

Visa signatur

Processor: Athlon 3200+ socket 939 winchester Grafikkort: GTX 260 Moderkort: Asrock 939N68PV-GLAN Agg: Deltako 450W

Permalänk
Medlem

Mindre möjligeter till inställningar i ArmA än OFP1, tex marken går inte att ställa in och inget on off på gräset.

Visa signatur

Processor: Athlon 3200+ socket 939 winchester Grafikkort: GTX 260 Moderkort: Asrock 939N68PV-GLAN Agg: Deltako 450W