Permalänk
Medlem

4890 eller 275gtx

Hej alla, ska snart bygga en ny liten dator och funderar på vad man borde satsa på gällande grafikkorten.
4870/4890 är ju bra prestandard/pris och kan ju köpa ett till om typ ett halvår och CF:a.
Men Nvidia har ju nu utvecklat 3D vision glasses som verkar väldigt trevliga, men då ska man lägga ut ytligare ca: 5k på glasögonen och en 120hz skärm.
Och så ska men ju ha ett Nvidia kort.

Så frågan är vad man borde satsa på, 3D verkar ju kul men kan ju få ut mer för pengarna av att köra radeon.

Vad tycker ni?

Permalänk
Avstängd

Jag tror inte 3d glasögona stöds i så många spel.
Fast ifall du har provat dessa och tycker det är ballt så.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk

Vad har du för skärm? upplösningen spelar stor roll.
Moderkort? Övriga specs?

Inte dags att köra 3D än. Satsa på ett "bang för the buck"-grafikkort just nu. Enligt _mig_ så är 4890/gtx 275 inte värda sitt pris då du inte märker stor skillnad jämfört med 4870/gtx 260.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
Jag tror inte 3d glasögona stöds i så många spel.
Fast ifall du har provat dessa och tycker det är ballt så.

Glasögonen stöds i princip i alla spel som är i 3D (har även hört att windows-skrivbordet får en lustig effekt av att vara ett fönster).

Glasögonen baseras ju på att skärmen ligger på 120 Hz, och glasögonen växlar så att ögonen får 60Hz vardera, och därigenom bildas 3d-effekten. Spelen i sig behöver inget inkodat stöd. Hur stark 3d-effekt man vill ha regleras via ett litet hjul på mottagardosan för glasögonen.

Hoppas detta klargjorde en del.

Alla recensioner jag har läst om 3d-glasögonen har varit positiva, så det är upp till dig. Googla lite och läs några recensioner! ^^

Rekommendation: GTX 275

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem

Re: 4890 eller 275gtx

Citat:

Ursprungligen inskrivet av simbane
Hej alla, ska snart bygga en ny liten dator och funderar på vad man borde satsa på gällande grafikkorten.
4870/4890 är ju bra prestandard/pris och kan ju köpa ett till om typ ett halvår och CF:a.
Men Nvidia har ju nu utvecklat 3D vision glasses som verkar väldigt trevliga, men då ska man lägga ut ytligare ca: 5k på glasögonen och en 120hz skärm.
Och så ska men ju ha ett Nvidia kort.

Så frågan är vad man borde satsa på, 3D verkar ju kul men kan ju få ut mer för pengarna av att köra radeon.

Vad tycker ni?

är du ute efter så mycket prestanda som möjligt runt 2300-3000 så är 4850x2 det bästa valet

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=359331 för 2731kr

eller

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=362281 för 2371kr

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

gtx260 216sp är det mest prisvärda kortet just nu

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=390413 är ett snuskigt bra pris och som någon annan sagt så är inte 4890 eller gtx275 värda sitt pris.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem

1,9k för ett Gtx260 är riktigt bra. men om man vågar handla hd4850x2 från de billigaste butikerna för 2,3k så måste jag nog säga att det är ett bättre val.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joel1992
1,9k för ett Gtx260 är riktigt bra. men om man vågar handla hd4850x2 från de billigaste butikerna för 2,3k så måste jag nog säga att det är ett bättre val.

Ska man ha HD4850X2 så kör man 2GB modellen och då blir det inte lika billigt...

HD4890 vs. GTX275 är det omöjligt att svara på faktiskt, samma sak till GTX260 SP216 och HD4870 1GB.

Som AMD fanboy så blir svaret självklart

Men allvarligt talat, ta det som är billigast så kan det inte gå fel!

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Verkar i nuläget som att GTX260 är det som är mest för pengarna.
Men då är frågan om det är svårt att SLI:a?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av simbane
Verkar i nuläget som att GTX260 är det som är mest för pengarna.
Men då är frågan om det är svårt att SLI:a?

GTX260 är ett bra kort för sina pengar, men lika värt sina pengar om inte mer är HD4870 1GB som faktiskt presterar stråt bättre och kostar detsamma:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=332481

I Crossfire drar dom förbi destomer då det skalar extremt väl.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
GTX260 är ett bra kort för sina pengar, men lika värt sina pengar om inte mer är HD4870 1GB som faktiskt presterar stråt bättre och kostar detsamma:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=332481

I Crossfire drar dom förbi destomer då det skalar extremt väl.

Gtx260 216sp finns på Inet för 1895 fraktfritt(man får med farcry 2 som en bonus) Det billigaste 4870 1gb inklusive frakt finns oxå på Inet för 1990 men inte i lager. 100 kronor billigare,ett bonus spel och att det finns i lager låter väl som en bättre affär?

Det där med att 4870 presterar bättre är bara någonting du fått för dej!.För oss andra som inte är så otroligt enögda så presterar båda korten jämlikt.
Jag håller med om att cf i nuläget presterar väldigt bra.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tEan
Gtx260 216sp finns på Inet för 1895 fraktfritt(man får med farcry 2 som en bonus) Det billigaste 4870 1gb inklusive frakt finns oxå på Inet för 1990 men inte i lager. 100 kronor billigare,ett bonus spel och att det finns i lager låter väl som en bättre affär?

Nej, det finns dessutom ett 4870 512MB för 1751kr, är inte det ännu bättre i så fall?

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Nej, det finns dessutom ett 4870 512MB för 1751kr, är inte det ännu bättre i så fall?

Jo för 4870 512 presterar ju lika bra som gtx260 216sp!!

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk

Någon som vet skillnaden mellan 88gt och GTX 260 216sp? Jag vet specs:en , men inte hur det känns

Permalänk
Medlem

Det känns nog ung som att köra dubbla 8800gt fast utan SLI krånglet som finns här o där^^

Personligen tycker jag gtx275 är ett bättre val eftersom det kan klockas och bli snabbare än gtx285 tom men dock är ju priset några kronor mer... Och mellan 4870 och gtx260 så har man läst så många trådar där det fightas fram o tbx om vilket som är bäst... Och enligt tester så har ju gtx260 majoritet på bättre prestanda i spel(dock kanske bara någon fps högre men endå) och att nvidia har lite bättre drivrutiner= lite mindre krångel.... Och inte för att ATi kort krånglar för alla men drivisarna krånglar mer där än vare verkar göra på nvidia-sidan... + att så många spel är optimerade för just nvidia så likvärdiga kort kan spelas lite bättre på geforcekort.... + att de flesta trådarna där alla tillslut kom fram till att 4870 var mer bang for the buck var då gtx260 kostade nästan 500kr mer, idag kostar den i många fall mindre tom^^

Men somsagt, någon fps skiljer det sej mellan korten så det känns inte som att det är värt att kröna något av dom för Bäst typ så köp det kortet du får bäst deal på, alternativt det som är billigast eller bara om du är ATI/Nvidia fanboy

Visa signatur

Quadro användare inom CAD/CAM med fokus CAM.
Personligt OC rekord: 5.41GHz @ i7 2600K --- http://valid.canardpc.com/2kkg6k

Permalänk

Det stämmer det du säger, ungefär. Både 4870 och GTX 260 är bra kort, fram tills dess att du köper en 24" och inser att du måste lägga ut mer. Men på en 19" eller 22" är de korten de smartaste valen.

Permalänk
Antielefant

Vidhåller det jag sade tidigare i det fallet.

Köp ett 260, räcker det inte så köp ett till. Det är inte direkt så att SLI-moderkort kostar mer än single-kort numera, och två SLI-ade 260-or slår det mesta inklusive 4870x2 och GTX295.

Med NVidia får du ju dessutom physx och CUDA, och det kan vara riktigt trevligt ibland.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Ja, det får bli 2(1 till en början) 260: or .

Verkar ju som att det är bästa alternativet.

Men visst måste man ha någon SLI-brygga eller nått då(bortsett från ett moderkort som stödjer SLI)?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av simbane
Ja, det får bli 2(1 till en början) 260: or .

Verkar ju som att det är bästa alternativet.

Men visst måste man ha någon SLI-brygga eller nått då(bortsett från ett moderkort som stödjer SLI)?

Ja och brygga medföljer grafikkortet

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tEan
Gtx260 216sp finns på Inet för 1895 fraktfritt(man får med farcry 2 som en bonus) Det billigaste 4870 1gb inklusive frakt finns oxå på Inet för 1990 men inte i lager. 100 kronor billigare,ett bonus spel och att det finns i lager låter väl som en bättre affär?

Det där med att 4870 presterar bättre är bara någonting du fått för dej!.För oss andra som inte är så otroligt enögda så presterar båda korten jämlikt.
Jag håller med om att cf i nuläget presterar väldigt bra.

Att korten presterar jämnlikt kan jag hålla med om och har aldrig påstått något annat. Det jag skrev var att det presterade strået bättre, vilket ett nytt test med nya drivrutiner visar:

http://anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3539&p=15

Till trådens ämne så hade jag köpt ett HD4890 istället för HD4870 eller GTX260.

Till trådskaparen:

Det som Zcenicx skriver så slår två stycken HD4870 i Crossfire GTX260 i SLI. Cuda och PhysX är bara marknadsföring och GPGPU samt möjligheten att beräkna fysik finns på ATI korten också. Snabbast är Crossfire som skalar högre om du planerat att köra fler kort. Vill du ha bra grejer satsar du på HD4890 som fortfarande är prisvärt och kör på ett till direkt eller senare i Crossfire och slår det mesta:

http://www.techpowerup.com/reviews/ATI/HD_4890_CrossFire/2.ht...

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]