Permalänk

Radeon 4890X2 på väg!

Nu är enligt Nordichardware det mytomspunna Grafikkortet Radeon 4890X2 på väg! Det blir en värsting som i sitt extremutförande får dubbla gpuer i 1ghz och 4 GB gddr5 minne i hastigheter på över 4ghz
Läckert!! Undra vem som tar prestandatronen nu! Bye bye Nvidia hehe

Permalänk
Medlem

Hmm sa inte AMD att dem INTE skulle släppa ett sådant kort ?
Släpps det blir ingen mer glad än jag, Vattenkylt sådant , mumms mumms

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Skulle gärna se en länk till denna nyhet. Men om det är sant så väntar jag spänt på benchmarks osv

Edit: Föresten sa inte AMD att det var omöjligt att göra ett x2 kort? :s

Visa signatur

C2D E8500@4GHz | asus 4870 512mb dark knight cooler | asus P5Q Mb | Chieftec Aegis Midi Tower chassi | Chieftec ATX 500W PSU | 4GB OCZ pc2-6400
DeviantART

Permalänk
Hedersmedlem

Här är nyheten på NH. Ett riktigt monster, utan tvekan...

Permalänk
Medlem

Sound expensive för båda lagen ._.
Inte bra e

Permalänk

här kommer länken Kommer att dra en del ström med tur man sitter med 1000w hehe
http://www.nordichardware.se/nyhet,15537.html

Permalänk

Tjaaa, en sån vill man ha ja - men den strömförbrukningen var ju inte så mysig.

Visa signatur

And another thing... Y/N?

Permalänk
Medlem

Om de ska skapa ett sånt här kort med 1ghz gpu och 4ghz minne så måste de ju kommit på någon grymt bra kylning.

Permalänk
Medlem

Vet inte om man ska tro på detta...
Men hoppas gör man!

Permalänk

Skulle tro att dom får kyla kortet med 2 stora fläktar typ som Asus version av gammla 3870 x2 med 4 dvi.

Permalänk
Medlem

http://www.tomshardware.com/news/amd-ati-radeon-gpu-graphics,...

Så det kanske är sant.. vad ska då nvidia hitta på..

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS VIII HERO || i7 7700K @ 4.9 Ghz - Delid || Corsair Vengeance DDR4 3200MHz 32GB || ASUS STRIX GeForce GTX 1080 Ti 11GB || Vattenkyld || 4.25 TB Hdd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Erik Arvidsson
Skulle tro att dom får kyla kortet med 2 stora fläktar typ som Asus version av gammla 3870 x2 med 4 dvi.

OM det nu är så borde dom göra det lite tystare. kortet låter men kyler megabra på 25-35% fanspeed faktiskt. Under 70c vilket är i mina ögon acceptabelt.

Men fläns utan gräns så blir det bra kylning på den påstådda 4890x2

Permalänk

Enligt Toms så kan vi vänta oss ett svar från Nvidia vad ska dom hitta på då? En Dubbel 285a eller rent av en quatro 295 med 512 bits minnesbuss
Intressant det här!! Tror ändå AMD drar det längsta strået i denna bittra kamp

Permalänk
Avstängd

Fortfarande ett ATi = strul strul strul

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Medlem

Fortfarande en amatör = strul strul strul

På vilket sätt har du problem med ATI?

Permalänk
Medlem

Köpte ett 4890 i påskas är helt nöjd. Förrutom att mitt kort heter 4800 series istället för något med 4890 :X kanske ska va så eller är jag bara IG.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maekh
Köpte ett 4890 i påskas är helt nöjd. Förrutom att mitt kort heter 4800 series istället för något med 4890 :X kanske ska va så eller är jag bara IG.

Jo, men är det inte ett 4800 kort då?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Det finns en tråd med samma namn och samma nyhet som jag startade kl10..

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=threadid=84...

Mod kan gärna slå ihop..

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S1im
Fortfarande en amatör = strul strul strul

På vilket sätt har du problem med ATI?

Så man måste vara en professionell dator användare med 10års erfarenhet utav datorkunskaper för att kunna hålla ett ATI kort stabilt? xD Inte konstigt att det går så dåligt för dom då

That's WHY WE ALL LOVE NVIDIA! -PLUG N PLAY!!-

Sen tror jag att Nvidia leker med ATI nu :), ATI måste göra dubbelmackor för att hänga med Nvidia's kort

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem

Fint av ATI detta. Vill bara se tester och se när GTX 295 blir nerputtat och att nvidia gör en GTX 275 dubbelmacka med samma pissiga lösning som innan. Får hoppas nån kan göra dualcore grafikkort snart med 1 fysisk kärna som cpu är idag typ. I stället för 2 fysiska kärnor med nån ful brygga emellan eller 2 kort ihopsmackade.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av piddeman
Så man måste vara en professionell dator användare med 10års erfarenhet utav datorkunskaper för att kunna hålla ett ATI kort stabilt? xD Inte konstigt att det går så dåligt för dom då

That's WHY WE ALL LOVE NVIDIA! -PLUG N PLAY!!-

Sen tror jag att Nvidia leker med ATI nu :), ATI måste göra dubbelmackor för att hänga med Nvidia's kort

Nej absolut inte men dom som dömer ut ett märke bara för att dom haft problem med ett kort brukar oftast ha väldigt dålig koll. Dom borde istället försöka lära sig lite felsökning, uppdatera mjukvara, kolla övriga komponenter etc.

Och du borde förövrigt läsa på lite mer innan du uttalar dig. Det var Nvidia som sa att dual gpu lösningar inte var något att satsa på men sen blev dom tvungna att återigen göra en "dubbelmacka" GTX 295 för att ha någon chans att kunna konkurera med ATI:s HD4870X2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av piddeman
Så man måste vara en professionell dator användare med 10års erfarenhet utav datorkunskaper för att kunna hålla ett ATI kort stabilt? xD Inte konstigt att det går så dåligt för dom då

That's WHY WE ALL LOVE NVIDIA! -PLUG N PLAY!!-

Sen tror jag att Nvidia leker med ATI nu :), ATI måste göra dubbelmackor för att hänga med Nvidia's kort

Det är ju Nvidia som måste göra dubblemackor för att hängde med ATi. ATi har 2st GPUer på samma PCB medan Nvidia sätter ihop 2st kort istället (aKa dubbelmacka). Nvidia var ju dessutom så bestämda på att dubbla lösningar var så mycket sämre än 1-GPU-lösningar, men se vad dom har börjat med nu med sitt GTX 295
Sen har jag haft mer problem med mitt 8800GT än vad jag haft med något ATi kort innan, dock är jag ändå mycket nöjd över Nvidia kortet då den fungerar så bra i spel (när jag inte får problem. Har testat kortet i mer än 2st system btw, efter formatering, så tvivlar på att det är något med datorerna som ger mig problem).

--

Om detta kort kommer ut så är jag nästan beredd att ta ett lån eller köpa kortet på avbetalning tillsammans med ett saftigt nätaggregat

Permalänk
Antielefant
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NukeHenk
Fint av ATI detta. Vill bara se tester och se när GTX 295 blir nerputtat och att nvidia gör en GTX 275 dubbelmacka med samma pissiga lösning som innan. Får hoppas nån kan göra dualcore grafikkort snart med 1 fysisk kärna som cpu är idag typ. I stället för 2 fysiska kärnor med nån ful brygga emellan eller 2 kort ihopsmackade.

Mja, 295 (2x240 cores 2x448bit) är ju en dubbelmacka med två GTX275 (240 cores 448bit), inte GTX260 (216 cores 448bit), vilket med tanke på hur lika GTX275 och HD4890 presterar ger en hint om var ett 4890x2 borde hamna.
Ganska precis på samma prestanda som ett GTX295 alltså.

Enda uppdateringen jag kan tänka mig i dagsläget från det blå laget vore en dubbelmackad 285:a, men jag hoppas personligen att det blåa laget skiter fullständigt i att försöka kontra (det är inte värt pengarna) och istället jobbar vidare på 40nm GT300 (GTS340, GTX360 och GTX380) som kommer i höst.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av apamedvapen
Det är ju Nvidia som måste göra dubblemackor för att hängde med ATi. ATi har 2st GPUer på samma PCB medan Nvidia sätter ihop 2st kort istället (aKa dubbelmacka). Nvidia var ju dessutom så bestämda på att dubbla lösningar var så mycket sämre än 1-GPU-lösningar, men se vad dom har börjat med nu med sitt GTX 295

Hmm... Sämre och sämre... Hade för mig att anledningen till det var att de dels ville ha bandbredden 4870x2 saknade (896bit för GTX295 vs 256bit(!) för 4870x2), dels inte ville ha värmeproblemen 4870x2 definitivt inte saknade.

Sen är det förstås fan så mycket billigare för det blå laget att inte utveckla en single-boardlösning, när bara en mikroskopisk andel av marknaden är intresserade av korten från början.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av NukeHenk
Vill bara se tester och se när GTX 295 blir nerputtat och att nvidia gör en GTX 275 dubbelmacka med samma pissiga lösning som innan. Får hoppas nån kan göra dualcore grafikkort snart med 1 fysisk kärna som cpu är idag typ. I stället för 2 fysiska kärnor med nån ful brygga emellan eller 2 kort ihopsmackade.

Umm... En normal GT200b GPU har väl en 30 'fysiska kärnor' med 240 shaderprocessorer... rätt så mycket mer än en CPU. Sen slår två SLI-ade 260or ett 295 under rätt omständigheter, för rätt mycket mindre pengar.

Dual-GPU är döende, men inte för att det är sämre än single-GPU utan för att det är betydligt sämre än SLI eller CF.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Det skulle sitta fint i min dator med vattenkylning, bara att börja spara eller ska man vänta på de nya direct-x 11 korten... hmm tål att tänkas på.

Permalänk

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
[B]Mja, 295 (2x240 cores 2x448bit) är ju en dubbelmacka med två GTX275 (240 cores 448bit), inte GTX260 (216 cores 448bit), vilket med tanke på hur lika GTX275 och HD4890 presterar ger en hint om var ett 4890x2 borde hamna.
Ganska precis på samma prestanda som ett GTX295 alltså.

ett vanligt 4890 i standardklock presterar kring ett 275gtx
ett kort i 1ghz och säg 4,4 ghz minne som det kan bli presterar till och med bättre än ett 285gtx och med 4 GB minne så kommer det här kortet att fulständigt krossa 295gtx särskillt i riktigt höga upplösningar Go ATI!!!

Permalänk
Avstängd

När tror ni detta kommer ut i handeln? Sent i maj?
Jag har ju läst att nästa generationen kommer i juni, vem skulle då köpa ett 4890x2 i maj?

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

The new generation will come and cross em' all!

Visa signatur

Antec P182,AMD 64 X2 4600+ @2,73 ghz, Noctua NH-U12F, 2GB DDR2 667@804 Mhz 4-4-4-4-12-2T, ATI HD4870 512 MB ,Gigabyte S4. Samsung Spinpoint 400GB , Samsung Spinpoint 1TB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Defender
Hmm sa inte AMD att dem INTE skulle släppa ett sådant kort ?
Släpps det blir ingen mer glad än jag, Vattenkylt sådant , mumms mumms

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KnaSLjUd
Skulle gärna se en länk till denna nyhet. Men om det är sant så väntar jag spänt på benchmarks osv

Edit: Föresten sa inte AMD att det var omöjligt att göra ett x2 kort? :s

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Catman
Fortfarande ett ATi = strul strul strul

Det visar vad Nvidias feta sedelbunt kan göra inom marknadsföring...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av piddeman
Så man måste vara en professionell dator användare med 10års erfarenhet utav datorkunskaper för att kunna hålla ett ATI kort stabilt? xD Inte konstigt att det går så dåligt för dom då

That's WHY WE ALL LOVE NVIDIA! -PLUG N PLAY!!-

Sen tror jag att Nvidia leker med ATI nu :), ATI måste göra dubbelmackor för att hänga med Nvidia's kort

Jag orkar bara säga emot det sista. ATi har INGEN dubbelmacka. ATi 4890 overclock är så gott som lika bra som ett GTX285 (som är mycket dyrare och som är Nvidias starkaste singel gpu kort). Däremot har Nvidia ledningen med en dubbelmacka och den kommer ATi slakta med sin macka med tvåer gpuer (inte dubbla mackor som Nvidia)

Du är en av de mest inbitna fanboys på detta forum och ljuger rakt emot sanningen, ungefär som de som förnekar att förintelsen skett...

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx

Enda uppdateringen jag kan tänka mig i dagsläget från det blå laget vore en dubbelmackad 285:a, men jag hoppas personligen att det blåa laget skiter fullständigt i att försöka kontra (det är inte värt pengarna) och istället jobbar vidare på 40nm GT300 (GTS340, GTX360 och GTX380) som kommer i höst.

Hmm... Sämre och sämre... Hade för mig att anledningen till det var att de dels ville ha bandbredden 4870x2 saknade (896bit för GTX295 vs 256bit(!) för 4870x2), dels inte ville ha värmeproblemen 4870x2 definitivt inte saknade.

Sen är det förstås fan så mycket billigare för det blå laget att inte utveckla en single-boardlösning, när bara en mikroskopisk andel av marknaden är intresserade av korten från början.

Dual-GPU är döende, men inte för att det är sämre än single-GPU utan för att det är betydligt sämre än SLI eller CF.

Håller dmed dig i sak men

1) Du menar väl det gröna laget?
2) Minnesbandbredden på HD4870x2 är större än den på GTX295 - inte tvärtom. ((2x)256bitxGDDR5>(2x)448bitxGDDR3) (GDDR5=2xGDDR3)
3) Dual GPU behöver inte vara mycket långsammare än SLI/CF

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Antielefant
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tannat
Håller dmed dig i sak men

1) Du menar väl det gröna laget?
2) Minnesbandbredden på HD4870x2 är större än den på GTX295 - inte tvärtom. ((2x)256bitxGDDR5>(2x)448bitxGDDR3) (GDDR5=2xGDDR3)
3) Dual GPU behöver inte vara mycket långsammare än SLI/CF

1. Tja, jag har bara blåa Geforcekort. Stämmer dock att de kallas gröna laget, skrev fel.

2. Umm... lemmecheck...
448 bit x 2 x ~2.000 MHz / 8 = 224.000 MB/s
256 bit x 2 x ~3.600 MHz / 8 = 230.400 MB/s

OK, det var jag som räknade fel. Skillnaden mellan GDDR3 och GDDR5 är dock som synes inte speciellt stor.

Ett dubbelmackat 285 skulle däremot landa på;
512 bit x 2 x ~2.200 MHz / 8 = 281.600 MB/s

3. Beror på. Börjar man titta på de nuvarande prestandakorten ser du att två GTX275 i SLI presterar bättre än ett GTX295, och med tanke på att det är samma kombination kan man utgå ifrån att det blir en flaskhals någonstans.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync