Fortsatt osäkerhet kring Radeon HD 4890 X2

Permalänk
Melding Plague

Fortsatt osäkerhet kring Radeon HD 4890 X2

En talesman på AMD kommenterade nyligen att företaget inte har några planer på att skapa ett Radeon HD 4890 X2. Ett nytt uttalande tyder dock på det motsatta.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tycker endå det är inget speciellt nytt.

De får gärna komma med ett 49xx nu.

Permalänk

Dubbelmacka! hahaha

Permalänk

denna nyhet kom ju på amd-forum för en vecka sedan!

nåja, det som verkligen skulle vara najs är crossfire 6x, med 3 2kärniga grafikkort

Permalänk
Medlem

Borde inte den här dubbelmackan vara lättare att tillverka än 4870x2?
Uppgraderingen till 4890 gav ju ett svalare kort med bättre prestanda.

Dock så drar den mer ström vid load men mindre idl.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av id_hunter
Dubbelmacka! hahaha

Nån som fråga efter mig?

OnT, Tycker inte dom borde släppa det där, 4890 kan hålla ställningen ett tag till.

Permalänk
Avstängd

375 watt och dubbel strömförsörjning.

Det är ju helt tokigt.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leksak
375 watt och dubbel strömförsörjning.

Det är ju helt tokigt.

Inte då. Rejält jävla monster är vad det är.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Två 8 pins behövs på den överklockade modellen med 1GHz på båda kärnorna, annars så räcker 8 + 6 pin.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

vem fan vill ha ett mindre element i sin dator som slukar ström

Permalänk
Medlem

Heh, 375W? Själv drar jag gränsen kring 100W.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HazZarD
vem fan vill ha ett mindre element i sin dator som slukar ström

Samma människor som kan tänka sig att kasta ut elementen för att kombinera elräkningen med foldingräkningen

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HazZarD
vem fan vill ha ett mindre element i sin dator som slukar ström

jag, tänk prestandan.. dubbla 1ghz gpuer!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
Samma människor som kan tänka sig att kasta ut elementen för att kombinera elräkningen med foldingräkningen

Bra sagt! Titta bara på han som leder för Sweclockers teamet, han har väl sina datorer som uppvärming för huset, då de är placerade på olika ställen i huset.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HazZarD
vem fan vill ha ett mindre element i sin dator som slukar ström

Jag använder min dator som element, men det funkar dåligt med mitt nuvarande 7200LE, så ett 4890x2 är välkommet i mitt hem i alla fall!

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte att ni ska klaga på strömförbrukningen och värmen, ingen tvingar er att köpa det, det är inte som att de andra försvinner. Detta är till för de som vill ha något bättre än GTX295

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk

Vi får väl hoppas att det spöar GTX295 då om det kommer. Dock skulle det nog aldrig släppas om det inte gör det.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mjaa
jag, tänk prestandan.. dubbla 1ghz gpuer!

Tänk prestandan med 4st 1Ghz Gpu:s

Permalänk
Medlem

Oh Mumma, fast den här 9800X2 får räcka tills vidare.

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX6 |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem

Verkar som ett steg i fel riktning. Satsa på nästa serie istället.

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

AMD har sagt lite vagt att dom inte tänker släppa ett HD4890X2 officielt, men dock finns ändå chansen att kortet släpps ändå.

AMD tänker inte hindra tillverkare som vill försöka sig på att skapa detta monster HD4890X2, så chansen finns ännu.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raffor
Borde inte den här dubbelmackan vara lättare att tillverka än 4870x2?
Uppgraderingen till 4890 gav ju ett svalare kort med bättre prestanda.

Dock så drar den mer ström vid load men mindre idl.

Hej!

jag tror att det är nVidia som tillverkar dubbelmackor.
Rätta mig om jag missuppfattat...

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk

Varför kör man inte bara 4890 CF? Ofta man bryr sig om ett 4890x2 när 5xxx snart kommer?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joeghurt
Verkar som ett steg i fel riktning. Satsa på nästa serie istället.

Nej, det är inte ett steg till i fel riktning. Prestanda kommer alltid att kräva hög effekt, passar det inte finns det andra alternativ (HD4670 t.ex). Vill man ha det bästa så vill man.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Bäst att de totalskippar idéen om att tillverka X2 variant utav HD4890 och bara jobbar på nästa gen:s kort istället. Det är vad jag tycker är bäst.

Visa signatur

[ Intel Core I7 930 4.2GHz HT på ] - [ Corsair Dominator GT 12GB DDR III 2000Mhz CL9-10-0-27 2N ] - [ ASUS P6DX58 Premium ] - [ MSI Gaming 4G GTX 970 - [ Creative SB X-FI Fatal1ty Pro ] - [ 1TB-750-500-Intel 80 G2 SSD] - [ Corsiar AX860 ] - [ Logitech Z530 ] - [ Antec P182SE ] - [ ASUS PA246Q ] - [ LG Blu-Ray Burner ] - [ Windows 7 64 Ultimate Swe ] - [Acer Aspire 8920G]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zaman
Bäst att de totalskippar idéen om att tillverka X2 variant utav HD4890 och bara jobbar på nästa gen:s kort istället. Det är vad jag tycker är bäst.

Du tror inte man kan göra båda? Kräver knappast alla ingenjörer på AMD/ATi för att slänga på två RV790 på ett kretskort.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
Varför kör man inte bara 4890 CF? Ofta man bryr sig om ett 4890x2 när 5xxx snart kommer?

Är det till sommaren nästa gen kommer?

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lindgren92
Tycker endå det är inget speciellt nytt.

De får gärna komma med ett 49xx nu.

Tänk då att GTX295 kom ett halvår efter 4870x2

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zaman
Bäst att de totalskippar idéen om att tillverka X2 variant utav HD4890 och bara jobbar på nästa gen:s kort istället. Det är vad jag tycker är bäst.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Du tror inte man kan göra båda? Kräver knappast alla ingenjörer på AMD/ATi för att slänga på två RV790 på ett kretskort.

Inga ingejörer alls faktiskt, det är upp till tillverkarna att göra ett X2

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Inga ingejörer alls faktiskt, det är upp till tillverkarna att göra ett X2

Tänk va Ännu bättre. Kanske alla generatonskåta swecare kan sluta tro att detta hämmar utvecklingen?

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"