ÄN EN GÅNG; Problem med XP-install@SATA

Permalänk
Medlem

ÄN EN GÅNG; Problem med XP-install@SATA

Hai.

Detta är ingen re-post, som det kanske låter som i topicen, bara att det är tredje gången jag ber om hjälp med denna datorn på forumet.

Sitter fjärde dagen i rad och bråkar med den nya datorn som min flickvän har fått.
Jag har försökt köra Windows-install, först med en skiva packad med massa drivisar, fixes och sånt så man bara kunde fixa allt på ett knapptryck istället för att sitta otaliga timmar när installationen väl är färdig och fixa varenda litet program man vill ha. En bit in på denna installationen så får jag först en svart skärm med det blinkande understrecket längst upp till vänster som sedan slår om till en bluescreen som berättar att något är fel på den nya SATA-disken.
Detta meddelandet brukade komma upp lite då-och-då tidigare när man installerat windows/formaterat om olika datorer men det brukade lösas genom att bara koppla om den eller att köra den i ett annat läge än den tidigare stod i (master/slave/2nd master/2nd slave etc).

Denna jävla SATA-disken jag har fått hem är något helt annat;
Jag har testat alla de 6 SATA-portarna som finns i moderkortet.
Jag har testat säkert tio olika SATA-drivisar genom slipstreaming.
Jag slet ut en floppy ur en gammal dator, fixade fram en gammal diskett och försökte lägga in drivisarna genom den med, men jag får fortfarande samma jävla blue-screen.
Jag har försökt trixa i BIOS också, om någon tänkte föreslå det.

Bluescreen-meddelandet lyder för övrigt:

"
Ett fel uppstod och Windows har stängts för att förebygga problem med din dator.

Om detta är första gången du ser detta meddelande, bör du starta om datorn. Om meddelandet visas igen, bör du utföra följande steg:

Kontrollera om datorn har några virus. Ta bort alla hårddiskar eller hårddiskstyrenheter som nyligen installerats. Kontrollera att hårddisken är korrekt konfigurerad och terminerad.
Kör CHKDSK /F för att kontrollera om hårddisken är skadad.
Starta sedan om datorn.

Teknisk information:

*** STOP: 0x0000007B (0xF78DA524, 0xc0000034, 0x00000000, 0x00000000)
"

Jag har även testat med en 100% clean Windows-installationsskiva!

Jag var inne på Gigabytes hemsida för att ladda ner drivisar till mitt GA-EP45-DS3L som jag fick till datorn men när jag fick hem dessa så hittar jag en mapp som heter GSATA, men i denna ser jag inget som säger något om just SATA-drivisar, utan bara till RAID vilket jag inte ens kör.

Nu undrar jag om ni har något tips eller kanske t.o.m lösningen på mitt problem.
Ni kanske vet vilka drivisar jag behöver, för alla jag testat har ju som sagt inte funkat.

All hjälp är så sjukt uppskattad, för jag börjar bli så otroligt trött på denna nya datorjäveln som borde fungera som den ska när den kom.

Tack på förhand
/F9

Permalänk
Medlem

Först och främst, har du testat stoppa in hårddisken i en annan dator för att kontrolera att hårddisken verkligen är hel???

Testa sedan att ladda ner chipsetdrivrutinerna här: http://www.gigabyte.com.tw/Support/Motherboard/Driver_Model.a...

Packa upp den med WinRar.

Leta upp mappen \All

Lägg alla filer i mappen \All i roten på en diskett (alltså dom ska ligga i A:\xxxx.xxx).

Testa att starta igång XP-installationen och tryck på "F6" när den säger att man ska trycka "F6" för att ladda in SCSI-drivrutiner (detta är nästan det första som kommer upp direkt installatioen drar igång, står bara i typ 3 sekunder).

Kolla om det går längre nu...

Om det inte hjälper kan du testa med NLite: http://www.nliteos.com/
Stoppa in alla drivrutiner som ligger i \All.
Tänk på att köra en REN XP-skiva utan en massa skit i, sådana skivor brukar nästan alltid skapa problem.
Ta din XP-orginalskiva, stoppa in via NLite ServicePack 3 och drivrutinerna du ladda ner som låg i \all.

Kolla om det går längre nu...

Om det inte hjälper kan du göra som det står i Readme.txt:

************************************************************
8B. INSTALLING THE WINDOWS* XP INF FILES PRIOR TO
OS INSTALLATION
************************************************************
NOTE: The Windows* XP OEM Preload Kit distribution CD contains
a setup directory with all the base operating system
setup files and installation programs (WINNT.EXE and
WINNT32.EXE).

The name of the directory may vary depending on the
distribution CD (e.g., \I386\).

1. Create the following directory structure under the
<WINXP Setup Directory>:

\$OEM$\$$\INF

2. Copy the Windows* XP INF files from
<INF Extract Directory>\XXXX\All to the directory
created in Step 1 above:

<WINXP Setup Directory>\$OEM$\$$\INF

NOTE: XXXX is the directory name for the chipset of
interest. Refer to Section 8 for more details.

3. Create the following directory structure under the
<WINXP Setup Directory>:

\$OEM$\$1\drivers\IntelINF

4. Copy the Windows* XP INF files AND the catalog files
(.CAT) from <INF Extract Directory>\XXXX\All to the
directory created in Step 4 above:

<WINXP Setup Directory>\$OEM$\$1\drivers\IntelINF

NOTE: XXXX is the directory name for the chipset of
interest. Refer to Section 8 for more details.

5. Either modify the default Windows* XP installation
answer file, UNATTEND.TXT, located in <WINXP Setup
Directory>, or create a customized answer file. The
answer file must include the following information:

[Unattended]
OemPreinstall = Yes
OemPnPDriversPath="drivers\IntelINF"

A sample answer file for preloading the Intel(R) Chipset
Device Software files is available:
<INF Extract Directory>\XXXX\All\INFAnswr.TXT

If you are a computer manufacturer, refer to the Microsoft*
Windows* XP Guide to Unattended Setup for more information
about Windows* XP answer files and unattended installations.
For more information about the \$OEM$ folder, refer to the
Microsoft Windows* XP OEM Preinstallation Kit (OPK)
User Guide. If you are not a manufacturer, refer to the Microsoft
Windows* XP Deployment Guide.

6. Run "WINNT.EXE /u:<answer file name> /s:<WINXP Setup
Directory>" to install Windows* XP.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

För att testa ditt första förslag med filerna från drivrutinerna, så funkar det inte pga en txtsetup.oem fil som inte finns i /all-mappen.
Borde inte den finnas med eller ska jag behöva göra en egen txtsetup?

Permalänk

kolla om du inte har nån funktion i bios där du kan välja att simulera en sata disk till IDE ? ska gå att välja mellan AHCI och IDE hadde så på min lapptop va tvungen att sätta den på IDE för att skulle kunna köra Xp...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Antielefant

Ett annat alternativ är att se om Vista x64 (som har det bästa SATA-stödet av alla eftersom det stöder AHCI) klarar att installera till disken. Funkar det är det drivrutinerna som strular.

Funkar det inte så måste du prova disken i en annan dator och kolla att den verkligen funkar, alternativt prova en annan disk i hennes dator.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

men gigabyte GA-EP45-DS3L suger fett!
min kompis köpte ett dator paket på komplett som man bygger ihop själv, där var gigabyte GA-EP45-DS3L med.
och det moderkortet har bara orsakat problem!
blue-screen, spel som hänger sig på grund av desa(dynamic energy saver advanced)! skit säger jag bara!