Hittar inte kvittot! Kan jag få garanti på mitt nätaggregat?

Permalänk
Hedersmedlem

Hittar inte kvittot! Kan jag få garanti på mitt nätaggregat?

Har ett Corsair HX520 nätagg jag köpt på netonnet i Malmö som gått sönder. Tyvärr hittar jag inte kvittot men agget ska ha fem års garanti och är nu ca 1,5-2 år gammalt.

Kan jag på något sätt få mitt agg lagat utan kvitto tror ni? Min idé är att ta kontakt med disten i Sverige, fem års garanti borde ju inte innebära kvittokrav då agget inte ens funnits så länge på marknaden

Edit: Vem distribuerar Corsair i Sverige?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid gå direkt via Corsair. Nackdelen är en extra frakt dit men dom är smidiga att ha att göra med. Delen med kvitto kan nog ställa till det ändå, gjorde rma på ett moderkort till Asus för ett tag sen med garanti kvar även om man utgick från tillverkningsdatumet, men nekades för att jag inte har kvar något kvitto. Har dock returnerat minnen direkt till Corsair och då var det inget snack, skicka in, få tillbaka bara, men jag kan tänka mig att en dist kräver kvitto, om inte annat för att dom kan. Nämn inte att du inte har ett kvitto iallafall, för då kan dom se det som en väg ut, lättare att säga "tyvärr, du måste ha kvitto" än att faktiskt åta sig ärendet.

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Medlem

Re: Hittar inte kvittot :/

Betalade du med kort el. likn. kan du använda kontoutdraget som bevis för köpet och använda den normala vägen för service.

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Re: Hittar inte kvittot :/

Citat:

Ursprungligen inskrivet av BadArg
Betalade du med kort el. likn. kan du använda kontoutdraget som bevis för köpet och använda den normala vägen för service.

Tanken har redan slagit mig men min internetbank går bara 13 månader tillbaka i tiden. Borde kanske gå att beställa?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Hittar inte kvittot :/

Ring annars till banken och fråga?

/K

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilstallione
Tanken har redan slagit mig men min internetbank går bara 13 månader tillbaka i tiden. Borde kanske gå att beställa?

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk

Re: Re: Re: Hittar inte kvittot :/

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilstallione
Tanken har redan slagit mig men min internetbank går bara 13 månader tillbaka i tiden. Borde kanske gå att beställa?

Via internetbanken kan inte alla ursprungliga transaktioner visas, men om du går ner till din bank kan dom säkerligen hitta alla köp och ge dig dokument på vissa datum eller mellan vissa månader.

Visa signatur

Main: Intel i7-9700K | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair Vengance 16GB 3200mhz | ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING | Asus GeForce GTX 1080 Ti ROG Strix Gaming OC | Asus ROG Swift PG329Q 32"

Permalänk
Utelåst hobbymoderator

jag har aldrig handlat via net o net men finns inte kvitton sparade på en speciel profil under ditt konto eller har dom inte konton på den nätbutiken...

komplett.se
datorbutiken.com
Bland annat at kvitobaser då man loggar in på sina konton

Visa signatur

Intel core i7 920@3,5ghz , Asus P6T 3gb ddr3 corsair xms3 minnen

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Börjevandal
jag har aldrig handlat via net o net men finns inte kvitton sparade på en speciel profil under ditt konto eller har dom inte konton på den nätbutiken...

komplett.se
datorbutiken.com
Bland annat at kvitobaser då man loggar in på sina konton

Jag har kört uteslutningsmetoden för att säkerställa netonnet. Har kollat orderhistorik hos alla butiker jag handlat av och det finns inget där, därav min slutsats att jag köpt den över disk hos netonnet.
Kanske man kan åka dit och kika med dem?

Edit: Var inte netonnet men de var hjälpsamma och kollade alla mina ordrar

Återstår gamla datorbutiken...

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk

Har du något som nätaggregatets serienummer står på?
När mitt ADSL-modem sackade ihop åkte jag till Telia och de kunde ta fram ett nytt kvitto, orginalet hade blekts, med hjälp av modemets serienummer. Annars kan din bank fixa fram informationen, dock kan de ta bra betalt för den tjänsten, det gjorde min bank när jag behövde den hjälpen.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Hittar inte kvittot :/

Citat:

Ursprungligen inskrivet av BadArg
Betalade du med kort el. likn. kan du använda kontoutdraget som bevis för köpet och använda den normala vägen för service.

Ett kontoutdrag gäller generellt ej som kvitto. Det kan dock hjälpa butiken att leta fram en kvittokopia om de har den möjligheten men det ligger på dig som kund att bevisa att varan är köpt just hos dem.
Det finns ett fall hos ARN där en kund fick rätt i sitt försök att reklamera en vara med enbart ett kontoutdrag, detta då butiken där varan var köpt ej kunde påvisa att de sålde några andra varor till samma pris. Med tanke på det stora antal produkter netonnet säljer kommer samma metod knappast fungera där.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Hedersmedlem

*Rubrik ändrad*

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
*Rubrik ändrad*

Tack, det var hyggligt av dig... :/

Nu vet alla att min fråga i konsumenträttsforumet angående garantier handlar om garantier på nätagg. Riktigt slugt...

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Avstängd

Re: Re: Re: Hittar inte kvittot :/

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilstallione
Tanken har redan slagit mig men min internetbank går bara 13 månader tillbaka i tiden. Borde kanske gå att beställa?

Det är lag på att det ska sparas i 10 år så bara kontakta din bank.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Re: Re: Re: Hittar inte kvittot :/

Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Det är lag på att det ska sparas i 10 år så bara kontakta din bank.

Tack för tipset

Har dock mailat direkt till Corsair så jag avvaktar tills de svarat.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Man kan ju inte bara lämna inte en sak till crosair utan kvitto?..
Då kan det ju lika gärna vara snott.

Tips: Spara alla dina kvitton på elektronikprylar etc i en pärm, då kan dem inte försvinna

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DAoG
Man kan ju inte bara lämna inte en sak till crosair utan kvitto?..
Då kan det ju lika gärna vara snott.

Vi får se vad de svarar. Agget är definitivt inte "snott"...

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilstallione
Vi får se vad de svarar. Agget är definitivt inte "snott"...

Jag tror inte det heller. Men Jag tycker ändå att de är fel av företaget att agera så, om man inte kan bevisa att man inte har köpt nätagget.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DAoG
Jag tror inte det heller. Men Jag tycker ändå att de är fel av företaget att agera så, om man inte kan bevisa att man inte har köpt nätagget.

Om jag förstår dig rätt ska alltså företagen utgå från att kunder kommit över sina produkter på ett olagligt sätt?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilstallione
Om jag förstår dig rätt ska alltså företagen utgå från att kunder kommit över sina produkter på ett olagligt sätt?

Man kan inte utesluta några. Man måste utesluta alla!
Ett krav helt enkelt.
Dem vet ju inte ifall det är snott eller inte...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DAoG
Man kan inte utesluta några. Man måste utesluta alla!
Ett krav helt enkelt.
Dem vet ju inte ifall det är snott eller inte...

Precis, och därför anser du att alla ska falla under det. Det kanske är därför det finns kvittokrav och därför jag mailar dem direkt just för att jag inte hittar kvittot... Det är redan som du vill att det ska vara och jag ber om ett undantag.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Hedersmedlem

Fick svar från Corsair nu

Dear Fredrick,

We are sorry to hear you are having problems with our parts. You may apply for an RMA number on our website at http://www.corsair.com/helpdesk/default.aspx . Once you have submitted the form you will be receiving an RMA number and packaging instructions in your e-mail within 24 hours. If you have any questions you may call in at 1-888-222-4346.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

lol på detta!! butiken har dina uppgifter sparade i sin dator,, be dom skriva ut ett nytt kvitto,, sen är de löst.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cat_fish_1
lol på detta!! butiken har dina uppgifter sparade i sin dator,, be dom skriva ut ett nytt kvitto,, sen är de löst.

Om du säger vart jag köpt det så löser det alla mina problem. Har kollat orderhistorik hos alla affärer jag kan komma på men hittar inte vart jag köpt det. Kan vara så att jag köpt det på datorbutiken och där kan jag av förklarliga skäl inte kolla. Testade att logga in på nya datorbutiken med mina gamla uppg och det gick bra men hittade ingen orderhistorik.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Ett kvitto är att betrakta som en värdehandling. Utan kvitto är man i princip rättslös och utlämnad till handlarens goda vilja (eller tillverkarens i detta fall). Ett kontoutrag kan säkert räcka i många fall, men det är inget man kallt kan räkna med.

Kul att det löste sig i alla fall!

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tomjut
Ett kvitto är att betrakta som en värdehandling. Utan kvitto är man i princip rättslös och utlämnad till handlarens goda vilja (eller tillverkarens i detta fall). Ett kontoutrag kan säkert räcka i många fall, men det är inget man kallt kan räkna med.

Kul att det löste sig i alla fall!

Ja jag är glad att det funkade. Det är värt det där lilla extra ibland, att lägga till och köpa kvalitet.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig varit med om att man behövt kvitto för att skicka in en pryl på RMA. Butiken som man handlade på krver kvitto men inte de som tillverkade den. Kvittot för dem är serienummret(kanske heter tillverknings id?) på prylen. Om den är köpt eller stulen lär de bry sig mindre om och varför skulle de bry sig? De har fått pengar för produkten i vilket fall.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk

jag var å lämnade in e grej på rep på elgiganten å hade glömt kvittot då slog dom upp köpet i datorn å skrev ut ett nytt kvitto så elgiganten skötte det på ett smidigt sätt tyckte jag ialf

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sweetleaf
jag var å lämnade in e grej på rep på elgiganten å hade glömt kvittot då slog dom upp köpet i datorn å skrev ut ett nytt kvitto så elgiganten skötte det på ett smidigt sätt tyckte jag ialf

Gjorde också samma sak då min ipod nano gick sönder.

Permalänk
Medlem

Orkar inte läsa igenom allt, men på min skärm hade inte jag kvittona kvar. Då ringde jag komplett och sa när jag köpt den och vad jag heter. Dom sökte upp mitt kvitto och så fick jag det i pdf format på mailen.

Visa signatur

pff

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av murkaz
Orkar inte läsa igenom allt, men på min skärm hade inte jag kvittona kvar. Då ringde jag komplett och sa när jag köpt den och vad jag heter. Dom sökte upp mitt kvitto och så fick jag det i pdf format på mailen.

Högst intressant då detta hände mig själv för ett tag sedan och jag hittar tamefan inte kvittot nånstans:/.

Skall se om butiken kanske har kvar det så man kan få ett nytt eller om man kan få kontoutdrag från banken.

Edit: Nu vet jag tyvär inte hur gammal skärmen är heller, jag vet att den är minst ett år gammal, så vi får se hur det hela går.

Bra tråd denna:).