Officiell Stabilitets/Värmeapplikation för Grafikkort

Permalänk

Officiell Stabilitets/Värmeapplikation för Grafikkort

Tja!

Har länge funderat över det faktum att så många använder olika program för att testa stabilitet och maxtemperatur för sina grafikkort. Många använder ett spel och ser vilken temperatur som kortet pressas upp i och hurvida det är stabilt eller inte, vissa andra använder sig av benchmarkprogram så som 3D-Mark och vissa andra har en applikation dedikerad till det jobbet.
Nu kommer problemet; Ett spel, vare sig det är Crysis eller liknande, detta gäller även 3D-Mark klarar aldrig att pressa upp GPU;n i sin absolut maximala temperatur! De klarar inte av att utnyttja varenda liten del i GPU;n så att den belastas till 100%.
Därför hade jag tänkt att komma med ett förslag (som för många är en självklarhet, behöver inga onödiga kommentarer) att börja använda ett program som verkligen pressar grafikkortet till det yttersta för att lyckas uppnå full stabilitet och rätt temperatur när man anger den i olika trådar här på forumet.

Mitt förslag är att använda sig av applikationen Furmark som en officiell Stabilitets/Värmeapplikation för Grafikkort här på SweClockers!
Detta är som många vet en applikation dedikerad åt att stabilitetstesta (Benchmarkfunktion finns också) grafikkort. Om alla som anger sina temperaturer vid Full Load använder sig av detta skulle vi kunnat få ett mer rättvisande resultat. Exempelvis huruvida en ny kylare lyckas sänka temperaturen eller hur mycket klockningen i själva verket höjer den.

1. Ladda ner senaste versionen av Furmark här och installera det: http://downloads.guru3d.com/downloadget.php?id=1965&file=4&ev...

2. Starta Furmark och Klicka i "Stability Test" och sedan även rutan där det står "Xtreme Burning Mode", tryck sedan på "Go" och låt den vara igång i minst 15 minuter (Självklart längre för stabilitetskontroll). Nu har du vilken temperatur ditt grafikkort uppnår vid FULL LOAD!

Hoppas att några kan ha nytta av detta!
Tacksam för kommentarer eller funderingar!

/ Kangas

Visa signatur

Quis Custodiet Ipsos Custodes!

Permalänk

Vill bara varna lite till er som har dåliga kylare eller extremt klockade kort,då furmark kan förstöra dessa.

Ja kör inte mitt kort i de iaf

Visa signatur

8800gt voltmod 600@ 860mhz core 1500@ 2100mhz shader

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av extreme clocker
Vill bara varna lite till er som har dåliga kylare eller extremt klockade kort,då furmark kan förstöra dessa.

Ja kör inte mitt kort i de iaf

Ingenting som händer var dag eller för ett nyare kort, men ett gott påpekande!

Visa signatur

Quis Custodiet Ipsos Custodes!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kangas_91
Ingenting som händer var dag eller för ett nyare kort, men ett gott påpekande!

Ja tror det var 4850 som inte mådde så bra av furmark pga att fläkten inte varvade upp.

Det var en artikel här om det för ett tag sen.

Inget negativt om programmet dock!

Visa signatur

8800gt voltmod 600@ 860mhz core 1500@ 2100mhz shader

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av extreme clocker
Ja tror det var 4850 som inte mådde så bra av furmark pga att fläkten inte varvade upp.

Det var en artikel här om det för ett tag sen.

Inget negativt om programmet dock!

Ojj då, nån bugg i drivisarna eller?

Visa signatur

Quis Custodiet Ipsos Custodes!

Permalänk
Antielefant

Läste det jag också... Antagligen en drivarbugg, det och nån bugg i Furmark som gjorde att grafikkortet inte kände av att det belastades så hårt som det i verkligheten gjorde.

Kan förresten meddela att Furmark efter 20 minuter pressat upp mina överklockade 260or i 89c men sen är de å andra sidan helt stabila där...

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
Läste det jag också... Antagligen en drivarbugg, det och nån bugg i Furmark som gjorde att grafikkortet inte kände av att det belastades så hårt som det i verkligheten gjorde.

Kan förresten meddela att Furmark efter 20 minuter pressat upp mina överklockade 260or i 89c men sen är de å andra sidan helt stabila där...

Mitt överklockade 260 216 stream (single), kommer upp i 81C vid min 24/7 klock (645)....

Visa signatur

Quis Custodiet Ipsos Custodes!

Permalänk
Antielefant

mm, mina är klockade till 692, och det är lite tight mellan dem.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

39 grader med ett lätt överklockat 4870, vilket skit att man inte kan ge min modell mer volt.

Dock om jag kör linpack samtidigt blir det snarare 45

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Inveramsay
39 grader med ett lätt överklockat 4870, vilket skit att man inte kan ge min modell mer volt.

Dock om jag kör linpack samtidigt blir det snarare 45

39 grader låter ju helt galet lågt

Visa signatur

Quis Custodiet Ipsos Custodes!

Permalänk
Antielefant

q9550@3.8 / p5q-pro / 4870 / 2x2gb OCZ Reaper 1066 / Samsung T240 / Watercooled

Fusk.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
q9550@3.8 / p5q-pro / 4870 / 2x2gb OCZ Reaper 1066 / Samsung T240 / Watercooled

Fusk.

Haha, helt klart

Visa signatur

Quis Custodiet Ipsos Custodes!