Bahnhof förstör Ipreduppgifter

Permalänk

Bahnhof förstör Ipreduppgifter

http://www.e24.se/samhallsekonomi/sverige/artikel_1247563.e24

Det är tydligen inget lagbrott. Undrar om fler bredbandsoperatörer följer i samma spår.

Ganska intressant hur man kan göra denna lag helt verkningslös på detta sätt.

Permalänk

intressant, kom igen nu telia, visa framfötterna ni med

Visa signatur

Awaken Mustakrakish the Lake Troll
5950x, 3090 FE

Permalänk
Medlem

tummen upp (Y)
hoppas comhem också joinar detta
men det gör dom nog inte

Permalänk

Grundläget är att uppgifterna ska förstöras, men andra paragrafer ger valfrihet att i stället välja att spara dem av olika skäl, till exempel fakturering.
Jag har lite svårt att se hur uppgifter om vilken abonnent som hade en viss dynamisk ipadress vid ett visst tillfälle, kan underlätta fakturering. Något teknisk kunnig som kan förklara?
Däremot kan denna information vara bra emot abuse-anmälningar.

Nå jag tror fler internetleverantörer kommer haka på, de som alla andra är bara ute efter pengar(fler kunder med dyrare tjänster). Problemet förut har varit negativ publicitet om de tillåt folk göra vad som helst utan att bry sig, vilket skulle kunna få alla deras ipadresser bannad. (lite som det var med hotmail mail, fick man ett sådant förr så tog man det ej på allvar)
Men nu så är det P.K. (bland folket) att bredbandsleverantörer inte bry sig om jåleri som abuse anmälningar av olika de slag.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

bara hoppas fler följer efter. så kanske kanske någon där uppe i 08land inser att folket inte vill ha dessa skitlagar, som ändå är till för att veta vad kalle 14 år i mammas o pappas källare laddar ner för något och tittar på.

Visa signatur

Dator : Ryzen 7 5800x ; 32GB Ram; RTX3070 Ti

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Jag har lite svårt att se hur uppgifter om vilken abonnent som hade en viss dynamisk ipadress vid ett visst tillfälle, kan underlätta fakturering. Något teknisk kunnig som kan förklara?
Däremot kan denna information vara bra emot abuse-anmälningar.
...

Ja, du, bra fråga! En möjlighet skulle vara ett abonnemang som går på quota, men sådana är väl inte vanliga på fast internet. Det handlar nog snarare om slentrian och abuse-hantering, bara det att den som gjorde uttalandet inte har koll.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Jag har nu skickat ett mail till Telia och frågat hur dom ställer sig i IPRED frågan och också sagt att jag kommer byta operatör om dom inte går på samma linje som Bahnhof.

Jag uppmanar er allihop att göra samma sak till era respektive operatörer.

Telia Kontakt formulär

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Ja, du, bra fråga! En möjlighet skulle vara ett abonnemang som går på quota, men sådana är väl inte vanliga på fast internet. Det handlar nog snarare om slentrian och abuse-hantering, bara det att den som gjorde uttalandet inte har koll.

Mja, jag vet av erfarenhet att dhcploggar kan användas i vissa fakturaärendet. Bland annat kan man se huruvida slutkunden haft länk och en fungerande uppkoppling bakåt i tiden.

Sen är det självklart väldigt smidigt att använda sig av dessa loggar i abuseärenden m.m

Permalänk
Medlem

Bahnhof är så nice <3

Permalänk
Medlem

Forumindex > Ljud, Bild och Kommunikation > Internet, uppkoppling och nätverk > Nytt kryphål i Ipredlagen.

Här är en lite längre tråd där ämnet diskuterats en del. Även om det som förväntas diskuteras i "Internet .... " skiljer sig från det som förväntas diskuteras i "Akademiska ämnen .... " så kan det vara en lite relevant inflik till tråden!
//pscs3

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Medlem

Intressant... jag har hela tiden trott att svenska ISPs måste ha kvar loggarna? Då borde väl VPN-tjänster vara i princip helt säkra, om de nu kan förstöra alla loggar (varför gör de inte det?)

Visa signatur

Real Programmers always confuse Christmas and Halloween because OCT 31 == DEC 25 !

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av whodoo
Intressant... jag har hela tiden trott att svenska ISPs måste ha kvar loggarna? Då borde väl VPN-tjänster vara i princip helt säkra, om de nu kan förstöra alla loggar (varför gör de inte det?)

Som det tidigare skrivits i tråden, p.g.a abuse. En mardröm för en ISP skulle kunna vara om de blir anklagade för att ha en kund som har en barnporr- server men de inte kan sätta dit den personen för att de raderar alla loggar.

Permalänk
Medlem

Jag har en känsla av att Telia inte kommer ta efter..

Visa signatur

- Katt åt programmerare - kunde inte C

Permalänk
Medlem

Bra Bahnof! Blir det självklara valet av ISP efter flytten i höst

Visa signatur

Intel i7 3770k | 32GB Ram | Asus Strix 1080 | Sennheiser HD 650 | O2+ODAC

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Albinsson
Jag har en känsla av att Telia inte kommer ta efter..

Ja F.d statliga telia är nu de sista som skulle radera.
Göteborgsposten har frågat olika leverantörer och de alla sa att de skulle spara.

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=286&a=489343&ref=puff

Bredbandsbolaget, Telenor och Glocalnet svarar så fint som:
Sparar.
Vill kunna gå tillbaka och kolla om kunden har klagomål.

Jovisst det är för kundernas egen skull... Nu skrev en innan i tråden att de hade gjort detta, men jag tror nog de flesta kunder tycker det är viktigare att kunna slippa få en abuse anmälning samt att vara mer anonym.

Men jag tror att om myndigheterna inte bryr sig och fler kunder hoppar över till Bahnhof så kommer garanterat de andra att göra likadant. Det finns ingen mening för bredbandleverantörer att hjälpa upphovsrättinnehavare, däremot är det väldigt viktigt med nöjda kunder.

Nu kan dock inte alla skaffa Bahnhof så någon mer bredbandsleverantör måste kanske haka på. (t.ex tele2)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".