Mystiskt ljud från grafikkortet?

Permalänk
Medlem

Mystiskt ljud från grafikkortet?

Tjena.

Fick hem mitt gainward gtx275 igår.
Efter lite modifikationer på datorn så hade jag fått i det.

Men när jag startar nåt som gör att kortet får jobba så låter den konstigt.
Om jag kör tex 3dmark så börjar det låta lite och det låter ungefär somatt nåt ligger emot fläkten.
Men jag öppna burken och stoppa båda fläktarna men det lät ändå.
Och det roliga är att ljudet blir annorlunda när bilden ändras. Alltså om man byter scen så byter man ljudet också

Nån som vet vad det kan vara för skoj?

Permalänk

Tyvärr så har jag inget svar på din fråga men jag kan informera dig att jag har samma ljud på mitt ATI 4870 kort men bara i ett spel och det är på mitt nyinköpta Warhammer: Dawn of war.

Men det konstiga är att jag bara har ljudet under laddning av banorna i spelet.

Tror det är någon kondensator som spökar på mitt kort.

Permalänk
Antielefant

Det är inte något som ligger emot en annan temperaturstyrd fläkt exempelvis processorfläkten, eller möjligtvis nätagget som låter?

Ett GTX275 kräver trots allt en hel del kräm så det vanliga är att nätaggets fläkt(ar) också spinner upp när det börjar suga effekt.

Kondensatorer "brummar" inte btw, de "piper" med en hög ton.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Hmm.. kan så vara. Kollade på chassifläktar och processorfläkten men där va de inget.
Tänkte aldrig på nätagget.. Får kolla det när jag kommer hem.

Permalänk
Medlem

Har tittat nu men det finns inget som ligger emot nätaggets fläkt.
Nån som har nåra andra förslag?

Permalänk
Inaktiv

Om du stänger av högtalarna till datorn, slutar oljudet då?

En del elektroniska komponenter ger ifrån sig radiostörningar som kan fångas upp av ljudkort och dylikt, detta låter ibland som surr/brum vars frekvens ändras alltifrån hur processor, grafikkort etc belastas.

Om det störande ljudet är mycket kraftigt kan det vara ett tecken på att det är något fel som är galet i din dator.

Testa att dra i ditt förra ljudkort och kolla om oljudet kvarstår.

Permalänk
Antielefant

Kan också vara vibrationer från nån fläkt eller nån hårddisk som fortplantas i chassit.

Vart - exakt - låter det från? Öppna datorn och lyssna noga när det sätter igång.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

Jag tror du menar fenomenet som uppstår med "high-end" kort, det är transistorerna som låter när det blir över 200fps , tex när du startar upp ett spel och olika loggor för ex nvidia visas.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kevlarheart
Jag tror du menar fenomenet som uppstår med "high-end" kort, det är transistorerna som låter när det blir över 200fps , tex när du startar upp ett spel och olika loggor för ex nvidia visas.

Det där.

Om det låter som om kortet tjuter i t.ex. menyer i spel så har det något med spolarna att göra. Kortet arbetar som bara tusan med att trycka upp fps av ingenting (kan ju nå flera tusen fps i en spelmeny). Slå på v-sync eller med andra medel sätt ett max fps så försvinner det.

Visa signatur

Om någon hittar mitt gamla användarkonto skicka det med postpaket, tack!

Permalänk
Medlem

Det är nog det som dom 2 sista talarna sa.

Det tjuter överallt även i menyer och när en del loggor visas men det ändras av fpsen antar jag eftersom när man tittar runt och så så låter det annorlunda.

Jag antar att det inte finns ett sätt att få det att sluta. Förutom möjligen då vsync men jag tror inte på det då det tjöt även i 3dmark vantage o där har jag ju inte direkt 200 fps

Permalänk
Inaktiv

Fenomenet är tyvärr vanligt, har ofta att göra med spolarna som nämnts innan och cå ofta vid hög FPS hörs det.

Hörde det ofta med mitt 8800GTS 512MB när jag foldar, inte hört det med mitt GTX 260 ännu men då är problemet att den aktiva kylningen låter så mycket att den täcker eventuellt tjut ändå.

Prova det xDLGx skrev om att aktivera v-sync och se om det hjälper.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Luccifer
Det är nog det som dom 2 sista talarna sa.

Det tjuter överallt även i menyer och när en del loggor visas men det ändras av fpsen antar jag eftersom när man tittar runt och så så låter det annorlunda.

Jag antar att det inte finns ett sätt att få det att sluta. Förutom möjligen då vsync men jag tror inte på det då det tjöt även i 3dmark vantage o där har jag ju inte direkt 200 fps

3DMark är lite udda.

Prova i spel... som Crysis t.ex.

Jag har två GTX285 och de tjuter som bara fan i menyer samt vid start och laddnings-skärmar utan vsync.

Visa signatur

Om någon hittar mitt gamla användarkonto skicka det med postpaket, tack!

Permalänk
Medlem

har aldrig märkt av detta innan men när jag körde 3dmark 01 som ger mig massa fps typ 1000+ så började mitt graffikkort tjuta ganska ordentligt.. precis som en summer

Permalänk
Medlem

Har inte lästa alt, men låter som fenomenet som uppstår då man foldar. Kommer då kortet belastas MYCKET. Vissa blir av med det då de clockar ned sina kort. Minna 8800gts oc piper mer eller mindre konstant då jag foldar.

Men med tanke på när du hör det så borde det inte ha med belastning att göra, men testa att underclocka/kolla temp och se om ljudet försvinner.

Kolla gärna folding inlägg och missjud från gpuer, det borde ge endel

EDIT:
anders.149 läste ditt inläg nu.

EDIT:2
Om det uppkomer då det är lite belastning och inte tvärt om som jag trott, så hur fungerar det, någon som har en bra artikel att länka om varför spolar brummar/piper? Är det läckström eller varför får man ibland tyst på dem(en stund) då man dunkar till transformatorer.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

tror de flesta grafikkort låter så. båda mina sista kort har gjort det. dock låter det såpass lite att man inte bryr sig om det. och det är ju bara när man har skyhöga FPS som det låter, o den turen att man skulle ha det när man spelar är ju obefintlig

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommie_l
tror de flesta grafikkort låter så. båda mina sista kort har gjort det. dock låter det såpass lite att man inte bryr sig om det. och det är ju bara när man har skyhöga FPS som det låter, o den turen att man skulle ha det när man spelar är ju obefintlig

Det tråkiga är ju att om man får ett grafikkort som har ett rätt lågt tjutande ljud så är det förmodligen rätt svårt att få den utbytt. Har dock hört kort som låtit brutalt och då har det inte varit något problem. Märks mest med tyst kylning.

Min passiva Sparkle 9500GT i HTPC'n låter ingenting, men å andra sidan så presterar den nästan lika lite vid arbete som idle, finito! 1200PPD är ju nästan så man funderar om det är värt elen. xD

Permalänk
Medlem

det är spolarna som på graffet som låter även kallat "Coil whine" det är när frekvensen kommer i resonans men signalerna finns 2 sätt att få bort 1 använd smältlimms pistol på spolarna eller 2 sätt in dämpningsmattor som jag gjorde sen sätter dit plexiglas på sidan av chassit där det var nätgaller som man kunde se in

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mange.b4
det är spolarna som på graffet som låter även kallat "Coil whine" det är när frekvensen kommer i resonans men signalerna finns 2 sätt att få bort 1 använd smältlimms pistol på spolarna eller 2 sätt in dämpningsmattor som jag gjorde sen sätter dit plexiglas på sidan av chassit där det var nätgaller som man kunde se in

Hur löser plexiglas detta problem? Om något ökar det ju ljudet som smiter ur chassit? Dessutom så går det inte något vidare att sätta dämpmattor på plexi.

Permalänk
Medlem

på mitt gamla grafikkort hade limmet smält igen tror jag.. spolarna blev så sjukt varma!

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk

Jag kör 8800gt och det tjuter i vissa menyer, men också i crysis gameplay då jag ligger på ~30 fps. Dock försvinner detta efter nån timmes spelande. Jag tror att spolarna eller liknande blir varma och slutar låta.

Permalänk
Medlem

Men hur funkar det här med smältlimmet då?
Ska man bara kleta på på spolarna? Funkar det bra?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Volvopower
Jag kör 8800gt och det tjuter i vissa menyer, men också i crysis gameplay då jag ligger på ~30 fps. Dock försvinner detta efter nån timmes spelande. Jag tror att spolarna eller liknande blir varma och slutar låta.

Känns snarare som att du inte får samma belastning på kortet när du är "ingame" och inte kan få flera hundra FPS. Eller så vänjer du dig vid tjutandet.

Mitt 8800GTS 512MB lät lika en minut efter jag börjat folda som vid den 48'e timmen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Känns snarare som att du inte får samma belastning på kortet när du är "ingame" och inte kan få flera hundra FPS. Eller så vänjer du dig vid tjutandet.

Mitt 8800GTS 512MB lät lika en minut efter jag börjat folda som vid den 48'e timmen.

Ja, det har ju något med belastning att göra. Men det blir tyst efter ett tag!

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Volvopower
Ja, det har ju något med belastning att göra. Men det blir tyst efter ett tag!

Har du en aktiv fläkt som döljer ljudet? Min GTS är passiv så det enda som skiljer mellan idle och full aktivitet är ju ett pipande ljud.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Har du en aktiv fläkt som döljer ljudet? Min GTS är passiv så det enda som skiljer mellan idle och full aktivitet är ju ett pipande ljud.

Fläkten hörs knappt. Men det pipande ljudet tränger igenom allt. Jag har t.o.m en ljudisolerad burk. =/