Permalänk
Medlem

Svartvit TVbild

Jag har köpt en PC- audio/video sladd för att få bildskärm på TVn.
Det är en s-video sladd och audio kablar som kopplas in i en scartadapter i tvn. TVn är från slutet av 90-talet med en scartuttag.

Problemet är att jag får svartvit bild.

Jag har en Mobility Radeon 9200 AGP grafikkort.

Jag har läst att man skall ha PAL-B som inställning.
Jag hittar bara EWpalsec och PAL_SECAM hur gör man för att få tillgång till PAL-B?

Jag läste också nånstans att man kunde ställa in kompositläge via ATI flikarna men hittar inte några sådana under egenskaper för bildskärm.

Tacksam för svar:)

Permalänk
Medlem

Ni kan bortse från kompositfrågan, jag har inget sånt uttag.

Går det över huvud taget att få färg när man inte kan ställa in s-video på tvn?

Permalänk

Själv har jag 2st scart uttag på min tv och på den enna av dom blir det svartvitt men på den andra så får jag bra bild. Så har du 2st prova att byta.

Permalänk

Ett av dina uttag på TV:n måste stödja s-video in. I regel så finns det stöd för detta på de flesta tv-apparater med scart-kontakter.
Brukar ibland stå skrivet vid scartingångarna bak på tv:n eller i manualen vilken ingång som stöder detta.
Om du inte hittar något så är det vanligast att den "sista" scartingången stöder s-video. Om inte så kanske du har de där snygga kamera-ingångarna på framsidan av tv:n, vanligtvis under en lucka. Dessa stöder garanterat s-video.

Permalänk
Medlem

Ja den borde väl stödja s-video eftersom det blir bild även om det inte är färg?
Jag har bara ett scartuttag. Ingen ingång på framsidan.

Kan det ha nåt att göra med att jag har EWpalsec istället för PAL-B som inställning?

Permalänk

Stöder scart-porten ej s-video så blir det svartvitt...