Permalänk
Medlem

Flygsäkerhet

Åkte lite flygplan igår och då väcktes återigen några frågor som jag länge funderat över... Kanske har någon här koll?

Varför får man inte ha vätska i behållare större än 100ml? Om det nu är för att vätskan kan vara antändningsbar eller liknande så kan man väl som terrorist ta med sig 30 behållare á 100ml?

Varför måste alla behållare med vätskor vara omslutna av en plastpåse?

Varför måste man alltid plocka ut laptopen separat från sitt handbaggage? Och varför ska de alltid envisas med att öppna locket på laptopen?

Snacka om att detta meddelandet kommer granskas av FRA , men jag är så nyfiken Känns så ologiskt på nåt sätt om det inte finns några vettiga svar

Visa signatur

It's nice to be important but it's more important to be nice. Posse!

Permalänk
Medlem

Man får väl inte ha med sig 30 x 100 ml heller? Eller menar du att man skall gå runt med tomma behållare (30 st) som är explosiva?

Ang. laptopen kanske de vill se vad du har för bakgrundsbild? Eller så vill de kolla att det verkar vara en laptop, så du inte har ett skal fyllt med tex vätska? (som tydligen är farligt)

*Vinkar till FRA*

Visa signatur

Detta är min tjusiga signatur. <<<<<<<

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andykidden
Man får väl inte ha med sig 30 x 100 ml heller? Eller menar du att man skall gå runt med tomma behållare (30 st) som är explosiva?

Ang. laptopen kanske de vill se vad du har för bakgrundsbild? Eller så vill de kolla att det verkar vara en laptop, så du inte har ett skal fyllt med tex vätska? (som tydligen är farligt)

*Vinkar till FRA*

Vet inte om man får ha 30x100ml... Men tjejjen hade ju med sig massa smink å skit.. Säkert 100ml x 5 i alla fall... Men det kanske inte ens är ur brandfara eller explosion som reglerna gäller kring vätska.. Någon som vet?

Man tycker ju att de borde se i röntgen att det är massa komponenter i datorn och inte vätska.. Om man nu vill ha ett skal fyllt med tex vätska, kan man väl lägga det i en stor systemkamera eller nåt istället? För det tar dem ju inte upp å pillar på.. Begriper inte varför de alltid ska envisas med att kladda på min latop.. Visst att macen är fin å sååå, men säkerhetsvakten kollade faktiskt i mannens dator framför mig också, och han hade en PC.. Så det argumentet håller inte heller =D

Visa signatur

It's nice to be important but it's more important to be nice. Posse!

Permalänk
Medlem

Behållare får vara högst 100ml, och skall placeras i en genomskinlig påse på högst en liter. Man får bara ta med en sån påse per person. Det här är väl nog för att undvika explosiva och brandfarliga ämnen antar jag. Visst kan man göra mycket redan med ett par deciliter, men det måste ju vara kundvänligt också. Påsen måste vara genomskinlig för att personalen ska kunna se vad som finns där, så att inget extra smugglas med (förstås).

Laptopen måste tas ut och läggas skillt eftersom de kan förstöras av den där scanningsmaskinen (hur funkar de egentligen? Inte som röntgen, va?), om jag inte förstått det fel.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sando
Behållare får vara högst 100ml, och skall placeras i en genomskinlig påse på högst en liter. Man får bara ta med en sån påse per person. Det här är väl nog för att undvika explosiva och brandfarliga ämnen antar jag. Visst kan man göra mycket redan med ett par deciliter, men det måste ju vara kundvänligt också. Påsen måste vara genomskinlig för att personalen ska kunna se vad som finns där, så att inget extra smugglas med (förstås).

Laptopen måste tas ut och läggas skillt eftersom de kan förstöras av den där scanningsmaskinen (hur funkar de egentligen? Inte som röntgen, va?), om jag inte förstått det fel.

Om det är så som du säger angående vätskorna och påsarna förstår jag poängen!

Angående laptopen har jag tänkt samma tanke, men vad jag vet kör de även genom laptopen i scannern.. Men de kanske slår över scannern i något annat läge då? ... Men... Teorin spricker ändå.... För kameran eller iPoden behöver man ju inte förvara separat.. De har ju i princip samma komponenter som en dator? Framför allt om man har en iPod-classic eller liknande med magnetisk hårddisk...

Visa signatur

It's nice to be important but it's more important to be nice. Posse!

Permalänk
Medlem

Tror de vill ha laptopen separat för att de har mallar för hur datorn "bör" se ut innuti. Och om den avviker mycket vill de kontrollera vidare.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Tror de vill ha laptopen separat för att de har mallar för hur datorn "bör" se ut innuti. Och om den avviker mycket vill de kontrollera vidare.

Men om man nu vill göra nån modifikation i en dator så ser man väl till att montera tillbaka tangentbord m.m så att den ser normal ut när man öppnar locket? Jag hajjar inte grejjen liksom. Dör av nyfikenhet och "konstiga hittepå regler utan anledning" som detta verkar vara hittills.

Visa signatur

It's nice to be important but it's more important to be nice. Posse!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av spanXen
Men om man nu vill göra nån modifikation i en dator så ser man väl till att montera tillbaka tangentbord m.m så att den ser normal ut när man öppnar locket? Jag hajjar inte grejjen liksom. Dör av nyfikenhet och "konstiga hittepå regler utan anledning" som detta verkar vara hittills.

Ja, men du vet att man ser igenom tangentbordet med röntgen va?

Man lägger datorn separat för att man enklare ska kunna kolla innehållet på bara den. Ligger den i en väska full med saker så blir det krångligt att skilja på saker och ting.

Kolla på deras skärmar nästa gång du flyger så ser du rätt tydligt vad jag menar.

De öppnar förövrigt datorn för att snabbt kolla så det inte är några uppenbara försök till att öppna datorn och byta ut innehåll.

Bör väl tilläggas att jag inte har några som helst källor på detta...

Visa signatur

"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety." - Benjamin Franklin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raven6z
Ja, men du vet att man ser igenom tangentbordet med röntgen va?

Man lägger datorn separat för att man enklare ska kunna kolla innehållet på bara den. Ligger den i en väska full med saker så blir det krångligt att skilja på saker och ting.

Kolla på deras skärmar nästa gång du flyger så ser du rätt tydligt vad jag menar.

De öppnar förövrigt datorn för att snabbt kolla så det inte är några uppenbara försök till att öppna datorn och byta ut innehåll.

Bör väl tilläggas att jag inte har några som helst källor på detta...

Det är ju det jag menar... När de har röntgat datorn borde det ju vara OK.. Varför ska de då öppna datorn efteråt å kolla? De gör ju inte det med någonting annat... Varför just datorn?? =D

Visa signatur

It's nice to be important but it's more important to be nice. Posse!

Permalänk
Avstängd

Det enkla svaret är security theater och viljan att sälja dyr dryck ombord. Relevanta säkerhetsaspekter finns inte. Det handlar om en skenbar anpassning till upplevda säkerhetshot. Även kallad "CYA Security" (CYA = Cover Your Ass).

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."