Vad ska man ta betalt för denna typ av applikation?

Permalänk
Medlem

Vad ska man ta betalt för denna typ av applikation?

Hej
Jag jobbar på ett större företag där jag tog ett eget initiativ att skapa ett interaktivt PDF-dokument för att förenkla märkning av gods på mitt jobb. Detta används nu flitigt i 1 maskin i vår produktion.

Nu har våra datatekniker frågat mig om jag inte kan fixa ihop liknande dokument till samtliga maskiner.

Bakgrund:
Tidigare hade vi en mall som vi kopierade och skrev massa information på som är individuellt för varje lapp (därför kan man inte skriva en lapp och kopiera den), kunde handla om 50+ handskrivna lappar en dag, så det blev lite skrivkramp emellanåt.
Min applikation/dokument tar information från 10 parametrar och räknar sedan ut antalet produkter som får plats per pall mm och printar ut alla märkningslappar med ett enkelt knapptryck.

Den applikationen som är mest invecklad är redan färdig. Det var den jag gjorde på eget initiativ för att underlätta för mig själv.
Innan jag kunde skapa applikationen så fick jag lära mig en hel del om Acrobat på nätet, därefter tog det mig säkert 20h innan applikationen var klar
De andra applikationerna som jag nu ska skapa är relativt enkla men de tar säkert mellan 2-4h att skapa. Dessa enkla applikationer innehåller i princip ingen uträkning. Dessa är bara ett formulär där man sedan skall välja antal utskrifter.

Hur mycket tycker ni är skäligt att kräva för dessa applikationer? Ska man räkna ihop ett timlön/vad är isf en skälig timlön för ett programmeringsjobb? Eller ska man ta betalt per applikation?

Även om jag redan nu har tillhandagjort den mest avancerade applikationen utan att ha tagit betalt så har jag tänkt att ta bort den från datorn den används/ligger på och därefter kunna ta betalt även för denna (kommer uppdatera den dessutom)

Pratar man brutto eller netto?

Ska man skriva copyright och sånt? Hur skriver man det på ett korrekt sätt?

MVH Niclas

Visa signatur

Har bytt namn från: nulleman ~ Blogg: http://skorpion.se
MacBook Pro: 15.4' ~ 1.83GHz ~ 1512MB RAM ~ 80GB HDD
Medlem i signaturen blodtörstiga Appleanvändare

Permalänk
Vila i frid

Tag kontakt med ditt fackförbund och be om hjälp. Det är brukligt att man får halva förtjänsten ditt företag sparar in under ett års tid för det man kommer på som inte är inom ens normala arbetsområde.

Permalänk
Medlem

Företagsledningen kommer högst troligen inte gå med på dem riktlinjerna som du föreslog, då min applikation bara förenklar arbetet för maskinföraren, man sparar inte in tid, men däremot så hinner man göra mer saker under tiden.
Våra maskiner rullar 24/7, vi kan inte köra dem mer med hjälp av min applikation. Min applikation förenklar liksom bara arbetet med att fylla i lappar som man förr i tiden gjorde manuellt.

Men jag kan ju höra vad facket har att säga om detta. Kan ju inte bli sämre å höra om det iaf

Visa signatur

Har bytt namn från: nulleman ~ Blogg: http://skorpion.se
MacBook Pro: 15.4' ~ 1.83GHz ~ 1512MB RAM ~ 80GB HDD
Medlem i signaturen blodtörstiga Appleanvändare

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skorpion
Företagsledningen kommer högst troligen inte gå med på dem riktlinjerna som du föreslog, då min applikation bara förenklar arbetet för maskinföraren, man sparar inte in tid, men däremot så hinner man göra mer saker under tiden.
Våra maskiner rullar 24/7, vi kan inte köra dem mer med hjälp av min applikation. Min applikation förenklar liksom bara arbetet med att fylla i lappar som man förr i tiden gjorde manuellt.

Men jag kan ju höra vad facket har att säga om detta. Kan ju inte bli sämre å höra om det iaf

Likväl sparar det in tid för maskinföraren som då kanske kan göra fler arbetsuppgifter under den insparade tiden. Alternativt dricka kaffe.

Permalänk
Medlem

anders.149: Du har fattat grejen
Det är precis så det är

Jag skulle helst vilja få ut 1000:- efter skatt för dem mindre applikationerna, så säg typ 1516:- brutto. Är det för lite att ta betalt?
För den mer avancerade applikationen hade jag tänkt minst det dubbla.

Kom på att det bara är bra att mina kollegor har blivit beroende av min applikation, för om jag nu tar bort den och börjar förhandla om pris så kommer mina kollegor troligen trycka på ledningen att fixa tillbaka applikationen fortast möjligt. Hehe

Copyright, hur sköter man sånt? Så ingen senare snor bitar av koden utan mitt godkännande?

Visa signatur

Har bytt namn från: nulleman ~ Blogg: http://skorpion.se
MacBook Pro: 15.4' ~ 1.83GHz ~ 1512MB RAM ~ 80GB HDD
Medlem i signaturen blodtörstiga Appleanvändare

Permalänk
Medlem

du har lagt ner massivt med timmar på projektet så i mina öron så låter det som att du begära FÖR LITE pengar!!!

om jag inte har fel så ansöker man om copyright via nätet nu för tiden. var/hur vet jag inte riktigt

Visa signatur

Awesome stuff can be found @ www.demonshalo.com
follow us on twitter: www.twitter.com/demonshalo_com

Permalänk
Inaktiv

Ta kontakt med patentverket, har för mig dom kan hjälpa dig med copywright.

Akta dig bara så att det inte står något i ditt anställningspapper i stil med;

"Allt arbete och ideella projekt som utförs i arbetet tillhör företaget"

Permalänk

Copyright och Trademark sköts via patentverket (såvida det inte ändrats i dagens digitala ålder), men då tror jag du behöver ett varumärke. Är inte helt säker, men jag har för mig att du får använda ditt egna namn som varumärke till en produkt om du skall copyrighta den! kolla på www.prv.se...

Vad det gäller ersättningen för arbetet, är det något som dina överordnade bett dig göra, eller var det maskinföraren? Om det är dina överordnade så skall du nog begära något mer än en dryg tusenlapp för så mycket arbete. Är det däremot maskinföraren så vet jag inte om du kan få något alls. Satt själv och fixade förenklingssystem på mitt förra jobb, både inom applikationer och rent fysiskt (var testtekniker) och lyckades dubbla arbetet som en person kunde göra på en dag. Eftersom jag gjort detta på eget initiativ var belöningen en klapp på ryggen och ett krav på att hinna med ännu mer!

Har du gjort den på arbetstid kan företaget dessutom anse att det är deras applikation!

Det kan vara svårt att navigera sig genom sådant här, men facket brukar vara den bästa vägen!

Visa signatur

Stationär: Processor: Intel i5 3.2GHz, RAM: 4Gb, Grafikkort: ATI Radeon HD 5850, OS: Windows 7 Proffessional x64
Laptop: ASUS K53E, Processor: Intel i5 2450M, RAM: 4Gb, Grafik: Integrerad Intel GMA HD, OS: Win7 Home Premium x64 och Xubuntu 10

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skorpion
anders.149: Du har fattat grejen
Det är precis så det är

Jag skulle helst vilja få ut 1000:- efter skatt för dem mindre applikationerna, så säg typ 1516:- brutto. Är det för lite att ta betalt?
För den mer avancerade applikationen hade jag tänkt minst det dubbla.

Kom på att det bara är bra att mina kollegor har blivit beroende av min applikation, för om jag nu tar bort den och börjar förhandla om pris så kommer mina kollegor troligen trycka på ledningen att fixa tillbaka applikationen fortast möjligt. Hehe

Copyright, hur sköter man sånt? Så ingen senare snor bitar av koden utan mitt godkännande?

Är du fakligt ansluten så börja att höra med dom som någon nämnde innan. Att medarbetarna känner behov av mjukvaran du skapat är riktigt bra.

Enda licensform jag har någorlunda koll på är GPL och den tror jag inte är vad du söker efter dessvärre.

Betalt ska du dock ha, detta kommer förmodligen ledningen på ditt jobb försöka svinna dig på så var försiktig med vad de kommer med. Helst bör du försöka hålla rättigheterna till mjukvaran själv. Startsumma för mjukvaran samt en liten årsavgift kanske? Säg 50-100kr per licens och år.

Permalänk
Medlem

Nej, man behöver inte ansöka om upphovsrätt. Den tillfaller en automatiskt om man har tillverkat (programmerat) något. Däremot är patent något som måste ansökas om, och kanske är det vad TS tänker på? Mjukvarupatenter är dock krångligt... Likaså upphovsrätt på kod. Någon kan ju sno delar av din kod, byta ut variabelnamnen och helt plötsligt är det svårt att bevisa att det är din kod.

Angående skäligt betalt för din applikation är det svårt att svara på... Du utvecklade den antagligen för att underlätta ditt eget arbete? Det enklaste är ju faktiskt att plocka bort det som ligger "allmänt", se reaktionerna och se hur mycket företaget är redo att betala för det när det börjar få in klagomål. Det mest morala borde däremot vara att låta den gamla applikationen ligga kvar gratis, och erbjuda dig att uppdatera/uppgradera den mot betalning samtidigt som du utvecklar de nya, mindre, applikationerna. Dubbla timlönen som företaget ger dig multiplicerat med antalet timmar det faktiskt tar att utveckla applikationerna? Det känns som att du faktiskt sitter på expertkunskaper just i det här fallet, och kan utföra ett arbete ingen annan kan. Då tycker jag att dubbla timlönen är skäligt åtminstone.

Permalänk
Inaktiv

Ett alternativ är ju att göra jobbet för att förenkla arbetet, och sedan använda detta för att påverka din månadslön vid nästa lönesamtal. Det tjänar du nog mest på i längden!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av compaqoffer
Ett alternativ är ju att göra jobbet för att förenkla arbetet, och sedan använda detta för att påverka din månadslön vid nästa lönesamtal. Det tjänar du nog mest på i längden!

Det låter vettigt tycker jag.

Varför inte en årlig bonus lagom till semestern? Säg 10000:- extra.
Kanske låter mycket men slå ut det på 12 månader så är det en bonus på
833:- ungefär.

Permalänk
Medlem

Som andra har påpekat bör du först ta reda på om det är du eller ditt företag som äger rätten till det du utvecklat, och gå vidare därifrån. Om du äger rätten tycker jag att du kan räkna lite på vad du bör ta betalt, en schysst timlön x antalet timmar du lagt ner på utvecklingen är väl en utgångspunkt.

För det kommande arbetet så beror också det på om du gör jobbet under ordinarie arbetstid eller inte, anser jag.

Förhöjd månadslön och kanske ansvar för vidare utveckling av dylika dokument som nämnts ovan är väl bra det med.

Det kan ju vara smart av dig att räkna lite på hur mycket tid som tjänas på grund av din insats och räkna om det i timlön (inklusive arbetsgivaravgiften) så du kan använda det som argument vid förhandling.

Det är viktigt att både du och företaget är nöjda med eventuell deal. Nu vet du ju bäst hur det fungerar på din arbetsplats men det kan ju eventuellt väcka anstöt om du bara tar bort din applikation utan att prata med ansvariga, även om rätten skulle vara helt din sida.

Jag anser mig inte vara speciellt kunnig på området, så ta allt jag sagt med en nypa salt.

Visa signatur

4670K@4.4, GTX760-DC2OC-2GD5, Z87I-PRO, 8GB RAM (CML8GX3M2A1600C9), Seasonic G-550 550W

Permalänk
Medlem

Det är bäst att inte sätta sig på tvären med arbetsgivaren. T.ex. sätta dem i en beroendeposition och sedan börja kräva en massa.

Det som görs på arbetstid görs på uppdrag av din arbetsgivare, och det får du betalt i lön.

Gör du däremot något utanför arbetstid är det fritt fram att sälja in sin idé. Tänk bara på att du skall "sälja din idé" och inte "kräva pengar".

Copyright tillfaller dig per automatik, om arbetet inte genomförts på arbetstid. Då tillfaller det arbetsgivaren.

Mitt förslag är att du låter någon kollega rekommendera applikationen. Priset kan du nog förhandla fram med din arbetsgivare.

Permalänk
Medlem

Utvecklar du något åt företaget du jobbar på så tillhör det normalt sett alltid företaget. Och någon mer ersättning än din vanliga lön måste de inte betala. Sedan kan det ju ibland finnas vissa lokala program som ger viss ersättningar för innovationer och liknande men det får du fråga om på företaget.

EDIT: lite osäker om det är i lag eller om det är i kollektivavtalen det regleras, du kan ha annat kollektivavtal än mig och i så fall kanske ha andra regler.

Permalänk
Medlem

Jag jobbar som offsettryckare på företaget. Så det har ingenting med programmering alls att göra. Applikationerna har jag suttit och gjort hemma på min fritid mest för att kolla om jag klarade av det och det gjorde jag och resultatet blev bra.

Jag ska fixa till samtliga applikationer och sedan höra vilka dem är intresserade av. Då kan jag visa vad dessa kan göra.
Jag har bestämt mig för att inte sälja hela iden och grejen till dem, utan vill att dem köper den på licens typ under x antal år. I applikationen så har jag tänkt att fixa en låsning som gör att den bara funkar fram till ett angivet datum. Eftersom att applikationen bara är en avancerad PDF så kan jag inte jobba med serienycklar, utan måste begränsa användandet i koden. Applikationen är krypterad så det inte ska gå att läsa koden om man öppnar PDFen i Acrobat Professional.

Pris är fortfarande knepigt, men får tacka för alla synpunkter och förslag. Jag är inte ute efter att tjäna storkovan, men vill samtidigt inte sälja min spenderade fritid för några ynka 1000-lappar. Ska ta och fundera en hel del under helgen och sedan tar jag nog kontakt med facket och hör vad dem kan komma med för förslag.

/niclas

Visa signatur

Har bytt namn från: nulleman ~ Blogg: http://skorpion.se
MacBook Pro: 15.4' ~ 1.83GHz ~ 1512MB RAM ~ 80GB HDD
Medlem i signaturen blodtörstiga Appleanvändare

Permalänk
Medlem

Som redan nämnts kan arbetsgivaren hävda att programmet är företagets. Jag tror det blir svårt att sälja ett program med licens som privatperson. Skulle i så fall tro mer på ett du får göra det under något externt konsult uppdrag eller not. Verkar inte handla om något speciell applikation heller utan mer en anpassning av några speciella funktioner.

Permalänk
Medlem

Företaget kan INTE hävda att det är deras program då jag gjort allt på min fritid.

Visa signatur

Har bytt namn från: nulleman ~ Blogg: http://skorpion.se
MacBook Pro: 15.4' ~ 1.83GHz ~ 1512MB RAM ~ 80GB HDD
Medlem i signaturen blodtörstiga Appleanvändare

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skorpion
Företaget kan INTE hävda att det är deras program då jag gjort allt på min fritid.

Hör med ditt fack ASAP.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skorpion
Företaget kan INTE hävda att det är deras program då jag gjort allt på min fritid.

Företaget KAN hävda att det är deras program, om det används av dig på arbetet och/eller innehåller något som är specifikt för det företaget (en logo, ett namn, en referens till ett dokument i deras system etc.)!

Visa signatur

Stationär: Processor: Intel i5 3.2GHz, RAM: 4Gb, Grafikkort: ATI Radeon HD 5850, OS: Windows 7 Proffessional x64
Laptop: ASUS K53E, Processor: Intel i5 2450M, RAM: 4Gb, Grafik: Integrerad Intel GMA HD, OS: Win7 Home Premium x64 och Xubuntu 10

Permalänk
Medlem

En procent av den förtjänst företaget gör på ett år pga dina mjukvaror är väl det man kan förvänta sig, tveksam till att företaget vill betala gör något innan de ser vinst eller vinstmöjlighet.

Hoppas dock på det bästa!

Visa signatur

Gamestation |AMD Athlon 64 X2 4400+ 2.2Ghz| |Corsair TWINX 2048Mb PC3200 400Mhz| |2 x GeForce 7800GTX 256Mb SLI| |Western Digital 320Gb 7200rpm 8Mb S-ATA2| |MSI K8N SLI Platinum nForce4| |Antec TX1050B Black Miditower 500W|
Dell Vostro 1500 |T7250 2.0Ghz| |160Gb 7200rpm| |3Gb RAM| |8600M GT| |9Cell batteri|

Permalänk

Är det bra skit du har gjort. Isåfall bör du nog få 5000:- brutto.
150-250kr timman du har lagt ned tycker jag. Och då räknas tanketid.

Permalänk
Medlem

Hej
Längesedan jag startade denna tråd nu, men nu har jag iaf ringt facket och dem ska höra av sig denna vecka eller nästa när dem hört runt lite.

Jag tänkte att jag under tiden kunde höra mig för hur man skall utforma ett kontrakt mellan mig och min arbetsgivare. Någon som har ett exempel på ett programvarukontrakt/licens?
Jag vet att det finns licensavtal till typ alla program på nätet som jag kan kolla på, men det lär knappast vara lämpligt i denna situation att läsa. Jag letar efter något mindre och enklare utan massa luddigheter som kan tolkas på olika sätt.

/Niclas

Visa signatur

Har bytt namn från: nulleman ~ Blogg: http://skorpion.se
MacBook Pro: 15.4' ~ 1.83GHz ~ 1512MB RAM ~ 80GB HDD
Medlem i signaturen blodtörstiga Appleanvändare