Permalänk
Medlem

snabb ipred fråga.

hejsan.

jag undrar bara vad som gäller med den nya lagen. många som säger olika saker, undrar om nån kan ge ett rakt svar och gärna länka till nån stanns som bekräftar.

min fråga är då, måste dom kunna bevisa vem det var som satt vid datorn och laddade ner eller tar dom den som äger internetabenomanget?

Permalänk

Vad jag läst finns ingen som vet säkert, för att vara helt säkert får man nog vänta på överklagan och dom i HD (om det nu går den vägen, har ingen koll på det.)

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Givetvis måste man för att kunna dömas till ansvar antingen civilrättsligt eller i ett brottsmål vara personligt ansvarig. Däremot är bevisläget annorlunda i de olika fallen men det är den som utför brottet som ska vara ansvarig, inte ägaren till internetförbindelsen.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk

Nej, de tar knappast "den som äger internetabbonemanget".

Du behöver inte oroa dig särskilt mycket. Troligtvis blir det som i så många andra länder - det går alldeles utmärkt att skylla ifrån sig på exempelvis sitt öppna wlan. Statistiskt sätt är det bara dumt att vara rädd för att åka fast för piratkopiering.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Vad är det egentligen som IPRED möjliggör som inte fanns innan? Att privata företag kan ansöka (hos domstol) om att begära ut ägaren till ett abbonemang? Är det något mer? Känns som allting blivit ganska uppblåst.

Visa signatur

Real Programmers always confuse Christmas and Halloween because OCT 31 == DEC 25 !

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av whodoo
Vad är det egentligen som IPRED möjliggör som inte fanns innan? Att privata företag kan ansöka (hos domstol) om att begära ut ägaren till ett abbonemang? Är det något mer? Känns som allting blivit ganska uppblåst.

Något mer? Jag tycker att det räcker alldeles tillräckligt och blir skraj om det skulle bli ännu mer skräplagar i omlopp.

När upphovsrättshavaren har dina personuppgifter kan denne sedan skicka hem ett brev och begära ett skadestånd för det som du har gjort eller gå till civilrättslig domstol.

Permalänk
Medlem

jag lånar tråden lite för ännu en kort fråga: sitter man säkert om man har Bahnhof?:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem

Kan vi inte få slut på dessa tusen och och åter tusen trådar som poppar upp som svampar ur jorden ??? det börjar bli en aning irriterande när det redan finns trådar som behandlar ämnet.

Är ni för lata för att söka eller läsa ?

Begär replik ifrån moderator !!!

Visa signatur

Fractal Design Arc Svart | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Intel® Core i7 2600K, 3.4GHz, 8MB | Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | MSI GeForce GTX 670 | Phanteks PH-TC14PE CPU Cooler (vit) | Corsair Power Supply 650W TX M, Modular, ATX, PS/2 | SSD (okänd tillverkare) + 2 äldre SATA2 diskar på 750 Gb, 350 gb. | OS: Microsoft Windows 10 home.

Permalänk
Medlem

robino_: självklart är det mer än tillräckligt, jag är emot IPRED 7 dagar i veckan. Jag menar bara hur uppblåst "faran" med nerladdning odyl blivit i media. Enligt vad jag sett har det i princip framställts som att ett skivbolag odyl kan ta en screenshot, gå till domstol, och antagligen få ut namnet på personen bakom IP:t. Vad som inte stått är att internetleverantörerna (typ som Bahnhof) inte behöver logga några sådana uppgifter. Att det inte direkt är lätt för ett företag att få domstolen att begära ut namnet via IP:t. Samt att jag tvivlar på att de kommer lägga resurser på att ta folk som bara laddar ner. Folk verkar vara emot lagen väldigt mycket, men inte tillräckligt insatta för att förstå hur mycket man kan minimera riskerna.

Att det sen är lagvidrigt att låta privata företag gå till domstolen med sådant här är ju självklart, men det var inte poängen.

Visa signatur

Real Programmers always confuse Christmas and Halloween because OCT 31 == DEC 25 !

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av whodoo
Vad är det egentligen som IPRED möjliggör som inte fanns innan? Att privata företag kan ansöka (hos domstol) om att begära ut ägaren till ett abbonemang? Är det något mer? Känns som allting blivit ganska uppblåst.

Uppblåst?
IPRED ger privata intressen som har ett vinstintresse i att skuldsätta människor möjligheten att göra just detta med inget mer än en photoshoppad bild med lite siffror på som bevis. Sen gör det även att detta brott som det faktiskt är istället skall prövas i civilrätten, där bevisbördan är lägre. Det är inte tillräckligt uppblåst.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
jag lånar tråden lite för ännu en kort fråga: sitter man säkert om man har Bahnhof?:)

Inte helt. De säger ju att de inte skall spara uppgifter mer än ett väldigt litet tag, men skulle de få in ett beslut från domstol under denna korta period så måste de lämna ut uppgifterna.

Men det är ju helt klart bättre än de som lagrar uppgifter i månader om inte år.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlueEyes
Kan vi inte få slut på dessa tusen och och åter tusen trådar som poppar upp som svampar ur jorden ??? det börjar bli en aning irriterande när det redan finns trådar som behandlar ämnet.

Är ni för lata för att söka eller läsa ?

Begär replik ifrån moderator !!!

Antalet trådar är nog ett tecken på att folk uppfattar detta som principiellt viktiga frågor. Moderatorerna har alltid sista ordet, men jag tycker att flera trådar är helt motiverade för stunden. Det är många frågor, få svar och stor oro. En del på grund av missförstånd och sammanblandning givetvis, men även substantiella farhågor och osäkerhet. Vissa trådar är ju konkreta av typen "hur värnar jag min integritet", andra mer filosofiska, andra politiska. Dessa sammansvetsade frågor förtjänar flera trådar.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

belga: Jag menar inte att faran med IPRED har överskattats, jag menar att _risken_ för folk att åka dit har blåsts upp. Poängen är att många, pga media, blivit extremt rädda för att ladda ner saker, när när risken för att åka dit pga det är i princip obefintlig.

Visa signatur

Real Programmers always confuse Christmas and Halloween because OCT 31 == DEC 25 !

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlueEyes
Kan vi inte få slut på dessa tusen och och åter tusen trådar som poppar upp som svampar ur jorden ??? det börjar bli en aning irriterande när det redan finns trådar som behandlar ämnet.

Är ni för lata för att söka eller läsa ?

Begär replik ifrån moderator !!!

Det är som om att man skulle lägga alla frågor om windows i en tråd.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b