Permalänk
Medlem

OneSwarm - hur säkert?

Vill inte starta en ny tråd för att byta nycklar utan vill istället diskutera hur säkert oneswarm egentligen är. Till att börja med förstår jag inte alla som slänger ut sina nycklar på diverse forum, då kan ju vem som helst lägga till dom? Om vem som helst kan lägga till en så kan dom också se materialet som delas ut och då är man ju inte anonym, eller har jag missuppfattat det? Enligt vissa verkar det som att man endast är anonym om man bara delar material med vänner man känner, men isf är programmet inte så revolutionerande eftersom det redan går att göra med en vanligt ftp-server. Vad jag heller inte förstår är att man på hemsidan säger att materialet passerar andras datorer innan det når destinationen, ingår dessa datorer i nätverket eller kan de vara helt random? Om de ingår i nätverket, hur fungerar det då om jag bara har en vän i mitt nätverk?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Chewbacca <3

Permalänk

Kollat på deras hemsida, men har fortfarande några frågetecken kring tekniken som jag skulle vilja räta ut. Jag är ingen baddare på dessa prylar.

Är den som är med i svärmen/cirkeln "seeder" oavsett om han/hon har materialet ifråga? eller snarare uppfattas som seeder ?

Ex. Pers A har en fil, som pers B söker efter, i nätverket finns pers C som endast i egenskap av medlem i nätverket framför pers B's förfrågan av filen som Pers A har. Eller är informationen krypterad.

Vore tacksam om någon kunde förklara lättbegripligt

Edit; Egentligen mest intresserad av hur tekniken fungerar än att använda den

Tack
Pat

Permalänk
Medlem

Jag undrar om inte detta är ett trik från usa: s regering för att ta reda på alla som laddar upp och ner xD Så att de har en hålhake på hela världen!

Visa signatur

3900XT - Dark Rock 4 PRO, 48GB 3600mhz, KFA2 RTX3080ti - Phanteks Evolve - RM850x
LG OLED C9 - Samsung Odyssey G9 - Rival 650 wireless - Xtrfy K4
Bärbart: Macbook Pro 15 - i7 2018 & Huawei Matebook 3K - i5 2020 - EGPU: TUF 3070 RTX
Ljud: focusrite 2i2 - KRK rokit RPG5 - sE 2200a
Klav: Akai MPK249, MPD226 & MPK mini

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pat Benson
Är den som är med i svärmen/cirkeln "seeder" oavsett om han/hon har materialet ifråga? eller snarare uppfattas som seeder ?

Det beror lite på hur du menar/hur man ser på saken. Hela poängen med tekniken är att information kan studsas via användarna. Om jag förstår det du säger rätt så stämmer det.

Kort förklarat, Kalle söker efter en fil som Linda har, men Kalle har ingen kontakt med Linda, i alla fall inte via OneSwarm. De har inte lagt till varandra som vänner alltså. Kalle däremot har en annan vän på OneSwarm, Urban, som i sin tur är vän med Linda. När Kalle då söker på filen han vill ladda ner, låt oss kalla den readme.txt, så kommer OneSwarm söka bland hans vänner, hans vänners vänner osv. Han hittar då Lindas fil readme.txt och börjar ladda ner den. Kalle har själv inte den fis-blekaste aning om vem han ladda ner från, för allt han möjligen skulle kunna se är att han får filen av Urban, som i sin tur får filen av Linda. Urban studsar alltså trafiken.

Det fina med det här är att juridiskt kan du inte dömas för att studsa trafik som du inte vet att du studsar eller vet vad den innehåller. Internet skulle falla rätt hårt om man skulle kunna dömas för det, eftersom _alla_ ISPer på ett eller annat sätt studsar olagligt material.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leinhart
Jag undrar om inte detta är ett trik från usa: s regering för att ta reda på alla som laddar upp och ner xD Så att de har en hålhake på hela världen!

Se ovan

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vattendroppe
Det beror lite på hur du menar/hur man ser på saken. Hela poängen med tekniken är att information kan studsas via användarna. Om jag förstår det du säger rätt så stämmer det.

Kort förklarat, Kalle söker efter en fil som Linda har, men Kalle har ingen kontakt med Linda, i alla fall inte via OneSwarm. De har inte lagt till varandra som vänner alltså. Kalle däremot har en annan vän på OneSwarm, Urban, som i sin tur är vän med Linda. När Kalle då söker på filen han vill ladda ner, låt oss kalla den readme.txt, så kommer OneSwarm söka bland hans vänner, hans vänners vänner osv. Han hittar då Lindas fil readme.txt och börjar ladda ner den. Kalle har själv inte den fis-blekaste aning om vem han ladda ner från, för allt han möjligen skulle kunna se är att han får filen av Urban, som i sin tur får filen av Linda. Urban studsar alltså trafiken.

Det fina med det här är att juridiskt kan du inte dömas för att studsa trafik som du inte vet att du studsar eller vet vad den innehåller. Internet skulle falla rätt hårt om man skulle kunna dömas för det, eftersom _alla_ ISPer på ett eller annat sätt studsar olagligt material.

Ah tackar, det var så jag uppfattade men det lät märkligt att Urban ovan skulle "dela ut" en fil som han inte har, men så är det alltså.
Gällande juridiken så kommer det sätta allt på sin spets, västvärldens demokratier kommer stå inför ett vägval - släppa nätet fritt eller följa penningstarka intressen och anamma "Kina-doktrinen".
Anonymiteten borde ligga i om folk har sina vänner och andra som "limited" förmodar jag (?)

Har jag fel när jag tänker att detta nätverk kan vara oändligt (upp till antalet datorer kopplade till nätet)? Rätt intressant projekt för dom på Washington Uni.

Permalänk
Medlem

Ponten sitter säkert redan nu och funderar på mass-stämning mot hela sveriges internetanvändande del av befolkningen för medhjälp till upphovsbrott

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Inaktiv

Det jag tror kan bli riktigt intressant med OneSwarm-tekniken måste jag säga är möjligheten att ladda ner torrenter via den. Om jag har förstått det hela rätt blir det som en vanlig torrent, med den enda skillnaden att den studsas via "kontakter" som om man ladda ner en fil på "vanligt" sätt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pat Benson
Anonymiteten borde ligga i om folk har sina vänner och andra som "limited" förmodar jag (?)

Har jag fel när jag tänker att detta nätverk kan vara oändligt (upp till antalet datorer kopplade till nätet)? Rätt intressant projekt för dom på Washington Uni.

Inte nödvändigtvis, om du browsar dina vänner och tankar direkt från dem på det sättet så vet ju du vem du laddar ner filmen av. Om någon anklagar dig för att ha laddat ner den filen behöver du bara hävda att du inte gjort det, det måste såklart vara att den studsat via dig (kan vara svårt om den finns på din hårddisk dock). Om du söker på en fil tror jag inte man ser att den kommer från någon av sina vänner även om den gör det dock.

Hur menar du då?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Ponten sitter säkert redan nu och funderar på mass-stämning mot hela sveriges internetanvändande del av befolkningen för medhjälp till upphovsbrott

Då måste den gode Pontén först se till att ändra på lagen.

Permalänk
Medlem

Jag återkommer då med mina funderingar i denna tråden:

A. Säg att pontén lyckas infiltrera ert nät.
Han söker efter en skyddad fil som han hittar, och börjar ladda.
Från ponténs dator ser det ju då ut som att filen kommer från den sista personen i kedjan, Urban i exemplet ovan.

Vad säger nu att pontén inte anklagar Urban för att SPRIDA copyrightskyddat material?

B. Påstående: Jaha, men se till att hålla tajt säkerhet så inga andra kommer in.
Motfråga: Ja men vad är meningen då? Tajta små grupper går att fixxa redan idag via FTP, VPN etc etc...
Blir ju moment 22 här, ska man ha en tajt "swarm" med bara personer man litar på så försvinner ju det fina i tillgängligheten...

C. Hastighet
Nästa problem är hastigheten. Säg att Linda sitter på xxx/100 mbit.
Kalle har 100/xxx. Urban har 24/1 mbit (adsssääääl).
Problemet nu blir att eftersom filen går via Urban så kommer ju hans upstream på 1 mbit begränsa hela överförningshastigheten.
En "vanlig" p2p överföring hade istället låtit Kalle ladda i 100mbit från Lindas lina.
Mao begränsas hastigheten till långsammaste länken i kedjan.

D. Fungerar detta som Bittorent med att filerna delas upp i bitar?
Detta är ju vad som gjort bittorent såpass "bra", många långsamma sources kan ge en snabb nerladdning ändå.
Om man endast laddar en fil från en person åt gången, så kan det ju enligt min teori i punkt C gå jäävligt långsamt...
Återigen, vettigare att bara sätta en FTP på en snabb lina och ge sina vänner konto där.

E. trashande av Internet.
"problemet" här är att helt plötsligt involveras mängder av linor i överföringen.
säg att Källan A bor i stockholm, mottagaren B bor i stockholm, sitter på samma ISP och har 5 hopp emellan sig.
Men A och B "känner" inte varandra, utan går via C som bor i Amsterdam, och D i Oslo.
Helt plötsligt måste filerna hoppa ut ur ISPns nät, ner till amsterdam, för att studsa via C´s dator till D i oslo, och sen till sist till B.

Så en enkel överföring som inte hade skapat någon mer belastning än lokalt i en ISP`s nät, börjar helt plötsligt generera trafik mellan flertalet länder....

Rätta mig om jag är helt fel ute?

Permalänk
Medlem

Jag skullde också vilja ha svar på ställda frågor i denna tråd. Alla som öppet slänger ur sig nycklar på forum, betyder inte det att vem som helst kan komma in i deras "friend swarm"?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BasseBaba
Jag återkommer då med mina funderingar i denna tråden:

A. Säg att pontén lyckas infiltrera ert nät.
Han söker efter en skyddad fil som han hittar, och börjar ladda.
Från ponténs dator ser det ju då ut som att filen kommer från den sista personen i kedjan, Urban i exemplet ovan.

Vad säger nu att pontén inte anklagar Urban för att SPRIDA copyrightskyddat material?

Om pontén lyckas infiltrera eran swarm så har man inte använt OneSwarm rätt från början.
Man ska bara ha sina kompisar som man känner väl i sin friends-list.
Och om någon av ens kompisar är så elak att han anmäller någon till antipiratbyrån så är det faktiskt inte olagligt att fildela upphovsrättsskyddat till sina närmsta vänner.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av BasseBaba
B. Påstående: Jaha, men se till att hålla tajt säkerhet så inga andra kommer in.
Motfråga: Ja men vad är meningen då? Tajta små grupper går att fixxa redan idag via FTP, VPN etc etc...
Blir ju moment 22 här, ska man ha en tajt "swarm" med bara personer man litar på så försvinner ju det fina i tillgängligheten...

Är det inte det här som OneSwarm ska lösa?
Exempel:
Du är med i en liten tight grupp av vänner men ingen är av dina vänner är någon "stor fildelare".
Däremot känner en av dina vänner en som har alla filmer,musik etc. Du kan då ladda hem från denna personen genom din vän.
Så även om du bara har ett fåtal vänner som i sin tur bara har ett fåtal vänner så får man ändå tillgång till en massa material.
Och återigen eftersom det är lagligt att fildela upphovsrättsskyddat med sina vänner så blir det omöjligt att sätta dit någon.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av BasseBaba
C. Hastighet
Nästa problem är hastigheten. Säg att Linda sitter på xxx/100 mbit.
Kalle har 100/xxx. Urban har 24/1 mbit (adsssääääl).
Problemet nu blir att eftersom filen går via Urban så kommer ju hans upstream på 1 mbit begränsa hela överförningshastigheten.
En "vanlig" p2p överföring hade istället låtit Kalle ladda i 100mbit från Lindas lina.
Mao begränsas hastigheten till långsammaste länken i kedjan.

Ja i extremfallet blir det så.
Men oftast så har även Kalle en vän som har det du vill tanka hem och eftersom det är bittorrent teknik som används vid överförningen så kan du tanka hem samma fil från både Kalle och Urban.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av BasseBaba
E. trashande av Internet.
"problemet" här är att helt plötsligt involveras mängder av linor i överföringen.
säg att Källan A bor i stockholm, mottagaren B bor i stockholm, sitter på samma ISP och har 5 hopp emellan sig.
Men A och B "känner" inte varandra, utan går via C som bor i Amsterdam, och D i Oslo.
Helt plötsligt måste filerna hoppa ut ur ISPns nät, ner till amsterdam, för att studsa via C´s dator till D i oslo, och sen till sist till B.

Så en enkel överföring som inte hade skapat någon mer belastning än lokalt i en ISP`s nät, börjar helt plötsligt generera trafik mellan flertalet länder....

Japp Internettrafiken kommer att öka extremt mycket men det är väntat. Alla har ju undrat vad det kommer att komma för tjänster som kräver 1GBits Internetuppkopplingar tex. Detta är en tjänst som verkligen fungerar bäst om alla har minst 100/100 Mbits

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fr0hike
Jag skullde också vilja ha svar på ställda frågor i denna tråd. Alla som öppet slänger ur sig nycklar på forum, betyder inte det att vem som helst kan komma in i deras "friend swarm"?

Ja då försvinner hela iden med OneSwarm och då kan man lika gärna använda vanligt Bittorrent eller DC istället.

*Edit svarande på Fr0hike's fråga också

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yessiri
[B]Om pontén lyckas infiltrera eran swarm så har man inte använt OneSwarm rätt från början.
Man ska bara ha sina kompisar som man känner väl i sin friends-list.
Och om någon av ens kompisar är så elak att han anmäller någon till antipiratbyrån så är det faktiskt inte olagligt att fildela upphovsrättsskyddat till sina närmsta vänner.

Vad menar du?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fr0hike
Vad menar du?

Att OneSwarm är näst intill 100% säkert när man har koll på vilka man fildelar med.
Sedan finns mycket att önska med gränsnittet till OneSwarm, ett enklare och mindre bloatat gränsnitt vill jag ha tex.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fr0hike
Jag skullde också vilja ha svar på ställda frågor i denna tråd. Alla som öppet slänger ur sig nycklar på forum, betyder inte det att vem som helst kan komma in i deras "friend swarm"?

Nej, det stämmer inte. I princip skulle du kunna publicera din nyckel till hela världen. För att någon ska kunna bli din vän måste du också lägga till den personen som vän. Dvs. båda måste ha varandras nycklar för att någon kontakt ska kunna äga rum.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yessiri
Att OneSwarm är näst intill 100% säkert när man har koll på vilka man fildelar med.
Sedan finns mycket att önska med gränsnittet till OneSwarm, ett enklare och mindre bloatat gränsnitt vill jag ha tex.

Fast juridiskt kvittar det ju vad personerna som fildelar har för relation till varandra.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Winge
Nej, det stämmer inte. I princip skulle du kunna publicera din nyckel till hela världen. För att någon ska kunna bli din vän måste du också lägga till den personen som vän. Dvs. båda måste ha varandras nycklar för att någon kontakt ska kunna äga rum.

Okej. Men om man öppet publicerar sin nyckel, så borde ju det också betyda att man släpper in vem som helst. Ungefär.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fr0hike
Okej. Men om man öppet publicerar sin nyckel, så borde ju det också betyda att man släpper in vem som helst. Ungefär.

Nej. Jag upprepar: du släpper bara in dem som du själv lägger till som vänner.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Winge
Nej. Jag upprepar: du släpper bara in dem som du själv lägger till som vänner.

Jo, jag förstod det. Vad jag menar är, varför öppet lägga ut sin nyckel om man inte vill ha så många vänner som möjligt?
Men det har kanske inte så stor betydelse, för även om man får in någon opålitlig i sin svärm så går det ju inte att bevisa vem filen faktiskt kommer ifrån.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fr0hike
Fast juridiskt kvittar det ju vad personerna som fildelar har för relation till varandra.

Inte som jag har fattat det!
Jag har hört att det är lagligt att fildela vad som helst med sina närmsta vänner, det är därför vi har kopieringsskatt exempelvis.
Om jag köper en film eller musik cd så får jag lagligt låna ut dessa till min kompis utan att åka i fängelse.

Permalänk
Medlem

Och om Illasinnad-person-P joinar ett nätverk via kompis A så kan person P inte säkert fastställa att det var peron A som delade något. Vidare kan inte person P ta reda på från vem av person A:s vänner som materialet kom

Visa signatur

weeeee

Permalänk
Medlem

yessiri: Låna ut är inte samma sak som kopiera och ge bort. Du får kopiera för eget bruk, men inte för att ge bort eller sälja.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Exry
yessiri: Låna ut är inte samma sak som kopiera och ge bort. Du får kopiera för eget bruk, men inte för att ge bort eller sälja.

Ok det var synd jag trodde man fick kopiera en CD-skiva och sedan låna ut kopian till en kompis.
Låna ut eller ge bort media uppfattas som samma sak för mig, man tittar/lyssnar på det en eller några gånger sedan är det gammalt.

I vilket fall som helst är det för krångligt att se/lyssna på film/musik som är upphovsrättsskyddat idag.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BasseBaba
Jag återkommer då med mina funderingar i denna tråden:

A. Säg att pontén lyckas infiltrera ert nät.
Han söker efter en skyddad fil som han hittar, och börjar ladda.
Från ponténs dator ser det ju då ut som att filen kommer från den sista personen i kedjan, Urban i exemplet ovan.

Vad säger nu att pontén inte anklagar Urban för att SPRIDA copyrightskyddat material?

B. Påstående: Jaha, men se till att hålla tajt säkerhet så inga andra kommer in.
Motfråga: Ja men vad är meningen då? Tajta små grupper går att fixxa redan idag via FTP, VPN etc etc...
Blir ju moment 22 här, ska man ha en tajt "swarm" med bara personer man litar på så försvinner ju det fina i tillgängligheten...

C. Hastighet
Nästa problem är hastigheten. Säg att Linda sitter på xxx/100 mbit.
Kalle har 100/xxx. Urban har 24/1 mbit (adsssääääl).
Problemet nu blir att eftersom filen går via Urban så kommer ju hans upstream på 1 mbit begränsa hela överförningshastigheten.
En "vanlig" p2p överföring hade istället låtit Kalle ladda i 100mbit från Lindas lina.
Mao begränsas hastigheten till långsammaste länken i kedjan.

D. Fungerar detta som Bittorent med att filerna delas upp i bitar?
Detta är ju vad som gjort bittorent såpass "bra", många långsamma sources kan ge en snabb nerladdning ändå.
Om man endast laddar en fil från en person åt gången, så kan det ju enligt min teori i punkt C gå jäävligt långsamt...
Återigen, vettigare att bara sätta en FTP på en snabb lina och ge sina vänner konto där.

E. trashande av Internet.
"problemet" här är att helt plötsligt involveras mängder av linor i överföringen.
säg att Källan A bor i stockholm, mottagaren B bor i stockholm, sitter på samma ISP och har 5 hopp emellan sig.
Men A och B "känner" inte varandra, utan går via C som bor i Amsterdam, och D i Oslo.
Helt plötsligt måste filerna hoppa ut ur ISPns nät, ner till amsterdam, för att studsa via C´s dator till D i oslo, och sen till sist till B.

Så en enkel överföring som inte hade skapat någon mer belastning än lokalt i en ISP`s nät, börjar helt plötsligt generera trafik mellan flertalet länder....

Rätta mig om jag är helt fel ute?

Du är helt rätt ute.
OneSwarm skulle generera mer trafik än infrastrukturen är designad att hålla. Det blir sådan extrem trafik så det finns inte. Men sen så byggs infrastrukturen ut hela tiden...100megabit/s med 4G etc...Men ändå...jag tror att belastningen är extrem.