Permalänk
Medlem

Ett par frågor :)

Hejsan, jag är lite ny när det gäller datorer och datordelar, så därför har jag ett par frågor.
Var är det i processorn som säger att den är bra?? Jag vet att ju mera GHz så är den snabbare fast är det fler grejer i processorn som säger att den är bra? Och om man överklockar en processor från typ 2,7 GHz till kanske 3,5 GHz, går den mycket snabbare då? Och samma sak med grafikkortet, om man överklockar ett grafikkort får man mer FPS i spel?? Och om man överklockar behöver man extrafläkt i datorn?? Och var är en gräns på att grafikkortet lir varmt asså i i grader.. Asså är det riskabelt om den är över 60 C eller är det 70C eller vad är det??

Vet att det kanske är lite dumma frågor, fast jag har gått runt och grubblat över dom ett tag nu och det hade varit schysst om någon förklarade bra för mig

Mvh// Danne!:D

Permalänk
Medlem

Om du kollar dom här länkarna så ska du se att du hittar vad du söker http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...

Visa signatur

[foo-sch-e-oow]

Permalänk
Medlem

Och så var det en till fråga jag glömde skriva = Vad är det som gör Intel såå mycket dyrare än AMD?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zorikal
Och så var det en till fråga jag glömde skriva = Vad är det som gör Intel såå mycket dyrare än AMD?

De är inte dyrare egentligen, AMD ger fler Ghz/kr, men Intel är ungefär lika snabba ändå.
Du får ungefär lika bra Intel som AMD för samma peng.
Sen är det ju ändå lite olika, i mellansegmentet leder ju AMD atm. med sina Phenom II, medans i översegmentet leder Intel med sina I7. Detta går ju dock upp och ner hela tiden.

Visa signatur

Ghetto-mod <3

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zorikal
Och så var det en till fråga jag glömde skriva = Vad är det som gör Intel såå mycket dyrare än AMD?

vill man ha kavlitet får man oftast betala mer. rätta mig om jag har fel så är väll intel bättre än amd?

Visa signatur

Asrock z77 Extreme 4 | Intel I7 2600K 4,6 GHz | GTX 970 EVGA | G.Skill RipjawsX 8GB 2400 MHz | Fractal Design Define R4

Permalänk

Ja, fler MHz resulterar i en snabbare dator, ungefär. Med dagens (och gårdagens) processorer spelar det knappast någon roll hur många MHz den har, för allt kommer att gå ungefär lika snabbt ändå. Man har sedan länge nått maxgränsen för hur snabb en dator kan vara. Detta under "normal" användning, naturligtvis. Det finns krävande saker som går snabbare med en snabbare processor. Filmredigering, t ex.

I spel kan du märka en viss prestandaskillnad om du har en snabbare processor. Oftast är processorn nästan helt irrelevant i spelsammanhang (den billiga Celeron 420 kommer t ex prestera ungefär likadant som den dyra Core 2 Duo E8400 om de båda ligger på samma klockfrekvens), men det finns ett fåtal undantag. Crysis är INTE ett av dem, det spelet använder sig knappt av någon processorkraft alls, utan där hänger allt på grafikkortet.

Och grafikkorten ja, överklockar du dem så kommer du absolut att se en prestandaskillnad (enbart i spelen dock). De brukar tåla en hel del värme, och det är inte helt ovanligt att de ligger ändå uppe runt hundra grader. Det klarar de lätt.

Intel är mycket dyrare eftersom de nästan har monopol på processormarknaden. Det skulle behövas många fler tillverkare där.

Visa signatur

"plattan som moderkortet är uppbyggt på (minns ej vad det heter)" - muhihihaha

Permalänk
Medlem

Tack för dom långa svaren Tipsaossgärna!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tipsaossgärna
Ja, fler MHz resulterar i en snabbare dator, ungefär. Med dagens (och gårdagens) processorer spelar det knappast någon roll hur många MHz den har, för allt kommer att gå ungefär lika snabbt ändå. Man har sedan länge nått maxgränsen för hur snabb en dator kan vara. Detta under "normal" användning, naturligtvis. Det finns krävande saker som går snabbare med en snabbare processor. Filmredigering, t ex.

Snälla, i denna tråd skrivs det mycket antaganden och tyckande, men det där om att: "Man har sedan länge nått maxgränsen för hur snabb en dator kan vara" tror du på det själv? =/ Det låter ungefär som man sade på 50-talet, "det kommer att behövas FEM (stor)datorer i hela världen i framtiden"

Så klart att du kanske inte behöver snabbare burkar för det "normala" användandet, men det betyder inte att utvecklingen står stilla. Du kan ju bara gå till tex Tomshardwares sida och ta en titt på deras olika charts för att se de skillnaderna i hastighet både på CPU och GPU-nivå.

Till TS: Gå gärna till ovannämnda sajt, och kolla på den svenska wikipedia om förklaringar och listor på allsköns hårdvara

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Datorer blir hela tiden snabbare och snabbare, men det har inte riktigt med antalet Mhz att göra, mikroarkitekturen gör även nya processorer snabbare per klockcykel.

Vi tar det basic: Ett visst antal beräkningar kan göras i 3Ghz på en X/kärna, medan lite fler beräkningar kan göras på Y/kärna fastän de båda arbetar i samma klockfrekvens/3Ghz, kärna Y arbetar effektivare med sin arkitektur eftersom den kan göra fler beräkningar per klockcykel/Mhz.

Sedan är det viktigt att komma ihåg att det går inte att säga att processorn skalar procentuellt i beräkningskraft gentemot hur många procent den är överklockad.
Räknar en processor fel så kanske den måste tömma hela pipeline, detta blir ju lite besvärligare för en multikärnig processor, risken att en processor räknar fel ökar ofta med överklockning, så även om datorn inte hänger sig och får BSOD så kanske den räknar "lite" fel "lite" oftare detta leder oxå till att den inte skalar procentuellt, och i långa loppet att du får korrupt data.

Hur hög temperatur någon enskild komponent klarar beror helt på Arkitektur och tillverkningssätt, äldre grafikkort gillade inte temperaturer på tex. 70c, men moderna kan ju ha det i vilotemp. Flera av dagens moderna GPU´s klarar temperaturer på 120c utan att ta skada, helt upp till vilka komponenter man använder.

Kontentan av det hela är ju att det är svårt att uttala sig generellt, för att svara mer ingripande måste man faktiskt veta vilka komponenter vi pratar om.

Permalänk
Medlem

hur högt klarar Sapphire HD4870 512MB ?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zorikal
hur högt klarar Sapphire HD4870 512MB ?

I vad? 10 000m, värme eller hastighet?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Re: Ett par frågor :)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av zorikal
Hejsan, jag är lite ny när det gäller datorer och datordelar, så därför har jag ett par frågor.
Var är det i processorn som säger att den är bra?? Jag vet att ju mera GHz så är den snabbare fast är det fler grejer i processorn som säger att den är bra? Och om man överklockar en processor från typ 2,7 GHz till kanske 3,5 GHz, går den mycket snabbare då? Och samma sak med grafikkortet, om man överklockar ett grafikkort får man mer FPS i spel?? Och om man överklockar behöver man extrafläkt i datorn?? Och var är en gräns på att grafikkortet lir varmt asså i i grader.. Asså är det riskabelt om den är över 60 C eller är det 70C eller vad är det??

Vet att det kanske är lite dumma frågor, fast jag har gått runt och grubblat över dom ett tag nu och det hade varit schysst om någon förklarade bra för mig

Mvh// Danne!:D

Olika processorer har olika mikroarkitekturer (mao de är uppbyggda på lite olika sätt), detta gör att två processorer från olika tillverkare med samma klockfrekvens kan leverera olika beräkningsprestanda (sedan kan det även skilja lite på vad de är bra på att beräkna), de utför olika antal beräkningar per klockcykel.

Klockcykler är som processorns hjärtslag, eller varvtal om man så vill. För att ta varvtalsanalogin, så kan man säga att olika processorarkitekturer har olika utväxling, du kommer m.a.o. olika långt på ett varv.

Som med varvtalet, så kommer du öka beräkningskraften med hastigheten på processorn. Dock är som redan nämnts beräkningsökningen inte linjär med hastighetsökningen och efter ett tag så ger inte frekvensökningen någon prestandaökning längre (kan t.o.m minska). Detta beror på en mängd fenomen som uppstår vid hög effekt, frekvens och värme.

Detsamma gäller för grafikkort.

Vid för hög effektutveckling, frekvens och värme börjar CPU/GPU räkna fel (och kan eventuellt förstöras om man går till överdrift, med främst spänningen), därför bör man hålla koll på hur mycket spänning man matar CPU/GPU med, samt vilken temperatur man håller. Vilka temperaturer som eventuellt är skadliga varierar beroende på komponent.
Vid överklockning ser man ofta till att ha bra kylning för att föra bort den ökade värmeutvecklingen.

När det gäller processorer och program och spel, så har Tipsaossgärna både rätt och fel.
Naturligtvis har vi inte nått upp till någon gräns för hur mycket beräkningskapacitet man behöver, men de flesta normalanvändare klarar sig utmärkt med medelklass/budgethårdvara (om man inte är spelentusiast) i dagsläget. Detta skall inte förväxlas med att vi uppnått en nivå där man inte får vinster av ökad beräkningskapacitet. Mjukvaror såsom spel har ju en viss tendens att bli tyngre beräkningsmässigt när hårdvaran blir bättre.

För många användare som spelar spel med ett mellanklasskort eller sämre (säg HD4670-HD4850), så märks inte någon större skillnad mellan en klenare x2 5000+ processor och en Phenom II x4 940 (jag väljer AMD-alternativ då Tipsaossgärna verkar allergisk mot Intel ). Detta för att grafikkortet begränsar prestandan innan processorn gör det. Det är mest märkbart vid höga upplösningar och hög bildkvalitet, då grafikkortet lastas hårt.
Om man däremot sitter på ett riktigt bra grafikkort, säg ett GTX295 eller ett HD4870x2, så kommer man märka en hel del skillnad mellan x2 5000+ och Phenom II 940. Detta pga att grafikkortet jobbar snabbare och därmed kan behandla mer data och följdaktligen även behöver mer data från processorn. Eftersom grafikkorten hela tiden utvecklas och blir bättre, så kommer större och större skillnad märkas mellan x2 5000+ och de nyare snabbare processorerna.

http://www.legionhardware.com/document.php?id=807&p=0
Om man kollar i det här testet där man jämför en hel hög mellanklass till high end processorer som körs med ett GTX295, så ser man att det är en del skillnad mellan de olika processorerna, främst i de lite lägre upplösningarna, då grafikkortet inte behöver jobba lika hårt. Man ser även att t.o.m. ett GTX295 begränsar prestandan när man kör de snabbare processorerna och har hög upplösning (syns på att du får ungefär samma FPS oavsett om du ökar klockfrekvensen över en viss gräns)

Tyvärr så har de inte med en del äldre processorer (t.ex. min x2 5000+ som jag använder i exemplet), men jag hittade ett äldre test där de testar ungefär samma sak, fast med ett 8800GTX, som är ett mycket klenare kort än GTX295. I testet är den bästa processorn en E6700, vilket ungefär motsvarar E8200@2,33GHz (som ju är det näst långsammaste Intelalternativet i GTX295 testet), som du ser har vi en fallande prestandakurva även här (och man kan se att grafikkortet är begränsande faktor i höga upplösningar och i vissa spel även i lägre, vilket ger att med ett bättre grafikkort skulle man sett större skillnader)
http://www.legionhardware.com/document.php?id=672&p=0

Så i mångt och mycket spelar det inte så stor roll i dagsläget om du väljer en mellanklassprocessor eller en high-end processor om du kör med ett mellanklassgrafikkort (eller i många fall inte ens med ett high-end kort om du kör i riktigt höga upplösningar, som 2560x1600). Men därmed inte sagt att vi har kommit upp på en sådan nivå i processorkapacitet att det är tillräckligt för allt. Det finns alltid tillämpningar som man behöver mer beräkningskraft i och spelen kastar in allt mer effekter och mer AI och avancerad fysik som kräver beräkningar och grafikkorten blir allt kraftfullare, så att processorn som räcker idag känns klen nästa år, eller året efter det (hade det inte varit så, så skulle vi ju lika gärna suttit på gamla PII: or).

Men som sagt, så kommer inte den användare som inte använder beräkningsintensiva program som spel, 3d-renderingsmjukvara, komprimeringsmjukvara eller HD-codecs eller liknande utan endast surfar och använder officepaketet att märka någon större skillnad. (om nu inte Microsoft lyckas bloata nästa version av Office ännu mer och får det att kräva mycket mer av hårdvaran)

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Tack för det lång svaret

Permalänk

har en snabb fråga bara om någon kan svara.. jag har pc2-6400 minnen.. men såhär står de när ja kollar i pc wizzard

DDR2-SDRAM PC2-6400 @ 399 MHz (2/1)
DDR2-SDRAM PC2-6400 @ 399 MHz (2/1)

jag har alltså 2x2gb och dom ska ju vara 800 mhz inte 399 eller uppfattar jag någonting fel här??:D

tacksam för snabbt svar så jag eventuellt slipper köpa nya minnen...

Permalänk
Sötast

DDR = Double data rate

399 (400) x2 = 798 (800) Mhz