Permalänk
Medlem

Nyttja ram i GTA4

Startade upp GTA4 efter att ha inhandlat ett GTX295, som har 1792 mb ram. Men när jag ska ändra i grafikinställningarna så syns bara runt 800 mb?? Vad beror detta på, samt går det att lösa så man på nått sätt kan nyttja alla 1792 mb?

Permalänk

Är väll för att GTX295 har dedikerat minne? Testa avsluta några andra program.

Visa signatur

AMD Phenom2 X3 720 3.3Ghz | GTX 560 | Asus M4N72-E | Corsair PC6400 DDR2 4GB CL5 | Antec 300 | G2220HD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ludde0100
Är väll för att GTX295 har dedikerat minne? Testa avsluta några andra program.

Helt fel. Det är för att GTX295 egentligen är två grafikkort med ca 800 på varje. Precis som 4870x2 som har 2GB, men endast 1 per kärna. Det är det som räknas och kan användas.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nioreh83
Helt fel. Det är för att GTX295 egentligen är två grafikkort med ca 800 på varje. Precis som 4870x2 som har 2GB, men endast 1 per kärna. Det är det som räknas och kan användas.

Jasså. Tur att du räddade han från mitt misstag då XD

Visa signatur

AMD Phenom2 X3 720 3.3Ghz | GTX 560 | Asus M4N72-E | Corsair PC6400 DDR2 4GB CL5 | Antec 300 | G2220HD

Permalänk
Medlem

Så kan mao inte nyttja mer än ca 800 då? inte med nån patch lr nåt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chriz81
Så kan mao inte nyttja mer än ca 800 då? inte med nån patch lr nåt?

Nope, detta kan du tacka konsolerna för.

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Nope, detta kan du tacka konsolerna för.

Vad har det med konsolerna att göra, hur menar du annars att man skulle kunna utnyttja mer grafikminne än man har?

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden
Vad har det med konsolerna att göra, hur menar du annars att man skulle kunna utnyttja mer grafikminne än man har?

Hade spelet desi8gnats till sin sanna plattform PC'n så hade man stödet för PC-hårdvara klart varit mycket bättre. Det säger väl sig självt rätt så bra?

Runt releasen när jag startade en gång fick jag tillochmed se Xbox 360 menyn i ett antal sekunder innan PC menyn klistrades över den...

Permalänk
Testpilot

Men han har ju bara runt 800MB grafikminne och kan därför inte använda mer, det var det tråden handlade om.

Jag har två grafikkort med 512MB minne var men det betyder inte att jag på nått magiskt sätt kan utnyttja 1GB minne i spel som utvecklats exklusivt för PC.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Hade spelet desi8gnats till sin sanna plattform PC'n så hade man stödet för PC-hårdvara klart varit mycket bättre. Det säger väl sig självt rätt så bra?

Jo men diskussionen gällde hur mkt ram på grafikkortet som kunde användas.

Och spelet kan använda mer än 800MB. Mitt grafikkort har 1GB i minne och enligt spelet så kan jag använda max 1048MB.

Visa signatur

Intel C2D E8500//Gigabyte GA?EP45-DS3//Sapphire RadeonHD 4870//WD Caviar Black 640GB//Antec 300//Corsair 550W//OCZ 2*2GB//Vista Premium 64-bit

Permalänk
Medlem

GTX295 har 2 st GPU:er med 896 MB per GPU. Varje GPU har bara tillgång till sina 896 MB (och lite av CPU:ns minne om det behövs). Eftersom de 2 GPU:erna renderar samma bild tillsammans i SLI-läge så måste texturer och annat som finns i ena GPU:ns minne också finnas i den andra GPU:ns minne (duplikerat alltså).

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk

Då ställer jag en annan fråga i detta forum! Jag funderar på att köpa GTAIV och undrar vad som krävs för att spela så jag inte ''köper grisen i säcken''. Har haft GTAIV till Ps3 och vill nu ha det till datorn.

Här är min kompletta spec:
Zepto 3415w 15.4 tums LCD (laptop)

Operating System: Windows Vista™ Home Premium 64bitars.
System Manufacturer: ZEPTO
System Model: ZNOTE
BIOS: Ver 1.00PARTTBL
Processor: Intel(R) Core(TM)2 Duo CPU T8100 @ 2.10GHz (2 CPUs), ~2.0GHz
Memory: 4094MB RAM
DirectX Version: DirectX 10

Och GRAFIKEN!

Card name: NVIDIA GeForce 8600M GT
Manufacturer: NVIDIA
Chip type: GeForce 8600M GT
Display Memory: 2284 MB
Dedicated Memory: 493 MB
Shared Memory: 1791 MB

Drog detta från [KÖR] Dxdiag..

Tacksam för snabbt svar!

Visa signatur

Modern day city symphony

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Modernday
Då ställer jag en annan fråga i detta forum! Jag funderar på att köpa GTAIV och undrar vad som krävs för att spela så jag inte ''köper grisen i säcken''. Har haft GTAIV till Ps3 och vill nu ha det till datorn.
[...]
Tacksam för snabbt svar!

Spelbart men sen är det upp till varje person om hur mycket man kan avnjuta spel i låg FPS. Samt att du nog kommer att ha muslagg med den datorn med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2xPentium
Jo men diskussionen gällde hur mkt ram på grafikkortet som kunde användas.

Och spelet kan använda mer än 800MB. Mitt grafikkort har 1GB i minne och enligt spelet så kan jag använda max 1048MB.

1Gb är 1048 megabyte...

Hur som helst, det är skräpkodning. Problemet är att GTA IV, som typ alla andra spel som existerar, inte har nån riktig inställning för render distance. Så med andra ord så är man "låst" till max minnesanvändning för respektive setting.

Men man kan köra över det. Mitt 512mb 3870 körde på runt "600 mb" minne utan större problem, dock så behövde man flusha (alt-tab) lite då och då, oftast bara när man körde över en bro. Var värt det för high textures, jämfört med suddet vid medium.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av murklor
1Gb är 1048 megabyte...

Hur som helst, det är skräpkodning. Problemet är att GTA IV, som typ alla andra spel som existerar, inte har nån riktig inställning för render distance. Så med andra ord så är man "låst" till max minnesanvändning för respektive setting.

Men man kan köra över det. Mitt 512mb 3870 körde på runt "600 mb" minne utan större problem, dock så behövde man flusha (alt-tab) lite då och då, oftast bara när man körde över en bro. Var värt det för high textures, jämfört med suddet vid medium.

1GB = 1024MB

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

gta har väl inte sli stöd ? är väl säkert darför bara hälften av minnet som syns.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HazZarD
gta har väl inte sli stöd ? är väl säkert darför bara hälften av minnet som syns.

Fortfarande så är det bara 896 MB per Gpu. Tänk dig som en RAID 1.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem

precis , raid 1 , båda kärnorna måste ha samma information i sin respektiva minnesbanker , samma jox står i båda minnesuppsättningarna alltså.

dvs , ej 1700~ , utan 800~ istället. eftersom det är så mycket unik info som får plats , sen då ligger samma info på nästa minne.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av murklor
1Gb är 1048 megabyte...

Hur som helst, det är skräpkodning. Problemet är att GTA IV, som typ alla andra spel som existerar, inte har nån riktig inställning för render distance. Så med andra ord så är man "låst" till max minnesanvändning för respektive setting.

Men man kan köra över det. Mitt 512mb 3870 körde på runt "600 mb" minne utan större problem, dock så behövde man flusha (alt-tab) lite då och då, oftast bara när man körde över en bro. Var värt det för high textures, jämfört med suddet vid medium.

Jag vet att den här tråden gällde ram i gta, men kunde inte göra en egen tråd och jag är ny här så ni får ursäkta

Visa signatur

Modern day city symphony

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Hade spelet desi8gnats till sin sanna plattform PC'n så hade man stödet för PC-hårdvara klart varit mycket bättre. Det säger väl sig självt rätt så bra?

Runt releasen när jag startade en gång fick jag tillochmed se Xbox 360 menyn i ett antal sekunder innan PC menyn klistrades över den...

När jag går in och ska ändra på keboard settings så kommer det upp en xbox kontroll precis som om de va emulerat eller va de nu heter. och trycker jag ändra så kan jag bara ändra på kontrollen som e A B osv

Visa signatur

Windows 7 Ultimate 64bit | MSI k9A2 Platinum | AMD Phenom X4 9850 2.5 @ 2.95 STOCK FAN | Powercolor 4870X2 | 4 GB RAM 1066/Fan | 1 st 250mm 1st 120mm 1st 80mm 3 20mm (ram)

Permalänk
Avstängd

drog igång spelet och ville dra upp grafiken men 1 gb ram på grafikkortet räckte inte till tyvärr! behövs mer!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

Sli fungerar utmärkt.

http://www.youtube.com/watch?v=rKzDYKrUDsA

Kör bara no restriction, memory restriction är bara bullshit.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
Sli fungerar utmärkt.

http://www.youtube.com/watch?v=rKzDYKrUDsA

Kör bara no restriction, memory restriction är bara bullshit.

det var som tusan kan man tvinga spelet att använda mer video minne än man har?

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
det var som tusan kan man tvinga spelet att använda mer video minne än man har?

Nej men man kan tvinga det att använda båda GPUerna

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Nej men man kan tvinga det att använda båda GPUerna

Jaha ursäkta!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
Sli fungerar utmärkt.

http://www.youtube.com/watch?v=rKzDYKrUDsA

Kör bara no restriction, memory restriction är bara bullshit.

Hur aktiverar man "no restriction"?

Permalänk
Keeper of the Bamse

gtaIV.exe -norestrictions -nomemrestrict

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av murklor
[B]1Gb är 1048 megabyte...
/B]

Jag vet det, jag försökte bara vara lite varierad i språket, ber om ursäkt om du uppfattade detta som störande.

Visa signatur

Intel C2D E8500//Gigabyte GA?EP45-DS3//Sapphire RadeonHD 4870//WD Caviar Black 640GB//Antec 300//Corsair 550W//OCZ 2*2GB//Vista Premium 64-bit