olika release datum och fildelning?

Permalänk
Medlem

olika release datum och fildelning?

för att förklara vad jag undrar om i denna tråden så: http://en.wikipedia.org/wiki/Terminator_Salvation om ni scrollar ner en bit så ser ni att filmen släpps på olika datum(någon som även kanske kan förklara varför UK får filmen 1 dag tidigare än övriga EU?)

tror ni att ett datum för hela världen då filmen släpps skulle minska piratkopiering av den?

för att koppla en annan film till detta http://en.wikipedia.org/wiki/The_Mist_(film) mer än ett HALVÅR emellan releaserna, jag menar innan den ens kommer på bio kan man beställa den ifrån USA på DVD lr ladda hem den med dvd/hd kvalitet...

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk

Det tror jag, finns ju många som "måste ha" filmen så snabbt som möjligt, och det blir ju genom piratkopiering eftersom filmen ofta släpps senare här än i t.ex. USA. Så några, förmodligen inte alla men en liten del skulle säkert kunna tänka sig att då direkt köpa filmen istället för att ladda ner den. Men kanske köper många filmen även att dom laddat ner den, även om jag har svårt att tro på det.

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Det här med olika regioner och releasedatum med mera är ju också någonting som film och spel-brancherna skjuter sig själva i foten med. Varför skulle vissa behöva vänta ett spel eller en film? Det finns ingen som helst anledning till det, det enda det gör är att öppnar upp för saker så som piratkopiering.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

Det har såklart något med saken att göra.
Sitter man mycket på internationella forum så känns det surt att läsa recensioner om filmer som man själv inte kommer kunna få se förrän om ett halvår.

Till NickePicke skulle jag vilja säga att det finns olika typer av människor.
Själv är jag sån som sitter vid en äldre 32tums CRT eftersom den fortfarande fungerar och skiter i att köpa ny platt för 10 000.
Jag nöjer mig med stereon som hemmabio och istället så köper jag filmer.
Har väl en liten samling på ca 200 filmer.

Sen vet jag om en kille som har 2000 piratkopierade filmer men samtidigt så har han lagt ner en 30 000 på sin hemmabio.
Han har inte en enda köpt film.

Det jobbigaste i mina ögon är att för filmbranschen så är jag lika hemsk som honom för att jag laddat ner film och sett de innan release och sen köpt de jag tyckt var bra.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Avstängd

Har ett ännu bättre exempel: http://sv.wikipedia.org/wiki/Taken

Frankrike:
27 februari 2008

Australien:
14 augusti 2008

Storbritannien:
26 september 2008

USA:
30 januari 2009

Sverige:
20 maj 2009 (direkt till video)

Här snackar vi mer än ett år!

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Avstängd

Ja, olika lanseringsdatum är en obegriplig strategi. Jag förstår inte hur det skulle öka kommersen för filmer, men det är lättare att förstå att det uppmanar till piratkopiering. Ännu en "affärsmodell" som inte kommer överleva, eftersom den inte följer normala marknadsmässiga principer som tillgång och efterfrågan.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Re: olika release datum och fildelning?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
för att förklara vad jag undrar om i denna tråden så: http://en.wikipedia.org/wiki/Terminator_Salvation om ni scrollar ner en bit så ser ni att filmen släpps på olika datum(någon som även kanske kan förklara varför UK får filmen 1 dag tidigare än övriga EU?)

tror ni att ett datum för hela världen då filmen släpps skulle minska piratkopiering av den?

för att koppla en annan film till detta http://en.wikipedia.org/wiki/The_Mist_(film) mer än ett HALVÅR emellan releaserna, jag menar innan den ens kommer på bio kan man beställa den ifrån USA på DVD lr ladda hem den med dvd/hd kvalitet...

En dag får nog ingen att piratkopiera. De som kommer upp den dagen är väl kanske läckta filmer med sån där text som är där bara för att undvika spridning eller cam-filmer... och vem ser på såna?

Men i dagens värld är det faktiskt obegripligt att man har olika releasedatum. Om något skulle man ju vilja få ut filmen så tidigt som möjligt till så många ställen som möjligt.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

När det rör sig om 1 dag så tror jag inte det ökar piratkopiering, de flesta som ser på cams är ju uppenbarligen inte intresserad av bildkvalitet och ljud och det är ju en av anledningarna man går på bio. Tror inte någon som är seriöst intresserad av filmen tycker det är acceptabelt att se den i cam-kvalitet. Jag går iaf hellre än en dag senare och ser den på bio än tankar den. Att det skiljer över en vecka i release mellan USA och Europa är ju dock bara idiotiskt. Finns ingen vettig anledning till det som jag kan se det, det skulle vara om det fanns någon film i Europa man inte ville konkurrera med som hade släpp samtidigt som USA-relasen eller nåt.

Permalänk

Mediebolagen måste inse att det är en global värld vi lever i.
Idag är det lika dumt att ha olika release veckor mellan England och Sverige som att ha olika release datum mellan Göteborg och Stockholm.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

1 dag kan ju vara någon löjlighet som att någon biograf har nattpremiär och att det därför räknas som dagen innan. Men mer än samma arbetsvecka finns det inga förklaringar till, och inga fördelar av heller.

Kanske att de vill bygga lite hype i form av recentioner och liknande, men då riskerar man ju kopiering med mera, så det är ju verkligen att skjuta sig själv i foten. Och lite extra PR tar bara någon dag, jag skulle säga som mest 2. Mer än så är bara dumheter.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Ett av skälen brukar väl vara att senarelägga premiären i vissa länder för att skådespelarna ska kunna åka runt och göra PR på varje premiär.
Att de sen inte kommer till Stockholm trots att vi får se premiären ett halvår efter alla andra är en annan 5:a...

Permalänk
Hedersmedlem

Finns ju flertal goda anledningar till olika releasedatum, som i grund och botten beror på ekonomin:
Kostnad för reklam, PR, fokus, distribution, logistiska hinder, leverantörer, avtal, kapital/budget, konkurrens, marknaden, personal, test av marknad, mfl.

Förutom filmen så kommer ju en massa kringliggande aktiviteter med anknytning till filmer innan/under/efter.

*Edit*
Glömde ju din andra fråga:
"tror ni att ett datum för hela världen då filmen släpps skulle minska piratkopiering av den?"

Om DVD/Blueray/Hyr/mm:
Troligen.
Men jag tror inte filmbolagen blir särskilt drabbade. Min tanke är att folk som verkligen gillar filmen köper den, oavsett när den lanseras.

Dock tror jag att filmbolagen förlorar pengar genom fildelning, pga personer som köper filmen i tron om att den är bra minskar.

Om biografer:
Troligt
Fildelning är troligen ett större hot mot biograferna på den specifika filmen, med tanke på dagens hemmabiosystem. Så jag "tror" det skulle påverka denna marknad i en liten positiv push, om filmen haft världspremiär. Fast då får man ju tänka på vem som egentligen får pengarna: biograferna, filmbolagen, andra filmbolag mfl.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Ja, olika lanseringsdatum är en obegriplig strategi. Jag förstår inte hur det skulle öka kommersen för filmer, men det är lättare att förstå att det uppmanar till piratkopiering. Ännu en "affärsmodell" som inte kommer överleva, eftersom den inte följer normala marknadsmässiga principer som tillgång och efterfrågan.

Konspirationsteoretikern inom mig funderar på om det inte i vissa fall kan vara ett medvetet drag just för att öka piratkopieringen.

Är det för mycket foliehatt över det kanske?

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaN00bie
Konspirationsteoretikern inom mig funderar på om det inte i vissa fall kan vara ett medvetet drag just för att öka piratkopieringen.

Är det för mycket foliehatt över det kanske?

Ja, det är nog lite väl mycket foliehatt skulle jag säga spontant. Men Hanlons rakkniv är tvåeggad; enstaka medarbetare inom en dylik organisation kan säkert leka med tanken att piratkopierare kan både vara nyttiga idioter åt organisationens juridiska iver och lönsamt i form av stämningsprocesser. Men frågan är om brottets skadestånd kan täcka organisationens egna fantasiberäkning, det är inte säkert. Däremot täcker det säkert mer än väl de verkliga förlusterna på grund av piratkopieringen, eftersom det allt av döma är minimala och dränks i branschens egna problem.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Airwolf
Finns ju flertal goda anledningar till olika releasedatum, som i grund och botten beror på ekonomin:
Kostnad för reklam, PR, fokus, distribution, logistiska hinder, leverantörer, avtal, kapital/budget, konkurrens, marknaden, personal, test av marknad, mfl.

För bolaget och distributören ja, inte för marknaden eller kunden. Det är en slags vendor lock-in - något en global värld med rätta blir mindre och mindre tolerant inför.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk

Blir speciellt arg när dom gör såhär med TV-serier också. Dom sänder minst ½ år efter (antagligen för att det är för dyrt) och sen har dom färre reklamavbrott. Kunde dom inte bara ha lika många reklamavbrott som i USA (mer pengar) och köra mx en vecka efter? Då skulle man ju sluta ladda ner programmen och faktiskt titta på reklamen (ökade intäkter) Ibland undrar man hur dom tänker på svenska TV-kanaler...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NightKnight
Blir speciellt arg när dom gör såhär med TV-serier också. Dom sänder minst ½ år efter (antagligen för att det är för dyrt) och sen har dom färre reklamavbrott. Kunde dom inte bara ha lika många reklamavbrott som i USA (mer pengar) och köra mx en vecka efter? Då skulle man ju sluta ladda ner programmen och faktiskt titta på reklamen (ökade intäkter) Ibland undrar man hur dom tänker på svenska TV-kanaler...

Saken är väl den att de flesta konsumenter inte bryr sig. Hur många ser inte exempelvis Lost och Heroes på svensk tv, trots att de får en tvångstextad och lågupplöst version flera månader (åtminstone ibland) efter ursprungsvisningen (i hd)? Det är för många som accepterar det sämre alternativet. Därför kan tv-bolagen fortsätta hålla på så här. Piratkopiering tvingar företagen att ge kunderna mer rättighete. Men piratkopieringen påverkar inte tillräckligt mycket än.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Har hänt många gånger där det kommit ut en DVD screener, ibland t.om. DVDrip före filmen ens haft biopremiär i Sverige.
Däremot så börjar storfilmer ha biopremiär världen runt med någon dag i mellanrum.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk

The Reader är ett bra exempel på filmer med olika release http://www.imdb.com/title/tt0976051/releaseinfo

Först lanseras den i USA (limited) den 10 december, sedan UK 2 januari, sedan på riktigt i USA 9 januari.
Till Norge kom den 6 mars, Finland 27 mars, Danmark 8 april och Sverige 24 april.
Vad är det som gör att den lanseras i Norge en och en halv månad före Sverige?

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Saken är väl den att de flesta konsumenter inte bryr sig. Hur många ser inte exempelvis Lost och Heroes på svensk tv, trots att de får en tvångstextad och lågupplöst version flera månader (åtminstone ibland) efter ursprungsvisningen (i hd)? Det är för många som accepterar det sämre alternativet. Därför kan tv-bolagen fortsätta hålla på så här. Piratkopiering tvingar företagen att ge kunderna mer rättighete. Men piratkopieringen påverkar inte tillräckligt mycket än.

Vilket är en effekt av okunskap, något som sakta men säkert börjar ändras.

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Medlem

Re: olika release datum och fildelning?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
för att förklara vad jag undrar om i denna tråden så: http://en.wikipedia.org/wiki/Terminator_Salvation om ni scrollar ner en bit så ser ni att filmen släpps på olika datum(någon som även kanske kan förklara varför UK får filmen 1 dag tidigare än övriga EU?)

tror ni att ett datum för hela världen då filmen släpps skulle minska piratkopiering av den?

Ja det tror jag, viss piratkopiering i alla fall. TV-serier ännu mer kanske.
Info om det som är nytt och hypat i USA sprids på minuter till europa m.m. med nätet förstås, så då sitter det folk runtomkring i världen och har "blue balls" för att de inte får T4 / lost säsong 13 med en gång.

Men dom kanske lär sig nån gång på MGM etc, man får se.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NightKnight
Blir speciellt arg när dom gör såhär med TV-serier också. Dom sänder minst ½ år efter (antagligen för att det är för dyrt) och sen har dom färre reklamavbrott. Kunde dom inte bara ha lika många reklamavbrott som i USA (mer pengar) och köra mx en vecka efter? Då skulle man ju sluta ladda ner programmen och faktiskt titta på reklamen (ökade intäkter) Ibland undrar man hur dom tänker på svenska TV-kanaler...

Lika mycket reklam som i USA? Tack men nej tack. Dom har avbrott var femte jävla minut. Man blir galen på det.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xclusiv8
Lika mycket reklam som i USA? Tack men nej tack. Dom har avbrott var femte jävla minut. Man blir galen på det.

Fast det är kortare reklamavbrott.
Ifall det är bra eller dåligt vet jag inte. Ibland är det bara en produkt och en slogan på ca 30 sekunder. Sådär lagom att man stör sig men inte hinner resa sig eller zappa undan.
I framtiden tror jag att reklamen i USA kommer vara 5 sekunders spotar insprängda varje minut så de inte förlorar någon potentiell kund.

Svensk reklam kan man iallafall gå och pissa under.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Fast det är kortare reklamavbrott.
Ifall det är bra eller dåligt vet jag inte. Ibland är det bara en produkt och en slogan på ca 30 sekunder. Sådär lagom att man stör sig men inte hinner resa sig eller zappa undan.
I framtiden tror jag att reklamen i USA kommer vara 5 sekunders spotar insprängda varje minut så de inte förlorar någon potentiell kund.

Svensk reklam kan man iallafall gå och pissa under.

Det kan jag inte hålla med om. Vad jag har sett så är reklamen i genomsnitt runt 2-5 minuter. Det är riktigt irriterande när man kollar på film. Något börjar hända och boom reklam. AHHHH. Hatar amerikansk tv mer än tysk till och med. Och vi ska inte tala om deras super löjliga censur
Och angående din framtidsvision. Fy fan säger jag bara om det blir så. Jag kommer aldrig titta på tv om dom avbryter så ofta även om det är 5sek.

Permalänk
Medlem

-Senarelagt releasedatum om filmen eller tv-serien alls kommer hit
-Kopieringsskydd som gör att man inte kan välja hur man konsumerar det man betalat för.(VAFAN, jag har ju betalat!!!!!1!)
-Snedvriden anti-piratreklam som inte går att spola förbi(VAFAN, jag har ju betalat!!!!!1!)
-Sämre/Nedkortade versioner av samma film/tv-serie
-Sämre/Nedbantat extramaterial
-Regioner som gör att man inte ens kan använda produkten man betalat dyra pengar för(VAFAN, jag har ju betalat!!!!!1!)
-Nya tekniska kopieringsskydd/gränssnitt som kan göra en tv/skärm värdelös(hdcp) och som enbart straffar den som betalar.(VAFAN, jag har ju betalat!!!!!1!)

Så sammanfattningsvis kan man väl säga att det är svårt att konkurrera med gratis om alternativet är att betala för en produkt som inte går att spela upp i vilken spelare man vill, som inte går att se på vilken skärm man vill, som inte går att få tag i lika fort som "gratis", och som dessutom är fullproppad med propaganda och reklam, i sämre kvalitet och med sämre extramaterial.

Det är inte en framgångsrik affärsmodell enligt mig.

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x86
Det är inte en framgångsrik affärsmodell enligt mig.

Det är klart det är, när man kan lura idiot-politiker till att lagstifta fram lönsamheten

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xclusiv8
Det kan jag inte hålla med om. Vad jag har sett så är reklamen i genomsnitt runt 2-5 minuter. Det är riktigt irriterande när man kollar på film. Något börjar hända och boom reklam. AHHHH. Hatar amerikansk tv mer än tysk till och med. Och vi ska inte tala om deras super löjliga censur
Och angående din framtidsvision. Fy fan säger jag bara om det blir så. Jag kommer aldrig titta på tv om dom avbryter så ofta även om det är 5sek.

Jag kollar mest på baseboll och amerikansk fotboll när jag kollar på amerikansk TV.
Där är det korta spotar stup i kvarten. Sådär korta att man precis hinner sträcka sig efter kontrollen.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Jag kollar mest på baseboll och amerikansk fotboll när jag kollar på amerikansk TV.
Där är det korta spotar stup i kvarten. Sådär korta att man precis hinner sträcka sig efter kontrollen.

Nu passar ju själva programmet för just den typen av reklam.
De pausar inte nyheterna för 5 sek reklam mellan inslagen (även om det skulle få plats på Fox News sändningar).

Vi skulle absolut kunna ha liknande i svensk reklamfinansierad television. Fotbolls-väem, hockey och trav. Även liknande TV-serier som i 2½ Dads, reklampaus i 5 sek mellan varje skämt, blir ju ca en gång i minuten det.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Hedersmedlem

Digitalisera alla biografer och distribuera via internet. Sen kan filmbolagen sitta på filmerna tills det är dags att visa dem. Exempelvis använd kryptering så det likt steam kan ligga nedladdat men krypterat och nyckeln släpps ett tag innan visningen ska börja så datorerna lagom hinner dekryptera. I små städer går ju inte filmerna upp på biograferna för de inte fått tillräckligt många fysiska exemplar för att kunna visa samtidigt överallt. Inte alla som vill åka flera mil för att se filmen på något större biografkomplex. Finns den då redan att ladda ner i bra kvalité till Sverigepremiären sker så tar nog en del och tankar ner det istället för att vänta på att det ska komma till bybiografen.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Digitalisera alla biografer och distribuera via internet. Sen kan filmbolagen sitta på filmerna tills det är dags att visa dem. Exempelvis använd kryptering så det likt steam kan ligga nedladdat men krypterat och nyckeln släpps ett tag innan visningen ska börja så datorerna lagom hinner dekryptera. I små städer går ju inte filmerna upp på biograferna för de inte fått tillräckligt många fysiska exemplar för att kunna visa samtidigt överallt. Inte alla som vill åka flera mil för att se filmen på något större biografkomplex. Finns den då redan att ladda ner i bra kvalité till Sverigepremiären sker så tar nog en del och tankar ner det istället för att vänta på att det ska komma till bybiografen.

Nackdelen med att vänta på den där filmen är också att skiten har turnerat runt i stockholm eller dyl. plats i några månader och visats en 5 gånger per dag.
Så inte nog med att kvalitén på utrustningen inte är top notch, kvalitén på materialet man kör igenom anläggningen kan ibland få en människa att gråta.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if