Permalänk

Hur rengör ni era kort?

Tycker att tillverkarna borde ha lite info om hur man underhåller/rengör grafikkort. Men finns inte mkt läsning på deras sajter.

Hur gör ni när ni rengör?

Permalänk
Medlem

Den enda gången jag har rengjort ett grafikkort var då jag tog dammsugaren och svepte över fläkten på mitt 8600GS

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ala_95
Den enda gången jag har rengjort ett grafikkort var då jag tog dammsugaren och svepte över fläkten på mitt 8600GS

smart.........

OnT: trycklyft funkar bra, om du ska rengöra en GPU från kylpasta kan kemiskt ren bensin vara bra

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk

Tryckluft och toppsar är väl bra. Dammsugare ska undvikas om du inte är jäkligt försiktig och vet vad du riskerar.

Går ju även att skruva isär alltihop och använda vatten på vissa delar så länge ingenting med elektronik är i närheten. Förutsättningen är ju dock att man klarar av att få ihop det igen

Permalänk
Medlem

Om du bara ska blåsa bort lite damm så går det lättast med tryckluft

Mvh

NoobZone

Visa signatur

Skrotar bilar

Permalänk
Medlem

Jag vet att det var osmart. Men det var egentligen farsan som höll i dammsugaren så det var han som skulle få betala i värsta fall. Men jag nuddade aldrig chassit, grafikkortet eller något annat med dammsugaren så. Och datorn funkar fortfarande.

Men bäst är nog tryckluft.

Edit: Kom på att jag kanske borde göra ren gammeldatorn, inte rengjord någon gång och den är köpt 2002 Gissar att jag hittar bra mycket damm. Kan ta några bilder

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

rengöra...?

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk

Tryckluft!
Men om man använder en kompressor till detta ska man se till att ha en sån där liten pryl som filtrerar bort allt vatten ur luften, annars sprutar man ju fukt på komponenterna, vilket inte är bra.

Visa signatur

Ghetto-mod <3

Permalänk
Medlem

Pensel/tops på kylarna sen blåser jag bort dammet. Har hänt att jag blåst av datorer med kompressor med om det varit förjävla dammigt. Använde ingen vattenavskiljare eller ngt sånt skit.

Visa signatur

{{P180, p5k, q6600, 4x1GB ddr2 Dominator, Asus 8800gts 640MB, Raptor 150GB + randomdiskar},
{mbp e2011 13"},
{Asus 1005p},
{e2100, p5gz-mx, 2x2GB ddr2, 250GB}}

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CrazyBanana
Går ju även att skruva isär alltihop och använda vatten på vissa delar så länge ingenting med elektronik är i närheten. Förutsättningen är ju dock att man klarar av att få ihop det igen

borde kunna köra ditt dina kort i diskmaskinen om du vill se bara till att inte ha nått backup batter eller nått ikopplat och att det verkligen är torrt innan du sätter ihop det igen. typ 3 dar i ugnen på 50*c eller nått

hört om folk som kör sina tangentbord i diskmaskinen så det borde gå med grafikkort och moderkort med dock kan det nog bli korrotion i portarna på kortet efter ett tag men det borde fungera.. men synd att chansa.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

tryckluft..
håll fingret på fläkten om ni inte vill förstöra den..

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk
Medlem

Tryckluft e nog det bästa, setill att spärra fläkten(arna), de generar ström såfort de snurrar, vilket kan förstaöra kortet/eventuelt andra produkter oxå mät med multimeter sj när ni sätterfart på en fläkt bara

Visa signatur

PC: Cooler Master 690 II | ASUS P7P55D-E | Intel Core i5 760 @ 4.0GHz | Noctua NH-U12P | Sapphire 5850 Vapor-X 1GB (865/1202) | Corsair XMS3 8GB||

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klas-Kenny
Tryckluft!
Men om man använder en kompressor till detta ska man se till att ha en sån där liten pryl som filtrerar bort allt vatten ur luften, annars sprutar man ju fukt på komponenterna, vilket inte är bra.

Så man kan inte bara vänta på att den skall torka då?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Enda gången jag grovrengjort mitt kort så skruvade jag isär det och använde bomullstopsar, kemiskt ren bensin och papper.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-EP45-DS3 CPU: Intel C2Q Q6600 @ 3,61 GHz (1,48 vCore) med ZeroTherm NV120 Prem. GPU: Sapphire Radeon HD6950 1GB Minnen: Kingston HyperX PC6400 2x2GB CL5 HDD: Samsung SpinPoint F1 320GB PSU: Corsair TX650W Chassi: Antec Three Hundred
Citera mig om du vill vara säker på att få svar.

Permalänk
Medlem

Isopropanylalkohol och tandborste. Blåsa med munnen eller luft på burk.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem

Varför rengöra?
Om man byter delar nog ofta behöver man inte rengöra datorn

Visa signatur

Win 10: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 533MHz@800MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk
Avstängd

funkar kalas med dammsugare ju!

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk

Tryckluft är inte bra då de kommer fukt på komponenterna.

Permalänk
Avstängd

brukar köra damsugare över hela datorn, när jag orkar så blir det tryckluft då jag är medveten om att damsugare är lite risky.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AeroxPojken
Tryckluft är inte bra då de kommer fukt på komponenterna.

Tryckluft på burk?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ala_95
Tryckluft på burk?

Ingen aning . Tror de finns fukt i en sådan burk med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AeroxPojken
Ingen aning . Tror de finns fukt i en sådan burk med.

Googlat runt men kan inte hitta någonstans där det står att det inte är fukt i.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

tryck luft på burk är ju att föredra, då den inte inehåller fukt.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk

Har aldrig orkat köpa luft på burk.
Brukar spotta så man är alldeles torr i munnen. Sen blåser jag på som en galning

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RalleRalle
Har aldrig orkat köpa luft på burk.
Brukar spotta så man är alldeles torr i munnen. Sen blåser jag på som en galning

haha!! kan se de framför mig blir som vargen i "de tre små grisarna"

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk

Jag använder också lungorna

Visa signatur

Speldator: | Intel i7 2600k @ 4.2GHz | Corsair 16GB | 2xGTX 470 SLI | Asrock Extreme4 | SSD Intel G2 80GB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AeroxPojken
Tryckluft är inte bra då de kommer fukt på komponenterna.

Ohh, ja för fan! Datorn slutar fungera och brandkåren kommer varje gång jag städat detorn. Helst ska man ju ha den instängd i en bubbla med argon i. Luften innehåller ju en del vattenånga... ZOMG!!!111111one

Suck...

Visa signatur

{{P180, p5k, q6600, 4x1GB ddr2 Dominator, Asus 8800gts 640MB, Raptor 150GB + randomdiskar},
{mbp e2011 13"},
{Asus 1005p},
{e2100, p5gz-mx, 2x2GB ddr2, 250GB}}

Permalänk

Thx för alla svar

Angående dammsugare... Det borde väl egentligen vara rätt lugnt med ett plastmunstycke?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mackbrich
Thx för alla svar

Angående dammsugare... Det borde väl egentligen vara rätt lugnt med ett plastmunstycke?

Så länge damsugaren inte nuddar komponenterna så är det bra men ifall den bara nuddar lite lätt nån del så överförs en ganska fin esd stöt.

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Medlem

Jag behöver aldrig rengöra i min dator, har inte sett nåt damm alls på det ca året jag haft den Verkar som att dammfiltren i P182 funkar

Men i gamla datorn eller nån annan dammig dator föredrar jag tryckluft på burk.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S