Permalänk
Medlem

Teliaoch ip

Skrev till Telia och frågade lite som följer. Vilken sjyst inställning telia har till sina kunder.
Och alla ni som börjar hojta om fidelning kan svälja direkt. Det är inte det frågan gäller utan Telias inställning till den personliga integriteten.

Ärendenummer: ********

Undrar bara om ni planerar att följa Bahnhof med flera "det finns faktist flera" och radera ip- nummer omedelbart efter att det använts? Annars kommer ni nog förlora många abbonenter. Däribland mig. Jag har varit nöjd kund hos er i flera år och hoppas så förbli.

Svar 2009-04-18 14:05

Hej!
Tack för din förfrågan.

Telias policy är att om domstol ber om uppgifter så lämnar vi ut dem. I dagsläget raderar vi inga uppgifter.Vår förhoppning är att du i övrigt är nöjd med oss som leverantör och väljer att stanna av andra anledningar!

Med vänlig hälsning

Cecilia Larsson
Telia Kundservice

Fråga 2009-04-18 15:27

En domstol lämnar inte ut uppgifter utan att någon begärt detta. Polisen gör inte detta (såvida dom inte misstänker pedofiler eller liknande) utan det är företag som gör det.
Så med andra ord är Telias policy att det är ok att kränka den personliga integriteten.

Svar 2009-04-19 10:10

Hej!

Precis vi lämnar ut uppgifter om dem finns kvar, vi sparar inte för alltid utan det raderas efter en tid men vi kommer inte göra som Bahnhof som raderar med en gång. Dock lämnar vi ej ut om inte en domstol har begärt det.

Med vänlig hälsning

Alexander Lehtola
Telia Kundservice

Permalänk
Medlem

Och vart vill du komma med detta?

Det är väll rätt känt att operatörer lämnar ut uppgifter vid eventuella brott?
Förutom Bahnhof och kanske någon mer.

Visa signatur

REFUSED

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H-can
Och vart vill du komma med detta?

Det är väll rätt känt att operatörer lämnar ut uppgifter vid eventuella brott?
Förutom Bahnhof och kanske någon mer.

Var jag vill komma?
Är inte det självklart?
Att Telia tycker det är sjyst och till och med stödjer privata aktörer att kolla vad jag har för mig på internet.

Det är som att Posten skulle tycka det är ok och även stödja privata aktörer att snoka i din vanliga post tex.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hoppla
Var jag vill komma?
Är inte det självklart?
Att Telia tycker det är sjyst och till och med stödjer privata aktörer att kolla vad jag har för mig på internet.

Det är som att Posten skulle tycka det är ok och även stödja privata aktörer att snoka i din vanliga post tex.

Gilla läget grabben.

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem

En till tråd på detta temat? Börjar det inte bli lite enformigt?
Byt operatör, sluta fildela upphovsrättsskyddat material eller lös det på annat sätt så slipper du få dina uppgifter utlämnade.

Permalänk

Re: Teliaoch ip

Göteborgsposten har frågat runt några andra stora som sa att de sparade.
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=286&a=489343&ref=puff

Btw om du bryr dig det allra minsta om integritet så ta bort ärendenumret!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hoppla
Ärendenummer: ****censur****

Censurerat av mig bud_bundy..

Genom att lämna ut denna kan bl.a. vissa anställda på telia få veta din riktiga identitet på forumet och då registrera dina åsikter. De har ju redan tillgång till din ipadress(såvida du inte döljde dig) och kan från den få fram dina personuppgifter.

Nå annars bra att du mailade och frågade, det behövs fler som värnar om integriteten. Och när fler frågar så ser bredbandoperatörerna att det finns intresse. För dem som bryr sig om integritet så är det heller inte fel att kolla på andra problem. T.ex. EU och USA överens om kontroll av banktransaktioner, vilket är otroligt allvarligt. http://www.sr.se/ekot/artikel.asp?artikel=1455876

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Jag gillar inte läget oggan. Och vad det gäller fildelning inledde jag denna tråd angående detta Keyser.

Jag insinuerar ingenting med det jag skrev. Jag ville bra klargöra Telias inställning till sina kunder.

Är det så svårt att fatta det jag har skrivit precis som det står skrivet?

Permalänk
Medlem

Re: Re: Teliaoch ip

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy

Genom att lämna ut denna kan bl.a. vissa anställda på telia få veta din riktiga identitet på forumet och då registrera dina åsikter. De har ju redan tillgång till din ipadress och kan från den få fram dina personuppgifter.

Vilket sammanfattande att man jobbar där idag då

Dom stödjer inte privata aktörer utan dom gör som domstolen säger.
Inte för att jag stödjer IPRED som det är idag. Men någon form av "koll" måste rättsväsendet ändå ha.

Tänk på pedofilerna som blivit gripna med hjälp av IP-uppgifter från operatörerna. Går detta att kompromissa med att inte ge ut uppgifter om andra brott?

Visa signatur

REFUSED

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Teliaoch ip

Citat:

Ursprungligen inskrivet av H-can
Vilket sammanfattande att man jobbar där idag då

Dom stödjer inte privata aktörer utan dom gör som domstolen säger.
Inte för att jag stödjer IPRED som det är idag. Men någon form av "koll" måste rättsväsendet ändå ha.
Tänk på pedofilerna som blivit gripna med hjälp av IP-uppgifter från operatörerna.

Jag tycker inte om pedofiler eller liknande. Där räcker inte kastrering. Där bör införas jordhåla för resten av livet eller dödsstraff. Det är en vidrig sak. Men jag undrar om juristerna på Warner eller Sony mm bryr sig ett smack om pedofiler? Det tjänar dom inte en krona på. Nu tvingas jag in på fildelardiskussion. Fast jag inte ville.
Jag anser inte att skivbolag/filmbolag mm är ett rättsväsende.

Pedofiler är en polissak. Polisen tillhör rättsväsendet.

Genom att Telia sparar allting så bryter dom mot Lag 2003:389

Eller som Alltele säger som raderar uppgifter:
Bakgrunden är att vi, AllTele, anser det vara helt orimligt att spara och lämna ut kunduppgifter som vi enligt Lag 2003:389
om elektronisk kommunikation är skyldiga att löpande radera. Att då följa IPRED-lagen innebär att vi då tvingas bryta mot
svensk lagstiftning.

Jag skrev det jag skrev för vad det var.

Permalänk
Avstängd

"I dagsläget raderar vi inga uppgifter"? Det borde vara kriminellt! Har abonnenten givit sin tillåtelse? Kan abonnenten ens göra det? Idag har ju avtal blivit en ensidig pappersunderskrift, vilket är tokigt. Man måste få förhandla sitt avtal!

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd

"I dagsläget raderar vi inga uppgifter"? Det borde vara kriminellt! Har abonnenten givit sin tillåtelse? Kan abonnenten ens göra det? Idag har ju avtal blivit en ensidig pappersunderskrift, vilket är tokigt. Man måste få förhandla sitt avtal! Det borde vara kriminellt även i lag att inte radera någon uppgift! Hur länge sparas en sådan uppgift? Tusen år? Det andra svaret medger radering efter ett tag. Vet den ena vad den andra gör på Telia? Hur kan det vara lagligt att företag sparar något mer än nödvändigt om sina kunder? Detta är alltså ett mer övergripande problem; folk finns i register hos ICA, Fortum, Siba, Elgiganten, osv, osv utan transparens. Datainspektionen har förgäves påpekat detta och andra har uppmärksammat det; det är ett felaktigt normaltillstånd vi har. Skriv tillbaka och påtala att de bryter mot lag eller åtminstone det som borde vara lag och dina egna "användaravtal", ditt rättsmedvetande och ditt förtroende.

Edit: Sorry för dubbelpost.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
"I dagsläget raderar vi inga uppgifter"? Det borde vara kriminellt! Har abonnenten givit sin tillåtelse? Kan abonnenten ens göra det? Idag har ju avtal blivit en ensidig pappersunderskrift, vilket är tokigt. Man måste få förhandla sitt avtal! Det borde vara kriminellt även i lag att inte radera någon uppgift! Hur länge sparas en sådan uppgift? Tusen år? Det andra svaret medger radering efter ett tag. Vet den ena vad den andra gör på Telia? Hur kan det vara lagligt att företag sparar något mer än nödvändigt om sina kunder? Detta är alltså ett mer övergripande problem; folk finns i register hos ICA, Fortum, Siba, Elgiganten, osv, osv utan transparens. Datainspektionen har förgäves påpekat detta och andra har uppmärksammat det; det är ett felaktigt normaltillstånd vi har. Skriv tillbaka och påtala att de bryter mot lag eller åtminstone det som borde vara lag och dina egna "användaravtal", ditt rättsmedvetande och ditt förtroende.

Edit: Sorry för dubbelpost.

ingen som sitter med ett telia avtal lr länk till ett normal telia bredbands avtal?

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
"I dagsläget raderar vi inga uppgifter"? Det borde vara kriminellt! Har abonnenten givit sin tillåtelse? Kan abonnenten ens göra det? Idag har ju avtal blivit en ensidig pappersunderskrift, vilket är tokigt. Man måste få förhandla sitt avtal! Det borde vara kriminellt även i lag att inte radera någon uppgift! Hur länge sparas en sådan uppgift? Tusen år? Det andra svaret medger radering efter ett tag. Vet den ena vad den andra gör på Telia? Hur kan det vara lagligt att företag sparar något mer än nödvändigt om sina kunder? Detta är alltså ett mer övergripande problem; folk finns i register hos ICA, Fortum, Siba, Elgiganten, osv, osv utan transparens. Datainspektionen har förgäves påpekat detta och andra har uppmärksammat det; det är ett felaktigt normaltillstånd vi har. Skriv tillbaka och påtala att de bryter mot lag eller åtminstone det som borde vara lag och dina egna "användaravtal", ditt rättsmedvetande och ditt förtroende.

Edit: Sorry för dubbelpost.

Jag skrev tillbaka med följande. Har ej fått svar.

Fråga 2009-04-19 13:12
"Precis" skriver du Alexander Lehtola. Är det du eller din chef som står för det.
Vilken usel inställning. Tänk om posten skulle stå för samma sak. Skulle du gilla att komma hem och läsa redan läst post.

Ni stödjer intrång i den personliga integriteten. Om posten gjorde det skulle ovanstående scenario kunna ske.

Hur ställer sig Telia till Lag 2003:389?

Permalänk
Avstängd

Bra där!

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

En sak till...

En sak till.

Telia säger att dom måste höja priset för sina tjänster på grund av att deras leverantör Skanova har höjt sina priser.

Dom är lömska och fula. Hur många var det som köpte aktier i Telia när det såldes. Åtskilliga. Kruxet var bara det att dom som köpte redan ägde Telia i och med att det var statligt. Folk lurades att köpa det dom redan ägde.

Nu priset igen. Vem äger Skanova? Jo helägt av Telia. Telia höjer alltså inte priset på grund av Skanova. Telia höjer priset på grund av att Telia höjer priset

Visst är dom smidiga. Telia är stort och pratar med kluven tunga.

Permalänk
Medlem

Re: En sak till...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hoppla
En sak till.

Telia säger att dom måste höja priset för sina tjänster på grund av att deras leverantör Skanova har höjt sina priser.

Nu priset igen. Vem äger Skanova? Jo helägt av Telia. Telia höjer alltså inte priset på grund av Skanova. Telia höjer priset på grund av att Telia höjer priset

Visst är dom smidiga. Telia är stort och pratar med kluven tunga.

Skanova är nätleverantören. Skanova har tvingats av PTS, att ta högre pris.
Alltså inget "ägaren" telia har något med att göra.

Visa signatur

REFUSED

Permalänk

Har också telia och hade tänkt maila dem men vad har de för adress? Kan omöjligt hitta den på deras hemsida, istället envisas de med "vanliga frågor" och nämner inte ett ord om hur länge uppgifterna lagras.

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Skriv tillbaka och påtala att de bryter mot lag eller åtminstone det som borde vara lag och dina egna "användaravtal", ditt rättsmedvetande och ditt förtroende.

Du tror inte att TeliaSoneras jurister har haft detta uppe på bordet redan?
Förvänta er inga aha-upplevelser från deras sida

Visa signatur

REFUSED

Permalänk
Medlem

Re: Re: En sak till...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av H-can
Skanova är nätleverantören. Skanova har tvingats av PTS, att ta högre pris.
Alltså inget "ägaren" telia har något med att göra.

Jodå det är så. Men Telia äger Skanova och skyller på dom. När dom kunde skriva.
Vi (Telia) måste höja priset på grund av PTS. Fast det låter ju inte lika bra. Varför skylla på Skanova överhuvudtaget? Jo det låter bättre. Det gäller att tråckla med orden för att framstå på bästa sätt.

Det är inte alla som vet att Telia heläger Skanova.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gamefreak
Har också telia och hade tänkt maila dem men vad har de för adress? Kan omöjligt hitta den på deras hemsida, istället envisas de med "vanliga frågor" och nämner inte ett ord om hur länge uppgifterna lagras.

http://www.telia.se/privat/kundservice/kontaktatelia/viae-pos...

Sen är det bara att välja något inom bredband.

Permalänk
Medlem

detta är en sak som aldrig kommer ändras, en "vanlig" människa har varit "förföljd" i århundraden. Nackdelen med internet är att en annan kan se vad man håller på med utan ens vetskap.
förr handlade det om som än idag att se till att man betalar skatt. då som spannmål, idag pengar. det kunde även handla om tvingad gästfrihet som idag kan jämföras med internet, att man inte får sitt privata liv ifred.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H-can
Du tror inte att TeliaSoneras jurister har haft detta uppe på bordet redan?
Förvänta er inga aha-upplevelser från deras sida

Ja, det är klart de har. Inga aha-upplevelser att vänta alltså, förutom att abonnenterna är mer medvetna om problemets natur nu än tidigare. _Det_ kan bli en aha-upplevelse för dem om tillräckligt många fattar mod och ork att byta.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk

skickade också och frågade telia om de ska radera ip-adresser. Deras svar:

"Hej!
Tack för din förfrågan.

Än så länge är våran policy att lämna ut uppgifterna om de efterfrågas i rättegång. Jag vet att det blivit en ny diskussion då det gått ut i media hur de olika bolagen gör men än så länge är detta telias policy.

Jag hopppas att ni är nöjd måd våran service och de tjänster vi levererar."

Jag frågade också om hur länge de lagrar uppgifterna men de kunde de tydligen inte svara på

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W