Permalänk

Amd vs Intel

Hej! Jag har ett litet problem, jag hade tänkt bygga ihop en dator, nu har jag fastnat bland processorerna! jag vet inte vilken processor jag ska välja.. Jag vill kunna spela dom senaste spelen problem fritt och jag håller på ganska mycket med bildredigering! ska man satsa på intel eller amd. Dessa två processorer ska jag välja mellan:

Intel : https://www.inet.se/datorkomponenter/processorer/intel-core-2...

Amd : https://www.inet.se/datorkomponenter/processorer/amd-athlon64...

Sammanlagt med allting så blir intel datorn 960kr dyrare än amd datorn! Så nu behöver jag era råd hur man ska göra, om man ska lägga till 960kr för att få intel processorn eller köra på den billigare amd processorn?

/ Fabian

Permalänk
Medlem

Idag spelar det nog ingen roll vilken av just dessa du väljer. Men om du bara väljer mellan dessa hade jag nog valt Intel cpu'n. Bara för den är kraftfullare av dessa.

Annars hade jag nog valt en Phenom II 920.

Permalänk
Medlem

Hallå själv har jag en intel e8400 och tycker att den är bra
men har inte så mkt pengar elr /vill du inte lägga så mkt pengar på en dator så kanske du skall ta AMD. AMD:n är en välldigt prisvärd prolle.

men vad vet jag

MVH jeppe.

Visa signatur

Asus P5Q se | Intel e8400 3.0 Ghz | Sapphire 4850 512mb | Corsair 550w | Corsair 4GB RAM 800 Mhz | WD caviar 640 GB Black | Optiarc 7200s | Win Vista 64* | Antec 900

Permalänk

Intel, definitivt!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jeeppeh
Hallå själv har jag en intel e8400 och tycker att den är bra
men har inte så mkt pengar elr /vill du inte lägga så mkt pengar på en dator så kanske du skall ta AMD. AMD:n är en välldigt prisvärd prolle.

men vad vet jag

MVH jeppe.

Okej! Hur presterar den i photoshop ? Intel processorn ? det lutar faktiskt lite mot den nu för alla har skrivit att den är bra!

Permalänk
Medlem

Av dom processorerna hade jag valt intel men köp hellre AMD Phenom 2 920/940 eller någon av AMD Phenom prollarna som kommer nästa vecka

Men somsagt av dom hade jag valt intel

Visa signatur

Intel 3570k @ 4,4GHz | ASUS P8Z77-V | G.Skill 8GB 1600Mhz | Gigabyte GTX970 | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair HX650 | Antec P280

Permalänk

Jag hade kört AMD Phenom 2 (eller Phenom) för att de är mer prisvärda och har potential, speciellt P2erna som visar goda klockegenskaper.

Permalänk

Intel processorn är bättre, skulle rekomendera den med.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MattiasHoken
Intel processorn är bättre, skulle rekomendera den med.

okey, då har jag gått över till intel nu ! Snackade med någon kompis och han nämnde ( Intel Core™ 2 Duo E7400 2,8GHz ) istället för Intel Core 2 Duo E8400 3.0GHz... Skillnaden på dessa är ju : 3mb cache minne ist för 6mb som 8400:an har, och 2,8 ghz istället för 3,0 ghz som 8400:an har.... e7400 är ju typ 500 kr billigare och ger enligt min kompis ingen märkvärdig skillnad på prestandan. Vad har ni för åsikter ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fabbemannen
Okej! Hur presterar den i photoshop ? Intel processorn ? det lutar faktiskt lite mot den nu för alla har skrivit att den är bra!

Ja det funkar väldigt bra:)

Visa signatur

Asus P5Q se | Intel e8400 3.0 Ghz | Sapphire 4850 512mb | Corsair 550w | Corsair 4GB RAM 800 Mhz | WD caviar 640 GB Black | Optiarc 7200s | Win Vista 64* | Antec 900

Permalänk
Avstängd

Skulle kört med en X3 som släpps nu imorrn. 2.8GHz, 3 kärnor och bra prestanda per Hz. Dessutom överklockningspotential, billig och klarar bildredigering och spel mycket bättre än dualcores. Utpresterar dina alternativ ordentligt.

1500:- för 3 riktigt snabba kärnor, 7.5Mb cache, och överklockningspotential och sval processor.

Permalänk
Medlem

Är det inte så att AMD fortfarande ger mer värme och mer energi förbrukning än Intel propparna?

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Skulle nog säga samma sak som Boris. Mycket prestanda för pengarna.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dax
Är det inte så att AMD fortfarande ger mer värme och mer energi förbrukning än Intel propparna?

Du får vara mer specifik. Intel och AMD har massor med olika processorer som alla använder olika mycket energi. Men klock för klock så bör det se ut så här (i7 drar mest): i7 > Phenom X4 > Core 2 Quad > Phenom II X4. Inte helt säker dock.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Skulle kört med en X3 som släpps nu imorrn. 2.8GHz, 3 kärnor och bra prestanda per Hz. Dessutom överklockningspotential, billig och klarar bildredigering och spel mycket bättre än dualcores. Utpresterar dina alternativ ordentligt.

1500:- för 3 riktigt snabba kärnor, 7.5Mb cache, och överklockningspotential och sval processor.

Är lite skeptiskt till att den processor klarar bildredigering och spel mycket bättre än E8400. Både bildredigering och spel är rätt dåliga på att utnyttja många kärnor (även senaste Photoshop-versionen utnyttjar flera kärnor dåligt, det är ju i princip bara zoomfunktionen som nyttjar kärnorna bra).

Om man kollar på detta test:
http://www.legionhardware.com/document.php?id=807&p=0

Där de parar ihop GTX295 (som ju är dagens bäst presterande grafikkort) med diverse processorer, så ser man att prestanda mellan PhenomII x4 940@3GHz och E8400@3GHz är rätt likartad, vilket får mig att tycka att det är mindre troligt att en PhenomII x3 @2.8GHz skulle prestera markant bättre.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Vad jag har sett så har x3 720 nästan nästan samma prestanda som x4 940. Men jag tycker du ska köpa en E8400 och klocka den till minst 3,8ghz, det får du mest prestanda för pengarna. Iallafall i spel. WrongTargets test visar bättre prestanda med E8400 4ghz än Phenom II 940 3,8ghz (lika lätt att klocka 940 till 3,8ghz som E8400 till 4ghz ungefär). Och E8400 brukar vara mycket bättre än de flesta andra prollar pga att det är en dual-core så jag tycker verkligen att E8400 är något att satsa på. Det skulle jag gjort om jag hade pengar (är pank ). Och det finns många begagnade e8400/e8500 till salu för kanske 1300kr nu så leta efter en sån

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Skulle kört med en X3 som släpps nu imorrn. 2.8GHz, 3 kärnor och bra prestanda per Hz. Dessutom överklockningspotential, billig och klarar bildredigering och spel mycket bättre än dualcores. Utpresterar dina alternativ ordentligt.

1500:- för 3 riktigt snabba kärnor, 7.5Mb cache, och överklockningspotential och sval processor.

En x3 710 eller 720 klarar inte spel bättre än E8400 nej. Och klockar inte bättre heller för den delen (av vad vi har sett från phenomII x4). Och nej den är inte svalare. Det är det näst bästa alternativet men inte bättre än en E8400. Sen som sagt leta efter en begagnad E8400

Permalänk
Medlem

Hmm, E8400 är nog bättre fast mycket dyrare, själv hade jag valt AMDn för att den är bra och för bara 750:-.

Permalänk
Medlem

Hur skulle det bli om man jämförde:
AMD Phenom2 X4 940 3.0Ghz AM2 Black Edition mot I
ntel Core i7 920 2.66GHz, först och främst spelmässigt och sedan kanske till videoredigering O.S.V? Vilket är prisvärdast???

Permalänk
Medlem

E7400 om du är på en budget, annars E8400. Det är inte stor skillnad mellan dom.

Du vet självklart att du måste ha olika sorts moderkort för AMD och Intel processorn?

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|