350W nätagg tillräckligt för 3850?

Permalänk
Medlem

350W nätagg tillräckligt för 3850?

Har en gammal burk med en AMD64 3000+. Mitt gamla 6600GTs fläkt har börjat strejka, så bestämde mig för att införskaffa nytt grafikkort. Fick tag i ett AGP 3850 relativt billigt, så har lagt en beställning på det. Frågan följer;

Kommer mitt gamla nätagg orka att driva kortet? Det är ett 350 watt som följde med Antec-lådan jag köpte för 4-5 år sedan. Utöver kortet kommer det sitta en IDE-hårddisk, en USB-hårddisk, en USB-DVD-brännare och ett par gamepads kopplat till datorn.

Vidare funderingar är att om det inte riktigt skulle orka, så kanske man kan klocka ner grafikkortet för att få ner strömförbrukningen? Antar att min processor lär flaskhalsa så pass mycket att jag inte kommer få ut full prestanda ur kortet ändå, och alltså inte råka ut för någon reell prestandaskillnad vid lite nedklockning?

Är inte så sugen på att behöva slanga ut med ytterligare en tusenlapp på ett nytt nätagg för att kunna använda grafikkortet. Poängen med att köpa ett billigt grafikkort är som borta då.

Tacksam för svar.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Hedersmedlem

Det är svårt att svara på den frågan då antec hade problem med sina nätagg just för tre fyra år sedan. Dock så är jag benägen att tro att ditt nätagg räcker, men som sagt helt säker kan man inte bli/vara

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

jag tror inte att de kommer att räcka för att kortet kräver extra ström.

Permalänk
Medlem

Det är gränsfall, men det kan fungera. Jag satte ihop en dator av överblivna delar igår med ett 380W Xion skräpagg, det sitter en Celeron 420 klockad till 2.4GHz och ett 8800GTS klockat till 575MHz i burken 2GB DDR2-RAM samt DVD-brännare och 500GB hårddisk. Det fungerar 100% stabilt till WoW på högsta i 1440x900. Ärligt talat trodde jag inte ens att datorn skulle starta, men det gjorde den.

Jämför man med din rigg så drar din processor lite mer ström, dina DDR-minnen drar lite mer ström än DDR2 men 4830 bör dra rätt mycket mindre än ett klockat 8800GTS som ju är 90nm mot ditt 55nm. Samtidigt är agget 30W svagare, och båda våra agg är av tveksam kvalitet men mitt är kanske ett par år nyare det är ATX 2.2-standard och har separat pcie-sladd.

Som sagt, svårt att lova något men det är iaf inte helt omöjligt att det fungerar.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Räcker och blir över till 100% om inte ditt agg är av ett måndagsex......

Visa signatur

Antec Three Hundred INTEL-i5-760 @ 4,1 Ghz / MSI P55M-GD45/ Radeon R9 280X / 8GB Corsair XMS3 1600mhz / Corsair TX 650W / Kingston SSDnow v300 120gb (old version) / Samsung Spinpoint F3 1TB / BenQ M2700HD 27" / SuperPI 10,249 Sek

Permalänk
Medlem

3850 är ett relativt krävande kort... skulle tro att det kräver minst en 400wattare..

men samtidigt så har antec tillvärkat några monsteragg (earthwatt och truepower) och dessa agg klara otroligt mycket mer än vad man tror... så om du har något av dom så kanske.... men jag vill inte lova något ^^'

Visa signatur

"overclocked budget-monster":amd athlonX2 5200+@ 3.2 ghz -:- k9a2vm -:- 2600pro 512mb (core:850 mem:580) -:- 2gb crosair...

Permalänk
Medlem

Jag tror det kommer funka.

Förvisso är en del äldre Antec-agg av diskutabel kvalitet som Jalle är inne på, så det kanske börjar bli dags att byta ut det iallafall, men rent belastningsmässigt så bör det troligen funka IMHO.

Se här tex:
http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3151&p=11
Mer än 20W snålare än 8800GT, och drar inte speciellt mycket mer än ett 8600GTS.

Olga32, kan du kolla på agget vad det har för specifikation på 12V linan tex?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Är ett sånt här kort det handlar om (dock ej lagt ut 1279kr för det:)): http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=346359&view=detailed#Pro...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Olga32, kan du kolla på agget vad det har för specifikation på 12V linan tex?

Absolut, ska titta på det ikväll när jag kommer hem från jobbet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av zith360
men samtidigt så har antec tillvärkat några monsteragg (earthwatt och truepower)

Är knappast något sådant. Handlar nog om något standard-agg dom skickade med sina chassin på den tiden...

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem

För information så har 380W-agget jag nämner ovan 14A på 12V1 och 15A på 12V2, vilket alltså verkar räcka till en del.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk

Jag har extremt svårt att tro att det inte skulle fungera. Det är ju inga direkt strömkrävande komponenter och Antec gör hyfsade aggregat. Om det hade varit ett dåligt SmartPower aggregat, så skulle kondingarna redan gett sig vid det här laget kan man tycka (de flesta gav med sig inom 1-2år).
Även de gamla SmartPoweraggregaten hade faktiskt en rätt sund konstruktion, tyvärr var dock kondensatorerna undermåliga Fuhuiji (med reservation för stavfel ), så även ett sådant skulle klara av att driva burken (tills kondingarna givit upp andan)

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Om det hade varit ett dåligt SmartPower aggregat, så skulle kondingarna redan gett sig vid det här laget kan man tycka (de flesta gav med sig inom 1-2år).

Det var visst ett SmartPower-aggregat. Och trots allt tuffar det på efter 4-5 år. Måste ha haft tur antar jag? Eller tuffade åtmistone senast jag slog igång datorn.

Någon chans att det skulle ruinera datorn om det går sönder snart? Eller är det bara byta ut agget om det rasar?

Elektronik är inte min starka sida, så jag tog en bild på sidan av aggregatet så kan ni kanske avgöra vad det orkar med, se länk nedan;

SmartPower 350W

Och ja... jag vet att det är dammigt. Ska åtgärdas samtidigt som jag trycker in mitt nya grafikkort tänkte jag.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk

Hmm, det kan ju vara som så att din nuvarande burk drar så lite effekt att kondingarna inte fått jobba särskilt hårt och därför har hållit.

Personligen skulle jag tagit det säkra före det osäkra och bytt aggregat. Om det är köpt för 4-5 år sedan, så lär det vara en äldre revision med dåliga kondingar. Ett FSP 400PNF är ett billigt och bra alternativ.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=77290

Det som hände många med SmartPower aggregatet var att först började det pipa högfrekvent (dock inte i alla fall), även när datorn var avslagen (tills man tryckte på av-knappen på aggregatet). Därefter gav aggregatet upp och i vissa fall drog det med sig moderkortet i fallet. Detta pga att kondensatornerna börjat svälla och i vissa fall sprack, med transienter och spänningar utanför spec. som följd.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Personligen skulle jag tagit det säkra före det osäkra och bytt aggregat. Om det är köpt för 4-5 år sedan, så lär det vara en äldre revision med dåliga kondingar. Ett FSP 400PNF är ett billigt och bra alternativ.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=77290

Det kanske fungerar lika bra med ett sånt här?

http://www.oc.nu/ItemInfo?itemId=53968901&itemName=FSP+PNF+35...

Blir 10kr dyrare än att beställa från Inet för ett lite sämre nätagg, men då kan jag istället bara glida förbi och plocka upp ett på fredag. Annars måste jag vänta med att lägga beställningen och då behöva vänta över helgen. Driver det datorn vi talar om så gör det detsamma för mig att det är 50W mindre.

Fredag! Då är det löning och dags att fira att bilen gått igenom besiktningen (det måste den göra!) med att förhoppningsvis bygga ihop mina nya fina delar med öl i hand.

EDIT:
Går det att öppna upp agget och på något enkelt sätt se om det är dåliga kondensatorer eller om jag kanske inte har något att oroa mig för? Eller är det ett genomgående problem för absolut alla SmartPower vid denna tidpunkt?

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olga32
Det kanske fungerar lika bra med ett sånt här?

http://www.oc.nu/ItemInfo?itemId=53968901&itemName=FSP+PNF+35...

Blir 10kr dyrare än att beställa från Inet för ett lite sämre nätagg, men då kan jag istället bara glida förbi och plocka upp ett på fredag. Annars måste jag vänta med att lägga beställningen och då behöva vänta över helgen. Driver det datorn vi talar om så gör det detsamma för mig att det är 50W mindre.

Fredag! Då är det löning och dags att fira att bilen gått igenom besiktningen (det måste den göra!) med att förhoppningsvis bygga ihop mina nya fina delar med öl i hand.

EDIT:
Går det att öppna upp agget och på något enkelt sätt se om det är dåliga kondensatorer eller om jag kanske inte har något att oroa mig för?

Jodå, ett FSP 350PNF går bra det också. (förresten, kan du få fraktfritt på Inet https://www.inet.se/artikel/6101343/)

Du kan öppna aggregatet, svullna kondensatorer ser helt enkelt lite svullna ut, istället för en cylinder med raka sidor bågnar sidorna utåt och i vissa fall läcker toppen ut en brun gegga. Du kan säkert provköra komponenterna med ditt gamla aggregat, men för längre tids drift skulle jag bytt till ett som var säkrare.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Jodå, ett FSP 350PNF går bra det också. (förresten, kan du få fraktfritt på Inet https://www.inet.se/artikel/6101343/)

Du kan öppna aggregatet, svullna kondensatorer ser helt enkelt lite svullna ut, istället för en cylinder med raka sidor bågnar sidorna utåt och i vissa fall läcker toppen ut en brun gegga. Du kan säkert provköra komponenterna med ditt gamla aggregat, men för längre tids drift skulle jag bytt till ett som var säkrare.

Hur många kondensatorer pratar vi om? Funderade om det kanske var aktuellt att börja meka själv? Eller kan man ha ihjäl sig på kuppen? Tänkte väl mest på texten som kan ses på bilden ovan "Not user serviceable.".

Intressant det där med fraktfritt... Kanske blir att köpa något därifrån senare då. Nånting användbart kan man alltid hitta för 200kr.

Men är inte ett "Ace RawDeal Plus 420W" ett bättre köp för mindre pengar då?

https://www.inet.se/datorkomponenter/naetaggregat/ace-rawdeal-plus-420w/6909475/

Eller är FSP mer pålitligt?

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olga32
Hur många kondensatorer pratar vi om? Funderade om det kanske var aktuellt att börja meka själv? Eller kan man ha ihjäl sig på kuppen? Tänkte väl mest på texten som kan ses på bilden ovan "Not user serviceable.".

Intressant det där med fraktfritt... Kanske blir att köpa något därifrån senare då. Nånting användbart kan man alltid hitta för 200kr.

Men är inte ett "Ace RawDeal Plus 420W" ett bättre köp för mindre pengar då?

https://www.inet.se/datorkomponenter/naetaggregat/ace-rawdeal-plus-420w/6909475/

Eller är FSP mer pålitligt?

Ace är ett sämre alternativ än ditt SmartPower. SmartPower- aggregatet har åminstone en vettig grundkonstruktion.

FSP är att föredra. Ett 350W FSP levererar ungefär lika mycket ström på 12V-linan som ett Ace 550. M.a.o är ACE gravt överspecificerade.
Jag skulle tagit ett FSP 350PNF före ACE 420 alla da'r i veckan.

Mecka själv är rätt svårt, det är riktigt tight i aggregatet, jag hade samma funderingar med mitt gamla Smartpower 450, men skrotade dem sedan jag tagit av chassit och kollat. Slängde aggregatet på tippen och köpte ett Corsair HX520 som jag kört på sedan dess (aggregatet har klarat mina senaste tre uppgraderingar utan problem och hänger nog med ett par uppgraderingar till).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
FSP är att föredra. Ett 350W FSP levererar ungefär lika mycket ström på 12V-linan som ett Ace 550. M.a.o är ACE gravt överspecificerade.
Jag skulle tagit ett FSP 350PNF före ACE 420 alla da'r i veckan.

Mecka själv är rätt svårt, det är riktigt tight i aggregatet

Ok. Då blir det att städa igenom lådan och installera komponenterna nu i veckan för att snart införskaffa mig ett nytt FSP-agg då lönen kommit.

Tackar och bockar för all hjälp och vägledning.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem

Mja, kan rekomendera FSP 350W. körde en klockad x2 4000+ och 2 st 7900gs i sli som jag senare bytte till ett hd3850 som den klarade utan problem.

Permalänk
Medlem

Va?! Jag tror absolut att 350W kommer att räcka! Ett i7 system med 4870 1gb drar 227W vid belastning enligt swecs "världens snabbaste grafikkort"-test (284 x 0,8 = 227, eftersom det är mätt vid väggen och nätagget har en verkningsgrad på max 80%)
Länk: http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6155&page=9

OBS Jag är ingen expert på detta men jag tycker att detta testet visar ganska tydligt att en dator drar inte särskilt mycket ström!

EDIT: Och då var ändå processorn klockad till 3.6GHz

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sneth
Va?! Jag tror absolut att 350W kommer att räcka! Ett i7 system med 4870 1gb drar 227W vid belastning enligt swecs "världens snabbaste grafikkort"-test (284 x 0,8 = 227, eftersom det är mätt vid väggen och nätagget har en verkningsgrad på max 80%)
Länk: http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6155&page=9

OBS Jag är ingen expert på detta men jag tycker att detta testet visar ganska tydligt att en dator drar inte särskilt mycket ström!

EDIT: Och då var ändå processorn klockad till 3.6GHz

Jo, att 350W från ett bra aggregat räcker är väl de flesta i den här tråden överrens om, dock är det en god ide' att byta aggregat. (till ett annat 350W aggregat eller bättre). Detta för att det aggregat som trådskaparen sitter på är en modell med kända fel, som begränsar aggregatets livslängd vid lite högre belastning.

Visa signatur

~Pelle~