Laptop köpråd: Snygg med hyffsad prestanda

Permalänk
Medlem

Laptop köpråd: Snygg med hyffsad prestanda

Jag är på jakt efter en laptop som jag ska kunna programmera på, och möjligen spela lite. Spelandet är absolut inget jag har tänkt göra mycket av, men det är mer att om jag någon gång skulle få för mig att dra till en kompis och köra lite så ska det inte vara helt hopplöst. Jag har trots allt en stationär dator som jag kan göra sånt på.

Tanken är mer att jag ska ha en dator som jag kan bära med mig nu när jag gör examensarbete, och då är det främst kodning och surfning som är aktuellt.

Jag har sett lite olika laptops som folk har, och har märkt att vissa har en väldigt blank skärm vilket jag tycker verkar vara en nice feature. Antar att det är det som menas med "högblank".

Det hade även varit trevligt med en laptop som är lite designmässigt snygg. Nu menar jag inte att det måste vara någon designers edition där någon känd formgivare varit inblandad. Men jag vill däremot inte ha en av de där svarta fyrkantiga lådorna som ser jättetråkiga ut.

En schysst batteritid är heller inte fel, men det är ju något man får väga mot priset. Datorn bör vara en core 2 duo, att köpa något annat känns inte så lockande, och skärmstorleken runt 15", inte mindre iaf. Jag tycker att det blir för jobbigt att arbeta på den om det blir mindre. Skriv gärna vad ni tycker är en bra storlek på en laptop. Jag har enbart haft stationära datorer tidigare, så jag vet inte riktigt vad jag kommer tycka.

Min budget ligger på under 10k, gärna närmare 7k.

Vad har ni för förslag?

Visa signatur

Du är min fiende tills motsatsen är bevisad, och bevisbördan ligger hos dig.

Permalänk
Medlem

köp min sony vaio vettja..
avänder den inte längre.

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem

Dell studio 15 är ju ganska nice, kan fås med lite roliga motiv på locket med.

Helnöjd med min, tuffar på som man kan önska sig.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=404921&view=detailed#Pro... - 17 tum och ett rätt vasst HD3470 3 Gb ram

Rekomenderar: http://www.netonnet.se/index.asp?tracker=prisjakt&iid=117719
Jobbar på en datorbutik i lilla ulricehamn och vi har en sån i våran butik och den är riktigt skön. 4 Gb ram 16'tum 2.0Ghz Dual core. 9600Gt 1 Gb riktigt vasst för att vara på en bärbar under 10 000:-. 320Gb räcker till det mesta eftersom man inte får ladda ner längre. Enligt mitt tycke är den rätt snygg, ingen design adward winner men lugnt snyggare än Fujuitsus AMILIO serie. Och en mörkblå nästan svart baksida. Tips när det gäller Acer är att rensa bort all skit som är med från början som Esobi och 60 dagars gratis office, yahoo toolbar osv.

Ett tips vilken du än väljer är att du går in i vistas advancerade batteri inställningar och ställer in så att det sparar en hel del ström när den går på batteri. Kan ställa CPU hastigheten på "Låg" och ta ner kontrasten till 60% ger 4 timmars batteri tid om jag inte minns fel. orginal tiden är ca 2:42 timmar.

[edit] Köp dell studio 17 tum om design är viktigt, fast då får du lägga på 390-900 kr och är det värt det? du kan ju köpa en extern hårddisk eller datorhögtalare eller annat kul för det priset.

Visa signatur

p4 3.4ghz 1290 (3 st ddr) radeon 9800 pro 128mb

Permalänk
Hedersmedlem

Hade inte valt en Acer om jag redan på förväg visste att jag skulle bära omkring på datorn. Nu är det min personliga åsikt, finns oändliga diskussioner om detta.
Om du vill komma lite billigare undan med en dator som jag anser passa dig efter det du skriver så kan du kika på Compaq CQ60-130.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=353604

Har själv haft den och den är överlag bra enligt mig. Numeriskt tangentbord är ett stort plus

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk

netonnet.se

Acer Aspire 6930G-644G32MN, 6990 :-

- 16-tums skärm
- Intel Core2Duo T6400
- Geforce 9600M GT 1GB
- 4GB RAM / 320GB HDD
- Dolby Home Theater
- Trådlöst nätverk 300Mbps
- Webcam & HDMI

------------------------------------------
Acer Aspire 8730G-644G50Mn 9 990:-

- 18,4-tums skärm
- Intel Core2Duo T6400
- 4GB RAM / 500GB HDD
- GeForce 9600M GT 1GB
- Trådlöst nätverk 300Mbps
- Webbkamera
- HDMI
- 8-cells batteri

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ODDNAME
Dell studio 15 är ju ganska nice, kan fås med lite roliga motiv på locket med.

Helnöjd med min, tuffar på som man kan önska sig.

Ja, En dell känns som ett bra val. Jag har bara bra erfarenhet från dell-datorer. Men det var jäklar vad priset stack iväg om man ville ha 9celligt batteri.

Motiven på datorerna är jag lite tveksam till. När man ser deras vinklade bilder där dom har fått trixa med belysningen så ser dom hur nice ut som helst. Men när man sen klickar sig in för att titta på motiven rakt framifrån så verkar dom helt plötsligt inte hålla samma kvalite.

Dell har också det positiva att man kan avbeställa OS. Jag har bara dålig erfarenhet av visa, så för min del kommer det bli att köra in XP direkt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sinned89
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=404921&view=detailed#Pro... - 17 tum och ett rätt vasst HD3470 3 Gb ram

Rekomenderar: http://www.netonnet.se/index.asp?tracker=prisjakt&iid=117719
Jobbar på en datorbutik i lilla ulricehamn och vi har en sån i våran butik och den är riktigt skön. 4 Gb ram 16'tum 2.0Ghz Dual core. 9600Gt 1 Gb riktigt vasst för att vara på en bärbar under 10 000:-. 320Gb räcker till det mesta eftersom man inte får ladda ner längre. Enligt mitt tycke är den rätt snygg, ingen design adward winner men lugnt snyggare än Fujuitsus AMILIO serie. Och en mörkblå nästan svart baksida. Tips när det gäller Acer är att rensa bort all skit som är med från början som Esobi och 60 dagars gratis office, yahoo toolbar osv.

Ett tips vilken du än väljer är att du går in i vistas advancerade batteri inställningar och ställer in så att det sparar en hel del ström när den går på batteri. Kan ställa CPU hastigheten på "Låg" och ta ner kontrasten till 60% ger 4 timmars batteri tid om jag inte minns fel. orginal tiden är ca 2:42 timmar.

[edit] Köp dell studio 17 tum om design är viktigt, fast då får du lägga på 390-900 kr och är det värt det? du kan ju köpa en extern hårddisk eller datorhögtalare eller annat kul för det priset.

Jag har hört lite dåliga saker om Acer, hur är kvaliten på deras datorer egentligen? Är kritiken jag har hört befogad? De märkesdatorer jag har varit i kontakt med innan är HP och Dell, och båda dessa har gett ett bra intryck. Hur står sig Acer mot dessa?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilstallione
Hade inte valt en Acer om jag redan på förväg visste att jag skulle bära omkring på datorn. Nu är det min personliga åsikt, finns oändliga diskussioner om detta.
Om du vill komma lite billigare undan med en dator som jag anser passa dig efter det du skriver så kan du kika på Compaq CQ60-130.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=353604

Har själv haft den och den är överlag bra enligt mig. Numeriskt tangentbord är ett stort plus

Priset är helt klart intressant, men är det verkligen vettigt att beställa en laptop som inte har core2duo?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av marcusnns
netonnet.se

Acer Aspire 6930G-644G32MN, 6990 :-

- 16-tums skärm
- Intel Core2Duo T6400
- Geforce 9600M GT 1GB
- 4GB RAM / 320GB HDD
- Dolby Home Theater
- Trådlöst nätverk 300Mbps
- Webcam & HDMI

------------------------------------------
Acer Aspire 8730G-644G50Mn 9 990:-

- 18,4-tums skärm
- Intel Core2Duo T6400
- 4GB RAM / 500GB HDD
- GeForce 9600M GT 1GB
- Trådlöst nätverk 300Mbps
- Webbkamera
- HDMI
- 8-cells batteri

Den första datorn verkar intressant, men det är samma där att jag vet inte om jag borde vara misstänksam mot att beställa en Acer.

Visa signatur

Du är min fiende tills motsatsen är bevisad, och bevisbördan ligger hos dig.

Permalänk
Medlem

Ärligt talat så är vissa av acer's modeller problembarn :P. T.ex när vi packade upp en helt ny 5520G så var den sönder när vi skulle installera den, helt död. Men min kompis hade en HP som han fick byta HDD och modekort efter 1.5 år. Skulle ändå säga att jag diggar HP (compaq) mest när dte gäller kvalitè och utseende. Så jag tycker du ska gå på Hp linjen. Men acer funkar riktigt bra med (vissa modeller iaf:P). Du har ju trots allt garanti 1 år, om du inte vill köpa till förlängd garanti.

Visa signatur

p4 3.4ghz 1290 (3 st ddr) radeon 9800 pro 128mb