Permalänk

Konstiga rutor (flimmer)

Hej!

Har precis fått ett grafikrelaterat problem. Det gäller flimmer i form av konstiga grönaktiga rutor. Det uppstår när jag ska se vissa videos och när jag spelar spel såsom Battlefield Heroes.

Fick problemet i samband med att jag försökte koppla min dator till TVn vilket sedan misslyckades varvid jag kopplade ifrån TVn igen. Kan det ha något med det att göra?

Har senaste flash och drivrutiner.

Mitt grafikkort: Nvidia GeForce 8600GT 256mb

Bifogar bilder:

Tacksam för svar!

//Persson

Permalänk
Medlem

The Matrix got you.

Kortet kan ju ha blivit skadat, testa det i en annan dator.

Permalänk
Medlem

Ser ut som artifakter, vilket nästa alltid är värmerelaterat.

Har själv ett problem med artifakter (som inte verkar vara värmerelaterat).

Får artifakter när jag spelat 2D spel länge såsom starcraft, eller snes emulator. Mycket konstigt i alla fall.

Permalänk

Ser ut som minnes fel på grafikkortet.
Testa som sagt i annan dator & om samma fel kvarstår så är det RMA som gäller.

Permalänk
Medlem

Nästan 100% säkert att kortet är trasigt. Håller med jonathan82.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Som nån sa är det artefakter. Vanligaste orsaken är överhettning. Kolla upp så att din kort inte är igendammat. Rengör och testa igen. Hjälper inte det så är det RMA som gäller.

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem

Jag hade precis samma artefakter på ett gammalt TI4600 för några år sedan. Då var det BIOS chipet på grafikkortet som blivit korrupt och flashning med nytt BIOS hjälpte alltså inte.

/Homer_S1

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar