Naturkunskap B !=Fysik & kemi A?

Permalänk

Naturkunskap B !=Fysik & kemi A?

Hallå i stugorna... undrar bara om man kan läsa Kemi och fysik B utan att ha läst A-kurserna. Kommer eventuellt att vilja söka utbildning som kräver detta och jag har bara Naturkunskap B, vilket jag har hört skall motsvara kemi och fysik A. Någon som har koll på regler och regulationer?

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk

Nu vet jag inte om du menar gymnaisenivå eller högskola. På gymnasiet tror jag du måste ha läst A-kurserna. Högskola måste du ganska säkert ha det. Natur B motsvarar ej kemi och fysik.

Mvh Emil

Permalänk

Naturkunskap A är bara ett skämt... Skillnaden mellan fysik A + Kemi A och Naturkunskap A är som skillnaden mellan matten i 7an och matte på gymnasiet.

Du klarar inte B kurserna utan A kurserna (gäller inte biologi).

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

Att göra fysik B utan att ha gjort A kommer bli omöjligt. Kemin blir lättare men långt ifrån enkelt. Naturkunskap är trams jämfört med dessa ämnena...

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk

Alright, tack för svaren. Då blir det att plugga några kurser till. Det är komvux det gäller, då jag för länge sen är klar med gymnasiet. Märkligt att studievägledaren inte nämnde något om det...

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk

Kan du inte läsa tekniskt basår på någon högskola? För jag antar att du ska läsa till ingenjör...

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil_AnAnAs
Kan du inte läsa tekniskt basår på någon högskola? För jag antar att du ska läsa till ingenjör...

Det tänkte jag till en början, men eftersom studieorten eventuellt kommer ändras om ett år eller så så har jag insett att vuxenutbildning är bättre. Ett basår ger, iallafall på KTH, bara behörighet till studier på just KTH, inte på till exempel Chalmers.

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CompassioN
Det tänkte jag till en början, men eftersom studieorten eventuellt kommer ändras om ett år eller så så har jag insett att vuxenutbildning är bättre. Ett basår ger, iallafall på KTH, bara behörighet till studier på just KTH, inte på till exempel Chalmers.

Jasså? Låter konstigt. Verkar inte vara så på Liu iaf.

http://www.liu.se/utbildning/program/basar/mer%2Bom%2Bprogram...

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Jasså? Låter konstigt. Verkar inte vara så på Liu iaf.

http://www.liu.se/utbildning/program/basar/mer%2Bom%2Bprogram...

Det är väl precis så det är. Går man basår i Linköping/Norrköping så gäller garantiplatsen endast program på dessa studieorter. Vill man plugga i t ex Stockholm eller Lund måste man göra basåret där. Läste du inte din egen länk?

(Jag kan i och för sig tänka mig att en snäll programansvarig skulle kunna anta en student som gjort basår på annan ort, men räkna inte med det.)

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jerka^
Läste du inte din egen länk?

Nej inte hela om jag ska vara ärlig. Men denna del läste jag:

Citat:

Basåret består av ett färdigt kurspaket. Det innebär att du efter fullgjort basår har behörighet motsvarande Matematik E, Fysik B, Kemi A och Biologi A. Du kan också läsa upp till Kemi B eller Biologi B om du är intresserad av en utbildning som kräver detta.

EDIT: Är väl också skillnad på garantiplats och behörighet?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk

Studievägledaren jag pratade med sa samma sak, att det inte är giltigt på andra studieorter. Dessutom vill jag spara på mitt högskolestudiemedel, komvux tallar på gymnasiepengarna och jag då slipper jag knöka med CSN ett år till

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Nej inte hela om jag ska vara ärlig. Men denna del läste jag:

EDIT: Är väl också skillnad på garantiplats och behörighet?

Ja det är skillnad på garantiplats och behörighet. Att de bara ger garantiplats på den skola man läser basåret vid är inte så konstigt.

Citat:

Tekniskt basår är ett effektivt sätt att komplettera din behörighet så att du kan söka till Chalmers civilingenjörs- och högskoleingenjörsutbildningar. Om du klarar din basutbildning har du en garanterad plats på någon av Chalmers ingenjörsutbildningar. Platsgarantin gäller under förutsättning att du klarat av alla basårets kurser senast den 15 juni. Utbildningen gäller även som allmän kompetens vid andra högskolor.

Citat:

Betygen från basåret är inga gymnasiebetyg. Därför kan du inte läsa upp dina betyg med hjälp av basutbildning. Däremot gäller betygen för särskild behörighet i matematik C–E, fysik A+B och kemi A samt ger platsgaranti för fortsatta studier på Chalmers civilingenjörs- eller högskoleingenjörsutbildning.

Saxat från: http://www.chalmers.se/sections/vill_studera/hitta_din_utbildning/tekniskt_basar

Ser ju ut som om åtminstone Chalmers basår går att använda till annat än bara Chalmers.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Jag tror starkt att samma sak gäller även på LiU. Något annat vore orimligt.

Permalänk

Ja det var ju positivt iallafall, men tyvärr är det ju sent att söka basår nu, vad jag vet...

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Medlem

Aha! Så behörigheten gäller även andra högskolor, men man får inte garantiplats där? Låter vettigt!

Då tar jag tillbaka det tidigare inlägget, men rekommenderar fortfarande att trådskaparen hör med respektive skola vad som gäller.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CompassioN
Ja det var ju positivt iallafall, men tyvärr är det ju sent att söka basår nu, vad jag vet...

Du kan alltid göra en sen anmälan, tror att det ska gå via studera.nu. Om det finns platser över så kommer de tillsättas med de som gjort sen anmälan, i ordning efter datum. Du har inget att förlora på det, eller hur?

Permalänk
Medlem

Du kan inte problem läsa fysik B utan att ha läst fysik A, det är samma sak i båda bara det att i B kursen kombinerar du 2 formler du lär dig i A kursen till 1 och samma. Gymnasiefysiken handlar till 90% att använda en formel som står i formelsamlingen ändå. Kommer förmodligen ta längre tid och du kanske får läsa in lite fysik A samtidigt. men det är inte som att det vore omöjligt att göra det i den ordningen

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

Som det ser ut nu så kommer jag läsa fysik och kemi A under sommaren och sen hoppa på fysik B och matte D till hösten och sen kemi B och matte E till våren Förhoppningsvis hinner man med lite jobba under tiden också... men jag har hört att Fysik B är rätt tung, även om jag tycker fysik är kul.

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CompassioN
Som det ser ut nu så kommer jag läsa fysik och kemi A under sommaren och sen hoppa på fysik B och matte D till hösten och sen kemi B och matte E till våren Förhoppningsvis hinner man med lite jobba under tiden också... men jag har hört att Fysik B är rätt tung, även om jag tycker fysik är kul.

Fysik B är inte direkt tung alls. Som vanligt i gymnasiet handlar hela kursen i princip om att lära dig använda formelsamlingen...

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Avstängd

Får faktiskt ta och hålla med Derox här. Har man inga större problem att använda matematiska formler är det inte alls svårt att få ett godkänt i Fysik B. Att förstå fysiken var för mig lite svårt i början, men nu är det inga större problem nu. Dock så behöver man egentligen ha en "djupare" förståelse för högre betyg.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Får faktiskt ta och hålla med Derox här. Har man inga större problem att använda matematiska formler är det inte alls svårt att få ett godkänt i Fysik B. Att förstå fysiken var för mig lite svårt i början, men nu är det inga större problem nu. Dock så behöver man egentligen ha en "djupare" förståelse för högre betyg.

Gymnasiefysikens "djupare" förståelse är ju i princip inte speciellt svåra alls. Är mest att fatta att energi aldrig förstörs så är man klar :p. Har man inga andra ämnen läser man ju in båda kurserna på en månad eller två om man studerar på riktigt. Utan att det blir stressat.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Hur fungerar platsgarantin? Innebär den att jag får välja och vraka hur jag vill bland utbildningarna? Eller är jag bara garanterad att komma in på någon utav dom, dvs inte nödvändigtvis den jag vill ha.

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk

Keine anung Men någon bevandrad forumit med erfarenhet lär veta, alternativt kan du ju skicka ett kvickt mail till studievägledaren/samordnaren på skolan du vill studera på...

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tumvante
Hur fungerar platsgarantin? Innebär den att jag får välja och vraka hur jag vill bland utbildningarna? Eller är jag bara garanterad att komma in på någon utav dom, dvs inte nödvändigtvis den jag vill ha.

Platsgaranti brukar betyda att då får plats någonstans, inte nödvändigtvis där du vill.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Gymnasiefysikens "djupare" förståelse är ju i princip inte speciellt svåra alls. Är mest att fatta att energi aldrig förstörs så är man klar :p. Har man inga andra ämnen läser man ju in båda kurserna på en månad eller två om man studerar på riktigt. Utan att det blir stressat.

Iofs så är svårt/lätt subjektivt, men riktigt så lätt är det inte, inte för mig iaf. Hade lite svårt att förstå det där med spalter å ljus och skit. Men det gick bra sedan och fick MVG på det provet.

2 månader skulle absolut inte kunna vara omöjligt om man har ambition och ork (och tid). Annars så kan det bli svårt.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W