4870, fläkten får spel vid uppstart?

Permalänk
Medlem

4870, fläkten får spel vid uppstart?

Tja

Jag har ett 4870 1 gig kort som får spel varje gång jag startar om datorn. De låter som en sladd ligger i mellan eller att kullagren börjar ta slut?

Det ligger ingen sladd i mellan för ljudet slutar när jag kommer in i Windows. Och kortet är inte mer än 5-6 månader gammalt så de borde ju inte va slut än, även om jag kör med datorn på 24/7 för de mesta...

Jag köpte detta kort från komplett för för 2800kr när de kostade en bra bit mer på andra sidor. Har för mig någon snackade om att de var dåliga fläktar på de korten men är inte säker. De är ett PowerColor Radeon HD 4870 "PCS" 1GB det handlar om.

Någon som har liknande problem eller vet vad det kan handla om?

/Thx

Permalänk
Utelåst hobbymoderator

detta grafikkort varvar upp vid uppstart ca 4 skeunder å detta är inge onormalt ,troligastvis är du inte van vid att detta kort kan leva om en del , men gå in i ccc ställ upp fläkten på max så lär du märka att detta kort kan leva om rätt bra

Visa signatur

Intel core i7 920@3,5ghz , Asus P6T 3gb ddr3 corsair xms3 minnen

Permalänk
Medlem

PCS-korten kan rossla en del har jag hört, men ställ upp hastigheten och se hur det lever om som han innan sa.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Jo jag vet att de ska varvar upp vid start osv.

Men de låter som om nått är löst typ...

Det är inte bara det att de låter som en.. damsugare med kraftig rotation utan de låter som om man sätter en pinne mellan ekrarna på en cykel änna om ni fattar.

Jag tycker de låter som att lagren håller på att ta slut men de är inte möjligt.

Men om jag sätter fläkten på 40% i ATICC så låter den nada.

Kan fläkten sitta löst på kortet kanske?
Har dock inga problem med värme, 55c idle är väll ganska normalt för detta kort?

Permalänk
Antielefant
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sille
Jag tycker de låter som att lagren håller på att ta slut men de är inte möjligt.

Jodå. Det kan vara långsökt, ovanligt eller till och med otroligt, men det är inte omöjligt.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Kolla så att det inte är någon kabel som tar i lite grann.
Förresten så fanns det inte någon artikel om att smörja upp torra fläktlager någonstans här på Sweclockers?

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Medlem

det kan och det är lagren i fläkten.. hade precis samma på mitt gamla kort, det levde jävel ungefär lika lång tid som et tog att boota windows. jag plockade bort fläkten, och på baksidan av motorn sitter en liten klisterlapp. tar man bort den blottar man på vissa fläktar axel, lager o hela skiten. droppa ner nån tjock olja eller fyll med fett, så lär den va tyst ett tag.

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem

Hur fan kan de bli så efter bara 4-5 månader? Riktigt dåligt..., kan man reklamera pga av det?

Har varit så här ett tag nu, finns de risk att den går sönder om man inte smörjer fort?

Någon som har gjort denna operation på ett PowerColor 4870 "PCS" 1GB som vet mer hur jag når lagren ?

Permalänk
Medlem

det kommer förmodligen inte haverera helt, så att fläkten stannar, men det kommer inte bli bättre av sig självt. mitt tips är att antingen 1: om du känner att du är tekniskt lagd, och klarar av att montera bort fläkten samt smörja den utan att det syns att du pillrat för mkt på det, tycker jag du ska göra det. eller 2: hör av dig till butiken som sålde kortet, och reklamera, eller kräv en eftermarknadsfläkt i utbyte. en aftermarket fläkt är oftast betydligt tystare, och har bättre prestanda än standard.

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommie_l
det kommer förmodligen inte haverera helt, så att fläkten stannar, men det kommer inte bli bättre av sig självt. mitt tips är att antingen 1: om du känner att du är tekniskt lagd, och klarar av att montera bort fläkten samt smörja den utan att det syns att du pillrat för mkt på det, tycker jag du ska göra det. eller 2: hör av dig till butiken som sålde kortet, och reklamera, eller kräv en eftermarknadsfläkt i utbyte. en aftermarket fläkt är oftast betydligt tystare, och har bättre prestanda än standard.

Har bytt fläktar förr så de är nog lugnt så sett. Men som du nämner är de ju bara dumt att göra de om man upphäver garantin, ser ingen fördel med att chansa. Däremot att be om en ny (bättre/nyare) fläkt är en intressant idé!