Stänga av ena GPUn på ett HD4870x2

Permalänk
Medlem

Stänga av ena GPUn på ett HD4870x2

Precis som de låter hur gör man detta för inne i enhetshanteraren går de inte för då verkar catalyst inte svara längre..
Varför jag vill veta är för att jag fick tillbaka ett medelande från ubisoft angående Farcry 2 som bara krashar hela tiden...
Dom säger att jag ska testa göra detta.. tackar för svar!

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Antielefant

Du borde kunna göra det i Catalyst Control Center.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

var då? hittart inte

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Medlem

Är detta möjligt i överhuvetaget? i sånna fall undrar jag vad ubisoft mena...

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk

Du stänger helt enkelt av "Catalyst A.I." om jag inte minns fel! Har ju likadant kort, o minns att jag lekte runt med inställningarna, o vips så körde kortet bara på en gpu.

Jag har lite grann samma problem. Far Cry 2 ctd efter ca 40 min lr nått, ibland längre. Har inte grävt djupare i frågan dock, tror helt enkelt det är nått kompatibillitets problem som inte adresserats av ATI:s "drivaravdelning".
Har sett att många har/haft det problemet runt om på forum, minns inte om nån haft Nvidia dock, men antar att det borde funka eftersom spelet är utvecklat just med nvidia i fokus.

Visa signatur

i5 750@3,8Ghz 24/7,Corsair H50, Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3, Asus P7P55D PRO, ATI 4870X2 CFX med Sapphire 4870 1gb, Cooler Master M850W,, Raptor 300gb, Antec nine hundred....

Permalänk
Medlem

Okej men hur vet jag att den bara kör på 1 gpu sen?

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Medlem

Stänger man av Catalyst AI så används inte en av gpuerna, end of story.

Permalänk
Medlem

OOkej fattar

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalton Sleeper
Stänger man av Catalyst AI så används inte en av gpuerna, end of story.

Oj, provade nu, och "Dalton Sleeper" hade rätt, båda körde på i full fart...
Kul att han sa hur man skulle göra när han ändå delgav oss hans väldigt konstruktiva utlåtande... NOOOOT!!
Dumstrut för mig en liten stund dock...

Visa signatur

i5 750@3,8Ghz 24/7,Corsair H50, Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3, Asus P7P55D PRO, ATI 4870X2 CFX med Sapphire 4870 1gb, Cooler Master M850W,, Raptor 300gb, Antec nine hundred....

Permalänk
Medlem

Men

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Antielefant

Det är vid såna tillfällen man gillar att köra SLI. Hittar man ingen lämplig inställning kan man alltid rycka ett av korten.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

Nämen se här se här... Testade nu igen, o se på maken. Båda kärnorna klockar visserligen upp sig i 3d hastighet, men endast en arbetar.
Detta testades i Crysis Warhead förresten.

Men som ni ser så klockar inte den ena kärnan ner sig igen efter att man avslutat spelet.
För och göra det måste man (lr jag gjorde iaf så nu) aktivera A.I. igen, starta ett spel lite snabbt (COD4 startar grymt snabbt), det räcker ju o bara komma in till menyerna. Sen avsluta spelet igen.

Visa signatur

i5 750@3,8Ghz 24/7,Corsair H50, Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3, Asus P7P55D PRO, ATI 4870X2 CFX med Sapphire 4870 1gb, Cooler Master M850W,, Raptor 300gb, Antec nine hundred....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lillBrinkan
Oj, provade nu, och "Dalton Sleeper" hade rätt, båda körde på i full fart...
Kul att han sa hur man skulle göra när han ändå delgav oss hans väldigt konstruktiva utlåtande... NOOOOT!!
Dumstrut för mig en liten stund dock...

Förstår inte vad du pratar om :/ jag hade rätt och båda körde i fullfart, isf hade jag inte rätt...
Stänga av AI bör nästan vara en del av allmänbildningen, iaf för sådana här på swec som har 4870x2

Upp & nedklockning är också ett problem med ATi's drivers

Permalänk
Citat:

Förstår inte vad du pratar om :/ jag hade rätt och båda körde i fullfart, isf hade jag inte rätt...
Stänga av AI bör nästan vara en del av allmänbildningen, iaf för sådana här på swec som har 4870x2

Så, nu har jag markerat till och med, så folk som inte ser ordentligt verkligen ser att bara en kärna jobbar...
Detta är testat i Crysis.
Kom och tänka på en sak också. Anledningen till att båda kärnorna klockade i full fart förra gången har med o göra att det var första gången jag startade ett spel sedan jag startade datorn idag. Och som dom flesta vet, och även nån nämnde här, så startas alltid en kärna i 3d klock.

Oj eller förlåt, ser här att andra kärnan utnyttjas 0,02% vid ett tillfälle, antar att det räknas som att båda jobbar för fullt...

Visa signatur

i5 750@3,8Ghz 24/7,Corsair H50, Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3, Asus P7P55D PRO, ATI 4870X2 CFX med Sapphire 4870 1gb, Cooler Master M850W,, Raptor 300gb, Antec nine hundred....

Permalänk
Medlem

Jag har exakt samma problem med bara en arbetande kärna.. Så ni säger att det ati catalyst som är boven för den stängde jag av pga av att 3d applikationer hängde sig när jag hade den aktiverad..

Intressant....

Visa signatur

Moderhjärnan : Antec Threehundred | Gigabyte GA-EP45-UD3P |Intel E8500 3.16Ghz @ 4.4Ghz |Thermalright 120 Extreme med 120mm fläkt| 4Gb Corsair DDR2 1066 | Velociraptor 150Gb + WDC 500Gb | Powercolor ATI 4870x2 2Gb @ 800/950 Mhz | PSU: Corsair 650W | LG Flatron W2452T 24" | 3dMark06 : 20643 p |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mikeman
Jag har exakt samma problem med bara en arbetande kärna.. Så ni säger att det ati catalyst som är boven för den stängde jag av pga av att 3d applikationer hängde sig när jag hade den aktiverad..

Intressant....

Känns som du borde kolla upp om kortet är helt, lr kanske först om du har alla dom senaste drivarna till allt väsentligt som chip, gpu, direktx osv.
Har du nån bekant som har ett likadant kort kanske, kan ju be och få prova det i din burk också, för och utesluta annat!

Visa signatur

i5 750@3,8Ghz 24/7,Corsair H50, Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3, Asus P7P55D PRO, ATI 4870X2 CFX med Sapphire 4870 1gb, Cooler Master M850W,, Raptor 300gb, Antec nine hundred....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lillBrinkan
Känns som du borde kolla upp om kortet är helt, lr kanske först om du har alla dom senaste drivarna till allt väsentligt som chip, gpu, direktx osv.
Har du nån bekant som har ett likadant kort kanske, kan ju be och få prova det i din burk också, för och utesluta annat!

Jag menade givetvis Catalyst AI i min föregående post.

Så fort jag slår på catalyst ai så hänger sig datorn när man försöker starta en 3d applikation. Stänger jag av den funkar allt, men enligt rivatuner så kör bara ena GPU:n. Alla drivrutiner är de senaste..

Började den andra GPU:n arbeta så fort du startade catalyst AI?
Körde du den på standard eller advanced?

Visa signatur

Moderhjärnan : Antec Threehundred | Gigabyte GA-EP45-UD3P |Intel E8500 3.16Ghz @ 4.4Ghz |Thermalright 120 Extreme med 120mm fläkt| 4Gb Corsair DDR2 1066 | Velociraptor 150Gb + WDC 500Gb | Powercolor ATI 4870x2 2Gb @ 800/950 Mhz | PSU: Corsair 650W | LG Flatron W2452T 24" | 3dMark06 : 20643 p |

Permalänk
Citat:

Började den andra GPU:n arbeta så fort du startade catalyst AI?
Körde du den på standard eller advanced?

Ja, båda kärnorna funkar vare sig man kör på standard lr advanced, skillnaden mellan dessa två vet jag dock inte!
Jag brukar alltid köra på advanced dock, kanske mest tack vara namnet, advanced... Hehe, fånigt som det kan låta!

Vad jag menade med att du skulle kolla upp drivare och sånt var ju att inte nått ska hänga sig bara för att man kör med full prestanda (slår på A.I.).

Visa signatur

i5 750@3,8Ghz 24/7,Corsair H50, Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3, Asus P7P55D PRO, ATI 4870X2 CFX med Sapphire 4870 1gb, Cooler Master M850W,, Raptor 300gb, Antec nine hundred....