Noctua förbättrar populär fläkt

Permalänk
Melding Plague

Noctua förbättrar populär fläkt

Österrikiska Noctua släpper en förbättrad version av den välkända fläkten NF-S12. Den nya modellen ska ge bättre prestanda och lägre ljudnivå.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Låter jävligt fint!

Permalänk

dyra skitfläktar, scythe och nexus kostar la kring 100 kr och är minst lika bra eller bättre, ju

Permalänk
Medlem

S12B = P12?

Kan någon förklara skillnaden för mig.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

Heh, det blir lite pricey. : P

SPCR kom väl fram till att noctua-fläktar inte var sådär jättebra? Fast kanske därför de gör nya...

Permalänk

dom e bra men dom blåser dåligt som f*n!!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bacon
S12B = P12?

Kan någon förklara skillnaden för mig.

S12 är menat som chassifläkt (där det inte är något ivägen) och P12 för kylare/radiatorer m.m.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thompa Bompa
dyra skitfläktar, scythe och nexus kostar la kring 100 kr och är minst lika bra eller bättre, ju

Har du någon källa på detta? Funderar på att byta ut mina chassifläktar.

Visa signatur

i7-4790K | Noctua NH-D14 | ASUS Z97-A | Geforce 780 GTX | Samsung 850 PRO 512GB | Plextor M3PRO 128 GB | Fractial Design XL | MacBook Pro Retina 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
S12 är menat som chassifläkt (där det inte är något ivägen) och P12 för kylare/radiatorer m.m.

Ja precis, men om nu S12 ökar trycker och blir mer likt P12? Varför finns båda?

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

Nexus är väldigt bra fläktar och inte alls särskilt dyra.
Tror jag kom fram till att Nexus hade bäst prestanda/pris när då tillbaka jag tittade runt om olika fläktar. prestanda inkluderar då kombination av luftflöde & ljudnivå.

Permalänk
Medlem

Glöm inte scythe's slipstream-fläktar, bättre än nexus enligt SPCR(igen). Ska tydligen vara ena höjdare. Billigare än nexus också.

Permalänk
Medlem

när jag ser dem vill jag äta dem. de ser delikata ut.

Permalänk

Mer tillbaka mot första designen nu eller? Jag har några (3st) av den första modellen och är rätt nöjd. Valde Noctua för 120 och nexus till mina 72mm platser. Skulle vara kul att se ett ordentligt test mellan de nu tre olika noctuafläktarna och även Nexus och Scythe på SPCR.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AeroxPojken
dom e bra men dom blåser dåligt som f*n!!!

Men då är de väl inte bra?

Visa signatur

1. Sonata | Athlon 64 3200+ | K8T Neo-FIS2R | 512MB | x800 Pro | Audigy 2 ZS | 74GB+300GB+500GB+1TB | ImageQuest Q17
2. Thermaltake V9 | C2D E8400@4,0GHz&1,33V | TRUE | P5Q Pro | 2x2GBPC8500Dominator | HD4850MC@720/1040 | WDCB640GB | Xonar Essence STX@2xLT1057ACN8 i I/V + Beyerdynamic DT 150 | Samsung 2233RZ@120Hz

Permalänk
Avstängd

För dyra för att jag ska köpa.

Visa signatur

AMD Athlon 64 x2 6400+ | Gigabyte GeForce 9600GT Dual-DVI 512MB | Asus M2N-SLI | Corsair XMS2 Xtreme DDR2 PC6400/800MHz CL5 1GB 2x | Corsair 550w | Zalman CNPS9700 NT | antec p182b + 5 nexusfläktar| hårddiskar 750 + 140 + 10 (interna) 500 + 500 + 400 (externa)

Permalänk

någon som hittat NF-S12B flx i någon butik? måste köpa den

Permalänk
Avstängd

Luften låter som fan, tryck på fläktarna ifall på S-1200

Visa signatur

[Antec 300] E8400 ,2gb CorsairXMS2 EPP, ASUS P5Q PRO , ATI 4850 512mb , WD640GB HDD , Cooler Master Real Power 520w Mod Os: Windows Pro & Unbuntu 9.04

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bacon
Ja precis, men om nu S12 ökar trycker och blir mer likt P12? Varför finns båda?

s12 är sjubladig och p12 niobladig. här är noctuas egna beskrivning på deras likheter och olikheter.

Visa signatur

q9550 + True | p5q premium | 2x2gb Dominator | 4870 1gb CF | Intel X25-M 80gb

Permalänk
Medlem

p12 e det fetaste snedköpet jag gjort. Som processorfläkt är den helt värdelös då den börjar yla vid vissa varvtal. därav signaturen...

Visa signatur

P182 | Asus Z170-A | i7 6700k | R9 290X | 2x8GB Corsair 2400MHz Cl14 | Intel 750 400MB | TBs of diskstorage

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dontbotherme
Låter jävligt fint!

Låter var ju det den inte skulle göra...

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Invectus
när jag ser dem vill jag äta dem. de ser delikata ut.

Själv tycker jag dem ser ut som skit. Skulle verkligen inte jag vilja ha så de syns i chassit iaf, dock flåsar dem nog på bra^^

Permalänk
Medlem

Jag saknar tjockare alternativ. 38 eller 50mm i stället för de vanliga 25.

Trycket skulle bli bättre.

Visa signatur

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thompa Bompa
dyra skitfläktar, scythe och nexus kostar la kring 100 kr och är minst lika bra eller bättre, ju

Äsch, du hann före mig.

Jag äger fläktar från alla dessa tre tillverkare, har använt dem i flera månader, och jag rangordnar dem enligt följande:

1. Scythe Slip Stream 120mm 1200rpm (tystast, effektivast, billigast)
2. Nexus 120mm 1000rpm (tyst, effektiv, väldigt billig förut men dyr nu)
3. Noctua NF-S12-1200 (tyst, inte särskilt effektiv, dyr som skam)

Jag driver eller har drivit alla dessa med min Rheobus fläktkontroller (inget jämra PWM-tjut), och har kört dem på lägsta möjliga spänning för att få ned dem till acceptabel ljudnivå (dvs i princip ljudlöst).

Den fläkt som sticker ut är Noctuan, den är markant mer högljudd än de två andra på 12V, och vid den spänning där den knappt hörs (vet inte exakt, men det är under 7V) så är det ju knappt att den flyttar någon luft alls, till skillnad från de två andra.

Har kört mest med Nexus, när de var billiga, men efter att ha läst vad SPCR säger om Scythe Slip Stream och eftersom de är så billiga så har jag gått över till dem. Jag håller helt klart med på allt som SPCR säger om dem. Löjligt bra fläktar.

Noctuafläktarna är grovt överskattade och som sagt oskäligt svindyra. Att de dessutom är fula som stryk hör förstås inte hit, men jag kan ändå inte låta bli att säga det.

Hursomhelst så tror jag säkert att den nya versionen kan vara lite bättre, men den lär ju inte vara billigare än den gamla så därför ser jag ingen som helst anledning till att köpa den. Sänker de priset till hälften så är det en annan sak, men jag kör nog hellre med mina fina Slip Streams ändå.

Tillägg: Jag glömde säga att jag testat dem utan motstånd i mitt chassi som jag klippt bort fläktskyddet från. Med motstånd (specifikt kylfläns) så är Noctuan ännu sämre.

Ändring: Tydligen så har Slip Stream blivit lite dyrare och Nexus lite billigare, så de kostar i princip samma nu ja. Noctuan är fortfarande svindyr.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Invectus
när jag ser dem vill jag äta dem. de ser delikata ut.

Ser ut som choklad

Nej noctua är riktigt bra men kostar för mycket för mig... Men bra att fläktutvecklingen går framåt iallafall då

Permalänk
Medlem

Att betala över 200 kr för ett j***a fläkt är bara fel. Zalmans 120mm fläkt är minst lika bra och kostar 50 kr...visst låter det lite mer antagligen men men...

Visa signatur

i5 750@3,57 Ghz (21x170) 1,225V|4GB OCZ DDR3 6-6-6-18 1333 Mhz|GTX470 @ 800 Mhz|Asus P7P55-M|Cooler master silent Pro M series 700W |A-data S596 64 GB SSD JMicron 612 |2 TB Samsung F3 RAID0| X-fi Music| IN-WIN Dragon Slayer|CoolerMaster TX3|

Permalänk
Medlem

laxrosa och bajsbrun, bara jag som ser hur man skulle kunna öka sina sales på de här fläktarna markant?

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olafett
laxrosa och bajsbrun, bara jag som ser hur man skulle kunna öka sina sales på de här fläktarna markant?

Tycker att det är förbannat roligt att Noctua inte förstår det själv. Jag är nästan säker på att jag skulle välja en aningen sämre fläkt för samma pris bara den var svart/vit.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lazzar
Att betala över 200 kr för ett j***a fläkt är bara fel. Zalmans 120mm fläkt är minst lika bra och kostar 50 kr...visst låter det lite mer antagligen men men...

Jag envisas med att påpeka att det är mycket billigare att tillverka glidlagrade fläktar.

Kullager av hög kvalitet är alltså dyrare. Och jag förvånas över att man kan köpa så bra fläktar för under 200:- som konsument.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

200 kr betalar jag gärna för en fläkt om den bara lever upp till vad som utlovats. Den kan man behålla även vid byte av datorn och används den då dagligen i minst 5-6 år blir kostnaden per dag fånigt liten.

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Permalänk
Medlem

Allt beror på hur stor inkomst man har. För vissa är det värt för andra är 200kr för en fläkt total idioti.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|