"Anarkist" från och med idag

Permalänk

"Anarkist" från och med idag

Har tidigare funderat på att gå med i piratpartiets ungdomsförbund (främst pga IPRED) men nu efter the-pirate-bay-domen blev jag mer säker och var dessutom och "demonstrerade" på medborgarplatsen (sthlm) idag. Men jag tänkte att jag pratar med mina päron först. (jag är 17år)

Efter att vi sett klart på robinson så frågade jag om det var en bra idé att gå med och de sa att visst gör som du vill men de ville informera mig om en sak. Jag ska dra det kort och oprecist men ändå så man förstår:

Förr i världen så var det folk som gick med i kommunist-partier i sverige, men socialdemokraterna hade sina säpo-människor som tog listor på kommunister och förde in de namnen i register. Och så hade det tydligen varit ett långt tag. Alla som var annorlunda på flera sätt skulle finnas i register, kommunister förr i tiden och nu tydligen pirater och högerextremister / nazister (ja det kanske är olika saker men whatever ni förstår poängen) skulle antagligen skrivas upp, eftersom det är de som sticker ut mest från mängden men som ändå utgör ett organiserat hot mot superföretagen/kapitalet.

Dessa register skulle kanske lånas ut till olika personer och det skulle kanske få konsekvenser för mig om jag gick med i UP (ung pirat). Om jag skulle söka visum eller vad det heter i USA så fanns det en risk för att jag inte skulle få det pga listan, jag skulle kanske inte få det jobbet jag skulle söka (arbetsgivaren skulle hitta listan och ta in någon annan istället för att jag inte hade "tillräckliga kvalifikationer" eller jag kanske skulle få sparken från ett företag p.g.a. "brist på arbete". Fastän det bara handlar om att jag finns med i ett sådant register.

Då är det ju precis som i Robinson, där man inte säger allt man tycker pga att man kan åka ut utan man håller tyst och spelar smart. Men i verkliga livet????

Mina föräldrar förbjuder mig inte för något och de säger inte heller att ovan stämmer till 100%, de vill bara varna mig för riskerna man tar.

Men om det nu stämmer och att det är som det är, så vill jag veta era funderingar om detta. Själv tycker jag det är helt sjukt, människan är ju vidrig och yttrandefriheten?? Jag tänker självklart rösta på piratpartiet i riksdagsvalet (eftersom jag fyller 18 först efter EU-valet) men att inte kunna gå med i ung pirat pga registren? Vilket jävla handikapp...

Jag kommer undvika alla stora företag från och med nu om jag inte får en rejäl övertygelse av någon. Att det ska vara såhär är ju hemskt... Kommer inte joina ung pirat nu utan det får bli när jag ser att de kommit in i riksdagen och blivit ett stort parti. Om det inte händer så vågar jag inte göra någonting.

Har någon annan tänkt på detta innan men struntat i det? Eller har ni aktat er för att skriva på listor eller har ni aldrig hört nåt så dumt som det jag skrivit i hela erat liv?

Behövde skriva av mig lite och vill mer än gärna att någon ska kommentera om du/ni orkar, tack för ordet och ursäkta flummigt språk, det är sent.

Permalänk
Avstängd

Vilka specifika problem löses av anarki och vilka potentiella problem uppstår? Är det inte bara så att anarki är ett coolt ord?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Om "listan" är så pass utbred att du kan få problem med t.ex. att söka jobb skulle de flesta känna till den. Chefer på stora företag är också människor med olika åsikter. Alltså skulle en sån här sak läcka ut väldigt snabbt.

Bullshit med andra ord.

Dold text
Permalänk
Avstängd

...ja och sedan när förekommer åsiktsregistrering av anarkister som såväl myndigheter och företag har del av? Solklart konspirationstänkande. Anarkister är stollar men de är numera ofarliga. Annat var det på IBs tid; IB var såhär i efterhand rätt pragmatiskt gjort av sossarna. Och när det gick till överdrift, ja då avslöjades det. Precis som det ska gå till.

Så om du vill vara anarkist, go ahead. Få eller inga kommer bry sig. På vissa företag kanske det rent av ses som kuriöst meriterande.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Vilka specifika problem löses av anarki och vilka potentiella problem uppstår? Är det inte bara så att anarki är ett coolt ord?

Ursäkta rubriken jag orkade inte hitta på nåt bättre...

Men så ni tror inte att det finns personregister? Har det bara funnits en gång och då har den avslöjats?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
Ursäkta rubriken jag orkade inte hitta på nåt bättre...

Men så ni tror inte att det finns personregister? Har det bara funnits en gång och då har den avslöjats?

Jag är tämligen övertygad. Säker kan ingen vara; privata listor är ju svåra att hindra och det är känt att t.ex. nazister och AFA kartlägger varandra och polisen. Åsiktsregistrering för myndigheter och organisationer är emellertid mig veterligen förbjudet i lag och det är därför som IB-affären var en skandal.

Vidare, hur skulle någon få reda på att du är anarkist? Ingen myndighet skulle väl det finna mödan värt att begära ut IP från swec därför att en påstådd 17-årig under en nick utger sig för att kanske vilja bli anarkist!

Så, "anarkia" på bara. Men, om jag ska vara elak: Om några år har du troligen växt bort från dessa stolligheter!

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk

Nej men självklart bryr jag mig inte om vad jag säger på swec men grejen är att jag inte ville finnas på UP:s lista OM jag nu skulle komma in på något register. Så vad jag säger på swec spelar ingen roll och det vet jag också

Men tack så jättemycket för svar och det var faktiskt mamma och pappa som lurade i mig dessa stolligheter

Permalänk

Du är på tok för konspiratorisk. Jag vet inte riktigt vad jag ska säga, men... sluta vara det. Det är bara löjligt. Dina föräldrar verkar vara galna. På ett dåligt sätt.

Sedan undrar jag om du vet vad anarkism är? Precis som MBY säger så undrar jag om du inte bara använder det för att det låter coolt.

Däremot har du en liten poäng i ditt argument att inte vilja vara med i up: om 35 år är det mycket möjligt att någon drar upp en gammal medlemslista, hittar dig, och sedan utnyttjar det negativt mot det. Sedan används det kanske som kuriosa om dig, hemska tanke!

Tänk bara på hur hemskt det har gått för Lars Ohly, vars tidigare FP-medlemskap nog nämns i hälften av alla längre politiska intervjuer han varit med i

Desto värre är det för människorna som var med i nazistorganisationer under 90-talet, det finns ju exempel på människor som fullständigt förlorat sitt rykte och sitt jobb när någon drar fram information om deras ungdom. Något säger mig dock att pp aldrig kommer att få samma stora publika hat mot sig som nazistiska organisationer.

Fast vem vet, om 30 år är pp kanske en helgalen vänster-terroristorganisation

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Är det här något du vill göra - gör det! ...och låt dig och ingen annan finna om det var ett korrekt beslut eller inte. Stolliga äro de som konstant förlöjligar de sina oliktänkare.

Angående registrering: Jag anser att man ska stå upp för sina åsikter oavsett potentiella följder! Hur mycket är de värda annars? Står jag verkligen för ... ?

Visa signatur

NCR PC6: 8088-2 @ 4.77MHz CPU, 640KB RAM, CGA RESOLUTION, 20MB HDD, 5.25" FDD, 9600Kbit modem, MS-DOS 3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
...ja och sedan när förekommer åsiktsregistrering av anarkister som såväl myndigheter och företag har del av? Solklart konspirationstänkande. Anarkister är stollar men de är numera ofarliga. Annat var det på IBs tid; IB var såhär i efterhand rätt pragmatiskt gjort av sossarna. Och när det gick till överdrift, ja då avslöjades det. Precis som det ska gå till.

Så om du vill vara anarkist, go ahead. Få eller inga kommer bry sig. På vissa företag kanske det rent av ses som kuriöst meriterande.

Du får gärna förklara varför du tycker att alla anarkister är 'stollar'.

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem

Vänta nu. Om jag förstått det hela rätt så frågade du dina föräldrar om vad det är ok att ha för åsikter gällande politik i detta land? Och till råga på allt så varnade dem dig för "konsekvenserna" av att inte hålla med massorna?

Jag blir så ledsen....

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

Jag betvivlar att pirater ses som ett hot mot den nationella säkerheten.. Vissa kommunister höll man väl reda på i smyg eftersom staten inte ville att dessa skulle få tag i känsliga uppgifter som kunde lämnas ut till Sovjet. Jag tror faktiskt ingen bryr sig om du går med i ung pirat eller vad det kallades..

Permalänk
Medlem
Citat:

Dagens immaterialrätt leder till skadliga monopol, att viktiga demokratiska grundvärden får lida, och att nyskapande av kultur och kunskap hindras från att nå medborgarna. Vi kräver en folkligt förankrad immaterialrätt som skall berika enskilda människors liv, möjliggöra ett sunt företagarklimat, skapa en allemansrätt för kunskap och kultur, och därmed gynna hela samhällets utveckling.
- Principprogram v3.2

Piratpartiet är alltså inte anarkister.

Visa signatur

EOS 5D • EOS-1D Mark IV • 16-35/2.8L • 70-200/2.8L IS II • 35/1.4L • 200/2L IS • 400/2.8L IS

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Vänta nu. Om jag förstått det hela rätt så frågade du dina föräldrar om vad det är ok att ha för åsikter gällande politik i detta land? Och till råga på allt så varnade dem dig för "konsekvenserna" av att inte hålla med massorna?

Jag blir så ledsen....

Det är förjävligt.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Du är på tok för konspiratorisk. Jag vet inte riktigt vad jag ska säga, men... sluta vara det. Det är bara löjligt. Dina föräldrar verkar vara galna. På ett dåligt sätt.

Sedan undrar jag om du vet vad anarkism är? Precis som MBY säger så undrar jag om du inte bara använder det för att det låter coolt.

Däremot har du en liten poäng i ditt argument att inte vilja vara med i up: om 35 år är det mycket möjligt att någon drar upp en gammal medlemslista, hittar dig, och sedan utnyttjar det negativt mot det. Sedan används det kanske som kuriosa om dig, hemska tanke!

Tänk bara på hur hemskt det har gått för Lars Ohly, vars tidigare FP-medlemskap nog nämns i hälften av alla längre politiska intervjuer han varit med i

Desto värre är det för människorna som var med i nazistorganisationer under 90-talet, det finns ju exempel på människor som fullständigt förlorat sitt rykte och sitt jobb när någon drar fram information om deras ungdom. Något säger mig dock att pp aldrig kommer att få samma stora publika hat mot sig som nazistiska organisationer.

Fast vem vet, om 30 år är pp kanske en helgalen vänster-terroristorganisation

Jag suger på politik och är dålig på att uttrycka mig. Och jag hittade inget bättre ord än anarkist, därför står det så, men snälla klaga inte på det för det blev bara så.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Savvy
Är det här något du vill göra - gör det! ...och låt dig och ingen annan finna om det var ett korrekt beslut eller inte. Stolliga äro de som konstant förlöjligar de sina oliktänkare.

Angående registrering: Jag anser att man ska stå upp för sina åsikter oavsett potentiella följder! Hur mycket är de värda annars? Står jag verkligen för ... ?

Om jag går med i ung pirat spelar väl ingen som helst roll, det viktiga är väl att jag röstar på PP när det blir val? Klart man ska stå upp för sina åsikter men om det är på detta viset så vill jag först vara helt säker på att det är detta jag vill, och jag är inte så säker än.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Vänta nu. Om jag förstått det hela rätt så frågade du dina föräldrar om vad det är ok att ha för åsikter gällande politik i detta land? Och till råga på allt så varnade dem dig för "konsekvenserna" av att inte hålla med massorna?

Jag blir så ledsen....

Samma sak som att vara nazist, klart det får konsekvenser att hålla på med nazism.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Boo
Piratpartiet är alltså inte anarkister.

Anledningen till att jag skrev "anarkist" var inte för att PP var det utan för att om detta land är som jag skrev högst upp så tänker jag inte sympatisera med något företag som är särskilt stort, inte heller med staten osv osv... Fel ordval visst men det var inte pga PP:s politik.

Men det är verkligen ingenting att oroa sig för då eller??

Permalänk
Medlem

får företag ens fråga partier om vilka medlemmar de har?

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk

Nja säpo kan väl ta reda på medlemmarna och sen om de gör register eller inte vet man väl inte, men om de gör det så kan företagsledare få tag på listorna, det var mer så jag menade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
Nja säpo kan väl ta reda på medlemmarna och sen om de gör register eller inte vet man väl inte, men om de gör det så kan företagsledare få tag på listorna, det var mer så jag menade.

den dagen SÄPO lämnar ut sina register till företag är dagen huvuden kommer rulla för mutbrott;)

du kan ju prova att läsa på lite om personuppgiftslagen(PUL);)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
den dagen SÄPO lämnar ut sina register till företag är dagen huvuden kommer rulla för mutbrott;)

du kan ju prova att läsa på lite om personuppgiftslagen(PUL);)

Precis, att SÄPO skulle sälja register till t.ex. företag känns för mig väldigt avlägset, även om man jämför med FRA och IPRED. (;))
Tror säkert att SÄPO har diverse register mer än vi kan tänka oss, och det tycker jag dem har all rätt att föra så länge de kan hålla det säkert från utomstående. Det handlar ju om rikets säkerhet även om terrorhotet mot Sverige inte är direkt överhängande.
Det har ju iaf en viss relevans jämfört med FRA, där politiker på riktigt tror att terrorister kommunicerar helt öppet på MSN, eller typ så.

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
Nja säpo kan väl ta reda på medlemmarna och sen om de gör register eller inte vet man väl inte, men om de gör det så kan företagsledare få tag på listorna, det var mer så jag menade.

I de fall det hände förr så var det SÄPO som själva tog kontakt med företag och berättade om en anställds sympatier. De svartlistade personer.
Att Säkerhetspolisen gör listor som företag kan komma åt är däremot något omöjligt. Företag kan inte ens komma åt ditt belastningsregister.
Så man kan vara dömd återfallsförbrytare, våldtäktsman m.m. utan att ditt arbete får reda på det.
Att ett företag då skulle prioritera vilken åsikt du hade som tonåring är ju helt befängt.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk

Förr trodde man att det var lugnt, att säpo inte gjorde sådana saker LÄNGRE. Men säpo hade ändå kontakt med företag och lämnade ut personuppgifter. Och nu säger man samma sak, att säpo inte gör sådana saker LÄNGRE. Men hur ska man kunna lita på det?

Ursäkta om jag försöker övertala er, jag har ju egentligen ingen aning om hur det ligger till. Men jag vill ändå vara säker. Fast det klart ni är ju ett gäng nu som har sagt att det verkligen inte är så så jag får väl lita på er . Tack för hjälpen killar/tjejer, trodde världen hade gått under

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
I de fall det hände förr så var det SÄPO som själva tog kontakt med företag och berättade om en anställds sympatier. De svartlistade personer.
Att Säkerhetspolisen gör listor som företag kan komma åt är däremot något omöjligt. Företag kan inte ens komma åt ditt belastningsregister.
Så man kan vara dömd återfallsförbrytare, våldtäktsman m.m. utan att ditt arbete får reda på det.
Att ett företag då skulle prioritera vilken åsikt du hade som tonåring är ju helt befängt.

De gjorde dem väl inte heller vill jag minnas att jag läst.
De frågade bara om företaget hade någon information utöver de register de redan hade gällande personen X inblandning i ditt och datt.

Det var lite som att säga att jag under inga omständigheter får avslöja att min katt är svart...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
De gjorde dem väl inte heller vill jag minnas att jag läst.
De frågade bara om företaget hade någon information utöver de register de redan hade gällande personen X inblandning i ditt och datt.

Det var lite som att säga att jag under inga omständigheter får avslöja att min katt är svart...

Jo, det var nog något sånt. Men det är väl ytterst tveksamt ifall det idag spelar någon roll för ett företag. Ja, förutsatt då att man inte söker jobb på något stort mediebolag och det framkommer att man varit ordförande för något pirat-parti.

Då var det ju också en viss rädsla förknippad med kommunister.
Ett företag ville inte ha en potentiell sabotör anställd.
Lite som att Scan inte vill anställa någon som är vegan men att de inte aktivt söker upp information om sina anställda.

Föräldrar som halvt om halvt uppmanar sina barn till att undvika att organisera sig för sina åsikter är relativt dåliga föräldrar.

Jag är ganska säker på att du i framtiden inte kommer riskera något för att du var emot rådande upphovsrättslagar i din ungdom.

Värre om du gått med AFA eller liknande terror-grupp.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Jo, det var nog något sånt. Men det är väl ytterst tveksamt ifall det idag spelar någon roll för ett företag. Ja, förutsatt då att man inte söker jobb på något stort mediebolag och det framkommer att man varit ordförande för något pirat-parti.

Då var det ju också en viss rädsla förknippad med kommunister.
Ett företag ville inte ha en potentiell sabotör anställd.
Lite som att Scan inte vill anställa någon som är vegan men att de inte aktivt söker upp information om sina anställda.

Föräldrar som halvt om halvt uppmanar sina barn till att undvika att organisera sig för sina åsikter är relativt dåliga föräldrar.

Jag är ganska säker på att du i framtiden inte kommer riskera något för att du var emot rådande upphovsrättslagar i din ungdom.

Värre om du gått med AFA eller liknande terror-grupp.

Nej jag kommer inte riskera någonting, jag tror du menar TS

Men där håller jag med. Om jag var tvungen att välja en mening att hålla fast vid över alla andra så skulle det bli "Tänk själv". Två små och väldigt enkla ord som ändå betyder så otroligt mycket. Samma sak gäller människor som i TS föräldrars fall hoppade på tåget med farorna i att inte vilja ställa sig i samma led som alla andra. Kan man inte fullt ärligt säga att man nyttjar sin rösträtt helt enligt eget huvud så tycker inte jag man bör rösta.

Sen kanske det inte finns någonting att rösta på i alla fall, eller så är man som jag och tycker inte att någon förtjänar ens röst. Men jag ser det som vår plikt och skyldighet att som medborgare nyttja rösträtten enbart efter våra egna åsikter och för att lyfta fram dessa, inte av någon social självbevarelsedrift.

Går man till en vallokal och är rädd för att "ryssen kommer" och därför hellre röstar på någonting man inte fullt tror på så har man gjort fel.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Piratpartiet har i skrivande stund 35892 medlemmar. Det finns inte en chans att Säpo skulle bry sig om alla dessa, i synnerhet inte med tanke på att det är ett legitimt politiskt parti och väldigt harmlöst därtill. De håller framförallt koll på personer och organisationer som kan vara farliga för allmänheten, t ex nazister, vänsterextremister och religiösa sekter.

Du kan vara lugn. Och jag tvivlar starkt på att någon arbetsgivare skulle se allvarligt på att du var medlem i Ung Pirat när du var 17 (om de över huvud taget fick reda på det).

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk

Har själv röstat på piratpartiet 15e september 2006, kommer även rösta nu 7e juni och i september i år.
Självfallet tror jag inte att min röst kommer påverka mig negativt i form av att jag kommer hamna på någon elak lista, men skulle så vara fallet, så skulle jag blivit ännu mer entusiastisk till ett maktbyte.

Visa signatur

[AMD Athlon64 4400+ ][Geforce 8800GTS][ASUS M4N-SLI]
[3x300gb i RAID0, 500 gig och en 74gb raptor = 1474 GB]

Permalänk
Medlem

Varför skulle en röst påverka någon negativt? Vi har slutna omröstningar i Sverige. Man röstar ju bakom en skärm och så snart man lagt sin röst blir den anonym. Ingen kan få reda på vem man röstar på.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem

"Vi försökte skapa ett anarkistiskt samhälle men ingen följde reglerna". Tror citat är något liknande.

Anarkism / anarkister är ett skämt, något folk utger sig vara för att sticka ut från mängden.

Åsiktsregistrering sker i rejäl utsträckning mellan de höger extremistiska grupperna kontra vänstern och tvärtom. Åsiktsregistrering från myndigheternas sida tvivlar jag dock finns i någon större utsträckning, dock skulle jag anta att ifall t.ex. SMR & RF drabbar ihop och folk grips så lär deras grupptillhörighet antecknas.

Är öppen med mina åsikter själv och oroar mig inte det minsta för politisk utrensning eller liknande, den dag det gått så långt är jag redo att ta striden.

Visa signatur

[Q6600 @ 3 ghz] [HD4870 X2 2GB] [Asus P45 P5Q SE] [4096MB DDR2 Corsair XMS2-6400] [Corsair HX 620W] [Antec P182] [Thermalright Ultra-120 eXtreme] [Windows Vista 64bit] [LG L245WP-BN] [WD 150GB VelociRaptor 10,000 rpm]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ADSL_kalle
Har själv röstat på piratpartiet 15e september 2006, kommer även rösta nu 7e juni och i september i år.
Självfallet tror jag inte att min röst kommer påverka mig negativt i form av att jag kommer hamna på någon elak lista, men skulle så vara fallet, så skulle jag blivit ännu mer entusiastisk till ett maktbyte.

Självklart kommer jag också rösta på PP (hoppas dom kommer in i riksdagen annars blir jag lack), men det jag var rädd för var att det kanske skulle få konsekvenser om jag skulle gå med i Ung Pirat, inget som har med röstningen att göra.

Men tror ni att de kommer in i riksdagen? Har hört från vuxna att "det finns inte en chans att det kommer inträffa, haha", men jag tror stenhårt på att de får mer än 4%. Vad tror ni?

Permalänk
Medlem

hade det varit val idag så hade de nog kommit in:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP