Söker feedback på AGP-kort

Permalänk
Medlem

Söker feedback på AGP-kort

Hej

Detta ämnet kan aldrig bli för ut tjatat. Nu kommer även jag med en förfrågan om hjälp inför ett grafikkorts-köp.
Just nu äger jag ett Sapphire Radeon X1600 512MB-kort som jag haft några år och nu känner jag att vissa spel inte ger mig så bra fps som jag hoppas på och kände att nåt nyare måste ju finnas. Har lite tight budget så har kollat bland de billigare korten.

Vad jag hittade var: Sapphire Radeon HD 3650 512MB värde drygt 800kr. Däremot har jag inte hittat någon vidare recension för detta kort. Vill gärna veta om det är en vettig eller helt onödig uppgradering för mitt system. Andra förslag på grafikkort som inte är så dyra och kan passa min burk är högst välkommet.

OS: Windows XP
CPU: AMD Sempron 3100+, klockad till 1,98Ghz
Moderkort: ASUS K8N Nero-V, AGP
Minne: 3xKingston till sammanlagt 2,5gb Ram

Tack för svar!

Permalänk

Du har ju en rätt ålderstigen burk över huvud taget, så det känns som att det egentligen vore läge för en större uppgradering, men som svar på frågan, så finns det kort som inte är så farligt dyra, men presterar bättre än HD3650. HD 3850 finns för runt tusenappen och är det bästa kort som har släppts till AGP.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=279521

http://www.techpowerup.com/reviews/Powercolor/HD_3650/6.html
Om du ville ha en recension av HD3650, så kan du kolla här. Kortet är mycket bättre än det du har, men HD3850 är å andra sidan rejält mycket bättre än HD3650.
(I testen har de bara med ett HD3850 med 256MB minne, därav det lite klena resultatet i hög upplösning i Crysis t.ex.)

Komplett har annars ett HD3650 för 700kr:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=365359

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Om du inte vill/kan byta allt så köp ett HD3850 :-}

Permalänk
Medlem

Japp, den är lite till åren. Hade jag råd med en heluppgradering så skulle det givetvis vara på tapeten men dessvärre kommer andra utgifter före. Som mat och sånt onödigt.

Tack för svaren, ska kolla in HD3850 genast.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lawis
Japp, den är lite till åren. Hade jag råd med en heluppgradering så skulle det givetvis vara på tapeten men dessvärre kommer andra utgifter före. Som mat och sånt onödigt.

Tack för svaren, ska kolla in HD3850 genast.

Ifall du har ätit för mycket mat de senaste åren så kan man alltid dra ner på matbudgeten och lägga mer på datorn. Har man inte de förutsättningarna så tycker jag att du skulle uppgradera grafikkortet.

Dock är ju alltid frågan hur mycket din processor kommer att agera flaskhals. Men d kan säkert hitt en ny lite bättre för en billig peng på tradera och sälja din egen på samma ställe och få en liten rabatt:P

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

jag tvivlar på ifall det blir en tillräckligt stor skillnad med nytt grafikkort :/

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ragin Pig
jag tvivlar på ifall det blir en tillräckligt stor skillnad med nytt grafikkort :/

Hur stor skillnaden blir beror ju på hurpas processor/grafikbundna som spelen är. I vilket fall bör man ju åtminstone konna brassa på med högre upplösning/bildkvalitet och ändå ha kvar samma FPS.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Men om jag skulle vilja kika på en processor som är bättre än den jag har, vad finns det för möjligheter där? Är ännu mera lost på den avdelningen.
Socket 754 borde det vara iaf. Är det något mer värde som är viktigt för kompatibilitet med det jag har som jag behöver kolla efter? En processor som är bättre än den jag har borde ju som sagt gå att hitta för en billig peng det med.

Samtidigt är ju frågan om det verkligen finns nån processor som är bättre än den jag har i den här klassen. Kollade lite nu och hittade max ett par stycken som märkbart är bättre än mitt, men knappast en vidare bra uppgradering. Så det enda som finns kvar borde vara att byta hela moderkortet. Men då kommer man ju till dilemmat om det finns hyfsade moderkort som mina Ram-minnen och grafikkortet passar i?

Permalänk

Socket 754 är ju inte direkt het längre, så det finns inte så många processorer att välja på. En Athlon 3400+ är förmodligen det bäst man kan hitta (det fanns en Athlon 3700+ också, men den var inte vanlig).

Vill du behålla dina gamla minnen och grafikkort (DDR och AGP), men byta processor och moderkort, så finns det inte så väldigt mycket att välja på som är nytt på AMD-sidan. Vid bytet till AM2 så gick man ju över till DDR2, så det skulle vara om du hittar någon som säljer sitt gamla 939-moderkort med tillhörande processor.
Alternativet är väl att titta på något i still med Asrock 4Core dual + en billig Core2Duo:
https://www.inet.se/datorkomponenter/moderkort/asrock-4coredu...

+

https://www.inet.se/datorkomponenter/processorer/intel-dual-c...

Fördelen med det kortet är ju att det klarar av en Core2duo (och vissa quad:ar) samt att det både går att använda DDR och DDR2-minne på kortet (dock inte samtidigt).
Dessutom har det både stöd för AGP x8 och PCI-e. Nackdelen är att det bara har PCI-e x4, vilket gör att alla PCI-e kort som är bättre än HD3850 (vilket är det bästa AGP-kortet), kommer att bli begränsade av den stympade bussen.

Men ärligt talat skulle jag hellre satsa på att köpa nytt.
Ett nytt system behöver inte bli så vansinnigt dyrt.

Edit:
Exempel på uppgradering:

Gigabyte GA-MA780G-UD3H 1 023 kr
AMD Athlon64 X2 7750 2.7Ghz 674 kr
4GB (2x2GB) DDR2 PC6400 Corsair XMS2 589 kr
PowerColor ATI HD4670 PCS 512MB PCIe 760 kr

Totalt: 3 095 kr. (varav frakt 49 kr.)
(www.inet.se)

Mycket bättre prestanda än vad du har och dessutom mycket uppgraderingsvänligare.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=279521

inte så stor killnad mellan 3650 och 3850

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

köp det här ist HD3850 för 770kr http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=347161

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk
Medlem

Sedär ja, det var flera hundra kronor billigare det där demo-kortet.

Tack WrongTarget för tipset på uppgradering. Tål att kikas på. Man kan väl inte vägra moderniseras längre.
Faktum är att det skulle vara skönt just som du säger med tanke på att man kan byta upp sig väldigt mycket successivt vartefter man får råd när man har PCI-e snarare än AGP.

Hur funkar Corsair-korten förresten? Jag har inte testat det märket innan, bara Kingston och äldre ram-minnen. Finns det något budget märke respektive lyxvrål och vart ungefär hamnar Corsair-korten?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lawis
Sedär ja, det var flera hundra kronor billigare det där demo-kortet.

Tack WrongTarget för tipset på uppgradering. Tål att kikas på. Man kan väl inte vägra moderniseras längre.
Faktum är att det skulle vara skönt just som du säger med tanke på att man kan byta upp sig väldigt mycket successivt vartefter man får råd när man har PCI-e snarare än AGP.

Hur funkar Corsair-korten förresten? Jag har inte testat det märket innan, bara Kingston och äldre ram-minnen. Finns det något budget märke respektive lyxvrål och vart ungefär hamnar Corsair-korten?

Corsair gör både value-minnen och överklockarminnen. XMS2 hamnar snäppet över value-RAM skulle jag vilja säga. De brukar kunna klockas lite om man skulle behöva det. Minnet brukar inte spela särskilt stor roll om du inte tänkt att överklocka. Även Kingston har allt från Value-RAM till överklockarminnen. Båda tillverkarna är stora aktörer på minnesmarknaden.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Jag har tittat runt lite och måste säga att det var inte ett så dumt paket som du stoppat ihop där och jag är rätt frestad att gå och panta burkar nu så jag kan komma upp i 3000kr. Man får väl leva på nudlar ett tag. Finns ju ingen mening med att skaffa det "bästa" för AGP som faktiskt är ett utdött system. Så jag struntar i grafikkort och allt vad det heter nu och sparar lite cash istället.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lawis
Jag har tittat runt lite och måste säga att det var inte ett så dumt paket som du stoppat ihop där och jag är rätt frestad att gå och panta burkar nu så jag kan komma upp i 3000kr. Man får väl leva på nudlar ett tag. Finns ju ingen mening med att skaffa det "bästa" för AGP som faktiskt är ett utdött system. Så jag struntar i grafikkort och allt vad det heter nu och sparar lite cash istället.

Låter vettigt, uppgraderingar till gamla system blir ofta förhållandevis dyra jämfört med motsvarande uppgradering på ett modernare system. Gamla datorkomponenter tenderar ju ligga högre i pris än nyare (sämre tillgång på gamla prylar) och det går ofta inte att få bra prestanda ur burken ändå.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget

Edit:
Exempel på uppgradering:

Gigabyte GA-MA780G-UD3H 1 023 kr
AMD Athlon64 X2 7750 2.7Ghz 674 kr
4GB (2x2GB) DDR2 PC6400 Corsair XMS2 589 kr
PowerColor ATI HD4670 PCS 512MB PCIe 760 kr

Totalt: 3 095 kr. (varav frakt 49 kr.)
(www.inet.se)

Mycket bättre prestanda än vad du har och dessutom mycket uppgraderingsvänligare.

Jag hade tänkt att nöja mig så men kom på en ny fråga.
Skulle jag skaffa detta paketet eller en liknande uppsättning - skulle mitt windows XP Professional Sp3 hålla prestandan tillbaka? Vissa säger att man behöver ordna Windows Vista 64-bit för att tex mera Ram ska ge effekt utöver en viss gräns.
Om det nu är vista 64-bit som gäller, finns det någon uppgraderingsversion som man bara installerar över XP som är billigare än fulla versionen?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lawis
Jag hade tänkt att nöja mig så men kom på en ny fråga.
Skulle jag skaffa detta paketet eller en liknande uppsättning - skulle mitt windows XP Professional Sp3 hålla prestandan tillbaka? Vissa säger att man behöver ordna Windows Vista 64-bit för att tex mera Ram ska ge effekt utöver en viss gräns.
Om det nu är vista 64-bit som gäller, finns det någon uppgraderingsversion som man bara installerar över XP som är billigare än fulla versionen?

Du kan använda 4GB med 32-bitars operativsystem, så där ligger inget problem (dock kan inte alla 4GB användas av program då hårdvaran reserverar en del, inte ens Vista 64 kan nyttja alla 4GB till program, men det är av andra skäl).
Ett 64-bitar operativsystem behöver du endast om du skall installera mer än 4GB minne.

Det finns inga spel idag som ens kräver 4GB (eller som tar upp mer än 2GB), så jag ser inte 4GB som en begränsning i spel

Windows XP presterar inte sämre i spel, dock kan inte XP utnyttja DirectX 10. Så enda anledningen att byta till Vista av spelmässiga skäl är om du vill spela DirectX10-spel i DX10 (du kan ju annars spela dem i DX9 fast då gå miste om lite grafiska effekter)

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Ja det var sannerligen värt att fråga. Har kollat med en hel del andra med angående detta och det har inte givit nåt eg för alla tycker olika. Men jag tror att jag kommer försöka testa Vista just för omväxlings skull. Det blir nog ett senare projekt dock.
Har beställt delarna så det kliar lite lagom i fingrarna nu.

Finns det några nackdelar med att ladda hem DirectX10 sen? Är det kompatibelt med allt som DirectX9 klarar och lite till eller medföljer begränsningar?

Permalänk
Medlem

DX10 finns inte till xp utan det kommer med vista. Om man nu ska köra DX9 spel i vista så installerar man DX9 separat.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lawis
Ja det var sannerligen värt att fråga. Har kollat med en hel del andra med angående detta och det har inte givit nåt eg för alla tycker olika. Men jag tror att jag kommer försöka testa Vista just för omväxlings skull. Det blir nog ett senare projekt dock.
Har beställt delarna så det kliar lite lagom i fingrarna nu.

Finns det några nackdelar med att ladda hem DirectX10 sen? Är det kompatibelt med allt som DirectX9 klarar och lite till eller medföljer begränsningar?

Om du ändå skall vänta lite med bytet av operativsystem, så skulle jag satsat på Windows7 istället (Microsofts nya operativsystem som släpps till hösten). Jag kör en betatest av Win7 just nu och är mycket nöjd med stabiliteten och programvarustödet.

Det finns inget stöd för DirectX10 i XP, så det är ingen ide' att försöka köra det i XP.

Däremot kan du köra DirectX10-spel i Windows XP, men dessa körs ju då med DirectX9-effekter istället. (spelen kräver egentligen inte DX10, utan de kräver endast DX10 om du vill kunna utnyttja de nya effekter som DX10 stödjer).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Jag tror ni missförstod mig lite. Jag vet att DX10 bara kommer med Vista och att det inte går att hämta hem till XP. Det jag funderade över var om det är något speciellt jag behöver göra om jag skaffar Vista och DX10 för att mina äldre spel ska fungera som de ska.
Nu fick jag antagligen mitt svar ändå av Hotfuzz08:

"DX10 finns inte till xp utan det kommer med vista. Om man nu ska köra DX9 spel i vista så installerar man DX9 separat."

Så om jag förstått det rätt är det bara att installera vista och DX10 och sedan hämta hem DX9 och så ska de fungera parallellt sedan.

Har hört mycket lite om Windows 7, är beta testet öppet för allmänheten eller är det något man betalar en slant för och sedan får testa?