Bäst lösning för extra grafikkort (till tredje skärm)?

Permalänk
Glömsk

Bäst lösning för extra grafikkort (till tredje skärm)?

Jag använder just nu två skärmar men hade tänkt ställa dit en tredje. Detta kräver ett till grafikkort eftersom grafikkortet jag har endast har 2x DVI.

Vilken är den bästa lösningen här? Jag ser egentligen två alternativ:

1) Köpa ett billigt grafikkort av samma tillverkare som mitt nuvarande grafikkort.

2) Köpa ett PCI-grafikkort från Matrox.

Rent instinktivt tycker jag den första lösningen verkar bäst eftersom jag kan använda samma drivrutin (?), men den andra lösningen kanske är bättre?

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

har du 2 st pci-e 16x?

Permalänk
Glömsk

Japp.

Om jag hade andra intressen kunde jag ju köpa ett likadant grafikkort jag har och köra SLI, men nu spelar jag väldigt sällan så jag vill lägga så lite pengar som möjligt på det här grafikkortet.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Köp ett billigt pci-e kort från samma tillverkare. Tror att du rent generellt kommer få sämre prestanda om du petar in ett PCI-grafikkort, så var det för mig på en äldre burk iallafall.

Visa signatur

Spela på datan: http://www.ssg-clan.se

Permalänk

Enda fördelen med ett pci-kort är väl priset, då dessa går att fixa väldigt billigt begagnat på bl.a. tradera.
Ett problem är sedan att få det att fungera med vissa operativsystem, jag själv fick aldrig ordning på att både ha ett AGP Nvida och ett pci ati i ubuntu samtidigt. Windows däremot fungerade det perfekt utan krångel. (jag som är för dålig i linux)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Antielefant

Ska du köra PCI-E och kör NVidia är det mer eller mindre ett krav att du kör det andra grafikkortet från NVidia också. NVidia-drivrutinerna stöder att du blandar vilka två NVidiakort som helst - men bara om de är nyare än 8600GT.

Sen skulle jag definitivt inte rekommendera att blanda Catalyst och Forceware. Det är lite som att ha kalla kriget inuti datorn - det funkar hyfsat, men läget blir aldrig riktigt stabilt.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Glömsk

Tack så mycket, så jag resonerade! Då får det bli ett Geforce 9400 GT.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.