Permalänk
Medlem

Träd=miljövänligt?

Tjenare sweclockare.

förmodiligen en dum trådstart då alla vet att träd konsumerar koldioxid och spottar ut syre. men en sak som jag börjat tänka på är att när ett träd förbränns/ruttnar (som det alltid) tillslut gör, bildas då inte lika mycket koldioxid, metangas mm. som det konsumerat under sin livstid eller går miljön "plus" per varje träd?

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Träd=miljövänligt?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ImTrying
när ett träd förbränns/ruttnar (som det alltid) tillslut gör, bildas då inte lika mycket koldioxid, metangas mm. som det konsumerat under sin livstid eller går miljön "plus" per varje träd?

Tanken är väl vanligtvis att man vill binda koldioxid genom att se till att det finns fler träd än till exempel nu.

Permalänk
Medlem

okej, men då skjuter man ju bara problemen framåt? fast det gör man ju typ i alla klimatfrågor...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ImTrying
okej, men då skjuter man ju bara problemen framåt? fast det gör man ju typ i alla klimatfrågor...

Det som är farligt är att frigöra alla växthusgaser samtidigt (eller under en kort period). Växthusgaser som koldioxid behövs, men att frigöra allt under kort period (med tanke på hur länge t.ex. oljan funnits och den tid det tagit att bilda den) är inte bra för miljön.

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

okej, tack då vet jag lite mera

Permalänk
Entusiast

Träd är inte farligt. Mer träd är bra då de binder upp kol. Mycket riktigt avger de exakt lika mycket koldioxid när de förmultnar som de tar upp men eftersom det är en naturlig cykel är det inget problem. Problemet med koldioxid kommer från allt det kol som legat bunden i berggrunden som vi nu pumpar ut på kort tid.
Dessutom har vi skövlat väldigt mycket skog som inte gjort saken bättre.

För att sammanfatta. Träd bra, olja dåligt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd

Träd är visst farliga, om inte t.o.m rent ondskefulla.

Fler dör årligen i sverige av fallande träd/fallande grenar/fall från träd än av vilda björnar/vargar/myrslokar tillsammans.

Det gör dem till No.1 most leathal killers i faunan och om min neandertalshjärna tolkar detta rätt, bör vi alltså genast utplåna dem för en tryggare naturupplevelse.

Tänk på barnen, vi måste trygga deras framtid!

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk
Medlem

kan ju meddela att träd är viktigt för den biologiska mångfalden och för den jord vi har kvar.

skåne höll på att bli ett sandigt landskap då alla träd höggs ner. för 200 år sen så fanns det knappt träd i sydskåne. det vi ser idag är en effekt av odling av skog.

sen kan ni också fundera på vad ni ska andas om träden utplånas.

men det talar inte för att vi bara ska ha träd. en skog måste skötas så att det inte blir för tätt. många arter som är utrotningshotade kräver detta

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camper

Det gör dem till No.1 most leathal killers i faunan och om min neandertalshjärna tolkar detta rätt, bör vi alltså genast utplåna dem för en tryggare naturupplevelse.

De tillhör ju floran snarare än faunan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camper
sen kan ni också fundera på vad ni ska andas om träden utplånas.

Alger står för den mesta syreproduktionen, och därigenom också den största koldioxidbindningen.
Syret kommer inte att ta slut, även om vi hugger ner alla träd.
DET är inte något man behöver oroa sig för.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonaktiv
sen kan ni också fundera på vad ni ska andas om träden utplånas.

Dock ryktas det väl att alger står för ~80% av syreproduktionen?

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonaktiv
kan ju meddela att träd är viktigt för den biologiska mångfalden och för den jord vi har kvar.

skåne höll på att bli ett sandigt landskap då alla träd höggs ner. för 200 år sen så fanns det knappt träd i sydskåne. det vi ser idag är en effekt av odling av skog.

sen kan ni också fundera på vad ni ska andas om träden utplånas.

men det talar inte för att vi bara ska ha träd. en skog måste skötas så att det inte blir för tätt. många arter som är utrotningshotade kräver detta

För ett modernare exempel på samma problem kan man se på norra Danmark kusten har flyttats någon kilometer inåt landet i takt med att sanden spolas ut i Atlanten.
Många öknar breder även ut sig till följd av skövling vilket är ett stort problem.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
För ett modernare exempel på samma problem kan man se på norra Danmark kusten har flyttats någon kilometer inåt landet i takt med att sanden spolas ut i Atlanten.
Många öknar breder även ut sig till följd av skövling vilket är ett stort problem.

Tyvärr har inte det att göra med träden utan det är en naturlig process som kallas long-shore drifting eller strandrift på svenska. Detta pga av att vågor alltid kommer lite snett in mot land men går rakt utåt. Och allt åker inte ut i atlanten utan förflyttas längs med stranden och bildar en krumudde. Skagen är en krumudde och den byggs på årligen.

Men mer OT: Vissa träd är bättre än andra träd. Barrträd är till exempel bäst på att binda koldioxid under varma delen av året men släpper sen ut samma mängd under kalla delen då det behöver förbränna sockret för att överleva. Denna skillnad är väldig "tuff" att se på ett diagram, ger ett fint zick zack mönster.

Det farliga är som andra sagt att förbränna sådant kol som inte befinner sig i kretsloppet längre, dvs olja och stenkol. Vad som annars händer är att haven sväljer en stor del av koldioxiden som släpps ut i naturen och gör det balanserat. Tyvärr gick detta åt skogen sen man började förbränna fossila ämnen.

Visa signatur

I7 7700k, Asus ROG STRIX Z270i, Geforce GTX 1070 mini ITX, Lian-Li PC-Q04

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
De tillhör ju floran snarare än faunan.

Alger står för den mesta syreproduktionen, och därigenom också den största koldioxidbindningen.
Syret kommer inte att ta slut, även om vi hugger ner alla träd.
DET är inte något man behöver oroa sig för.

Just syrebrist är väl inget att oroa sig för, sen tillkommer ju en hel del andra problem om man skövlar alla träd :P.

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chobi
Tyvärr har inte det att göra med träden utan det är en naturlig process som kallas long-shore drifting eller strandrift på svenska. Detta pga av att vågor alltid kommer lite snett in mot land men går rakt utåt. Och allt åker inte ut i atlanten utan förflyttas längs med stranden och bildar en krumudde. Skagen är en krumudde och den byggs på årligen.

Men mer OT: Vissa träd är bättre än andra träd. Barrträd är till exempel bäst på att binda koldioxid under varma delen av året men släpper sen ut samma mängd under kalla delen då det behöver förbränna sockret för att överleva. Denna skillnad är väldig "tuff" att se på ett diagram, ger ett fint zick zack mönster.

Det farliga är som andra sagt att förbränna sådant kol som inte befinner sig i kretsloppet längre, dvs olja och stenkol. Vad som annars händer är att haven sväljer en stor del av koldioxiden som släpps ut i naturen och gör det balanserat. Tyvärr gick detta åt skogen sen man började förbränna fossila ämnen.

Tack för uppdateringe. Jag har alltid fått höra att det berodde på att Danskarna byggde båtar av alla träd (grov förenkling men principen stämmer).
Allt man får höra i grundskolan är ju dock inte sant eller.

Det är intressant det där med att haven sväljer koldioxid. Vattnet löser koldioxiden och bildar kolsyra (karbonater). Detta får man ofta höra som motargument när man diskuterar antropologisk global uppvärmning. En av mina föreläsare i en miljökurs sa dock att man nu har kunnat mäta pH-förändringar i havet på grund av löst koldioxid. Vi försurar alltså inte bara skog och sjöar längre utan till och med haven råkar illa ut. Än så länge är det väldigt små förändringar men det är fortfarande intressant.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Dock ryktas det väl att alger står för ~80% av syreproduktionen?

självklart, men balans råder. vi behöver reliens om vi en dag bara odlar majs vad händer om vi får majssjukdom?

länge leve mångfalden

ok nu var det inte det som var grejen. alger är rätt tåliga det är tom så att det blir för mycket med övergödningen.

Permalänk
Medlem

Var det Svea Skog eller nåt annat företag som för en tid sedan hade en annons som sade nåt i stil med 'Vill du hjälpa miljön?' lite varstans som ledde till en (segladdad) flasshida där det första man 'gjorde' var att såga ner ett tjockt träd med musen? Det kändes iaf lite som Sveriges skogsbolag i ett nötskal.

Enligt lag behöver man inte använda 'brukbar' skog till 'virkesframställning' vilket efter vad jag förstått innebär att man kan skaffa skog och låta den stå (givetvis har man väl ansvar för träd som riskerar falla över ledningar och vägar och så). Eller finns det en laglig orsak till att 100% av Sveriges skogsägare(även privata) ser träd som pengar som skall 'odlas och skördas'?

'Vi har så mycket skog' är en så ihålig fras att jag inte skulle låta min dotter gå klädd i enbart den, om jag hade någon dotter. 'Vi har så många trädplantager' låter bättre. Ung'skog', kalhyggen, gallrade plantager, äldre skog som strax skall avverkas..

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Grejen med svenska skogen är att den är dålig för miljön om den bara tillåts stå och växa. Finland och Sverige är dom enda två länderna i världen där skog produceras snabbare än vad det avverkas.

Om man bara låter det växa så hindras mångfalden vilket har en negativ effekt på miljön. Det är bland annat därför gamla betesmarker är klassade som kulturlandskap och dessa bränns eller betas årligen för att behålla mångfalden så hög som möjligt.
Succession är ju annars enda alternativet för svenska skogen, men då vårat klimat inte tillåter skogsbränder i samma utsträckning som länder mer söder ut.

Det är vad man fått lära sig på Ekologin i alla fall.

Visa signatur

I7 7700k, Asus ROG STRIX Z270i, Geforce GTX 1070 mini ITX, Lian-Li PC-Q04

Permalänk
Avstängd

http://sv.wikipedia.org/wiki/Skog#Den_svenska_skogen

Lite siffror om den svenska skogen för de intresserade.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chobi
Grejen med svenska skogen är att den är dålig för miljön om den bara tillåts stå och växa. Finland och Sverige är dom enda två länderna i världen där skog produceras snabbare än vad det avverkas.

Hur blir skog miljöfarlig om man låter den vara?

Ett av Sveriges miljömål har ju varit 'levande skogar'; ökad biodiversitet. Äldre skog, döda träd, skogsbränder, samt fler skyddade skogar är vad som behövs, enligt vad jag sett, inte att skog brukas hårdare (http://www.lst.se/vastragotaland/amnen/Miljomal/Mal+for+lanet...) .

Och jo, att mer skog produceras än avverkas står det på irska mjölktetror också, men vad spelar det för roll om den totala biodiversiteten går ner? Och vem tycker att en tallplantage är en skog; ser ut som en odling tandpetare?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chobi

Det är bland annat därför gamla betesmarker är klassade som kulturlandskap och dessa bränns eller betas årligen för att behålla mångfalden så hög som möjligt.

Men är det skogen som bär ansvaret för mindre andel gamla kulturlandskap?
Verkar vara en effekt av ett ändrat jordbruk?
http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=410&typ=mot&rm...

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kolsvart Katt
Hur blir skog miljöfarlig om man låter den vara?

Ett av Sveriges miljömål har ju varit 'levande skogar'; ökad biodiversitet. Äldre skog, döda träd, skogsbränder, samt fler skyddade skogar är vad som behövs, enligt vad jag sett, inte att skog brukas hårdare (http://www.lst.se/vastragotaland/amnen/Miljomal/Mal+for+lanet...) .

Och jo, att mer skog produceras än avverkas står det på irska mjölktetror också, men vad spelar det för roll om den totala biodiversiteten går ner? Och vem tycker att en tallplantage är en skog; ser ut som en odling tandpetare?

Men är det skogen som bär ansvaret för mindre andel gamla kulturlandskap?
Verkar vara en effekt av ett ändrat jordbruk?
http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=410&typ=mot&rm...

miljöfarlig är dumt ordval. men låter du skog bara växa igen så förhindrar den mångfalden i svenska skogar.

och skogen är en del av vårt kulturlandskap, det är oftast inte gammalt jordbruk. åkern och ängen var inägomark, utmarken bestod av skog och bete.
men däremot har skog ersatt det gamla kulturlandskapet iform av ängar och åker som odlats på gammalt sätt.

skogen betades och skogen växte inte igen. på så sätt så kom mångfalden in i bilden på två sätt. dels genom växter som tål tramp som skulle utplånas av andra växter som växer sig höga och i skogen för mer fritt ljus.

ängen är en annan del av vårt kulturlandskap. ingedera av dessa får gödslas för bibehålla mångfalden, ( ett tjatigt ord men förenklande)

men man ska inte hugga ner en skog för att skapa mångfald eller kulturlandskap. det tar lång tid.
man vill ha gammal skog men välskött. det får inte växa igen men man vill ändå låta träd som fallit ligga kvar för smådjur och liknande.
bete är det bästa sättet att sköta en skog på, annars får man rensa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonaktiv
[B]
men däremot har skog ersatt det gamla kulturlandskapet iform av ängar och åker som odlats på gammalt sätt.

[/B]

Det där förstod jag inte riktigt. 'Skog i form av ängar och åker'?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonaktiv

bete är det bästa sättet att sköta en skog på, annars får man rensa.

Om ängar och åker är skog, kanske, men man låter ju inte boskap beta i skyddad skog?

Det där med att skog till slut 'växer igen' vilket hindrar mångfalden har jag inte heller hört förr. Har du nån länk till nån vettig förklarande sida? Detta är intressant att läsa om men de flesta sidor har bara ytlig information.

I närmaste naturreservatet här sitter en skylt där det står att området ska få 'utvecklas fritt' alt 'på egen hand' eller nåt sånt för att bibehålla och öka artrikedomen.

I Ulän, dvs västmanland, är målet att 1% av 'produktiv skogsmark' skyddas år 2010.
1%.. I hela Sverige är det bara några procent skog nedanför fjällen som är skyddad. Resten är trädodling.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kolsvart Katt

Det där förstod jag inte riktigt. 'Skog i form av ängar och åker'?

Om ängar och åker är skog, kanske, men man låter ju inte boskap beta i skyddad skog?

Det där med att skog till slut 'växer igen' vilket hindrar mångfalden har jag inte heller hört förr. Har du nån länk till nån vettig förklarande sida? Detta är intressant att läsa om men de flesta sidor har bara ytlig information.

I närmaste naturreservatet här sitter en skylt där det står att området ska få 'utvecklas fritt' alt 'på egen hand' eller nåt sånt för att bibehålla och öka artrikedomen.

I Ulän, dvs västmanland, är målet att 1% av 'produktiv skogsmark' skyddas år 2010.
1%.. I hela Sverige är det bara några procent skog nedanför fjällen som är skyddad. Resten är trädodling. [/B]

jag läser till landskapsvetare så jag vet
betet är viktigt för arter ska kunna arta sig. kommuner får kritik för att de tror man bara ska låta det vara. en viss period ska de få stå men annars i de flesta fall ska man låta djur gå, eller fria som rådjur.

i skog i form av åker och äng menade jag att ängen eller åkern har ersatts med skog främst på slutet av 1800 talet.

jag kan bidra med mycket stora källor, men internet är inte att tillta. finns lite, kan dela med mig så fort jag hittar

givetvis måste man inte ha betande djur för en rimlig mångfald. men det kräver att man sköter skogen ordentligt. när jag är pigg så ska jag skriva lite bättre och mer förklarande till detta

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonaktiv
[B].

i skog i form av åker och äng menade jag att ängen eller åkern har ersatts med skog främst på slutet av 1800 talet.

[/b]

Trädplantage, i sådant fall, för ingenstans läser jag att skogen fått större mångfald på senare år.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonaktiv

givetvis måste man inte ha betande djur för en rimlig mångfald. men det kräver att man sköter skogen ordentligt. när jag är pigg så ska jag skriva lite bättre och mer förklarande till detta

Jajo, gärna. Det vore intressant att veta hur man ska sköta en skyddad skog, (förutom skottpengar på vettlösa skogsbolag )

Hur man än vänder och vrider på det dock går det neråt, och har gått neråt under rätt lång tid, med biodiversiteten i Sveriges 'skogar', och andelen skyddad skog är försvinnande liten.
Staten har ju nyligen dragit ner anslagen på för detta ändamål också. Biologer inventerar och sätter ut bluppar på en karta, men pengarna finns inte att köpa skogen för.

Nej, när man åker genom Svearige ter det sig som de något flitiga mänskorna bakom räddaskogen(http://protecttheforest.se/sv/om-svensk-skog) skriver:

"Varierade artrika naturskogar och gamla bondeskogar har förvandlats till industriåkrar, trädplantager. Denna process liknar den som redan skett i jordbruks- och kulturlandskap, där varierade ängs-, hag- och åkerlandskap ersatts med storskaliga jordbruk. Allt detta innebär en katastrof för den biologiska mångfalden."

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

ja, helt rätt. Det är ungefär det jag kommer jobba med(vill). att försöka bibehålla den kulturella skogen och ängarna i sverige.

försöker fortfarande hitta ordentlig lättläst källa. mvh