Returnerad vara till bolag i konkurs - pengarna tillbaka?

Permalänk
Medlem

Returnerad vara till bolag i konkurs - pengarna tillbaka?

Hej, jag köpte för ett tag sedan en keps på www.sweone.se men tyvärr var den för liten när jag fick den. Returnerade den därför för att få pengarna tillbaka. Tiden går och jag får inte in några pengar på kontot. Går in på deras hemsida och ser då att de har gått i konkurs.

Får även 3 dagar senare ett bred från Hamilton advokatbyrå där de säger att företaget har satts i konkurs, och jag får välja mellan att få tillbaka kepsen eller att de bevakar beloppet i konkursen åt mig.

Jag betalade kepsen med mitt Vise-kort, har inte de någon försökring mot sådant här så att man kan få pengarna tillbaka? Har för mig det var massa snack om det när datorbutiken gick i kk.

Annars får jag väl välja kepsen och sälja på tradera eller dylikt, men det innebär nog en förlust på 50% för min del + massa extrajobb.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Inaktiv

Re: Returnerad vara till bolag i konkurs - pengarna tillbaka?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av aMpari
Hej, jag köpte för ett tag sedan en keps på www.sweone.se men tyvärr var den för liten när jag fick den. Returnerade den därför för att få pengarna tillbaka. Tiden går och jag får inte in några pengar på kontot. Går in på deras hemsida och ser då att de har gått i konkurs.

Får även 3 dagar senare ett bred från Hamilton advokatbyrå där de säger att företaget har satts i konkurs, och jag får välja mellan att få tillbaka kepsen eller att de bevakar beloppet i konkursen åt mig.

Jag betalade kepsen med mitt Vise-kort, har inte de någon försökring mot sådant här så att man kan få pengarna tillbaka? Har för mig det var massa snack om det när datorbutiken gick i kk.

Annars får jag väl välja kepsen och sälja på tradera eller dylikt, men det innebär nog en förlust på 50% för min del + massa extrajobb.

Eftersom du använde Visa kort så är du väl försäkrat mot detta (konkurs), men det kommer troligtvis ta ett tag när du får tillbaka pengarna. Det du ska göra nu är att ringa din bank och gör en sk reklamation.

Permalänk
Medlem

Ok, får göra det i eftermiddag då. Så det är min bank (Nordea) jag ska kontakta och inte Visa?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aMpari
Ok, får göra det i eftermiddag då. Så det är min bank (Nordea) jag ska kontakta och inte Visa?

Precis. Det är banken du ska kontakta. Alla banker har någon slags försäkring mot företag som går konkurs.

Permalänk
Hedersmedlem

Det beror väl på hur det är betalt med kortet? Om beloppet dras direkt från kontot så är det väl inte försäkrat. Det är om det är betalt via konto (d v s faktura i slutet av månaden) som det är försäkrat.

Eller har jag helt fel (blev lite osäker medan jag skrev)?

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

Har man kredit kopplad till sitt kort så är man i vissa fall försäkrad mot förlust. Har man ett betalkort däremot så dras pengarna mycket riktigt från kontot och man är inte försäkrad.

De flesta ungdomar/stundenter har vanligtvis INTE kredit och skyddas därmed inte.

Dessutom är jag mycket tveksam om kortföretagen skulle räkna detta som en förlust. Kepsen är trots allt inte fölorad då den erbjuds i retur.

Pengar från kokursboet kan man nog se sig om i stjärnorna efter.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Jag fick tillbaka pengarna jag betalat med mitt visakort från SEB när Datorbutiken gick i KK. Det är inte kört om man har ett betalkort som i mitt fall. Ingen kredit.

Finns inget noterat i reklamationspapprerna man fyller i hos SEB att man måste ha kredit. Man ska ha Visa eller MasterCard.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av N!klas

Finns inget noterat i reklamationspapprerna man fyller i hos SEB att man måste ha kredit. Man ska ha Visa eller MasterCard.

Kredit har du om om du får en faktura hem i slutet på månaden på dina inköp.

Får ingen faktura är det bara att grattulera. Du delar nämligen inte samma öde som många andra kortanvändare när de blev blåsta av kameraexperten, eller som i ditt fall av Datorbutiken.

Till övriga kan jag då bara säga; kontakta Er bank (det gjorde jag) så kan dom upplysa Er om vad om gäller om Ni nu blir osäkra.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Pratade precis med banken och de sa precis som Dr.Mabuse sa tidigare i tråden att har man kreditkort (vilket jag inte har) så är man mer skyddad mot denna typ av problem. Men det kan fungera för mig, så han skulle skicka ut lite papper jag ska fylla i och skicka in så får vi se, är väl ~10% att jag får tillbaka pengarna.

Tack för hjälpen alla!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr.Mabuse
Kredit har du om om du får en faktura hem i slutet på månaden på dina inköp.

Får ingen faktura är det bara att grattulera. Du delar nämligen inte samma öde som många andra kortanvändare när de blev blåsta av kameraexperten, eller som i ditt fall av Datorbutiken.

Till övriga kan jag då bara säga; kontakta Er bank (det gjorde jag) så kan dom upplysa Er om vad om gäller om Ni nu blir osäkra.

Jag vet precis hur det fungerar med kreditkort.
Jag delar mångas öde när DB gick i KK. Kika i trådarna som kom efter konkursen.
Tror inte att någon som betalat med kort (UTAN kredit) blev nekad vid reklamationen i den tråden faktiskt. Antar att inte alla har samma bank.
Jag kan säkert skaka fram tråden efter att alla barnen har blivit utfodrade.

Edit: Här är vad som gäller för SEB:
http://www.seb.se/pow/wcp/templates/sebarticle.cfmc.asp?DUID=...
Blankett:
http://www.seb.se/pow/content/produkter/kort/reklamationsblan...

Inget om kredit. Kan tänka mig att andra banker har andra regler.

Har hört många säga att man måste ha kredit. Jag har det inte och det gick fint.
Sen kan man ju diskutera det tills det blöder ur ögonen.
Jag kan bara svara för hur det gick för mig med ett Visakort utan kredit och banken SEB.

Läste även detta:
"Alla kort omfattas
Konsumentkreditlagens 34 § är direkt tillämplig endast på kontokort som är knutna till krediter. En annan sak är att paragrafen ofta tillämpas även på andra kort, dvs lagregeln tillämpas analogt. Regeln i konsumentkreditlagen är tvingande till konsumentens förmån vilket innebär att kreditgivaren inte kan utvidga ansvaret för kortinnehavaren. Vid reklamationer/klagomål avseende obehörigt utnyttjande bör man i första hand vända sig till den kontoförande banken, dvs den bank där man har det konto som kortet är knutet till."
Källa: http://www.finansportalen.se/kort.htm

Kanske så att många snöar in sig på att det endast är tvingande för bankerna om man enbart ser till lagen?

Permalänk
Medlem

Jo tack, jag har redan hängt i trådarna angående Datorbutiken och Kamreexperten samt postat inlägg både här och på t.ex Fotosidan och Min Hembio när det var aktuellt - och kan ändå inte minnas att någon UTAN kredit som faktisk fått tillbaka pengarna. Vore kul om du kunde skaka fram det inlägget i så fall (förutom dig själv ).

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr.Mabuse
Jo tack, jag har redan hängt i trådarna angående Datorbutiken och Kamreexperten samt postat inlägg både här och på t.ex Fotosidan och Min Hembio när det var aktuellt - och kan ändå inte minnas att någon UTAN kredit som faktisk fått tillbaka pengarna. Vore kul om du kunde skaka fram det inlägget i så fall (förutom dig själv ).

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=888...
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=889...
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=879...
Här visste vi inte om det var kredit eller bankkort men svaret kommer här:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=880...
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=875...
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=876...
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=877...
Här visste vi inte heller men svaret kommer här:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=877...
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=875...

Nu orkar jag inte bläddra fler sidor tillbaka men jag sitter inte och ljuger.
Ingen i DEN tråden har blivit nekad vad jag kan se.

Permalänk
Medlem

Jag har ett vanligt Mastercard utan kredit hos ICA-banken och jag fick tillbaka mina pengar när Datorbutiken gick i konkurs så jag tror absolut inte det ska vara några problem för dig att få tillbaka dina pengar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av N!klas
Nu orkar jag inte bläddra fler sidor tillbaka men jag sitter inte och ljuger.
Ingen i DEN tråden har blivit nekad vad jag kan se.

Jag har aldrig hävdat att du ljuger. Och de inlägg du hänvisar till har uppstått efter att mitt intresse svalnade. Och det är ju glädjande.
Tråden på Fotosidan ang. Kameraexperten som jag hade i åtanke spårade ur och blev låst så hur det gick där fick man inte veta...

Men ändå. Texten du parafraserar säger i princip det jag också sagt att garantierna gäller för kreditkort, resten är en bedömningsfråga och hänger mycket på teknikaliteter.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Vi får helt enkelt se hur det går för mig, jag lovar att uppdatera tråden!

... om jag kommer ihåg dvs

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Var det en microsoftkeps?

Permalänk
Medlem

Ahh men shit.

Jag som köpte ett Gigabyte 4870x2 i datorbutiken här i Helsinborg precis innan det konkate och givetvist behöver jag rma kortet då det är fel på det T_T.

Jag kan slänga kortet i papperskorgen nu, inget hopp annat än kanske att kontakta tillverkaren gigabyte?

Fan också.

Permalänk
Medlem

tillverkaren, grossisten som sålde kortet till DB välj o vraka,

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Avstängd

Hur mycket kostade den där kepsen egentligen? Själv hade jag knappast orkat brytt mig om det rörde sig om ett par hundra..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ODDNAME
tillverkaren, grossisten som sålde kortet till DB välj o vraka,

Thank god!

Var nära att köpa ett nytt grafikkort nu men ska genast kontakta gigabyte på måndag. Tack!

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Magenti
Thank god!

Var nära att köpa ett nytt grafikkort nu men ska genast kontakta gigabyte på måndag. Tack!

Vet inte om detta hjälper, men jag skulle ha testat att tala med Captech först, och höra med dem innan (De allra flesta små datorbutiker handlar därifrån).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jfqvist
Hur mycket kostade den där kepsen egentligen? Själv hade jag knappast orkat brytt mig om det rörde sig om ett par hundra..

400kr, och lever man på 1050kr per månad så är det en ganska stor summa

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro