The Pirate Bay-rättegången kan tas om

Permalänk
Melding Plague

The Pirate Bay-rättegången kan tas om

Domaren i TPB-rättegången Tomas Norström kan vara jävig. Norström har kopplingar till intresseföreningar för upphovsrätt och är dessutom kollega med målsägarsidans Monique Wadsted.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Var rättegången köpt från början?
ja ja, man får hoppas att det görs om! och att det görs rätt!

Permalänk
Medlem

Alltså vaför blir man inte förvånad??!!!!!

Permalänk
Medlem

Man är ju inte helt förvånad...

Permalänk
Inaktiv

Hur är det man säger....

Ingen rök utan eld !

Gör om , Gör rätt !

Permalänk
Medlem
Citat:

Tomas Norström slår dock ifrån sig anklagelserna. Han hävdar att sidosysselsättningarna inte påverkat hans roll som domare.

Varje gång jag tar ett mål bedömer jag om jag anser mig vara jävig. Det har jag inte bedömt i det här fallet.

Haha, klart som fan han säger det. Ingen förväntar sig att han ska erkänna att han haft intressen i att TPB döms. Idiot.

Permalänk
Medlem

oväntat, nej

kommer rättegången tas om, nej

Permalänk
Medlem

Han ska ju fan ha sparken. Jäv på hög nivå, Skamligt

Permalänk
Medlem

Eller hur! Det är ju uppgjort från början.
Snart uppmärksammas det väll att riksdagsledmöter mutats för att rösta igenom "Anti pirat lagen", FRA och IPRED också.

En sån tabbe att ingen kolla detta innan. Kostnaderna för denhär rättegången är ju bara att kasta pengarna i sjön om den måste göras om. Ska vi ha rättegångar måste vi ha någon som granskar dem innan de börjar och inte i efterhand.

Visa signatur

Chassi: Chieftec Dragon Moderkort: Asus P9X79 PRO PSU: Corsair TX 650W V2 80+ Bronze CPU: i7-3820 3.6 GHz CPU-Cooler: Cooler Master Hyper 212 EVO GPU: KFA2 Nvidia GeForce GTX 580 GPU-Cooler: Arctic Cooling Acelero Xtreme Plus RAM: Corsair 24GB (2x8192MB + 2x4096MB) CL10 1600MHz VENGEANCE LP

Permalänk
Medlem

Hur mycket makt har domaren i ett sånt här mål? (Jag har ingen koll)

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Oh here we go again.... cue... action.... drama....

Visa signatur

Fractal Design Arc Svart | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Intel® Core i7 2600K, 3.4GHz, 8MB | Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | MSI GeForce GTX 670 | Phanteks PH-TC14PE CPU Cooler (vit) | Corsair Power Supply 650W TX M, Modular, ATX, PS/2 | SSD (okänd tillverkare) + 2 äldre SATA2 diskar på 750 Gb, 350 gb. | OS: Microsoft Windows 10 home.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Igelkott
Hur mycket makt har domaren i ett sånt här mål? (Jag har ingen koll)

Det är domaren som bestämmer (friande/fällande och bötesbelopp) och har nämdemännen som rådgivare. Dvs, han har "makt".

Permalänk
Medlem

Bättre om det går till hovrätten direkt istället för att tas om i tingsrätten.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

visar på att allt/alla kan köpas

Permalänk

Ingen som såg på aftonbladet hur domaren ser ut?
Bara att titta på videon här http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4927256.ab

Ser ut som en gammal alkis. Ponten sa "kom igen nu du får 10% av skadeståndet"

Ingen ärlig domare skulle döma Pirate bay till skadestånd osv.

Visa signatur

[ASUS Formula Gene] [i53770K] [G-Skill trident 2400mhz 2x4gb] [Radeon HD5870 1GB] [Corsair 550D] [Corsair 650w] [Corsair H100] [Windows 8 x64] [Totalt 3TB HD] [Boxee box] [New iPad] [Xbox 360 Slim JTAG]

Permalänk
Medlem

Man kan ju undra såhär i efterhand hur stor sannolikheten är för att han skulle ha dömt till Piratebay's fördel. Följdfrågan blir ju då om han hade fått sitta kvar på sina antipirat-positioner om han hade gjort det. Troligen inte.
"Varje gång jag tar ett mål bedömer jag om jag anser mig vara jävig."
Det är ju ungefär som om en domare ska döma sin egen son och säger "jag anser mig inte vara hans pappa i det här fallet". Patetiskt. Här tror man att man lever i ett öppet, demokratiskt land med väl fungerande rättssystem, tydligen inte.

Permalänk
Medlem

Naturligtvis jävig IMO. Delar man ut ett straff i den kalibern för ett brott med lägre skada än mord eller misshandel säger det allt.

Permalänk

Man hörde väldigt tydligt vilken sida han stod på när han blev tillfrågad varför domen blev som den blev. Han lät nästan överlägsen och snorkig.

Klart som fan det borde tas om, annars lär det här eskalera. Helt ärligt tror jag inte APB och Ifpi riktigt förstått vad det är dom gett sig in på

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Medlem

Seeesådärja!
Väntat att den var köpt, nu återstår att se om den tas om, isåfall kan vi alla vänta oss en friande dom

Visa signatur

Mobil > SE Z5 DualSim Surfplatta > Nexus 9 Laptop > ASUS G750JZ
Media-PC > Bitfenix Prodigy M mITX | Corsair CX 500M 80+ Bronze Modulärt | Asus H87I-Plus mITX | 8 GB ddr3 | i3 4340 @ 3.6Ghz | Corsair Hydro H60 | Kingston V300 SSD 120GB | 9TB Lagring | Kopplad till 60" FullHD LED Sharp Aquos

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skogga
Det är domaren som bestämmer (friande/fällande och bötesbelopp) och har nämdemännen som rådgivare. Dvs, han har "makt".

Ja i så fall är det ju dåligt av honom att inte inse det själv och informera parterna i förväg för att slippa sånt här prat efteråt..

från http://www.metro.se/2009/04/23/70250/ar-han-javig-maste-rattg... :
"Domaren har själv en skyldighet att pröva om han är jävig. Om så är fallet ska han avsäga sig målet. Om han är tveksam så ska han offentliggöra detta så att parterna själva ges möjlighet att ta ställning."

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk

Vem visste inte att han var en köpt snubbe liksom ? alla som lyssnade på hans kommentar efter målet visste nog det

Permalänk
Medlem

I skolan lärde jag mig att sverige var en demokrati, att vi inte är en stat i usa och inte är som kina. Vi är ett land med egna regler och lagar.

Vi har alla blivit lurade.

Permalänk
Medlem

Detta är ju inte förvånande för fem ynka ören.

Klart att domaren är jävig.
Medlem i en styrelse som värnar för upphovsrätt och sedan döma i ett mål befallande immateriell upphovsrätt, det känns inte helt rätt.

Det går utför, men frågan är om vårt skeva rättssystem kommer att rätta till felet eller gömma sig bakom domen och ändå rättfärdiga den fastän den inte gick i rättsalen på rättvisa villkor.

Det är ju tydligt, döm PTB som en varning till oss alla, skräm varenda svensk som sitter vid datorn, få grepp om precis vad vi gör och när vi kapitulerar kan vi läggas i massgraven, politisk inte en rättslig fråga.

Permalänk
Medlem

Va i helvete... hur kan nåt sånt ens hända?

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Ingen som funderat på att göra dokusåpa av detta?
Finns ju alla inslag som behövs: de oskyldiga, några idioter, några fler idioter, ännu fler idioter och en jävig domare.
Om man nu skulle kunna få med en frisör med okänd sexualitet, en tjej med dyrt utseende och en människa som står mycket stadigt, så vore allt fullbordat. (No disrespect intended)

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965BE @3,9GHz &1,47V | Club 3D Radeon HD 4870 512MB | 8192MB Mushkin XP2-6400 | Corsair CMPSU-750HX | MSI DKA790GX Platinum | Seagate Barracuda 7200.10 320GB | Seagate FreeAgent 500GB | NOCTUA NH-U12P | G15v2 + G7 ("carbon fibre-look") | Cooler Master Cavalier 3 Black | Logitech X-230 | Samsung SyncMaster 204B
HTPC:AMD X2 4850e | Corsair TWIN2X 6400C4 | GeForce 7900GT | Asus M2N-E | iMon Inside |

Permalänk
Medlem

jag skrek rakt ut när jag hörde nyheten på P3 imorse. Det var också en lättnad!

Visa signatur

Theres no place like 127.0.0.1

Permalänk

Uppenbart jäv. Bara att hoppas på att Hovrätten undanröjer domen.

Sen att han själv ska bedöma om han är jävig eller ej, det är ju rätt sjukt... det är som att fråga en rattfyllerist om han är för full för att köra... klart som fan han säger nej...

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Medlem

Vilken skam för svensk rätt!
Ingen rättssäkerhet tycks finnas längre, bara penbgarna som styr. Domaren borde avgå och istället börja jobba på Antipiratbyrån där de behöver fler parasiter som han..

Permalänk
Medlem

hahahahahahahaha - det säger väl allt:)

hoppas TPB kräver att det tas om nu då:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem

Vilken tur det är att det INTE är så att domaren själv kan avgöra om han är jävig.

Naturligtvis måste rättegången tas om eftersom domaren uppenbarligen har hamnat i en jävsituation.