Permalänk
Avstängd

Canon PowerShot SX1 IS?

Tänkte införskaffa en sådan och undrar vad folket tycker om den?

Visa signatur

"Death solves all problems - no man, no problem." -Joseph Stalin
I Bite

Permalänk
Medlem

Den verkar väl rätt vettig MEN, jag skulle nog hellre satsa på en nikon d40 för typ 3000 och sen köpa till något roligt objektiv.

Permalänk
Hedersmedlem

SX1 IS var en stor besvikelse och ger sämre bildkvalité är den billigare SX10 IS. Sony kommer med sin DSC-HX1 inom kort som ser ut att bli något extra, även Pentax X70 har visat på fin bildkvalité och har 24x zoom. Undvik Nikon P90 som inte alls lever upp till vad den utlovade.

Skall man nå samma zoom omfång med en systemkamera som D40 blir det dock bra mycket dyrare.

D40 + 50mm Marco objektiv + 50-250mm tele-zoom objektiv + 2x tele-adapter.

Detta beror på att systemkameror har större sensorer som gör att man måste ha större objektiv för att göra samma sak som en kamera med mindre sensor. Fördelen är dock att man får bättre bildkvalité och även bättre mörker egenskaper men om det är värt merkostnaden är tveksamt särskilt om man bara ville ha en bra kamera med grym zoom...

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo

Detta beror på att systemkameror har större sensorer som gör att man måste ha större objektiv för att göra samma sak som en kamera med mindre sensor. Fördelen är dock att man får bättre bildkvalité och även bättre mörker egenskaper men om det är värt merkostnaden är tveksamt särskilt om man bara ville ha en bra kamera med grym zoom...

Delvis sant, men mycket beror också på att en SLR har en spegel i vägen för sensorn vilket gör att avståndet mellan objektiv och sensor blir stort och det måste objektivet korrigeras för. Det är mycket lättare och billigare att konstruera ett objektiv där bakre linsen kan sitta riktigt nära sensorn (eller filmen för den delen).

Tänk dig en gammal kompakt filmkamera, de har väldigt små objektiv jämfört med en SLR men fortfarande lika stor filmarea.

Permalänk
Avstängd

Jag läste på diverse sidor och då verkade alla älska kameran, specielt full hd inspelningen?

Visa signatur

"Death solves all problems - no man, no problem." -Joseph Stalin
I Bite

Permalänk
Medlem

Jag äger en sådan (eller min fru egentligen). Det blir riktigt bra filmer, det är dess stora fördel. Även ljudet i filmerna blir oerhört bra (den har två separata mikrofoner på höger och vänster sida för att få ett bra stereoljud). Bilderna blir inte bättre än vilken annan kompaktkamera som helst. Men zoomomfånget är enormt, vänta dig ingen systemkamera bildkvalité dock.

Tänkte för övrigt sälja den (frugan tycker den är för stor). Du kanske är intresserad?

Visa signatur

5D MkII

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zugar
Jag läste på diverse sidor och då verkade alla älska kameran, specielt full hd inspelningen?

HD är det den är bra på men inte alls som en videokamera dock! men vanliga bilder är en besvikelse om man ser till priset och då finns det bättre. Pentax X70 ger klart bättre bilder om man först och främst vill ha det.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
SX1 IS var en stor besvikelse och ger sämre bildkvalité är den billigare SX10 IS. Sony kommer med sin DSC-HX1 inom kort som ser ut att bli något extra, även Pentax X70 har visat på fin bildkvalité och har 24x zoom. Undvik Nikon P90 som inte alls lever upp till vad den utlovade.

Skall man nå samma zoom omfång med en systemkamera som D40 blir det dock bra mycket dyrare.

D40 + 50mm Marco objektiv + 50-250mm tele-zoom objektiv + 2x tele-adapter.

Detta beror på att systemkameror har större sensorer som gör att man måste ha större objektiv för att göra samma sak som en kamera med mindre sensor. Fördelen är dock att man får bättre bildkvalité och även bättre mörker egenskaper men om det är värt merkostnaden är tveksamt särskilt om man bara ville ha en bra kamera med grym zoom...

Canon har möjlighet att använda extern blixt, stor fördel mot Sonykameran. 20 x zoom eller 26 x zoom spelar nog ingen som helst roll.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MattiasBredberg
Canon har möjlighet att använda extern blixt, stor fördel mot Sonykameran. 20 x zoom eller 26 x zoom spelar nog ingen som helst roll.

Sony har dock en fördel med att man kan ta flera bilder i rad när det är mörkt som sedan sätts ihop till en bild och skall vad jag förstå ge mindre brus. Om det fungerar i praktiken är en annan fråga.

Jag tycker inte om blixtar som finns på kameror då de ger väldigt lite flexibilitet och är mer en nödlösning än något annat så det kan vara en viktig poäng till fördel för Canon.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk

Funderar på att köpa antingen powershot SX1 IS eller powershot G10.. just nu lutar det åt G10..

Men är det nån som vet vilken har bäst bildkvalité: G10 eller SX1 IS?

Permalänk

Jag vet inte men det är väl ingen vågad gissning att det är G10.

Jag funderar istället på om man inte skulle slå till på en Panasonic FZ28. Den verkar både vara billigare och ge bättre bildkvalitet än SX1. Någon som vet något som motsäger det? Jag har en Sony A200 och känner att jag inte behöver blixtskon som jag skrev om tidigare.

Det är ju så förtvivlat svårt att hitta ett ställe där man kan testa kamerorna.

Permalänk
Hedersmedlem

Det som jag tycke är avgörande är storleken och vikten som är emot SX1 IS.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk

Köpte G10.. får den imorgon kanske ;P